Spørsmål angående reiseforsikringer (Samletråd)

Tråd i 'Bonushjelp' startet av peterfox, 24. juni 2015.

1. Magnus1001

Magnus1001 Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,677
    Bonuspoeng:
    113
    Her er det snakk om å dekke nye billetter hjem for mor og barn som ikke kan ta sitt aktuelle fly om det skulle bli aktuelt. Akkurat dette tar jeg som en selvfølge.
    Tapet av bonus poeng og CT er ikke relevant da reisen er påbegynt.
    Men jeg tar muligens feil her?

2. paramberg

paramberg Veteran

Likes mottatt:
    10,353
    Bonuspoeng:
    183
    Ring Gjensidige sin alarmtelefon.
    https://www.gjensidige.no/tjenester/alarmsentralen

Billetter kjøpt på eurobonus poeng er irrelevant. Må du bli igjen pga sykdom og må ha ett senere fly så dekker de det.

3. Magnus1001

Magnus1001 Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,677
    Bonuspoeng:
    113
    Vi har snakket med vakttelefonen nå.
    Ungen er ikke fit to fly og dokumenter er sendt til Gjensidige for behandling. Det vil først skje norsk tid, så vi sitter litt på vent for øyeblikket.

Vi vurderer fler alternativer pr nå.
    Alternativ 1 er å kjøre bil til Bangkok, alternativt Hua Hin. Da er vi nærmere international flyplass med muligheter for snarlig hjemreise når han blir fit to fly.
    Alternativ 2 er å bli i Krabi frem til infeksjonen går ned. (Vi har fått ny time hos legen om 3 dager).

Legen valgte å dømme han ikke fit to fly fordi hevelsen blokkerte innsyn til trommehinnen.

Gjensidige dekker hotel og nye flybilletter for mor og barn, dog på eco, men det får så være.
    Jeg har med 1 mill ferske poeng på konto uansett booket meg ny hjemreise 28.02 da jeg mest sannsynelig faller utenfor pga 2 pnr og ikke vil være en relevant ledsager så lenge mor er med.
    Siste mulige dag jeg kan fly pga jobb er 1 mars.

4. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    6,883
    Bonuspoeng:
    183
    De dekker ikke selve bonusbilletten, men de skal vel like vel dekke nye billetter hjem så lenge man kan dokumentere at man hadde en bekreftet billett i utgangspunktet, og det skal ikke spille noen rolle om den opprinnelige billetten var betalt med poeng eller penger.
    Med legeattest har mange flyselskap som policy å refundere ikke-refunderbare billetter. Det er kanskje en kompliserende faktor at reisen er påbegynt, men verdt et forsøk.

5. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,247
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, vi var strandet på en øy i Maldivene i 2021 grunnet uvær og mistet forbindelse med bonusbilletter TK C hjem.

På det tidspunktet hadde jeg enkeltreiseforsikring med Gouda(covid forsikringen) og fikk dekket nye TK C billetter dagen etter til ca. 60k totalt.
    Jeg trodde dette gikk som "innhenting av reiserute" som hadde ett endel lavere beløp og var klar for eco hjem
    Men iflg representanten hos Gouda gikk dette som hjemtransport, som hadde en ubegrenset beløpsgrense.

Ser også at gjensidige reise pluss(som jeg også bruker) har ubegrenset dekning her, når det er sykdom som er årsaken står det i vilkårene at dette er å regne som hjemtransport med dertil ubegrenset beløpsgrense, så litt merkelig at @Magnus1001 sitt reisefølge ikke får tilsvarende reiseklasse hjem..

Preference liker dette
  6. Storbaba

Storbaba Bitt av bonusbasiller..

Likes mottatt:
    2,728
    Bonuspoeng:
    113
    Gouda er en av de få som har reiseforsikring som ikke har noen begrensninger knyttet til bonuspoeng, sitter akkurat og går igjennom vilkårene der. Tror jeg må bytte leverandør av reiseforsikring....

