Spørsmål angående reiseforsikringer (Samletråd)

Tråd i 'Bonushjelp' startet av peterfox, 24. juni 2015.

  1. tmolvik

    tmolvik Aktivt Medlem

    Innlegg:
    415
    Likes mottatt:
    429
    Bonuspoeng:
    63
    kiev liker dette
  2. freddyen

    freddyen Veteran

    Innlegg:
    1,506
    Likes mottatt:
    1,455
    Bonuspoeng:
    113
    Rart at forsikringer som leveres av Fremtind har så forskjellig utformede vilkår.
    Jeg forsøker å finne ut om min reiseforsikring dekker bonuspoeng og i så fall, hvordan de verdsettes. Jeg har forsikring gjennom LO Favør/Sparebank1/Fremtind:
    https://dokument.fremtind.no/vilkar/fremtind/pm/reise/Reise_PM.pdf

    Det nevnes spesifikt at avbestillingsforsikringen IKKE dekker
    "Bonuspoeng og cashpoints som tilbakeføres ved
    avbestilling".

    Betyr dette at poeng som ikke refunderes dekkes av reiseforsikringen?

    Det finnes ingen formulering hos LOFavør/Sparebank1/Fremtind som hos DNB/Fremtind:

    "Erstatningsregler ved bruk av bonuspoeng
    Er bonuspoeng benyttet som betaling for reisen tilbakeføres disse der det er mulig. Hvis ikke dette lar seg gjøre
    utbetales erstatning tilsvarende bonuspoengenes verdi."
     
    kiev liker dette
  3. oslo.to.unknown

    oslo.to.unknown Aktivt Medlem

    Innlegg:
    348
    Likes mottatt:
    133
    Bonuspoeng:
    43
    Skulle man utformet 6-10 spørsmål til alle Forsikringsselskapene og funnet litt felles svar?

    Føler det er mye dårlige og tilfeldige vilkår ute å går
     
    freddyen and kiev like this.
  4. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,321
    Likes mottatt:
    4,847
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, god ide. Jeg gjorde det etter en dårlig opplevelse med Gjenstridige, men bare med to spørsmål: kan dere gå over 6000 kroner på forsinket bagasje, og kan dere videreformidle overstigende krav til andre selskap?
    Bare If/Europeiske svarte Ja på de to spørsmålene. Og det med videreformidling måtte selgeren spørre videre opp i systemet for det fantes ikke i hennes førstelinje opplæring. Ikke mange som vet (eller bryr seg?) om denne muligheten.
     
    freddyen liker dette
  5. oslo.to.unknown

    oslo.to.unknown Aktivt Medlem

    Innlegg:
    348
    Likes mottatt:
    133
    Bonuspoeng:
    43
    Gode spørsmål

    Andre relevante spørsmål:
    - dekker dere reiser betalt med EuroBonus/bonuspoeng?
    - hvor mye dekker dere ved forsinkelse?
    - dekker dere refusjon av bonuspoeng eller tilsvarende verdi? (Bør formuleres mer presist)
    - maks antall dager på reise?
    - hvem andre i reisefølget dekkes?
    - hvem andre i husholdningen dekkes uavhengig av å være reisepartner?
     
    snus_mumrikken and freddyen like this.
  6. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,934
    Likes mottatt:
    29,300
    Bonuspoeng:
    183
    Er det noen som har erfaring med hvordan reiseforsikring (spesifikt Gjensidige) håndterer spørsmål om utgifter ved kjøp av erstatningsklær for forsinket/tapt bagasje når man ikke har kvittering. Det er ikke nødvendigvis papirarbeidet som er enklest når man kjøper klær på markeder i Rwanda/Uganda :)
     
  7. Preference

    Preference EBG

    Innlegg:
    478
    Likes mottatt:
    636
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg har ikke trengt å laste opp kvitteringer på de siste sakene med Gjensidige, de har automatisert det meste. På telefon har de også vært veldig enkle å deale med, så tipper du får forståelse for dette om det skulle bli et problem.
     
    Sonictravel liker dette
  8. tmolvik

    tmolvik Aktivt Medlem

    Innlegg:
    415
    Likes mottatt:
    429
    Bonuspoeng:
    63

    "Bonuspoeng og cashpoints som tilbakeføres ved
    avbestilling". Nå vet jeg ikke om denne er skrevet som den er formulert, men om så, er den vel egentlig innenfor? Det er vel ikke naturlig at forsikringsselskapet dekker poeng du uansett for tilbakeført ved en avbestilling. Det er jo helst i de tilfellene dette ikke skjer det er interessant å vite hva de gjør, samt hva annet de dekker rundt avbestillinger av reiser betalt med bonuspoeng og ting som skjer på reise som gjør at man kanskje må ta igjen tid eller lignende på turen.
     
    freddyen liker dette
  9. freddyen

    freddyen Veteran

    Innlegg:
    1,506
    Likes mottatt:
    1,455
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, den er egentlig grei.

    Men jeg savner en formulering som hos DNB, altså hvordan erstatningen skal utregnes. Det er vel ingen forsikringsselskap som klarer å kjøpe nye poeng til deg, og da må erstatningen nødvendigvis gis i kroner.
     
    Last edited: 22. jan 2024
  10. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,336
    Likes mottatt:
    6,519
    Bonuspoeng:
    183
    Ser at reiseforsikringen min hos Tryg/NITO også er lite poengvennlig, med spesifikt unntak for erstatning av poeng i vilkårene for avbestilling:

    «Tryg erstatter ikke:
    […]
    • tap av bonuspoeng eller cashpoints»

    Kundeservice/skadeavdelingen bekreftet også dette, så spørs om jeg ikke også må på shopping.

