Takker! Den skal jeg se litt på. Har vært veldig fornøyd med Gjensidige, men den siste endringen der likte jeg ikke.
Rart at forsikringer som leveres av Fremtind har så forskjellig utformede vilkår. Jeg forsøker å finne ut om min reiseforsikring dekker bonuspoeng og i så fall, hvordan de verdsettes. Jeg har forsikring gjennom LO Favør/Sparebank1/Fremtind: https://dokument.fremtind.no/vilkar/fremtind/pm/reise/Reise_PM.pdf Det nevnes spesifikt at avbestillingsforsikringen IKKE dekker "Bonuspoeng og cashpoints som tilbakeføres ved avbestilling". Betyr dette at poeng som ikke refunderes dekkes av reiseforsikringen? Det finnes ingen formulering hos LOFavør/Sparebank1/Fremtind som hos DNB/Fremtind: "Erstatningsregler ved bruk av bonuspoeng Er bonuspoeng benyttet som betaling for reisen tilbakeføres disse der det er mulig. Hvis ikke dette lar seg gjøre utbetales erstatning tilsvarende bonuspoengenes verdi."
Skulle man utformet 6-10 spørsmål til alle Forsikringsselskapene og funnet litt felles svar? Føler det er mye dårlige og tilfeldige vilkår ute å går
Ja, god ide. Jeg gjorde det etter en dårlig opplevelse med Gjenstridige, men bare med to spørsmål: kan dere gå over 6000 kroner på forsinket bagasje, og kan dere videreformidle overstigende krav til andre selskap? Bare If/Europeiske svarte Ja på de to spørsmålene. Og det med videreformidling måtte selgeren spørre videre opp i systemet for det fantes ikke i hennes førstelinje opplæring. Ikke mange som vet (eller bryr seg?) om denne muligheten.
Gode spørsmål Andre relevante spørsmål: - dekker dere reiser betalt med EuroBonus/bonuspoeng? - hvor mye dekker dere ved forsinkelse? - dekker dere refusjon av bonuspoeng eller tilsvarende verdi? (Bør formuleres mer presist) - maks antall dager på reise? - hvem andre i reisefølget dekkes? - hvem andre i husholdningen dekkes uavhengig av å være reisepartner?
Er det noen som har erfaring med hvordan reiseforsikring (spesifikt Gjensidige) håndterer spørsmål om utgifter ved kjøp av erstatningsklær for forsinket/tapt bagasje når man ikke har kvittering. Det er ikke nødvendigvis papirarbeidet som er enklest når man kjøper klær på markeder i Rwanda/Uganda
Jeg har ikke trengt å laste opp kvitteringer på de siste sakene med Gjensidige, de har automatisert det meste. På telefon har de også vært veldig enkle å deale med, så tipper du får forståelse for dette om det skulle bli et problem.
"Bonuspoeng og cashpoints som tilbakeføres ved avbestilling". Nå vet jeg ikke om denne er skrevet som den er formulert, men om så, er den vel egentlig innenfor? Det er vel ikke naturlig at forsikringsselskapet dekker poeng du uansett for tilbakeført ved en avbestilling. Det er jo helst i de tilfellene dette ikke skjer det er interessant å vite hva de gjør, samt hva annet de dekker rundt avbestillinger av reiser betalt med bonuspoeng og ting som skjer på reise som gjør at man kanskje må ta igjen tid eller lignende på turen.
Ja, den er egentlig grei. Men jeg savner en formulering som hos DNB, altså hvordan erstatningen skal utregnes. Det er vel ingen forsikringsselskap som klarer å kjøpe nye poeng til deg, og da må erstatningen nødvendigvis gis i kroner.
Ser at reiseforsikringen min hos Tryg/NITO også er lite poengvennlig, med spesifikt unntak for erstatning av poeng i vilkårene for avbestilling: «Tryg erstatter ikke: […] • tap av bonuspoeng eller cashpoints» Kundeservice/skadeavdelingen bekreftet også dette, så spørs om jeg ikke også må på shopping. Jeg har tidligere lent meg på et punkt i de generelle EuroBonus-vilkårene om fri ombooking frem til avreisetidspunkt mot fremvisning av legeerklæring. Dette dekket til en viss grad opp for hull i forsikringsdekningen, men ble ryddet bort sammen med nye regler for avbestilling og endring av SAS-reiser i februar 2023. Star Alliance-reiser står dermed ubeskyttet ved akutt sykdom tett på avreise. https://insideflyer.no/forums/threads/utgått-ct-og-sykdom.18890/#post-481658
Hei, sitter på en reise til USA om 14 dagers tid, hvor kun flyreise og aktuelle aktiviteter er kjøpt og betalt på forhånd, er det noen som har erfaring med refusjon av dette på reiseforsikring ved dødsfall i nær familie? Har Jernbanebankens reiseforsikring samt at flyreise og billetter er kjøpt og betalt med sas amex elite.
Er det noen forsikringer som nå dekker missed connection ved separate billetter om connection er 1t45 min? Gjensidige hadde tidligere 90 min, men tror de har endret til 2 timer.
Eika Reise pluss (i hvert fall for Econa-medlemmer) sier at forsinkelsen må være 90 min for å utløse erstatning, men om det betyr 90 min + last call for boarding/check in eller 90 min mellom avganger har jeg ikke spurt om.
Usikker på din forsikring, men slikt dekkast normalt av dei fleste reiseforsikringar. Definisjon på nær familie er eg usikker på. Skal stå tydelig i vilkåra.
Kan ellers legge til at Nordea Platinum sin kredittkortreiseforsikring (fra Tryg) er usedvanlig tydelig: «Den reisende må passe på at det er nok tid mellom transportetappene. Det må beregnes minst 1 time fra beregnet ankomst med ett transportmiddel til siste oppmøtetid for neste transportmiddel.» https://www.nordea.no/Images/152-434048/Reise_og_avbestillingsforsikring_Nordea_Platinum.pdf « 7.2.2 Forsinket fremmøte Sikrede kan ha rett til erstatning når sikrede kommer for sent frem til forhåndsbestilt transportmiddel. Hvis sikrede blir forsinket på reise med offentlig transportmiddel, må forsinkelsen skyldes værforhold eller teknisk feil. Hvis sikrede blir forsinket på reise med privat transportmiddel, må forsinkelsen skyldes kollisjon eller utforkjøring som krever berging av det kjøretøy sikrede reiser med. Tryg erstatter rimelige merutgifter til endring av opprinnelig billett eller kjøp av ny billett. Erstatning ved ferie- og fritidsreiser forutsetter at reisearrangør ikke klarer å ta igjen fastlagt reiserute innen 24 timer.» Det siste vilkåret har jeg tidligere forstår at man kan kjøpe annen transport hvis man ikke kommer seg avgårde med den man har kjøpt, men det skaper litt forvirring for meg når det gjelder self connect / annet skifte av transportmiddel.
Jeg fant samme formulering i min forsikring. Betyr dette at forsikringen potensielt ikke dekker alle tilfeller av innhenting av reiserute? Feks. forsinkelse av administrative grunner (mangel på crew/hviletidsbestemmelser ol)?
Det stemmer, de dekker stort sett kun værforhold og tekniske feil. Et eksempel, jeg ble kraftig forsinket med tog til Gardermoen pga at toget forhånd vårt hadde stoppet. Her dekket ikke forsikringen noe fordi det ikke var en teknisk feil med toget jeg befant meg på.
Angående forsikring, innhenting av reiserute… Noen som vet minimum connection time på Værnes ved overgang sas/norwegian til widerøe og vise versa?