7. Magnus1001

Magnus1001 Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,677
    Bonuspoeng:
    113
    Vi har fortsatt ikke hørt noe mer fra Gjensidige etter at saken er meldt inn. Har snakket med vakttelefonen og fått beskjed om at saken vil bli behandlet iløpet av dagen.
    Når det er sagt, en arbeidsdag i Norge slutter 16:00 noe som tilsvarer 22:00 lokal tid .
    Skal vi følge opprinnelig plan er avreise 07:00 fra hotellet i morgen tidlig.

Vi har snakket med leger i Norge som ikke set noen umiddelbar fare med å fly (det verste som kan skje er at trommehinnen sprekker).
    Vi finner heller ingen umiddelbare farer tilknyttet dette på nett.

Vi vurderer nå å prøve å følge hjemreisen som normalt med første avgang 09:25 fra Krabi til Bangkok i morgen tidlig. Skulle første flytur mot formodning bli et mareritt så er vi i det minste kommet til Bangkok. Spørsmålet er jo da hvordan vi stiller oss til videre til forsikringen, når vi har trosset legens råd.

Edit:
    Vi blir i Krabi etter samtale med lege gjennom Gjensidige.

Last edited: 20. febr 2025
    Chrisljo, NoLimit and Preference like this.
  8. Chrisljo

Chrisljo Veteran

Likes mottatt:
    2,079
    Bonuspoeng:
    113

Lykke til! Selv tok jeg en en 4 ukers ferie med et spedbarn, og fant ut, i etterkant heldigvis, at jeg kun hadde reiseforsikring for meg og fruen.

Bruk tiden på å få ordnet dette best mulig, men vit at publikum her gleder seg over live rapportering fra andres liv.

Magnus1001 liker dette
  9. Magnus1001

Magnus1001 Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,677
    Bonuspoeng:
    113
    Stressende situasjon når en aldri har vært ute for lignende. Alt hjemme blir satt i andre rekke.
    Men vi har jobbet oss igjennom dagen.
    Legevakt
    Venting på gjensidige
    Rebooking av fly Krabi - Bangkok til 24.02
    Funnet nytt hotel, så hadde de plutselig ikke ekstra seng. Gjensidige har funnet nytt hotel men dette var merket med adult only. Ny telefon til vaktsentralen og vente på nytt hotel.

Kjenner jeg begynner å bli rimelig lei allerede nå. Og krysser både tær og fingrer for at vi kan reise hjem 24.02.

10. oslo.to.unknown

oslo.to.unknown Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    183
    Bonuspoeng:
    43
    Utrolig kjedelig situasjon. Hadde en lignende situasjon i fjor i London.

Tips: Sjekk om du får dobbel forsikringsdekning pga. kredittkortet du har booket hotel med (som fort blir over halve reisekostnaden når du flyr på poeng).

Plutselig har kredittkortet ditt mer, bedre eller dobbel dekning på toppen av den vanlige reiseforsikringen din.

Magnus1001 liker dette
  11. Skarven

Skarven Senior Medlem

Likes mottatt:
    827
    Bonuspoeng:
    93
    På grunn av jobbskifte har jeg ikke lengre reiseforsikring gjennom jobb. Hva anbefaler folk? Har Amex Elite og kan bli enda mer bevist i bruken slik at jeg ligger godt innafor grensen med å bruke 75% på reisene.

Eller bør jeg kjøpe noe mer?

12. Preference

Preference EBD

Likes mottatt:
    1,429
    Bonuspoeng:
    93
    Var akkurat i samme situasjon. Valgte å kjøpe egen helårs reiseforsikring. Med medlemskap i fagforening ble det bare 2480 kr per å som dekker meg og samboer. Synes det er en veldig liten pris å betale for å være sikret på de mange reisene vi gjør hvert år, og ikke minst at jeg slipper å tenke på hvilket kort jeg betaler hver reise med når jeg allerede sjonglerer mellom 3-4 ulike kort :D

Chrisljo and Skarven like this.
  13. Storbaba

Storbaba Bitt av bonusbasiller..

Likes mottatt:
    2,728
    Bonuspoeng:
    113
    Min mening er at man må ha en helårsreiseforsikring, jeg ville aldri stolt på bare kortet sin. Husk også tidligere kommentarer i tråden - det er ikke mange som dekker tapte EB-poeng...