    Jeg har tidligere lent meg på et punkt i de generelle EuroBonus-vilkårene om fri ombooking frem til avreisetidspunkt mot fremvisning av legeerklæring. Dette dekket til en viss grad opp for hull i forsikringsdekningen, men ble ryddet bort sammen med nye regler for avbestilling og endring av SAS-reiser i februar 2023. Star Alliance-reiser står dermed ubeskyttet ved akutt sykdom tett på avreise.

    https://insideflyer.no/forums/threads/utgått-ct-og-sykdom.18890/#post-481658
     
    freddyen liker dette
  11. Fleksnes

    Fleksnes Aktivt Medlem

    Innlegg:
    446
    Likes mottatt:
    807
    Bonuspoeng:
    93
    Hei, sitter på en reise til USA om 14 dagers tid, hvor kun flyreise og aktuelle aktiviteter er kjøpt og betalt på forhånd, er det noen som har erfaring med refusjon av dette på reiseforsikring ved dødsfall i nær familie? Har Jernbanebankens reiseforsikring samt at flyreise og billetter er kjøpt og betalt med sas amex elite.
     
  12. Christian

    Christian Senior Medlem

    Innlegg:
    972
    Likes mottatt:
    339
    Bonuspoeng:
    63
    Er det noen forsikringer som nå dekker missed connection ved separate billetter om connection er 1t45 min? Gjensidige hadde tidligere 90 min, men tror de har endret til 2 timer.
     
  13. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,249
    Likes mottatt:
    1,975
    Bonuspoeng:
    113
    Eika Reise pluss (i hvert fall for Econa-medlemmer) sier at forsinkelsen må være 90 min for å utløse erstatning, men om det betyr 90 min + last call for boarding/check in eller 90 min mellom avganger har jeg ikke spurt om.
     
  14. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,249
    Likes mottatt:
    1,975
    Bonuspoeng:
    113
    Ser forøvrig at Gjensidiges formulering er ganske lik:
    IMG_6238.jpeg
     
    freddyen liker dette
  15. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,851
    Likes mottatt:
    12,155
    Bonuspoeng:
    183
    Usikker på din forsikring, men slikt dekkast normalt av dei fleste reiseforsikringar. Definisjon på nær familie er eg usikker på. Skal stå tydelig i vilkåra.
     
  16. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,249
    Likes mottatt:
    1,975
    Bonuspoeng:
    113
    Kan ellers legge til at Nordea Platinum sin kredittkortreiseforsikring (fra Tryg) er usedvanlig tydelig:

    «Den reisende må passe på at det er nok tid mellom transportetappene. Det må beregnes minst 1 time fra beregnet ankomst med ett transportmiddel til siste oppmøtetid for neste transportmiddel.»

    https://www.nordea.no/Images/152-434048/Reise_og_avbestillingsforsikring_Nordea_Platinum.pdf

    «
    7.2.2 Forsinket fremmøte

    Sikrede kan ha rett til erstatning når sikrede kommer for sent frem til forhåndsbestilt transportmiddel.

    Hvis sikrede blir forsinket på reise med offentlig transportmiddel, må forsinkelsen skyldes værforhold eller teknisk feil.

    Hvis sikrede blir forsinket på reise med privat transportmiddel, må forsinkelsen skyldes kollisjon eller utforkjøring som krever berging av det kjøretøy sikrede reiser med.

    Tryg erstatter rimelige merutgifter til endring av opprinnelig billett eller kjøp av ny billett. Erstatning ved ferie- og fritidsreiser forutsetter at reisearrangør ikke klarer å ta igjen fastlagt reiserute innen 24 timer.»

    Det siste vilkåret har jeg tidligere forstår at man kan kjøpe annen transport hvis man ikke kommer seg avgårde med den man har kjøpt, men det skaper litt forvirring for meg når det gjelder self connect / annet skifte av transportmiddel.
     
  17. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,249
    Likes mottatt:
    1,975
    Bonuspoeng:
    113
    Og for andres referanse, her er eksempel fra nevnte Nordea/Tryg forsikring:
    IMG_6253.jpeg
     
    snus_mumrikken liker dette
  18. freddyen

    freddyen Veteran

    Innlegg:
    1,506
    Likes mottatt:
    1,455
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg fant samme formulering i min forsikring.
    Betyr dette at forsikringen potensielt ikke dekker alle tilfeller av innhenting av reiserute?
    Feks. forsinkelse av administrative grunner (mangel på crew/hviletidsbestemmelser ol)?
     
  19. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,249
    Likes mottatt:
    1,975
    Bonuspoeng:
    113
    Det stemmer, de dekker stort sett kun værforhold og tekniske feil. Et eksempel, jeg ble kraftig forsinket med tog til Gardermoen pga at toget forhånd vårt hadde stoppet. Her dekket ikke forsikringen noe fordi det ikke var en teknisk feil med toget jeg befant meg på.
     
    Last edited: 12. febr 2024
  20. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,102
    Likes mottatt:
    33,409
    Bonuspoeng:
    293
    Angående forsikring, innhenting av reiserute…

    Noen som vet minimum connection time på Værnes ved overgang sas/norwegian til widerøe og vise versa?
     

Del denne siden