Spørsmål angående reiseforsikringer (Samletråd)

Tråd i 'Bonushjelp' startet av peterfox, 24. juni 2015.

  1. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,185
    Likes mottatt:
    3,119
    Bonuspoeng:
    113
    Men hva regnes egentlig som hjemreise ? Om du lander der du har folkeregistrert?
    Hva om du har ei natt på hotell så tur hjem i bil? Da dekker vel reiseforsikring?
     
    Last edited: 24. sept 2019
  2. Misterix

    Misterix Veteran

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    3,576
    Bonuspoeng:
    113
    Tja hvem vet? Siste destinasjon på et PNR kanskje?
     
  3. Magnus1001

    Magnus1001 Senior Medlem

    Innlegg:
    978
    Likes mottatt:
    2,894
    Bonuspoeng:
    93
    Til info for de som måtte lure ang. forsinket bagasje på hjemturen.
    Sendte en claim til SAS idag tidlig med krav om å få dekket en jakke som ble kjøpt på OSL (lånte boardingkort til en kamerat som tilfeldigvis var på OSL samtidig, gikk inn å kjøpte jakke og gikk ut igjen). Kravet ble innfridd og penger på konto er lovet innen 7 virkedager :).
     
    livinspeed, Mavo, Shyneno and 5 others like this.
  4. XIII

    XIII Senior Medlem

    Innlegg:
    749
    Likes mottatt:
    347
    Bonuspoeng:
    63
    Hei,

    Man får reiseforsikring når man bestiller reisen med kredittkortet (AmEx eller SASMC f.eks.). Men hva når man bestiller en bonusreise, får man reiseforsikring også?
    Det er avgifter og sånn vi betaler, men jeg vet ikke om det teller da siden det er så lite.
     
  5. Stuttfeiten

    Stuttfeiten Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,416
    Likes mottatt:
    18,397
    Bonuspoeng:
    183
    Med forbehold om at det er to år sidan eg var bort i oppgjer på bonusreise:
    Så lenge du har betalt (over minimumsandelen (typisk 50%) av) avgiftene for turen, gjeld reiseforsikringa i kredittkortet. Men ver obs på at du ikkje får dekka/refundert poeng med SAS Amex Elite slik som med tidlegare SAS Amex Platinum (DNB). Pass også på om du har kjøpt tilslutningsbillettar/open jaw med dyr billett i opninga, mulig du blir bedt om å dokumentere pris på denne? I tilfelle greitt å ha brukt same kort.
     
  6. Magnus1001

    Magnus1001 Senior Medlem

    Innlegg:
    978
    Likes mottatt:
    2,894
    Bonuspoeng:
    93
    Til info, nye AMEX kort krever 75% av kjøpesum for at reiseforsikringen skal gjelde.
     
    Shyneno and Stuttfeiten like this.
  7. XIII

    XIII Senior Medlem

    Innlegg:
    749
    Likes mottatt:
    347
    Bonuspoeng:
    63
    ok, men jeg betalte på en måte avgiftene + poeng. teller poeng mot 100% av "avgiftene" eller er det bare penger betalt det er snakket om? Da er det vel 100% betalt med AmEx...
     
  8. Magnus1001

    Magnus1001 Senior Medlem

    Innlegg:
    978
    Likes mottatt:
    2,894
    Bonuspoeng:
    93
    Du er dekket av reiseforsikringen om du betalte hele reisen med ditt AMEX kort.
    Selv har jeg alltid europeiske og/eller en annen frittstående forsikring i bakhånd.
     
  9. Stuttfeiten

    Stuttfeiten Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,416
    Likes mottatt:
    18,397
    Bonuspoeng:
    183
    Med krav om 75% dekning av reisa på Amex:
    100000 poeng og 2000 i skattar/avgifter må du då ha betalt minst 1500 med Amex før du får dekning. Poenga er ikkje med i reknestykkjet (var det i alle fall ikkje i 2017).

    Og for å gjere det vanskeligare: Om du har open jaw, f.eks Oslo til HKG, retur frå SIN, avgifter 2000 betalt med Amex, der du har kjøpt HKG-SIN i tillegg med eit anna kort, kan ikkje denne billetten ha kosta meir enn 666,60 før du kjem under 75%.

