Står det ikke noe i sas sine vilkår at en kan avbestille mindre en et døgn før om en kan framvise lege erklæring ?
Noen som kjenner til en reiseforsikring som dekker poeng og/eller CT? Noen som har erfaring med Gouda? Såvidt jeg kan se står det ingenting om manglende dekning for poeng https://www.gouda.no/gouda.no/files/conditions/enkeltreiseforsikring-635.3-jan18.pdf I så fall kan det være noe å vurdere i fremtiden.
Ekspedisjonen vår til fjellet Denali i Alaska i Juni er kansellert. Det er Nasjonalparkmyndighetane, som har avlyst sesongen. Forståeleg nok i desse tider. Me betalte depositum i fjor, og resten av ekspedisjonen i februar. Det er snakk om ca 10k US$ Me har betalt med ein valutakurs på ca 9.1NOK per US$ Betalt med Amex Premium(Depositum) og Amex Elite (Hovedsum) Reiseoperatøren har tilbydd oss og flytte turen til 2021. Me slepp då og betale pris stigninga for turen (ca 6-800 US$) Men kva viss operatøren skulle gå konkurs? Vil kredittkort dekke dette? Syns det var vanskeleg og tolke dette i vilkåra til AMEX. Og kor mykje dekker dei? Dekker kredittkortet heile summen ved konkurs? Og vil det vere gyldig 1år fram i tid? Har ellers DNB Reise Best, Gouda(Dekker evakuering på høge fjell) + Forsikring gjennom jobb. (AIG) Bør vi bare la reiseselskapet beholde $ og utsette turen? Vil AMEX dekke ved eventuell konkurs? Eller bør vi søke refusjon hos DNB? Så melde oss på igjen. Men slik dollaren har utvikla seg så er det kanskje like greit og la selskapet beholde innbetalt $ sjølv om det er ein liten risiko. Får vi tilbake $ av f.eks DNB så gjeld vel bare dette det som er innbetalt i NOK og dagens USD er jo svinedyr så då går ein fort på ein smell....
Får du tilbake $10.000 av DNB nå så skal det være ca 105.000 kr, med mindre du betalte inn i norske kroner.
Betalte med Amex, så det vart jo konvertert til NOK på fakturaen frå Amex. Men faktura fra reisebyrå i USA er jo i USD.
Når Gjensidige endelig åpnet saken min i går så gikk det ufattelig fort. I dag er hele kravet på konto. Det dreide seg om fly og hotel i London helgen 12-16. mars som jeg så meg nødt til å avbestille pga. coronaen. Fikk refundert ca. halve kostnaden til hotel fra hotels.com, noe som også gikk raskt. Og bad om å få dekket fare til SAS, da jeg skal få igjen skatter og avgifter. Hele kravet mitt er utbetalt og ikke noe egenandel. Første gang jeg trenger å benytte meg av forsikringene mine hos Gjensidige, men her syns jeg det gikk raskt når de først kom til min sak.
