Spørsmål angående reiseforsikringer (Samletråd)

Tråd i 'Bonushjelp' startet av peterfox, 24. juni 2015.

1. Storbaba

Storbaba Bitt av bonusbasiller..

Likes mottatt:
    2,857
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har gått igjennom vilkårene til Goudas reiseforsikring, den har ingen forbehold om bonuspoeng. Har bare skummet DNB/Fremtind - den spesifiserer at den ikke dekker poeng som tilbakeføres ifm. avbestillinger, mao. at poeng dekkes (pkt 12.1). Men bonuspoengenes verdi tas ikke med i betraktning når de skal beregne verdi av ubenyttede reisedager (pkt 10.4 og 10.5) som de erstatter.

Har ikke innhentet noen tilbud enda så jeg vet ingenting om prisene..

2. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    24,070
    Bonuspoeng:
    293
    Private Banking sin er litt rar da vilkårene spesifikt nevner at bonuspoeng ikke omfattes, men forsikringsbeviset nevner det "erstattes tilsvarende bonuspoengenes verdi". DNB skulle uansett ha dobbelt så mye som Gjensidige så jeg bytter ikke enda.

3. DJasko

DJasko EBD

Likes mottatt:
    2,313
    Bonuspoeng:
    93

Er ikke Gouda en del av Gjensidige? Trodde ikke de dekket poeng. Må sjekke litt opp.

4. Nuvolari

Nuvolari EBD / *A Gold

Likes mottatt:
    3,001
    Bonuspoeng:
    113
    En liten avsporing men har nylig måtte bruke forsikringene inkludert i SAS MC (Tryg) , DNB Saga MC (Fremtind) og Amex Elite (Axa). De ble benyttet i kombinasjon med min daglige reiseforsikring i Gjensidige. Grunnen til at jeg måtte bruke flere forsikringer var for å få fullt ut dekke tapet. Gjensidige alene dekket kun opp til maksgrensen.

Så til hovedpoenget, samtlige selskaper krevde kun bevis for at minst en transaksjon ifm reisen var gjort med det aktuelle kortet. Ingen krevde at jeg beviste at 50% av transport kostnadene var betalt med kortet.

Last edited: 22. febr 2025
    EndreD, Preference and Storbaba like this.
  5. Storbaba

Likes mottatt:
    2,857
    Bonuspoeng:
    113
    Eget selskap som er eid av Gjensidige med ca 62%.

DJasko liker dette
  6. Magnus1001

Magnus1001 Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,775
    Bonuspoeng:
    113
    En liten erfaring jeg har gjort meg etter siste dagers hendelser er at man ikke er dekket av forsikringen ved sykdom om man reiser på 2 PNR, dette er veldig relevant med sas sine begrensninger på bookinger med CT nå omdagen.
    Anbefaler derfor å ta en prat med kone/samboer om hvem som blir stående igjen om barnet skulle bli syk på reisen.
    Den som føler seg best rustet til å bli igjen på reisen burde derfor også bookes på samme PNR som barnet på reisen.

I vårt tilfelle hadde vi flaks og jeg skulle reise på et senere stadie. Jeg kunne også utsette hjemreisen med å fly på poeng uten for store kostnader.
    Men det er ikke alle som har den muligheten.
    Samboer var evig takknemlig når jeg lovet henne at jeg ikke kom til å la de bli igjen alene. Noe jeg gjorde fordi jeg vet hun er mindre reisevant og ville følt det veldig stressende.

Cumulus, Xflipper, jgroneng and 2 others like this.
  7. tmolvik

tmolvik Senior Medlem

Likes mottatt:
    563
    Bonuspoeng:
    93
    Det er en situasjon jeg ikke har tenkt på og som vi også da blir stående i når vi skal reise i April. Det er jo bare enda et argument mot praksisen til SAS, som de snart må få fikset, men jeg synes jo også det er merkelig fra forsikringsselskapet sin side når det er åpenlyst at man reiser sammen. Står dette vilkåret spesifisert noe sted?

Angående Gouda/DnB. Er det noen som har fått bekreftet at Gouda dekker bonuspoeng? Jeg var i kontakt med DnB vedrørende deres formulering, og de sa de ikke dekket det. HAr tydeligvis ikke endret tekst heller.

8. Magnus1001

Magnus1001 Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,775
    Bonuspoeng:
    113
    Vi hadde felles reise BKK-KBV-BKK med samme hotell i Krabi (forskjellige PNR her også pga baggasje og enkelhet ved irrops). Jeg reiste OSL-BKK 2 dager før og skulle etter planen reise BKK-OSL 3 dager senere. Noe som muligens har komplisert forsikringsaken noe.

Uansett så står det tydelig i vilkår til Gjensidige at det dekkes 1 ledsager og det faller jo naturlig å tenke seg at den som reiser med barnet er skikket til å være ledsager. Og da står man iallefall ikke fritt til å velge hvem om man reiser på forskjellig PNR.

9. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    7,667
    Bonuspoeng:
    183
    Var det spesifikt to PNR som var problematisk eller det at reiserute og planlagt lengde på opphold var ulikt?

