Hadde AIG på jobben tidligere, og godt fornøyd. God oppfølging, selv om skade/hendelse på den tiden måtte meldes inn på tlf. Benyttet kun mistet/forsinket bagasje, og har ikke prøvd sykdom og slikt. God fornøyd med foranevnte
Vet ikke hvor det passer best, men prøver her. Vi har hjemreise fra BKK I morgen med Saudia via Saudi ARABIA. Ser at UD har utstedt reiseråd. Vi har hjemreise I biz. 1)Hvis vi benytter reiseforsikring, får vi tilsvarende klasse? 2) kan vi booke selv og få refundert summene? 3) er det evt noe vits i å høre med SAS om vi f eks Kan om bookes till bkk - osl med dem (og så kjører de evt regress mot forsikringen) Jeg har TRYG, finner egentlig ingenting i vilkårene om det, men greit å vite før jeg evt ringer inn og bruker masse penger på dyr tlf. Håper på hjelp fra kloke hoder.
1) det avhenger av reiseforsikringen din, så vidt jeg husker å ha lest her inne er det få om noen som gir deg noe annet enn et sete på flyet. Bortsett fra hvis helsetilstanden tilsier noe som et brukket ben feks. 2) det må Tryg svare på Finn en tjeneste som gjør at du kan ringe billig/gratis via internett. Før var det mulig med Skype, men de la ned.
Bruk Viber (app) for å ringe. Koster $6 for en mnd med fri tale til en rekke lan inkl Norge. Du må muligens bruke VPN for å bruke det i enkelte land. Her er f.eks. fra If. Ikke helt tilsvarende scenario, men kanskje en indikasjon på at det dekkes. Hvis du har bestilt turen før reiseadvarselen kom, dekker vi avbestilling av reisen når det er 72 timer eller mindre igjen til planlagt avreise. Situasjonen med reiseadvarsel endres fortløpende så vent til reisearrangøren eller flyselskapet kansellerer reisen din da de er forpliktet til å gi deg pengene tilbake. Når det er avklart hvor mye du får igjen fra flyselskapet kan du melde saken til oss. Skulle UD utstede en reiseadvarsel om evakuering mens du oppholder deg i det aktuelle landet eller området, vil vi selvsagt hjelpe deg med utgiftene for hjemreise raskest mulig. https://www.if.no/privat/forsikring/reise/reiseforsikring/utenlandsreise SAS har/tar neppe noe ansvar her med mindre det er ledige bonusbilletter for andre alternativ. Luftrommet i Saudi er åpen og flytrafikken ser ut til å gå noenlunde normalt. SAS flyr også ‘til vanlig’ til steder hvor UD har reiseråd, som TØV og BEY. Husk at UD sine reiseråd ikke er ensbetydende med at det er farlig å reise til land med reiseråd, det kan også skyldes manglende kapasitet til å yte bistand om noe skulle skje. JED ligger helt vest i Saudi og er et stykke fra begivenhetene sentrum. Om du synes det er trygt nok eller om du foretrekker å fly utenom får være opp til deg. Her er en episode med UD som gjest i 198 land hvor de snakker om reiseråd https://open.spotify.com/episode/3yO9tHYdPUNuQgpJOyewh1?si=BW60Oz4RRni3a8c9L7Fwfg
Noen som veit om det finnes reiseforsikring som dekker forverring/komplikasjoner ved behandlingsreise, dvs operasjon i utlandet? For det gjør vel ikke vanlig reiseforsikring.
Ble syk(mat/vann forgiftet) på vei hjem fra Nepal, heldigvis så skjedde dette ved layover i Mumbai. Fått medisiner av lege som kom på hotellet. Men måtte da avbooke bonusreisen i biz, har IF Super reiseforsikring der jeg tolker vilkårene som at de dekker «tilsvarende» reise. Så de skal vel da dekke dette? De sa ikke det på telefonen men. Har også AIG via jobben, usikker på hva de dekker da jeg ikke har vilkår men de nevnte liknende regler.
Uffda, kjedelig. Masse god bedring. Stod i fjor på sykehuset selv og måtte finne ut om reiseforsikringen dekket samme reiseklasse eller ikke noen timer før opprinnelig fly dro hjem. Vilkårene er selvfølgelig såpass vage at de kan tolkes i forsikringsselskapets favør. Jeg kan dessverre ikke hjelpe konkret med IF eller AIG, men gjennom Fremtind LO Favør og Gouda Super Flex Business kom det ikke på tale om å dekke biz hjem, til tross for at det ikke eksplisitt var utelatt fra vilkår. Håper selvfølgelig at du får gehør for din sak.
God bedring. Vi prøvde å argumentere med å få dekket biz hjem fra BKK i februar 25, gjensidige sin reise pluss, som også skal dekke tilsvarende reise ihht vilkår. Vi fikk beskjed om at biz kun ble dekket om det var av medisinske grunner behov for det.
