Spørsmål angående reiseforsikringer (Samletråd)

Tråd i 'Bonushjelp' startet av peterfox, 24. juni 2015.

  1. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,247
    Likes mottatt:
    5,788
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, du kan jo sjekke om de skriver i rapporten at de hentet personen på lavere høyde, for jeg vet om en på Annapurna trekket som ble hentet på 4800 meters høyde, og der skrev redningsmanskapene at de hentet han på 4400 meters høyde i stedet for 4800 meter. De gjorde det med tanke på at Saftywing bare dekket til 4500 meters høyde. De vil jo tross alt ha pengene, så da kan være litt kreative med loggføringen etter det jeg har sett hvis de får penger for det, men uansett over en viss høyde så er forsikring meningsløs uansett, så det er en lur ide å dele hvilken forsikring du har, slik at de kan ha det i tankene når de skriver rapporten sin.
     
    snus_mumrikken liker dette
  2. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,244
    Likes mottatt:
    8,632
    Bonuspoeng:
    183
    Her er det vel mer snakk om å ha en forsikring som faktisk funker, og dekker det den skal dersom uhellet er ute, enn å forsøke på semi-kreative og teoretiske snarveier.

    Det er vel ingen som ønsker å stå igjen med en massiv regning på dyr helikopterevakuering på egen kappe. Forsikringen på ekspedisjoner som dette skal jo være med på å gi sikkerhet for alle involverte, ikke bare den skadelidende men også støtteapparatet rundt og de som er involvert.

    Hvis vilkårene er at den ikke dekker ekspedisjon over 4500/6000 meter, og uhellet inntreffer på en ekspedisjon som går over den høyden, vil det vel per def. være utenfor forsikringsdekning? Uavhengig av om helikopterevakueringen av praktiske årsaker/værmessige årsaker/høydebegrensninger skjer på en annen høyde.

    Jeg ville ikke sjanset på noe som det. Ville heller ikke sjanset på noe som ville gitt incentiver til å ikke velge det som er best for den skadelidende.

    Håper du finner en god forsikringsløsning, @snus_mumrikken ! Ville trodd at noen av ekspedisjonsfirmaene har gode anbefalinger også?
     
  3. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,247
    Likes mottatt:
    5,788
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg tror det er best for @snus_mumrikken å ta kontakt med Kristin å se, hun kan jo fortelle hvem hun brukte på sine ekspedisisjoner da.
     
    snus_mumrikken liker dette
  4. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,821
    Likes mottatt:
    12,061
    Bonuspoeng:
    183
    Er på saken med alternativer, Kristin brukte Global Rescue for redning. Oppdaterer her når me veit kva me landar på.... Vel etter om veit om det blir tur til våren da.
     
    Insomnia4u liker dette
  5. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,821
    Likes mottatt:
    12,061
    Bonuspoeng:
    183
    Har nesten ein forsikringsplan klar.
    Men kva med avbestillingsforsikring? Det er litt inkludert i eine forsikringa, 250k NOK.
    Men det er jo for lite…..
    Kan ein få utbetalt frå fleire forsikringsselskap? Slik at ein får 250k frå eit selskap, så 200k frå det neste o.s.v ?
     
  6. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,205
    Likes mottatt:
    1,935
    Bonuspoeng:
    113
    Det er slik jeg har fortstått er vanlig for norske forsikringer, men har sett andre formulering på utenlandske. Er det kritisk for deg så spør selskapene.

    Det fordrer selvfølgelig at forsikringsselskapene inviduelt ville dekket tilfellet, og hvis det er egenandeler tror jeg man må betale alle.
     
