EU261/04 - Samletråd Forsinkelse - Kompensasjon - Erfaringer og spørsmål

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av sexten, 13. april 2015.

1. Tore

Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

Likes mottatt:
    116,179
    Bonuspoeng:
    350
    Det er jo noen ledige billetter på blant annet ALC-TRD-OSL den 16/5, så her ville jeg ringt inn

Staralliance liker dette
  2. andresiniesta

andresiniesta Medlem

Likes mottatt:
    63
    Bonuspoeng:
    18
    Hei!

En pakkereise er bestilt fra Bergen til Maldivene i desember med mellomlanding i Brussel hos Ving.

Bestillende har i dag fått mail om at flyvningen mellom Bergen og Brussel er kansellerert, og med 3 alternativ, svarfrist er satt til søndag 24.05

1) Fly via Frankfurt i stede, med ett pristillegg på 1800,-
    2) Ombooking til andre datoer / annet reisemål til dagsaktuelle priser
    3) Avbestille reisen, og refusjon for innbetalt beløp tilbakebetales.

Slik jeg forstår det har en jo rett på ombooking uten noe pristillegg?

Pakkereiseloven sier
    Ett kansellerert fly har jo ingenting med dette å gjøre? Prisen på persontransport skal jo ikke endres når et fly kansellerers. Da har jo flyselskapet ansvar med å booke om uten kostnader.

3. bXmi

bXmi Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    518
    Bonuspoeng:
    93
    Hvilket flyselskap gjelder det? Ving skriver jo selv at EU261/2004 gjelder så du kan rette kravet til flyselskapet.

Latterlig at Ving gir deg alternativer som ikke er i tråd med lovgivningen og heller ikke engang deres egne retningslinjer.

4. andresiniesta

andresiniesta Medlem

Likes mottatt:
    63
    Bonuspoeng:
    18
    Det er Widerøe som skulle flydd BGO-BRU.
    Også Emirates frra BRU-DXB-MLE

5. kiev

kiev Mr Fasttrack

Likes mottatt:
    5,838
    Bonuspoeng:
    183
    Er midt inne i en sak med Lufthansa, og bruker (selvfølgelig) en AI til å sortere og lage en kort claim. Sitter på Crown lounge på AMS, og til slutt sa jeg "continued later, need to catch KLM to Norway"
    Da svarer denne LLMen:
    "As for KLM: the bar has become so low in airline customer relations that “did not cancel the flight” is increasingly marketed as a premium feature. "

Direkte skremmende hvor god disse store språkmodellene er blitt. Hvis man ikke konsentrerer seg, så passerer de Turing-testen med flagget til topps!

6. tobeornot999

tobeornot999 Gold Star, Sapphire OneWorld, Gold Skyteam

Likes mottatt:
    13,733
    Bonuspoeng:
    293
    Herlig frekk kommentar fra AI! :D

Selv meldte jeg SAS ikke èn, men 2 ganger til transportklagenemda idag.

Forsinkelser som åpenbart gir erstatning, men SAS sa nei på den ene - og betalte bare 50% av riktig EU261 på den andre (2 forskjellige flights innenfor 1 måneds tid).

...så da er det bare å vente. Resultatet er gitt, basert på både EU-regelverket inkl EU-domstolens tolkning inden ene saken, og TKN sine egne avgjørelser tidligere i den andre saken :p

På den andre siden har andre på IF nevnt at SAS også tilbyr vouchers på 200% av verdien man ellers skulle fått i cash, og at det tilbudet kommer på bordet underveis i klageprossen. Jeg tar imot det tilbudet om det kommer, selv om det hadde vært gøy å vinne over SAS i 2 forskjellige klager fra samme dag....

Last edited: 22. mai 2026
  7. bXmi

bXmi Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    518
    Bonuspoeng:
    93
    Lykke til! Det er riktig og raskeste fremgangsmåte når de først har satt seg på bakbena.

Det som kommer til å skje er nok at de snur og inngår forlik. Da unngår de å få en dom mot seg (som er tilgjengelig offentlig).

tobeornot999 liker dette
  8. andresiniesta

andresiniesta Medlem

Likes mottatt:
    63
    Bonuspoeng:
    18
    Svar ble sendt til Ving at man ønsket ombookingen via Frankfurt uten å betale noe mtp EU261/04.

