Spørsmål angående reiseforsikringer (Samletråd)

Tråd i 'Bonushjelp' startet av peterfox, 24. juni 2015.

1. oslo.to.unknown

oslo.to.unknown Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    154
    Bonuspoeng:
    43
    Har fremtind topp som sier dette:

8.1 Forsinket reisegods

Dekkes

• Nødvendige og dokumenterte utgifter til klær og toalettsaker i den tid bagasjen er savnet og når innsjekket bagasje er forsinket med minst 4 timer. Det stilles ikke krav til 4 timers forsinkelse ved jobbreiser. • Leie av nødvendig barnevogn/sykkel/ski eller annet sportsutstyr i den tid bagasjen er savnet og når dette er forsinket med fly i minst 4 timer.

Forsinkelsen skal dokumenteres av transportør med PIR-rapport og erstattes med inntil 5 000 kroner per person

Dekkes ikke
    • Forsinkelse på hjemreise • Utgifter andre aktører har erstatningsansvaret for

2. kiev

kiev Mr Fasttrack

Likes mottatt:
    4,987
    Bonuspoeng:
    113
    De dekker nok etterhvert tipper jeg, men utrolig mye mer jobb og masing enn hvordan verden var for 10-15 år siden.
    Bra at ting går fremover :confused:

Nuvolari liker dette
  3. kiev

kiev Mr Fasttrack

Likes mottatt:
    4,987
    Bonuspoeng:
    113
    Kjørte en runde på Torget med hele porteføljen min. Tror forsikringsselskapene konkurrerer på samme måte som de tre store i dagligvaresektoren «konkurrerer». Minimale forskjeller i pris, dekning og vilkår så langt jeg orket å lese. Alle har for eksempel 6k dekning på forsinket reisegods, med noen nyanser på vilkår. Jeg beholder derfor den private reiseforsikringen jeg har siden den bare koster noen kroner pga rabatten for en ekstra forsikring. Men har tegnet ny firma reiseforsikring hos Europeiske (kjøp opp av IF) som har betydelig bedre vilkår og dekning, og forhåpentligvis bedre service. Da har jeg tre forsikringer som kan kombineres ved forsinket bagasje. Nesten så jeg håper på en manglende koffert bare for å sjekke om Europeiske fortsatt lever opp til gamle høyder :p

Insomnia4u and holmen like this.
  4. antirealiti

antirealiti Medlem

Likes mottatt:
    286
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg har en betalt flygning som skal lande 12:25 i ORD, og deretter en poengreise kl 16:10. Hvis denne første reisen blir forsinket, slik at jeg ikke rekker poengreisen, har jeg noen forsikrings-rettigheter da?

Spurte gjensidige men de klarte ikke svare, og sa jeg skulle ringe i tilfelle forsinkelsen faktisk skjedde...

5. Chrisljo

Chrisljo Veteran

Likes mottatt:
    1,993
    Bonuspoeng:
    113
    De fleste forsikringer dekker innhenting av reiserute ved forsinkelse på 1,5t/2t - litt uklart om du må legge til tid for innsjekk og oppmøte ved gate o.l. i ditt tilfelle vil dette kravet kanskje være dekket.

MEN, de dekker kun ting som skyldes vær eller teknisk feil i luften o.l. Altså ting flyselskapet typiske ikke dekker - og reiseforsikringer har ofte unntak for streik.

Så hvis flyselskapet blir forsinket må du gå etter dem, i Norge ville du hatt en vanskelig kamp - følgefeil dekkes sjeldent - men i USA ville jeg nok gitt opp.

antirealiti liker dette
  6. Magnus1001

Magnus1001 Senior Medlem

Likes mottatt:
    3,416
    Bonuspoeng:
    113
    Sitter i samme 'båt' som du. Gjensidie gjennom avtale på jobben. Har vært strålende fornøyd de 2-3 siste gangene jeg har benyttet forsinket baggasje forsikringen. Saken er alltid innvilget før jeg rekker å laste opp kvitteringer, penger på konto innen 2 virkedager. AMEX derimot tar somregel lenger tid og mer mas før utbetaling.

7. oslo.to.unknown

Likes mottatt:
    154
    Bonuspoeng:
    43
    Begynte med dette nå, men halvveis gjennom prossessen med SAS MC Premium / tryg så får jeg dette spørsmålet:

Har du/dere reiseforsikring i annet forsikringsselskap? *
    *Hvis skadetilfellet er dekket av flere forsikringer skal forsikringsselskapene dele på utgiftene. Dette følger av forsikringsavtaleloven. For at Tryg skal kunne rette krav til annet forsikringsselskap trenger vi informasjon fra deg.

Hva svarer man her? Ikke tenkt til å begynne å lyve til forsikringen min.

EDIT: Fremtind spør om det samme, om å reisen også er dekket av kredittkort. Skal man bare legge inn totale summer et sted? eller har man rett til å ikke gi informasjon om andre forsikringer?

