Spørsmål angående reiseforsikringer (Samletråd)

Tråd i 'Bonushjelp' startet av peterfox, 24. juni 2015.

  1. Nuvolari

    Nuvolari EBD

    Innlegg:
    1,096
    Likes mottatt:
    1,688
    Bonuspoeng:
    113
    Som jeg skrev: vanlig reiseforsikring + amex elite blir 5000+6000=11000*4=44000.
     
    Preference liker dette
  2. Nuvolari

    Nuvolari EBD

    Innlegg:
    1,096
    Likes mottatt:
    1,688
    Bonuspoeng:
    113
    Ja 11000 pr pers er kanskje i overkant. Samtidig blir det ganske store summer når man begynner å legge sammen alt man har i kofferten. Personlig pakker jeg alt for mye ettersom det går fortere å pakke mye enn å nøye tenke igjennom hva man må ha med.

    5.000 er ihverfall for lite. Handlet for 5.000 sist kofferten ble forsinket og det var ikke all verden jeg fikk for det. Ikke nok til å dekke klær og div i 3 uker. Så å ha litt ekstra utover 5000 tenker jeg er veldig fornuftig.
     
    Lars J liker dette
  3. paramberg

    paramberg Veteran

    Innlegg:
    2,900
    Likes mottatt:
    8,167
    Bonuspoeng:
    183
    Kofferten kommer jo som regel frem etter 1-3 dager. Er jo derfor det ikke er skyhøyt beløp før faktisk kofferten er meldt forsvunnet etter 21 dager. Da får du jo dekt alt som lå i kofferten.
     
    NoLimit liker dette
  4. oslo.to.unknown

    oslo.to.unknown Aktivt Medlem

    Innlegg:
    325
    Likes mottatt:
    119
    Bonuspoeng:
    43
    Fantastiske tips.

    Har betalt reisen med sms mc premium og har Fremtind/dnb.
     
    Nuvolari liker dette
  5. oslo.to.unknown

    oslo.to.unknown Aktivt Medlem

    Innlegg:
    325
    Likes mottatt:
    119
    Bonuspoeng:
    43
    hvordan finner man dokumentasjon på dette?
    og hvordan vektes verdien av EB poeng? har betalt 260k for turen så langt, men finner ikke dokumentasjon/kvittering
     
    Last edited: 29. des 2023
  6. Nuvolari

    Nuvolari EBD

    Innlegg:
    1,096
    Likes mottatt:
    1,688
    Bonuspoeng:
    113
    oslo.to.unknown liker dette
  7. oslo.to.unknown

    oslo.to.unknown Aktivt Medlem

    Innlegg:
    325
    Likes mottatt:
    119
    Bonuspoeng:
    43
    Lest gjennom, men forstår ikke helt hvordan de vekter verdien på eb poeng eller CT opp mot penger.

    Har booket hele reisen med eb poeng, med unntak av avgifter og et hotell betalt med et annet kort

    Edit: sendt inn spørsmål, deler svar her hvis ingen vet
     
  8. Nuvolari

    Nuvolari EBD

    Innlegg:
    1,096
    Likes mottatt:
    1,688
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg tolker det slik at dersom reisen er betalt med poeng er alt ok. Selv om alt annet er bet med et annet kort.
     
    oslo.to.unknown liker dette
  9. Trent600

    Trent600 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    386
    Likes mottatt:
    650
    Bonuspoeng:
    93
    Skal på vinterferie igjen og ruten er følgende: OSL-CPH-LAX, en overnatting på LAX og så separat billett videre til Honolulu med United morgenen etter.

    Hvis bagasjen ikke kommer med på flighten til LA sammen med meg og den blir sendt med SAS sin LAX flight dagen etter, så vil jo jeg ha reist videre når den ankommer LAX.

    Vil Europeiske reiseforsikring anse bagasjen som levert til meg når den kommer til LAX selv om jeg ikke kan hente den eller kan jeg fortsette å handle og få dekket "rimelige og nødvendige utgifter" inntil jeg faktisk har bagasjen i hånden?

    Og hva vil faktisk skje med bagasjen i dette tilfellet, kan jeg be om å få den videresendt til Honolulu selv om SAS har fraktet den til LAX som jo for deres del er min destinasjon eller må jeg regne med å plukke den opp på veien tilbake?

     
  10. Flymunda

    Flymunda Senior Medlem

    Innlegg:
    1,112
    Likes mottatt:
    7,356
    Bonuspoeng:
    183
    Du oppgir hotellet på Hawaii når du oppretter bagasjesaken på LAX, så kommer den dit.
     
    Trent600 liker dette
  11. Nuvolari

    Nuvolari EBD

    Innlegg:
    1,096
    Likes mottatt:
    1,688
    Bonuspoeng:
    113
    Uten at jeg vet 100% så vil jeg tro at bagasjen ikke er levert når den ankommer LAX. Den skal kjøres ut til deg. Noen ganger er man 30min unna flyplassen, andre ganger har man kjørt til andre siden av kontinentet eller fløyet videre. Da må bagasjen leveres dit du er før den er levert. Så jeg tenker at bagasjen er forsinket inntil den er på honolulu.
     
    Trent600 liker dette
  12. oslo.to.unknown

    oslo.to.unknown Aktivt Medlem

    Innlegg:
    325
    Likes mottatt:
    119
    Bonuspoeng:
    43
    Opplever dette akkurat nå.

    Anbefaler å pakke litt klær og det mest nødvendige håndbagasjen.