Tror dessverre at svaret er nei. Det er vel en forutsetning i vilkårene som tilsier at "utgiftene er rimelige og nødvendige." Ordinær tolkning av rimelig og nødvendig vil antakelig utelukke business class. Personlig mener jeg det både er rimelig og nødvendig men tipper folk flest er av motsatt oppfatning. En utvei kan være å få en medisinsk vurdering av lege som tilsier at du bør ha en viss komfort som gjør at du behøver å kunne ligge eller hvile godt ut. Hvis den er åpenbart feil så kan du imidlertid får avkortning eller avslag.
@Magnus1001 @bXmi Takk for svar, det var jo litt som fryktet. AIG sender meg til International SOS, men selve kravet må jeg ta med de. Så International SOS kunne ikke si noe, så jeg får bare prøve. Kan man sende inn til begge selskap tro?
Vi måtte oppgi til gjensidige at vi var forsikret gjennom amex i tilleg, vi hadde derimot aldri noe med amex å gjøre selv. Tipper gjensidige kjørte sak mot amex for å dele på vårt krav.
Årsaken til at AIG henviser til SOS International er muligens at de ber SOS om å vurdere om du av en eller annen årsak har behov for å fly business. Av erfaring så har dette blitt forhåndsgodkjent av SOS International i tilfeller sykdom/skade gjør at man har behov for å ligge.
Jeg var nylig i kontakt med Gouda (Gjensidige har samme saksbehandlere) og spurte litt om dette ang policy (fikk premium eco ved en tidligere anledning). De var tydelig på at en ikke dekket annet en økonomi. Og i tillegg er det ikke lov med poengopptjening (så måtte betale for setereservasjon..grrr). Men det finnes en workaround om en er utenfor 24t check-in vindu (som jeg ikke var). Saksbehandlingen denne gang kjentes mer ut som restriksjoner (maks 1500kr hotell/natt) osv. Litt rart med toppforsikring. Men er vel innstramninger over hele linjen. Også litt amatørmessig håndtering, men antar det var på Gjensidige-delen.
Venter nå på svar fra IF, har lastet opp alt så får vi se. Det tar litt tid før de svarer, hadde også forsinket bagasje på samme reise men der var det autobehandling så den gikk raskt.
Skal mellomlande i Dubai snart, og antar Gjensidiges reiseforsikring ikke gjelder der. Ser Emirates som vi skal med, har en reiseforsikring vi kan kjøpe for denne reisen, ca 1200kr. Noen som har hatt denne?
Den forsikringen garanterer vel bare at dere kommer dere hjem eller videre dersom konflikten blusser opp igjen? Hva med sykdom?
Det står dette på Emirates sider: «Reiseforsikringen, som tilbys av datterselskaper eller tilknyttede selskaper av American International Group, Inc. (AIG), gir dekning i tilfelle uforutsette omstendigheter som kan tvinge deg til å avbryte eller forkorte reisen, eller oppsøke medisinsk nødhjelp under reisen. Reiseforsikringen gir også dekning for tap eller forsinkelsen av bagasje, i tillegg til mange andre fordeler beskrevet i denne polisen, som du kan lese gjennom før du gjør kjøpet ditt. All dekning er underlagt polisens vilkår og betingelser.». Tror jeg kjøper denne om ikke reiserådene lempes ila en ukes tid. England har gjort det, men Norge må vel vente lengst mulig med det.
Jeg leste bare raskt, men var det ikke begrenser til 25.000 dollar? Visse medisinske situasjoner overstiger raskt dette beløpet. Jeg står over tror jeg, men skal ikke reise før i august så håper reiserådene er opphevet innen da.
Annet spørsmål til ekspertisen her inne, gjerne noen som kjenner hvordan amerikansk forsikring virker. Sist uke var jeg i Berlin på et større internasjonalt arrangement, og fikk forsinket bagasje. Stakk innom nærmeste mall og rev ut en dress osv. til 10kNok. Det var fire kjenninger fra USA der og en av de fikk selvfølgelig også forsinket bagasje. De lurte veldig på hvordan jeg kunne shoppe så brutalt. Det kom da frem at ingen av de hadde reiseforsikring. De visste faktisk ikke hva det var engang, trodde det var sånn som man kjøper på flyplassen per reise. Og dette var folk som reiser minst like mye som meg, de mente at kredittkort var tilstrekkelig og forstod egentlig ikke konseptet med helårs forsikring. Er dette normalt i USA? Er kredittkort forsikring såpass mye bedre der borte? Hvis ikke, hva gjør de når shit happens?
Først og fremst avhengig av om du bruker kredittkortet nok til å ha dekning. Om du har, er mange forsikringer på kort gode. Men som naturlig er: ofte bedre på dyrere kort enn gratis/billige. Det kan man se i vilkårene. Men det er selvsagt PITA å lese vilkårene og være sikker på å oppfylle kravene, så derfor er det vanlig å ha en helårs forsikring i Norge. Den er jo billig, og mange "slenger den etter deg" feks i en samlet polise hvor du likevel forsikrer bil eller hus. I tillegg byr mange fagforeninger på det samme. Vet ikke hvordan dette er i USA, men slik er nå bildet i Norge