Spørsmål angående reiseforsikringer (Samletråd)

Tråd i 'Bonushjelp' startet av peterfox, 24. juni 2015.

  1. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,831
    Likes mottatt:
    2,407
    Bonuspoeng:
    113
    Ok, er nok bare Bumrungrad da.
     
  2. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Hvor har du det ifra?

    Den saken du nevner handler om to utenlandske statsborgere som unngikk pålagt karantene og ble smittespredere, sommeren 2020. link
     
  3. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,831
    Likes mottatt:
    2,407
    Bonuspoeng:
    113
    I 2020 er det flere rapporter fra ulike forum, facebook osv fra expats som ble bortvist. Men, jeg ringte dem i går, og det er riktig at de nå tar imot covid-pasienter. Det er jo betryggende.

    Grunnen til at jeg tok det opp er at eksempelvis The Thaiger har forsøkt å finne ut hvor de turistene havnet som måtte i karantene i sommer pga andre som testet positivt på flyet. Det som viste seg var angivelig at du ikke fikk velge sykehus selv men plassert på et statlig.

    Så hva skjer om en tester positivt ved ankomst? Det er fremdeles usikkert om du får lov å velge sykehus (selv om du i teorien har rett til et privat). Og er altså avhengig av et covid-team og de interne rutinene som CCSA har etablert (som ikke er offentlige).

    Tester en positivt i løpet av oppholdet er det uproblematisk å bli lagt inn på privat.

    Det finnes ikke noe offisiell info på dette som jeg har sett, altså på hvilket sykehus man blir plassert, men du må gjerne korrigere meg.
     
    Edvard liker dette
  4. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Så bra. Grunnen til at jeg pushet litt er fordi dette er et viktig tema;

    Tryggheten om at helsehjelp som covid-19-smittet i utlandet er dekket av reiseforsikringen og at man har tilgang på gode, private sykehus i Asia og rundt om i verden.

    Hva som skjer dersom du tester positivt ved ankomst vet jeg ikke.
    Vil anta at du må tilbake til det sykehuset som tok PCR-testen for en vurdering.

    Bangkok har policy på at de med milde symptomer kan isolere seg hjemme, så naturlig å tro at en turist kan bo på Alternative Quarantine (AQ) hotell. Om jeg testet positivt ville jeg umiddelbart ordnet to nye PCR-tester, fra ulike labs.

    Det kan ta noen dager før du leverer en negativ PCR-test, dersom du faktisk var smittet.

    UKs reiseråd nevner følgende:
    If you test positive for COVID-19 and have mild symptoms or are asymptomatic, Thai authorities recommend that you self-isolate at home or in a community setting dedicated to this such as a school or temple, where you can receive appropriate care. This also applies to school age children.

    National Health Security Office (NHSO) provides medical support and services for home isolation. To register, you can call the 1330 hotline.

    If you have more severe symptoms Thai public health regulations require that you quarantine at either a hospital, hospitel (a repurposed hotel with medical capabilities) or field hospital.

    You should ensure that you understand your health care provider’s policies before you take a test as these will include where you quarantine and receive medical care if you test positive.

    https://www.gov.uk/foreign-travel-advice/thailand/coronavirus

    DTAC har forresten to uker covidforsikring inkludert i Tourist SIM.

    La oss ta dialogen om dette videre i Thailand Pass tråden.
     
    Insomnia4u liker dette
  5. spacecosmos

    spacecosmos EBD

    Innlegg:
    584
    Likes mottatt:
    2,986
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg tegnet enkeltreiseforsikring hos If/Europeiske for turen vår til Thailand om to uker. 17. des til 2. jan for 1.499,- (2 voksne og 1 spedbarn).
     
    Edvard liker dette
  6. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Passet vilkår og pris bedre enn Helårs reiseforsikring for familien?

    Den gjelder for ektefelle/samboer, og alle barn under 21 år som har samme folkeregistrerte adresse som en av foreldrene. Med mulighet for valg av Super-dekning.
     