    Ser ingen tegn til at bagasjen min blir levert til Vegas. (Fløy LH first til SFO)
     
    Trent600 liker dette
  13. Duxton

    Duxton EBG - SIXT Diamond

    Innlegg:
    200
    Likes mottatt:
    204
    Bonuspoeng:
    43
    Skriv gjerne hva utfallet her blir. Greit å vite:)
     
  14. Trent600

    Trent600 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    386
    Likes mottatt:
    650
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg satser nå på at det går bra når jeg reiser om noen uker, antar du mente å sitere oslo-to-unknown, ikke meg og gjerne vil høre hvordan det går for hans del, noe jeg også er nysgjerrig på.
     
    Duxton liker dette
  15. Magnus1001

    Magnus1001 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,018
    Likes mottatt:
    2,993
    Bonuspoeng:
    113
    Vi hadde en lignende hendelse i oktober 2019, forsinket baggasje ved ankomst Singapore.
    Hadde deretter kjøpt separate biletter videre til Cebu, hvor vi oppga hvor vi ville oppholde oss på ubestemt tid.
    Husker ikke hvilket selskap som tok seg av leveransen men de tok kontakt med oss på whatsapp og spurte hvor vi oppholdt oss for videre utlevering da bagasjen hadde ankommet CEB. Siden vi maksimalt oppholdt oss på samme sted 2-3 dager endte det opp med at vi selv plukket opp bagasjen på flyplassen ved hjemreise.
    Men det var ingen problem å få sendt bagasjen videre fra destinasjon (SIN) man ankommer på når bagasjen er forsinket.
     
    Trent600 liker dette
  16. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,281
    Likes mottatt:
    4,648
    Bonuspoeng:
    113
    Forsikring er et minefelt. Jeg har tidligere erfaring med forsinket bagasje fra Europeiske forsikring samt Eurocard Platinum for 10-12 år siden. Da var dekningen 6k på Europeiske og 10k på Eurocard.
    I denne perioden var CPH ikke helt på høyden, og kofferten kom ofte et døgn et døgn forsinket til Brussel. Ble mye nye klær og utstyr da, og prosedyren var enkel: ringe Europeiske og oppgi beløpet som ble satt over på min konto der og da, og så sende inn kopi av kvitteringer. Europeiske krevde så andelen over 6k fra Eurocard. Da var kronen også mer verdt, og prisene mye lavere, så man kunne faktisk handle litt skikkelige klær, sko og utstyr.
    Spoler raskt frem til oktober i år siden jeg utrolig nok ikke har hatt forsinket bagasje siden da. I mellomtiden har jeg switchet til Gjensidige med 6k dekning, og SAS Amex med 6k. Beløpene har altså ikke på noen måte fulgt prisutviklingen.
    På jobbtur til Nice skjer det på nytt. Får PIR og stikker til på nærmeste kjøpesenter. Man får ikke mye for 12k på CAP3000 så jeg makser grensen og litt til.
    Etter hjemkomst logger jeg inn på Gjensidige og legger inn claim på 12k med henvisning til Amex. Får utbetalt 6k og klager. Neida, de kan ikke ta ansvar for hele beløpet «siden de bare støtter egne kredittkort». Neste jobbtur til Singapore gjentar det samme seg, bagasjen havner i Mexico City og er borte ti dager. Samme problem igjen med Gjensidige, men kjører trikset med to forskjellige claim denne gangen.
    Enden på visa er at jeg nå har byttet til Europeiske (IF) med grense på 10k, og satser på at de lever opp til tidligere servicenivå neste gang.
     
    Insomnia4u and paramberg like this.
  17. oslo.to.unknown

    oslo.to.unknown Aktivt Medlem

    Innlegg:
    325
    Likes mottatt:
    119
    Bonuspoeng:
    43
    Hva mener du med "kjører trikset med to forskjellige claim denne gangen" @kiev ?

    Takk for hjelp! Skal sende inn krav til sas mc eller Amex og Fremtind. Veldig usikker på hvordan
     
  18. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,281
    Likes mottatt:
    4,648
    Bonuspoeng:
    113
    De fleste (alle?) selskapene har en pålogging med bankid, og så leter man seg frem til «send inn et krav», dvs et webformular som skal fylles inn. «Trikset» består ganske enkelt i at man deler bunken med kvitteringer over de to selskapene, slik at man er innenfor dekningen til hvert selskap. Ikke prøv å kreve samme kvittering i begge selskap siden de kan sammenholde kravene. Husk også at kredittkortselskap krever at 50% eller 75% av reisen skal være betalt med deres kort.
     
    paramberg and oslo.to.unknown like this.
  19. Nuvolari

    Nuvolari EBD

    Innlegg:
    1,096
    Likes mottatt:
    1,688
    Bonuspoeng:
    113
    Du leverer to claim, et til gjensidige og et til amex. Amex nekter å dekke forsinket bagasje?
     
  20. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    17,477
    Likes mottatt:
    62,745
    Bonuspoeng:
    293
    Er det noen som har tatt en gjennomgang av ulike tilbydere av reiseforsikring i det siste? Hva er de store(?) forskjellene? Har av latskap sittet med Gjensidige i mange år, og har ikke hatt behov for den før i vår, da Lufthansa glemte en koffert i Oslo. De 5000 kr de dekker holdt ikke lenge. Har andre bedre dekning på feks forsinket bagasje, hva annet er bedre/dårligere?
     
    kiev liker dette

Del denne siden