Spørsmål angående reiseforsikringer (Samletråd)

Tråd i 'Bonushjelp' startet av peterfox, 24. juni 2015.

  1. skyblue

    skyblue Medlem

    Innlegg:
    75
    Likes mottatt:
    9
    Bonuspoeng:
    8
    Hei! Tenkte å reise i 3 uker til Indonesia i august men er stor usikkerhet pga får kanskje ny jobb i utlandet. Ticket.no har avbestilling innten 3t med Ticket Garanti men fins det noe annet? Billettene på ticket.no er dyre versus de på momendo for øyeblikket. Noen som har noen tips mht forsikring som dekker avbestilling uansett grunn?
     
  2. paramberg

    paramberg Veteran

    Innlegg:
    2,847
    Likes mottatt:
    7,988
    Bonuspoeng:
    183
    Er nok ingen forsikring som dekker avbestilling uansett grunn… Hva skal man da med flex billetter om forsikringsselskapet skal drive veldedighet..

    Du får nok bestille deg flex billetter;)
     
  3. Rscott

    Rscott Senior Medlem

    Innlegg:
    1,442
    Likes mottatt:
    3,277
    Bonuspoeng:
    113
    Viktig: Mulig det står andre steder i tråden, men Europeiske dekker kun billetter i økonomi ved innhenting av reiserute.

    Jeg har nettopp vært på tråden med If angående If Europeiske reiseforsikring. Jeg har en annen reiseforsikring gjennom jobb (Tryg), som kun dekker inntil 50.000 kroner ved innhenting av reiserute. Jeg vurderte derfor å kjøpe Europeiske privat ettersom de ikke har noen beløpsbegrensning. De har derimot et punkt i vilkårene under "Forsinkelse" som sier at de ikke erstatter reise- og overnattingsutgifter betalt med bonuspoeng, så jeg ville høre hva dette innebar ift innhenting av reiserute.

    Etter å ha sjekket internt kunne de fortelle at de dekker innhenting av reiserute, men kun i økonomi. Dette gjelder også businessbilletter betalt med penger (jeg har et leg betalt med penger på en kommende reise).

    Det gjør Europeiske uaktuelt for meg, og det kan jo være greit for andre å vite også.
     
    Last edited: 05. juli 2023
    Are, Insomnia4u, phileas and 4 others like this.
  4. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,125
    Likes mottatt:
    1,853
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har lest opp på et par reiseforsikringer, og husker ikke ha funnet noen som dekker «samme» klasse som original booking.
     
  5. Rscott

    Rscott Senior Medlem

    Innlegg:
    1,442
    Likes mottatt:
    3,277
    Bonuspoeng:
    113
    Det er flere eksempler på det her inne, eksempelvis i dette reisebrevet

    Jeg ringte også Tryg som sa at det ordnet seg bare jeg ringte inn og forklarte situasjonen. Jeg fikk også oppgitt et 24-timers alarmnummer jeg kunne ringe hvis det skulle være utenom åpningstid pga tidsforskjellen.
     
    Insomnia4u and jgroneng like this.
  6. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,163
    Likes mottatt:
    7,928
    Bonuspoeng:
    183
    Case: En reise med VIE-trikset gikk skeis pga teknisk på flyet som førte til forsinkelse på 3 timer, men SAS ombooket meg en annen rute. Så istedet for SVG-CPH-VIE overnatting VIE-FRA-YVR, fikk vi SVG-CPH overnatting (betalt av SAS) CPH-FRA-YVR.
    Forsikringsselskapet (Gouda) vil da ikke dekke forhåndsbetalt hotell i VIE som vi naturlig nok da ikke benyttet. «Forhåndsbetalte utlegg som man ikke får benyttet fordi man kommer senere frem enn planlagt refunderes ikke»
    Jeg synes det var urimelig, hva synes dere?
     
  7. Rscott

    Rscott Senior Medlem

    Innlegg:
    1,442
    Likes mottatt:
    3,277
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg synes egentlig det er rimelig. Så lenge du fikk dekket tilsvarende overnatting av SAS har du vel ikke lidd noe erstatningsmessig tap? På min reiseforsikring (Tryg Reise Ekstra) får jeg dekket merutgifter ved overnatting pga forsinkelse. I tillegg refusjon av inntil en natt på destinasjon hvis man kommer for sent frem til å få brukt den. Antar det er noe av det samme hos Gouda.
     
  8. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,591
    Bonuspoeng:
    293
    @Rscott , det @Spielhaug peker på er vel ikke at han ønsker seg i pose og sekk, men det at forsikringen ikke gjelder når man ankommer senere på en forhåndsbetalt booking.

    Jeg tenker at denne ordlyden kanskje primært gjelder for at man har kjøpt en ukes opphold, og så pga forsinkelser så ankommer man en dag senere. Eller lignende.

    I mine øyne gjør dette at det er en dårlig forsikring. Det er vel nettopp ved forhåndsbetaling at man trenger forsikring, den blir jo verdiløs i dette tilfelle.

    @Spielhaug , jeg ville akkedert med selskapet. Din sak er jo ikke sen ankomst, men no show. Jeg vil mene det er en vesens forskjell.
     
    Spielhaug liker dette
  9. Rscott

    Rscott Senior Medlem

    Innlegg:
    1,442
    Likes mottatt:
    3,277
    Bonuspoeng:
    113
    Sikker? Det var vel overnattingen i VIE som ble byttet til CPH (og dekket av SAS) han ville ha erstattet om jeg forstod det rett. Hvis det var snakk om forhåndsbetalt hotell i YVR hadde jeg skjønt det. Og det er som jeg skrev mange som dekker den første natten på sluttdestinasjonen, avhengig av type forsikring. Hos Tryg dekkes det f.eks. ikke på standard reiseforsikring, kun hvis man har valgt tilleggsdekning med Reise Ekstra.