10. Magnus1001

Magnus1001 Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,775
    Bonuspoeng:
    113
    Det at vi ikke reiste sammen fra bostedsadresse. Det hjalp heller ikke at vi hadde samme reise fra Bangkok til Krabi med lik retur til Bangkok.
    Mulig saken hadde stilt seg annerledes om vi hadde reist på samme fly med ulik PNR.

trygveat liker dette
  11. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    5,868
    Bonuspoeng:
    183
    Det er vel ingen automatikk i dette? For en forsikring som dekker alle reisende, feks ektefeller med felles barn, har det vel ikke noe å si om det er ulik PNR? Vi har hatt ulik PNR flere ganger hvor vi har måttet avbestille, men har aldri opplevd at dette har vært et problem. Dog har reiseruten vært identisk for alle pax.

Edit: Nå tenkte jeg på avbestilling pga sykdom før avreise. Men om Gjensidiges vilkår sier 1 ledsager er det vel det som er årsaken, ikke ulike PNR.

Magnus1001 liker dette
  12. Storbaba

Likes mottatt:
    2,857
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har ikke vært i kontakt med Gouda, kun lest vilkårene. Men jeg skal kontakte de denne uka for å be om tilbud og kan sjekke om det finnes noen begrensninger ift. poeng som jeg ikke har sett. Kan melde både årspris og svar tilbake.

Jomik liker dette
  13. Magnus1001

Magnus1001 Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,775
    Bonuspoeng:
    113
    Mulig jeg misforstått og overtenkt dette, men vi kommer uansett til å ta hensyn til dette på fremtidige reiser hvor man må reise på 2 PNR med barn involvert.

14. Storbaba

Likes mottatt:
    2,857
    Bonuspoeng:
    113
    Gouda helårs reiseforsikring: Har snakket med Gouda i dag. De sier at de IKKE dekker tapte Eurobonuspoeng, kun det man har betalt for billetter, så der falt det alterntivet. (Jeg påpekte at dette ikke fremgår av vilkårene..) Mitt neste forsøk blir å sjekke DNBs forsikring i Fremtind.

Kort ellers ifm. Gouda og helårs reisefors: De skiller mellom ungdomsfamile (under 35), voksen (35-69) og seniorer (over 70). For voksen familie (på to) sjekket jeg prisen på gouda.no før jeg ringte: kr 2695 med std. vilkår, kr. 4345 for super (ingen egenandel og bedre dekninger).

Last edited: 24. febr 2025
    NoLimit liker dette
  15. Storbaba

Likes mottatt:
    2,857
    Bonuspoeng:
    113
    DNB/Fremtind forsikring, helårs reiseforsikring: Tok kontakt med de for å få tilbud (jeg er ikke kunde i DNB). Spurte om dekningen av Eurobonuspoeng, kunne ikke svare men sjekket opp og kommenterte det i e-post etterpå. Bekrefter at de dekker poeng som følger "Dersom de blir syk før avreise og får dokumentasjon fra legen vil flyselskapet eller forsikringen dekke bonuspoengene/cashpoints, voucher. Punkt 12 i vilkårene". Men prisen er stiv - årskostnad kr. 7559!!!
    Etter litt skumlesing av noen reiseforsikringsposter på forumet finnes det en "stygg sak" med Fremtind-forsikring som virker som helt på jordet ifm. gjennomgående reiser - du finner mer her om du er interessert. Tror ikke det blir DNB/Fremtind på meg...

Leon, NoLimit, Emma and 1 other person like this.
  16. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    5,868
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, det får en jo til å tenke! Man vil jo helst være sammen om en blir syk. Ville ikke likt å bli igjen i et fremmed land med et potensielt alvorlig sykt barn mens mannen min reise hjem. Nå ville jo det aldri det skjedd at han dro fra oss, men uansett. Noen har jo ikke råd til annet. Men hvis Gjensidige kun dekker 1 ledsager, spiller det jo uansett ingen rolle om man reiser på samme eller ulik PNR.

Magnus1001 liker dette
  17. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    7,667
    Bonuspoeng:
    183
    Tydelig at det viktig å dobbeltsjekke nyanser i forsikringsvilkår.

Vilkårene mine hos Tryg spesifiserer medreisende som «person som skal foreta hele reisen sammen med sikrede». Videre virker punktet om hjemtransport å være nokså familievennlig:
    upload_2025-2-24_21-34-56.png
    Dog noe uklart om søsken er dekket i tilfelle et av barna blir sykt?

18. Magnus1001

Magnus1001 Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,775
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, noen har desverre ikke muligheten til annet.
    Nå hadde jeg heldigvis fleksibilitet og økonomi til å stå igjen på ubestemt tid. Men som du nevner er det ikke alle som har den muligheten.
    Jeg har iallefall skapt litt diskusjon rundt dette og forhåpentligvis så blir folk oppmerksomme på forsikring rundt lignende scenario og gjør seg opp sin egen vurdering.
    Det er heldigvis sjelden man står i slike situasjoner men det er kjekt å ha en viss kjennskap til hva man har krav på og hva man ikke har krav på hvis man havner i en slik situasjon.

19. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,700
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg hadde en ganske spesiell sak med Gouda for en tid tilbake og de leverte langt mer enn hva vilkårene sier og var ganske fleksibel. Har jobbet utenlands i mange år og hatt mange ulike forsikringer (Tryg/Europeiske m.fl), men Gouda er helt klart den beste når det oppstår litt mer kompliserte situasjoner.

Så selv om en kan tape bonuspoeng kan den reelle kostnaden for hva man taper fort bli mye mer.

20. Storbaba

Likes mottatt:
    2,857
    Bonuspoeng:
    113
    Hva som er en god forsikring vet man (dessverre) ikke før etter at man hatt et forsikringstilfelle....

holmen liker dette

Del denne siden