  7. spacecosmos

    spacecosmos EBD

    Innlegg:
    584
    Likes mottatt:
    2,986
    Bonuspoeng:
    93
    Du sier noe der. Prisen kom på 3100,- for helårsreiseforsikringen og Super-dekning. Normalt bruker jeg typisk forsikringen gjennom kredittkort og liknende ellers i året.

    Mener du at helårsreiseforsikringen er en "bedre deal" og bedre vilkår? Tips og råd mottas med stor takk!

    Selv om den koster dobbelt så mye, så kan det kanskje lønne seg allikevel? Jeg har 14 dagers angrerett på kjøpet uansett. (Og kan sikkert ringe inn og få den konvertert til en helårsreiseforsikring også.)

    Hva tenker du?
     
    Edvard liker dette
  8. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,125
    Likes mottatt:
    7,718
    Bonuspoeng:
    183
    Behovet for forsikring er individuelt.

    For enkelte reiser/reisende er det kanskje tilstrekkelig med dekning gjennom arbeidsgiver/kredittkort.
    Andre ganger er det kanskje utilstrekkelige beløpsgrenser, ugunstige vilkår for innhenting av reiserute eller erstatning ved tap av forhåndsbestilte aktiviteter. Min forsikring gjennom arbeidsgiver er bra på det meste, men har en begrensning på verdigjenstand som ikke fungerer for meg, så det er en utslagsgivende faktor for at jeg også har en annen reiseforsikring.

    I mitt hode er det slik at dersom man behøver å tegne en enkeltreiseforsikring i forbindelse med en planlagt ferietur er man ikke tilstrekkelig dekket av andre forsikringer i utgangspunktet.
    Med mindre det er noe veldig spesielt med akkurat den turen har du da det du opplever som en underdekning, og det burde være en grei indikasjon på at du kanskje ønsker høyere dekning også på andre turer og at helårsforsikring er fornuftig.

    I tillegg til rene beløpsgrenser og tidsfrister for forsinkelse/innhenting etc. er det også greit å være obs på vilkårene for når reiseforsikringen slår inn. Noen krever overnatting, andre krever reise utenfor hjemstedskommunen, mens noen gjelder med en gang du går ut døren. Da har du plutselig en forsikring som også gjelder i det daglige, som kan være kjekt.

    Av mine forsikringer er den frittstående reiseforsikringen desidert best på dette.
     
    anders82, Edvard and spacecosmos like this.
  9. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Enig med det Henrik skriver, han belyser noen gode poeng.

    Med en Helårs reiseforsikring er alle i familien dekket hver gang dere går ut døra hjemme, med unntak av på studie- og arbeidssted. Det gir deg ro og trygghet på tur.

    Du får en mer omfattende dekning med super, som inkluderer avbestilling, utvidet dekning ved forsinkelse, egenandel på leiebil, ubegrenset beløp på eiendeler, dekning av uhellsskader etc. – og forsikringen kan brukes så ofte du vil, både i Norge og utlandet.

    https://www.if.no/privat/forsikring/reise/reiseforsikring

    https://www.if.no/privat/forsikring/reise/enkeltreise

    Min mening om forsikringer via kredittkort:
     
    Last edited: 07. des 2021
    anders82, paron, Sonictravel and 3 others like this.
  10. spacecosmos

    spacecosmos EBD

    Innlegg:
    584
    Likes mottatt:
    2,986
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg benyttet meg faktisk av "angreretten" og heller "oppgraderte" til If/Europeiske sin helårsreiseforsikring med Super-dekning, tidligere i dag. Tenkte det var like greit, nå som verden (forhåpentligvis?) åpner opp igjen og vi kan reise mer og mer. :)

    Takk for innspill begge to @Henrik og @Edvard. Fint å få litt råd fra andre som har fundert og gjort god research på dette området. ;)
     
    paramberg, snus_mumrikken and Edvard like this.
  11. KRS

    KRS Senior Medlem

    Innlegg:
    722
    Likes mottatt:
    3,775
    Bonuspoeng:
    93

    Var i kontakt med Tryg i dag, og de har midlertidig utvidet reiseforsikringen til å dekke pålagt karantene (hvor man selv ikke er smittet).