    Edit: Ser at Gouda ikke dekker forhåndsbetalt hotell på destinasjonen, hverken med Gouda Standard eller Gouda Super. Det er litt dårlig. Dårlig dekning på innhenting av reiserute også - max 25.000 kroner. De var gode under pandemien, men nå ser det litt stusselig ut synes jeg.
     
    Last edited: 08. juli 2023
    Insomnia4u liker dette
  10. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,214
    Likes mottatt:
    4,292
    Bonuspoeng:
    113
    Denne tråden har mye god informasjon, og det sitter mange forsikringseksperter og andre med erfaring rundt typiske IF behov. Men det er fryktelig vanskelig å finne ut hvilket selskap som er best for meg akkurat nå.
    Spørsmål: støtter dette forumet teknisk en slags tabell hvor man kan sammenligne fordeler/ulemper fra de forskjellige forsikringsselskapene? Tabellen må kunne vedlikeholdes som crowsourcing siden slike data endrer seg mye.
    Sikkert også andre tråder som også kunne hatt behov for en slik funksjon.
     
  11. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,133
    Likes mottatt:
    7,770
    Bonuspoeng:
    183
    Delt Google Regneark er vel aller enkleste, og da mener jeg det er ganske god endringslogg også så det reverseres om nødvendig.
     
    snus_mumrikken and kiev like this.
  12. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,591
    Bonuspoeng:
    293
    Det er vel bare @Spielhaug som kan bekrefte/avkrefte om jeg oppfattet korrekt.

    Dette var også mitt poeng, jeg føler at hensikten med reiseforsikringen forsvinner med slike vilkår.
     
  13. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,133
    Likes mottatt:
    7,770
    Bonuspoeng:
    183
    Noen erfaringer rundt bruk av flere reiseforsikringer for egenandel på leiebil?
    Sitter med en fremtidig leiebilbooking i spesialklasse, så det er stive 2000 EUR i egenandel.

    Har egen helårs reiseforsikring pluss via arbeidsgiver som til sammen vil dekke eventuelle egenandeler. Antar det bør gå fint å "stacke" disse, akkurat som ved forsinket bagasje?

    Edit: eh... Lar spørsmålet stå, men jeg har tydeligvis ikke lest forsikringsvilkårene godt nok. Var overbevist om at jeg hadde dekning på 10.000/12.000 kr, men det er visst ubegrenset. Null problem.
    upload_2023-7-19_14-52-46.png
     
    Last edited: 19. juli 2023
  14. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,125
    Likes mottatt:
    1,853
    Bonuspoeng:
    113
    Hadde en skade med Hertz som DNB/Framtind behandle smidig. krever CDW, men ser ikke ut til å være begrensinger på type bil:
    75BF1DBA-02CB-4005-83A2-1D360F8B9F7B.jpeg
     
  15. stekus

    stekus Senior Medlem

    Innlegg:
    932
    Likes mottatt:
    729
    Bonuspoeng:
    93
    Hvilken minimum connection time opererer forsikringer (i mitt tilfelle If) med hvis man skal hente ut bagasje og sjekke inn på nytt med et annet selskap (i Europa)? Noen erfaringer?
     
  16. Krjemb

    Krjemb Senior Medlem

    Innlegg:
    547
    Likes mottatt:
    1,595
    Bonuspoeng:
    93
    Så vidt jeg vet er de ikke så konkrete på dette. Men henviser til forbrukerrådet for rettigheter. De igjen anbefaler minimum tre timer på Europeiske flyplasser utenfor Norge.
     
    stekus liker dette
  17. Flyrlavt

    Flyrlavt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,304
    Likes mottatt:
    3,459
    Bonuspoeng:
    113
    Gjensidige sin reiseforsikring krever at jeg oppholder meg minst 6 måneder i året i Norge, da tolker jeg det som at forsikringen blir ugyldig så fort jeg overstiger en total på 6 måneder i utlandet? Noen erfaringer?
     
  18. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,726
    Likes mottatt:
    11,673
    Bonuspoeng:
    183
    Hei, spør igjen om råd her.
    Som mange har fått med seg så likar me fjell, me jobbar no me sponsorar etc for og klatre Everest. Det er fortsatt usikkert, men me håpar det kan gå i boks.
    I den forbindelse sjekkar med også forsikring.
    På Manaslu brukte me IF/Europeiske med ekspedisjonstillegg på 6000,- per person. No skal samme selskap ha 57 000 / 70 000 per person. Så det er jo heilt uaktuelt.
    Har folk erfaring eller tips til andre? F.eks Global Rescue etc?
    Er jo heilt klart over at dette er ganske sært, men det er jo masse kunnskap her på forumet.
     
    Henrik and milehigh like this.
  19. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,345
    Bonuspoeng:
    183
    Frende dekker opp til 6000 meters høyde, og noen dekning i større høyder er vel helt verdiløs uansett siden helikopteret ikke kommer noe høyere enn det uansett.
     
    snus_mumrikken liker dette
  20. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,726
    Likes mottatt:
    11,673
    Bonuspoeng:
    183
    Bra tips!
    Men var helikopter evakuering fra C3 på 6600m på Manaslu dei hentar vel på rundt 7000meter via langline på Everest....
     

Del denne siden