Last edited: 01. jan 2024
  8. kiev

kiev Mr Fasttrack

Likes mottatt:
    4,987
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg la inn informasjon om det andre selskapet til begge, men delte kvitteringene som jeg sa. Ikke noe spørsmål i etterkant, men har riktig nok ikke fått oppgjør fra Amex enda.
    Første gangen la jeg hele bunken inn til Gjensidige, men det var ikke lurt da de nektet å koble mot Amex.
    Satser på at Europeiske er mer serviceinnstilt siden det er mye herk med å dele opp slike krav.
    Edit: det er vanskelig å dele opp siden en skikkelig dress i USA fort koster 8-900 USD (Hvis man ikke går for en i polyester med kommisærsnitt på Target da…)
    Edit2: Godt Nyttår forresten!

Last edited: 01. jan 2024
    alexfins, oslo.to.unknown and holmen like this.
  9. oslo.to.unknown

Likes mottatt:
    154
    Bonuspoeng:
    43
    Oppdatering: Fikk 10 000 automatisk fra fremtind når jeg lastet opp all dokumentasjon. Venter på svar fra SAS MC Premium (tryg), men tror jeg får 2000 eller 4000. Så venter jeg også på svar fra Amex om jeg er dekket gjennom SAS elite kortet ettersom reisen var booket med EB poeng. Har opplyst de ulike selskapene om hverandre og hvert helt sannferdig, men kun delt et bilag mellom selskapene. (da total sum er langt over det jeg realistisk sett får dekket ved mindre amex melder seg på)

Godt nyttår og takk for gode tips.

Insomnia4u and petrate like this.
  10. oslo.to.unknown

Likes mottatt:
    154
    Bonuspoeng:
    43
    Oppdatering. Svar fra Amex kundeservice: de skal altså spørre SAS om å sette en verdi på EB poengene, så regne det mot de resterende kostnadene for å se om reisen er betalt med Amex (75% eller mer)

Veldig veldig nysgjerrig på hva verdien på mine eb poeng blir her.

Attached Files:

NoLimit liker dette
  11. Nuvolari

Nuvolari EBD

Likes mottatt:
    1,892
    Bonuspoeng:
    113
    I all verden. Tydelig et selskap som gjør alt de kan for å slippe å betale noe.

12. Nuvolari

Nuvolari EBD

Likes mottatt:
    1,892
    Bonuspoeng:
    113
    Får du noe fra SAS MC når ikke reisen er betalt med SAS MC?

13. oslo.to.unknown

Likes mottatt:
    154
    Bonuspoeng:
    43
    Usikker, deler av reisen er betalt med SAS MC, men deler av reisen er også ikke betalt enda. Har bare sjekket inn på 1/3 hoteller. Så nå er det et åpent spørsmål hvilket kredittkort jeg skal bruke på resten av hotellene.

Er smått forvirret og irritert på Amex.

14. Nuvolari

Nuvolari EBD

Likes mottatt:
    1,892
    Bonuspoeng:
    113
    Ja dette er helt håpløst fra amex. Som alt annet med amex.

15. oslo.to.unknown

Likes mottatt:
    154
    Bonuspoeng:
    43
    Fikk svar fra Tryg/sas mc nå.

Kommer til å svare at jeg har hatt kostnader på 15-17k, og at Fremtind kun dekket 10. Så får vi se hva de svarer.

Attached Files:

Nuvolari liker dette
  16. Nuvolari

Nuvolari EBD

Likes mottatt:
    1,892
    Bonuspoeng:
    113
    Veldig nytting dette.

17. oslo.to.unknown

Likes mottatt:
    154
    Bonuspoeng:
    43
    Fikk nå utbetalt 4000 fra Tryg/SAS mc. Så vi har nå fått dekket 14k totalt. Var helt åpne om at vi hadde fått dekket deler av fremtind hele veien.

Cumulus liker dette
  18. kiev

kiev Mr Fasttrack

Likes mottatt:
    4,987
    Bonuspoeng:
    113
    Ble litt usikker på prosedyrene for å gjøre claim til Europeiske, så jeg la inn et spørsmål til kontakten min i IF. Hele poenget med flyttingen var jo å unngå tidkrevende sjonglering mellom selskap og splitting av bilag. Jeg synes svaret var ganske betryggende (men har ikke prøvd det i praksis enda...):

Dersom du for eksempel handler for 15 000,-, så vil vi kun utbetale 10 000,-. Vi sender så saken videre til kortselskapet ditt - på dine vegne. De utbetaler deg da resterende 5000,-, helt uten at du må foreta deg noe. Du kan da forholde deg til kun en aktør i oppgjøret (If). Du må bare huske å ha kvitteringer.

19. tmolvik

tmolvik Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    459
    Bonuspoeng:
    63
    Kikket for en gangs skyld på endringene i forsikringsvilkårene mine når jeg betalte fakturaen nå og der ser jeg at Gjensidige har fjernet reiser betalt med bonuspoeng, cashpoints el.lign fra Avbestillingsforsikringen. Noen som har noen tips om hvilket selskap jeg bør bytte til? Vil gjerne ha en ordinær i tillegg til kredittkortene.

20. Wanderlust

Wanderlust Senior Medlem

Likes mottatt:
    796
    Bonuspoeng:
    93

Sjekk første avsnitt på side 4 her:

https://www.dnb.no/portalfront/nedl...ivate-banking-reiseforsikring-bevis_2024_.pdf

Dette er den som følger med DNB Private Banking, men om du ikke har dette tror jeg DNB også selger denne forsikringen på vanlig måte.

Del denne siden