Då har eg sjekka litt meir og treng litt tips. Reisebyrå tilbyr kun og utsette reisa til 2021 det er lang tid og binde opp så masse $ Så korleis virkar du konkursbeskyttelse når ein har betalt med kredittkort (Amex) Kva rettighetar har ein? Faktura til Amex er jo allerede betalt. Når ein skal legge inn saken hos DNB så må ein legge inn sum i NOK ser det ut til. Då får ein jo kun igjen den summen ein betalte og må då betale endå meir viss ikkje USD er tilbake på eit meir "normalt" nivå om 10-12mnd? Kven veit? Så risikoen med og utsette er viss firmaet i USA går konkurs samt at ein binder om masse $
I forhold til reiseforsikring så er det verdt å merke seg at dekning for tjenestereiser via bedrift normalt har andre betingelser i vilkår jamført med ferie- og fritidsreiser. Min helårs reiseforsikring hos If/Europeiske (bedrift) er gyldig for utreise i dag, med gjeldene reiseråd, så lenge det er en nødvendig jobbtur. Anbefaler alle å sette seg grundig inn i egne forsikringsvilkår. Ha bunnsolid oversikt på unntak, begrensinger og definisjoner før du drar utenlands. Det er mulig å kjøpe tilleggsdekning for spesielle forhold, aktiviteter, tidsperiode og områder. Les også: UDs tre ulike nivåer for reiseråd
Det er vel som regel kun tilfelle for forsikringer betalt av arbeidsgiver? Uten at jeg er ekspert på området, så det kan jo være noen privatforsikringer også har egne vilkår for tjenestereiser. Jeg med andre ord også anbefale å lese gjennom forsikringsvilkårene sine
Ang. Gjensidige – eneste norske forsikringsselskap som dekker ferie- og fritidsreiser til steder der norsk UD har offisielt reiseråd. Privat Helårsreiseforsikring. Jeg ville forholdt meg til siste versjon av forsikringsvilkår og ikke eposter fra Gjensidige kundeservice eller artikler i media. Bjarne Rysstad, Kommunikasjonssjef skadeforsikring for Gjensidige har uttalt seg begge veier; NRK link og Facebook link. I vilkårene til Gjensidige Reise Pluss (og Gouda Super), Helårsreiseforsikring står: Hvor gjelder forsikringen? Dekkes ikke: - I land/områder med offisielt reiseråd fra Utenriksdepartementet. Se også Generelle vilkår. Utvidelse kan avtales spesielt. Ingen unntak fra UDs reiseråd er nevnt på Gjensidige eller Gouda sine egne nettsider. Jeg har kontaktet Gjensidige og bedt om link til tekst som bekrefter dette unntaket.
Heisann, vi hadde tenkt oss til Kreta i slutten av juli og kommer hjem i august. Noen som kan anbefale en reiseforsikring for å roe ned nervene til madammen? Vi har allerede Helfo kort og betalt med kredittkort (Bestilte i februar) som etter min mening er godt nok, men men. Har sett at Lloyds (britisk) selger reiseforsikring for oss 4 til 179 euro, men er det noen som vet om noen internasjonale eller norske forsikringer dekker i denne perioden?
Det er kun en forsikring jeg har funnet som eksplisitt skriver på vilkårene det at de dekker sykdom som skyldes coronavirus i disse dager og det er Heymondo. Den forsikringen koster 201,80 Euro i året å signere. Du får også eget kort som eksplisitt påpeker dette til en eventuell grensekontrollør om de skulle kreve dette for å slippe deg inn i landet du reiser til
Fikk tak i Bjarne Rysstad og han ordnet opp. Oppdatert tekst ligger ute. https://www.gjensidige.no/privat/meld-skade/reise/informasjon-koronavirus Spoiler: Fremtidige reiser Gjelder forsikringen hvis jeg reiser på tross av utenriksdepartementets råd? Velger du å reise på tross av reiserådene, må du være forberedt på at ingen hendelser som har sammenheng med koronasituasjonen vil bli dekket av reiseforsikringen. Om du for eksempel reiser du til et område hvor det er påvist smitte, vil evakuering ikke bli dekket. Dette fordi situasjonen var kjent før avreise. For andre hendelser gjelder forsikringen som opprinnelig avtalt, men våre muligheter til å hjelpe deg i disse områdene er nå svært begrenset. Vi kan ikke garantere deg hjelp hvis du for eksempel har behov for hjemtransport eller behandling på sykehus eller hos lege, da det er et ekstra stort press på helsevesenet og transportsektoren i hele verden. I tillegg kan man ikke regne med å få konsulær bistand fra Utenriksdepartementet til å komme hjem til Norge, dersom det skulle bli nødvendig. Goudas side er ikke oppdatert enda. Men samme selskap og samme generelle vilkår. For de som har DNB Best; se om dekningsgarantien vil dekke betingelsene til Gjensidige.
https://www.tv2.no/nyheter/11480967/ "– Nei, UDs råd er veiledende, så dette er opp til selskapene og deres vilkår sier Stine Neverdal i FinansNorge. Og blant selskapene som tilbyr reiseforsikring tross reiserådene, er Gjensidige, Eika og Frende."