  7. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,821
    Likes mottatt:
    12,061
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, slik eg har forstått der også.
    Får sjekke med Gouda, dei dekker jo ikkje aktiviten i Himalaya. Men avbestilling før bør dei jo dekke.
    AIG Travel Guard dekker aktiviten og avbestilling men maks 250k NOK og det er ikkje nok. Hadde ein fått Gouda sin på toppen der så hadde det hjelpt.
     
    pepperminte liker dette
  8. snik

    snik Aktivt Medlem

    Innlegg:
    404
    Likes mottatt:
    558
    Bonuspoeng:
    93
    Er det noen som på stående fot kan nevne norske reiseforsikringer som ikke har krav om fast bosted i Norge? Fremtind har formuleringen ”bosatt i Norden, registrert i et av de nordiske folkeregistrene”, men Fremtind ønsker meg ikke som kunde..
     
  9. pepperminte

    pepperminte Medlem

    Innlegg:
    192
    Likes mottatt:
    222
    Bonuspoeng:
    43
    Har du sjekka Garmin sin SAR høyrisiko forsikring?

    Edit: Ser nå at det var snakk av avbestillingsforsikring, så den er vel ikke for det.
     
    snus_mumrikken liker dette
  10. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,821
    Likes mottatt:
    12,061
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, skal bruke Garmin sin SAR høyrisiko forsikring + Global Rescue. Samt AIG Travelguard for medisink dekning. Men nå er det for og klarere avbestillingsforsikring om eg kan bruke AIG sin + Gouda sin f.eks.
     
  11. oslo.to.unknown

    oslo.to.unknown Aktivt Medlem

    Innlegg:
    325
    Likes mottatt:
    119
    Bonuspoeng:
    43
    Har havnet i en rar situasjon.

    Flydd Lufthansa First til SFO, videre med Alaska til Las Vegas.

    Men en av to bagasjer ser ut til å stå igjen i Oslo. Der er blant annet dressen og penskoene jeg skulle ha på nyttårsaften, samt penklær for flere dager i Vegas.

    Hva har jeg rett på her? Har et par uformelle skift og tskjorter i håndbagasjen, men var ikke smart nok til å ta dressen i hånden.
     
  12. paramberg

    paramberg Veteran

    Innlegg:
    2,900
    Likes mottatt:
    8,167
    Bonuspoeng:
    183
    5000,- som regel på reiseforsikring når du reiser på fritidsreise. Trenger bare PIR rapporten så er du good:)
     
  13. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,913
    Likes mottatt:
    22,580
    Bonuspoeng:
    293
    Her er det bare å kontakte forsikringsselskapet ditt, og eventuelt forsikringen i kredittkortet du betalte med, for å se hva du har krav på. Det er lenge til nyttårsaften, så dressen kan fortsatt rekke frem.
     
  14. Nuvolari

    Nuvolari EBD

    Innlegg:
    1,096
    Likes mottatt:
    1,688
    Bonuspoeng:
    113
    Reiseforsikring er en av få forsikringer hvor du faktisk kan bruke flere reiseforsikringer i parallell. De fleste reiseforsikringer gir deg 3-5000 å handle for umiddelbart etter at du har mottatt PIR ved ankomst. Har du flere reiseforsikringer, feks gjennom et kredittkort kan du øke beløpet du kan kjøpe klær for. Du kan ikke sende den samme kvitteringen til to forsikringsselskaper.
     
  15. Teletori

    Teletori Medlem

    Innlegg:
    119
    Likes mottatt:
    159
    Bonuspoeng:
    43
    Ble redda av dette i vinter på en skiweekend i alpene der all baggasjen ble borte i 3 uker…

    Ble fort mye utlegg med 3 endags leier av fullt skiutstyr, og diverse innkjøp av klær for å komme seg på ski.

    Noe å merke seg er at flere forsikringer, blant annet SAS MC forsikringen ikke dekker leie av utstyr, bare kjøp.

    Etter avtale med mitt hovedforsikringsselskap endte jeg opp med å lage en dokumentasjonspakke med alle utlegg + oversikt over forsikringer og dekninger.

    Sendte de til alle selskapene etterpå, og måtte som regel laste opp og ringe inn da de fleste skjema er lagt opp til å legge inn 1 ekstra forsikring (brukte 4 forsikringer).