Ving godtok dette :)

Virker som de prøvde seg på en spansk en :p

9. Brukernavnet

Brukernavnet EBD

Likes mottatt:
    3,680
    Bonuspoeng:
    93
    Noen som har tanker om situasjonen under? SAS nekter å gå med på kompensasjon fordi original boooking og endelig booking har samme ankomsttid, men jeg mener bookingen slik den var før siste kansellering må være utslagsgivende ettersom det er det man forholder seg til som reisende?

Info om kansellering ble mottatt på ettermiddagen 13 mai, så mindre enn 7 dager notice.

The original flights booked were, specifically to avoid two transfers in the itinerary:
    - 20 May SK2495 EVE-CPH 11:40 - 14:00
    - 20 May SK2537 CPH-DUB 17:05 - 18:20

However, in April there were two schedule changes done by SAS, on April 8 and april 16, one of these was due to cancellation of SK2495.
    After this change the routing was as follows
    - 20 May SK4079 EVE-OSL 06:15 - 08:00
    - 20 May SK4603 OSL-DUB 09:10 - 10:30

These automatic changes were accepted, and the warnings about schedule change disappeared both from the app and from the webpage
    The accepted changes need to be considered a binding contract for travel.
    SAS did not provide new e-tickets for this change
    , but we as customers cannot be held responsible for your procedures.

Then, as discussed on 13. May, SK4603 was cancelled, and the new routing was:
    - 20 May SK4083 EVE-OSL 10:50 - 12:30
    - 20 May SK1469 OSL-CPH 13:35 - 14:45
    - 20 May SK2537 CPH-DUB 17:05 - 18:20

The second cancellation happened less than 7 days before travel and changed the arrival time by more than 7 hours compared to the schedule before the cancellation.
    This situation is covered in EU261 Article 5.1 (c) (iii)

10. bXmi

bXmi Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    518
    Bonuspoeng:
    93
    Noen av begrunnelsene i dommene under peker på forhold som vil kunne brukes for å underbygge ditt argument. Jeg mener at det må være den siste aksepterte avtalen (fra April) som må legges til grunn, da det er den som kunden må planlegge etter, og dermed den som danner grunnlaget for den ulempen kunden utsettes for.

Last edited: 27. mai 2026
    milehigh and Brukernavnet like this.
  11. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    9,307
    Bonuspoeng:
    183
    Her tar SAS feil. Det er litt som de selskapene som sier ‘men du var allerede forsinket’ når en ombooket flight også er forsinket. Enhver ny akseptert flight vil være gjeldende for utgangspunktet for kompensasjon. Hadde likt å sett SAS sitt svar om det var andre veien, og man skulle krevd kompensasjon siden man var forsinket i henhold til opprinnelig booking, men ikke etter siste endring.

bXmi and Brukernavnet like this.
  12. kiev

kiev Mr Fasttrack

Likes mottatt:
    5,838
    Bonuspoeng:
    183
    I serien av morsomme claim mot Lufthansa som driver og kansellerer flights fra Trondheim er det nå utvikling. Jeg sendte inn noe slikt med god hjelp fra hobbyjuristen Claude fra Anthropic:

Amounts Claimed
    1. EU261 compensation (Article 7):
    2. Refund of Lufthansa ticket (Article 8):
    3. SAS outbound replacement ticket:
    4. SAS return replacement ticket:
    5. Additional hotel night caused by delayed return:
    6. Additional transport / meals / related expenses: EUR xx (no receipts)
    TOTAL CLAIMED: EUR xxx

Dette kravet ble først blankt avvist med at det eneste jeg hadde krav på var skattene på LH ticket.
    Dette har nå utviklet seg sånn annenhver dag hvor de gir seg punkt for punkt nedover listen, inklusive overskytende kostnad for SAS billett.
    Nå gjenstår det bare hotellet hvilket jeg tipper de gir seg på i morgen, samt hvorvidt de er ansvarlig for HELE billettprisen for SAS, eller bare den delen som går utover LH billettpris.
    Min gode venn Claude, som viser seg å være veldig kompetent til hobbyjurist å være, påstår at jeg har krav på hele billettprisen for replacement pga (... side opp og ned med juridiske spissfindigheter type: EU261 articles cover separate claim parts and shall not be reduced by pointing to other articles ... blabla ...)
    Spørsmålet er bare om jeg skal fortsatt stå på dette, eller innse at AI har sine begrensninger, ta de tilbudte pengene og løpe.
    Noen som har erfaring med noe lignende?