Skarven liker dette
  14. DJasko

DJasko EBD

Likes mottatt:
    915
    Bonuspoeng:
    93
    Dette syntes jeg var såpass dårlig. Er selv totalkunde hos Gjensidige (Tekna) og betaler godt over 60k i året til dem. Sendte en mld i chatten og beskrev et hypotetisk scenario, nettopp likt ditt, der jeg spurte om de dekket opprinnelig bookingklasse. Chatten var usikker og skulle sjekke opp. Fikk følgende svar i dag:

Viser til hyggelig samtale på chat i går. Jeg fikk følgende svar på det du spurte om i går:

Reiseforsikringen erstatter nødvendige merutgifter til hjemtransport ved uventet og akutt sykdom eller skade som er oppstått på reisen. Dersom man blir syk eller skadet på reise må kunden ta kontakt med vår alarmsentral, Gjensidige Travel Assistance, jf. forsikringsbeviset. Det er vår alarmsentral som vurderer dekningen rundt f.eks. ny hjemreise og vil også hjelpe kunden med alt de behøver, blant annet booking av ny hjemreise. I noen tilfeller er det nødvendig med business og andre ganger er det ikke nødvendig. Hva som er nødvendig er en vurdering vår alarmsentral tar i hvert enkelt tilfelle.

Ønsker deg en fin dag :)

I mine øyne, ikke et godt nok svar. Sendte da en ny mld der jeg uttrykte misnøye med svaret og spurte om bl.a følgende:
    'For å forstå dette helt klart: Er det alltid en individuell vurdering fra deres alarmsentral som avgjør hvilken klasse man får dekket, og betyr det at forsikringen ikke automatisk dekker opprinnelig bookingklasse? Hvilke kriterier legges til grunn i disse vurderingene?'

Ærlig talt, jeg bytter forsikring pga slike vilkår. Selv om jeg kanskje aldri opplever scenarioet (håper jeg at jeg ikke gjør) så er jo dette dårlige vilkår i mine øyne.

Cumulus, jgroneng, Hanen and 3 others like this.
  15. Chrisljo

Chrisljo Veteran

Likes mottatt:
    2,079
    Bonuspoeng:
    113
    Gi gjerne en lyd om hvilke du finner som dekker opprinnelig bookingklasse, selv har jeg jeg lest mange reiseforsikringsvilkår, og dessverre mange som er begrenset til økonomi.

16. DJasko

DJasko EBD

Likes mottatt:
    915
    Bonuspoeng:
    93
    Det er jo ikke sikkert noen dekker dette. Jeg har vært superfornøyd med Gjensidige alle disse årene jeg er hos dem 10+,og aldri vurdert noe annet. Får se hva de svarer, før jeg går ut på leit. Finner jeg noe, gir jeg beskjed.

Cumulus, Hanen, Skarven and 1 other person like this.
  17. Magnus1001

Magnus1001 Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,677
    Bonuspoeng:
    113
    Hører gjerne fra deg når du får svar. Ønsker også å se hele samtalen på chat.

Vi avventer også svar ang hva vi får dekket, men stresser heller ikke med det før vi får 'lov' til å reise. Ingen billetter booket enn så lenge.
    En liten joker er også om jeg er dekket som reiser på en annen pnr. Noe jeg tviler på selv om agenten mente jeg skulle være det.

DJasko liker dette
  18. DJasko

DJasko EBD

Likes mottatt:
    915
    Bonuspoeng:
    93
    Akkurat der tror jeg at jeg holder med agenten. Eller, jeg håper det. Hold oss oppdatert der og. Nå som vi ikke kan slå sammen flere CTer per booking så er jo dette også et veldig interessant spørsmål.

Jeg sender deg en pm med alt når jeg er ferdig med praten der.

Magnus1001 liker dette
  19. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    23,370
    Bonuspoeng:
    293
    Det er i hvert fall ikke mulighet å få den reiseforsikringen hvis man er Saga-kunde. Jeg snakket med forsikringsavdelingen i dag.

Cumulus liker dette
  20. Chrisljo

Chrisljo Veteran

Likes mottatt:
    2,079
    Bonuspoeng:
    113
    Er samme som her:
    https://www.dnb.no/forsikring/reiseforsikring

Del denne siden