    Se https://www.tryg.no/koronaviruset.html
     
  12. mariusberg89

    mariusberg89 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    464
    Likes mottatt:
    156
    Bonuspoeng:
    43
    Er det noen som er kjent med gjensidige reis ung og hvilke regler som er på mellomlandinger på flyplasser? jeg finner ikke noe i vilkårene til gjensidige og tlf`en der er stengt :/
     
  13. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,125
    Likes mottatt:
    7,718
    Bonuspoeng:
    183
    Du finner fullstendige vilkår når du logger deg inn, og det du er på jakt etter er innhenting av reiserute.
    Gjensidige har publiser et sammendrag åpent på nett, men sjekk etter innlogging for eventuelle unntak du bør være klar over.
    165FB382-BED2-46D9-867D-F6A4136C9A01.png
     
    Insomnia4u, holmen and Edvard like this.
  14. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Mitt forsikringsselskap If/Europeiske har følgende regel:

    https://www.if.no/privat/meld-skade/reiseforsikring/korona
    • Om du reiser fra et område til et annet som ikke har reiseråd, gjelder forsikringen dersom du må reise via et område med reiseråd. Gjennomreisen i området med reiseråd skal være uten overnatting og i henhold til norske og lokale myndigheters retningslinjer.
    Eksempel kan være transit ADD eller landeveien fra Sør-Thailand til Malaysia.
     
    Insomnia4u liker dette
  15. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    En del på forumet skal på tur mot Amerika og andre eksotiske steder. De har en personlig sjekkliste de går gjennom og spør; jeg har X, Y og Z – er det noe jeg mangler?

    Ofte er reiseforsikring ikke nevnt. Ta alltid med dette punktet på listen din sammen med pass og ha forsikringsbevis, polise- og telefonnummer lett tilgjengelig.
     
    Travellingalf, paron and holmen like this.
  16. Avixlo

    Avixlo Veteran

    Innlegg:
    1,757
    Likes mottatt:
    8,426
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg har Fremtid forsikring gjennom Sparebank 1
    Da var det stadfestet

    Denne helgen så skulle jeg på et ledertrener kurs i Oslo. Så jeg hadde bestilt SAS til Oslo som skulle gå etter jobb imorgen og Flyr tilbake på søndag. Men nå er dette kurset blitt avlyst grunnet sykdom hos en av kursholderne. Så hva gjør jeg nå? Om jeg kansellerer hos SAS og Flyr får jeg bare skatter og avgifter. Men vil da min reiseforsikring dekke dette? Jeg brukte nesten 2k på flybilletter
     
  17. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,634
    Likes mottatt:
    7,610
    Bonuspoeng:
    183
    Tviler, men du må se i vilkårene, de fleste(om ikke alle) forsikringer jeg har sjekket dekker ikke avbestilling grunnet "At reisens hensikt bortfaller"

    Uansett går det ann å sende inn ett krav, verste som skjer er at du får ett nei

    Fant dette hos fremtind

    Screenshot_20220316-220014.jpg
     
    Avixlo liker dette
  18. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,620
    Likes mottatt:
    24,726
    Bonuspoeng:
    183
    Akutt spørsmål om reiseforsikring:

    Har (hadde) planer om avreise Wien om 6 timer, men junior har blitt syk og barnevakt er ikke lenger aktuelt, noen som har peil på dekningsmulighet fra forsikring (har Gjensidige plus)? :(
     
  19. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,684
    Likes mottatt:
    10,232
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg er ganske sikker på at de fleste (alle?) reiseforsikringer dekker sykdom i nærmeste familie. Jeg har i alle fall fått dekket tidligere hjemreise to ganger grunnet dettte. Men det er kanskje egne regler når reisen ikke har startet?
     
    Sonictravel liker dette
  20. permorten

    permorten Medlem

    Innlegg:
    104
    Likes mottatt:
    34
    Bonuspoeng:
    28
    Hei.
    Jeg skal reise til USA neste uke, dersom jeg tester positivt og ikke kan reise dekker da reiseforsikringen utgifter som hotell ol som ikke kan avbestilles?
     

Del denne siden