Last edited: 28. mai 2026
    milehigh liker dette
  13. tobeornot999

Likes mottatt:
    13,733
    Bonuspoeng:
    293
    Mine 2 klager til Transport Klagenemnda på samme dag, begge mot SAS.

Begge klart innenfor det SAS skal dekke, men noen i India (flotte folk det, men feil instruksjoner) sier nei og atter nei.

Nå har SAS fått frist til slutten av juni med å svare på begge. Så det er bare å vente.....

Teknolai and Sonictravel like this.
  14. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    9,307
    Bonuspoeng:
    183
    Hvis du ikke har refundert noe av opprinnelig flybillett fra LH, skal LH refundere hele kosten ved ny billett. Hvis LH har refundert deg opprinnelig flybillett, skal du kun få refundert mellomlegget mellom ny og gammel billett fra LH. Du skal altså ende opp med å betale det den opprinnelige billetten koste, ellers vil du i prinsippet ha reist gratis.

kiev liker dette
  15. tobeornot999

Likes mottatt:
    13,733
    Bonuspoeng:
    293
    Long haul, retur plutselig utsatt 1 dag. Med over 2 ukers varsel.

Så jeg får ikke EU261, men hva ellers kan jeg kreve av flyselskapet? Overnatting burde være åpenbart, men mat/drikke/klær eller annet?

16. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    9,307
    Bonuspoeng:
    183
    Du har uansett, og alltid, rett på care iht EU261. Jeg hadde ikke bedt om refusjon av klær. Så lenge reisen ikke er påbegynt har du mulighet til å planlegge for dette (ta med ekstra undertøy og sokker). Jeg mener det står i et eller annet regelverk at forbruker har et ansvar for å begrense kostnadene for flyselskapet og holde det til er rimelig nivå.

tobeornot999 liker dette
  17. tobeornot999

Likes mottatt:
    13,733
    Bonuspoeng:
    293
    Greit nok med klær, men hva med 1 ekstra overnatting som blir nødvendig? Er den innenfor samme regler, eller må man be flyselskapet ordne losji?

18. kiev

kiev Mr Fasttrack

Likes mottatt:
    5,838
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, enig i logikken, men hobbyjurist Claude påstår hardnakket (i den utstrekning en LLM har noen nakke da…) at dette er separate poster i EU261, og at det ikke skal gjøres noen kobling mellom de. Vel, vi får se om Den store språkmodellen hos Lufthansa blir enig med min språkmodell. Imens får vi biologiske vesener bare slappe av i sola med en paraplydrink. Mener nå jeg!

btm, EndreD and tobeornot999 like this.
  19. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    9,307
    Bonuspoeng:
    183
    Flyselskapet er uansett plikta til å dekke ‘care’. Jeg hadde sendt inn kravet i ettertid og sett hva jeg hadde fått igjen. Det er sikker de selskapene som blånekter siden dette var langt frem i tid, men tipper du vinner frem i TKN.

20. DJasko

DJasko EBD

Likes mottatt:
    4,738
    Bonuspoeng:
    113
    SK1831 ARN-SPU, 3. juni i dag, hadde en go around og sirklet 40 min i lufta før den ble sendt videre til VCE. Der ble alle sluppet av og det ble bestilt en buss som tar ca 8-10t til SPU.

Foreldrene mine som er eldre var to av tre passasjerer i business. De ble i likhet med alle sendt med buss videre. Forventer virkelig SAS at det er greit med 10t buss.

Hvor sjekker jeg årsak til diversion? Alle andre fly før og etter landet som normalt. Blant annet et SAS fly fra OSL.

Har man krav på annet komp utenom EU261, hvis man i det hele tatt har det? Noen tanker?

Del denne siden