Snupert, legger ved tekst fra Frende: https://www.frende.no/aktuelt/koronavirus/koronasporsmal/ «Vi ser nå at flere land åpner opp for turister fra Norge og at norske myndigheter vil vurdere å oppheve reiserådene for enkeltland. Fra 1. juni gjelder derfor reiseforsikringen din hvis du reiser til land hvor det kun foreligger reiseråd som følge av pandemien, men uten dekning for hendelser og utgifter relatert til Covid-19.» I vilkårene til Eika er begrensinger med ordlyden 'reiseråd fra UD/offisielt' ikke nevnt. https://eika.no/forsikre/reiseforsikring
Det er ikke sikkert, for de fleste (alle(?)) forsikringer har et såkalt vinningsforbud og basisvalutaen i Norge er NOK. Derfor risiko for at reiseforsikringen vil "ta" evt valutagevinst. Annerledes hvis pengene refunderes direkte fra reisebyrået via Amex. Da blir det oppgjør mellom to kontraktsparter, ikke en skadeutbetaling i en forsikringssak.
Mange gode poeng i denne tråden. Usikker på om det finnes en egen tråd for erfaringer med forsikringsselskap ifm. korona-situasjonen, så deler derfor litt egen erfaring. Jeg og broderen hadde planlagt, bestilt og betalt tur til Kambodsja og Vietnam (med stop over i Singapore) i påsken. Avreise fredag 3. og hjemreise mandag 13. april. Flyreise Norge-Kambodsja//Vietnam-Norge + Kambodsja-Vietnam kjøpt av reisebyrå, visum kjøpt på nett og hoteller kjøpt enten via hotels.com eller direkte hos hotellene. På tross av alle signaler og gode råd valgte vi å holde på bestillingene inntil "bomben" smalt 12. mars, hvor UD utstedte nye reiseråd hvor de frarådet alle fritidsreiser til utlandet til over påske. I tråd med dette valgte vi å avbestille reisen og kontaktet både reisebyrå og hoteller samme kveld. Etter litt frem og tilbake aksepterte alle hoteller avbestillingen kostnadsfritt, mens reisebyrået/flyselskapet (SQ) kun aksepterte å refundere skatter og avgifter. Undertegnede har reiseforsikring hos Europeiske, mens broderen har Gjensidige. Begge sendte inn samme krav og henviste til ordinære betingelser: utgifter som ikke refunderes av reisebyrå/flyselskap dekkes av reiseforsikring. Gjensidige nektet å refundere noe som helst, med henvisning til at siden flyselskapet (SQ) hadde kansellert flyvningen så måtte kravet stilles til dem (uten å ta hensyn til at denne kanselleringen bare gjaldt deler av reisen og at dette skjedde en uke etter at vi hadde avbestilt turen). Europeiske dekket alt fordi det var en avbestilling basert på UD's reiseråd. Nå skal det sies at Gjensidige, etter å ha fått beskjed om hvordan Europeiske tolket situasjonen og etter å ha skiftet saksbehandler, krøp til korset, unnskyldte seg og endret beslutningen slik at også broderen fikk dekket alt. Tenkte bare at det var interessant å belyse en sak som gjaldt to personer som avbestilte samme reise, men hvor to ulike reiseforsikringsselskaper i utgangspunktet kom til motstridende konklusjoner (men hvor riktignok det ene endret konklusjon i etterkant). Tross alt er det vel hvordan forsikringsselskapet opptrer når man har behov for det som betyr noe? Med basis i denne erfaringen har jeg ikke tenkt å bytte forsikringsselskap, men er likevel interessert i å høre andres erfaringer ifm. korona-situasjonen.