    Fikk til slutt ut alle utlegg, til og med fra Curve forsikringa, som jeg hadde lave forventninger til, da jeg mått fonetisk stave Lufthansa, hehe.
     
    Nuvolari liker dette
  16. Nuvolari

    Nuvolari EBD

    Innlegg:
    1,096
    Likes mottatt:
    1,688
    Bonuspoeng:
    113
    Det eneste som er litt upraktisk med reiseforsikringene som er inkludert i kredittkortene er at man må finlese T&C. Helst på forhånd slik at man ikke trenger å bruke ferien på det. Ofte (alltid?) er det slik at 50% av reisen må være betalt med det aktuelle kortet. Da må man ha notert seg hvilket kort som er benyttet til enhver tid. Jeg bruker Curve på alle større transaksjoner og da er vel ikke reiseforsikringen i kortet gyldig. Og hva er 50% av? Fly, leiebil, hotell etc? Mange fallgruber å gå i. Så i stedet for å bruke masse tid på alt dette samt å kunne risikere at man får avslag på 5.000 i klær x 4 personer så er det kanskje like greit å tegne en reiseforsikring nr 2. Gjerne en som inkludere den nye forsinkelsesgarantien.

    Om noen har innspill ift T&C på de ulike reiseforsikringene som er inkludert i kortene er det nyttig. Spesielt om noen av kortene gjelder uansett om man har bet 50% eller ikke.
     
  17. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,818
    Likes mottatt:
    8,267
    Bonuspoeng:
    183
    Noe jeg tror er unikt med AMEX er at reiseforsikringen er gyldig så lenge reisen er betalt med EB poeng

    B. Minst 75 % av reisen må betales med American Express eller EuroBonus-poeng
     
    alexfins and Nuvolari like this.
  18. Nuvolari

    Nuvolari EBD

    Innlegg:
    1,096
    Likes mottatt:
    1,688
    Bonuspoeng:
    113
    Ser at Amex Elite dekker 3.000 etter 4t og ytterligere 3.000 etter 48t forsinket bagasje. Gjelder, deg, ektefelle og barn.

    Så i praksis vil de fleste da kunne handle klær for 44.000 dersom man er en fam på tur hvor bagasjen fremdeles ikke er ankommet etter 48t og reisen er bet med bonuspoeng. ( eksempel med 2 voksne + 2 barn med vanlig reiseforsikring og amex elite).
     
    Cumulus liker dette
  19. Preference

    Preference EBG

    Innlegg:
    418
    Likes mottatt:
    568
    Bonuspoeng:
    93
    Ehh hvilket regnestykke får deg til 44.000 totalt? Dekningen gir jo da 6.000 totalt, og det går ikke opp i et helt antall mennesker. Er dere 7,3 personer som reiser sammen? :p
     
  20. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,818
    Likes mottatt:
    8,267
    Bonuspoeng:
    183
    Tror han mente med en "vanlig" reiseforsikring i tillegg.

    Amex Elite dekker 6000 pr pers, så med en familie på 4 blir det 24k bare fra AMEX..

    Men det må vel sannsynliggjøres at kjøpene er nødvendige, jeg vet ikke hva slags merkeklær dere andre putter i kofferten, men jeg hadde nok hadde nok hatt problemer med å forsvart disse summene :)

    Fra Amex Elite.

    Forsikrede får erstatning for innkjøp eller leie av nødvendige klær og hygieneartikler opptil:
    d) Bagasjeforsinkelse. Maksimalt beløp 3 000 kroner per person hvis den Forsikredes innsjekkede bagasje ikke har ankommet destinasjonsflyplassen innen 4 timer etter den Forsikredes ankomst.

    e) Ytterligere bagasjeforsinkelse. Ytterligere maksimalt 3 000 kroner per person hvis den Forsikredes innsjekkede bagasje ikke har ankommet destinasjonsflyplassen innen 48 timer etter den Forsikredes ankomst.
     

Del denne siden