    CT bet med Amex 2000,00
    Billigbillett HKG-SIN 666,60
    Totalpris 2666,60
    2666,60 x 0,75 = 1999,95 og med 2000 betalt med Amex du er over kravet for dekning. (Og ta bussen til flyplassen i staden for taxi om du har planar om å betale med eit anna kort, dette skal vel også inn i reknestykkjet.)

    Og godt tips frå @Magnus1001, greitt å ha dekning i botnen.
     
  10. XIII

    XIII Senior Medlem

    Innlegg:
    749
    Likes mottatt:
    347
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg bestilte en bonusreise til AGP for 2. Brukte 60000 ebp og betale
    Skatter og servicegebyr på 833 NOK.
    Da var det 833 betalt med AmEx.
    Er jeg dekket da?
     
  11. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    2,945
    Likes mottatt:
    5,733
    Bonuspoeng:
    183
    Det kan nok variere litt fra kort til kort, men for SAS Amex Elite sier iallfall betingelsene «Minst 75 % av reisen må betales med American Express eller EuroBonus-poeng». Om du har et annet kort finner du link til detaljer om reiseforsikringen under «Kortfordeler» på https://www.americanexpress.com/no/

    Når det er sagt bør du være oppmerksom om rapporter på forumet her og andre steder om ganske styrete forsikringsoppgjør med de nye kortene, med krav om dokumentasjon oversendt per brevpost og slikt. Selv ville jeg ikke dratt på tur med kun denne forsikringen.
     
  12. Stuttfeiten

    Stuttfeiten Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,416
    Likes mottatt:
    18,397
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, med mindre du bur langt frå flyplassen og f.eks betalar 500 i taxi med eit anna kort? Om svigermor køyrer til flyplassen er det ingen problem, men tenk på at forsikringsselskapet kanskje ber om dokumentasjon på totale reiseutgifter, og at dokumentasjonen er enklare om alle reiseutgiftene går frå same kort.
     
  13. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,345
    Bonuspoeng:
    183
    De kunne ha økt årsavgiften med noen hundrelapper og gitt total dekning så lenge flybilletten er betalt med Amex :)
     
  14. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Her har vi én av flere gode grunner til å ha en helårs reiseforsikring fra et selskap som Europeiske eller Gouda. Fikk denne påminnelsen fra Europeiske i dag:

    Visste du at du har en gratis og helt unik tjeneste i forsikringen din?

    Du har eksklusiv tilgang til Helsetelefonen, 24 timer i døgnet, når du er på reise. Helsetelefonen hjelper deg når du har spørsmål knyttet til helsen din.

    Les mer om gratistjenesten i reiseforsikringen din

    Ingen spørsmål er for små eller for store.

    Erfarne sykepleiere svarer deg på spørsmålene dine:
    • Trenger jeg vaksiner når jeg skal til Indonesia?
    • Dekker reiseforsikringen min sykdom jeg har før jeg reiser?
    • Datteren min har feber og diaré. Bør jeg dra til legen?
    • Jeg er blitt veldig solbrent. Har dere noen tips?
    • Jeg er kvalm og har hjertebank. Hva gjør jeg?
    Ring +47 21 49 50 00 og tast 2

    Nummeret går til en fellestjeneste med norske eller skandinaviske sykepleiere.

    [​IMG]
     
    Last edited: 05. okt 2019
    ELEM, paramberg and Magnus1001 like this.
  15. Magnus1001

    Magnus1001 Senior Medlem

    Innlegg:
    978
    Likes mottatt:
    2,894
    Bonuspoeng:
    93
    +1

    Har hatt europeiske siden jeg fylte 18 og har hatt behov for egen forsikring ved reise og angrer ikke 1 sekund.
    Hjelpen jeg fikk ved en bade/fall ulykke på ferie for 8 år siden var 11/10, etter besøk på sykehus ble jeg oppfulgt daglig av lege som kom til hotellet og fulgte opp behandling av åpne sår.
    Så aldri noe til en eneste regning da dette gikk direkte til forsikringselskapet.

    Å reise uten en «ekstern» forsikring vil jeg påstå grenser til idioti.
     
    Sonictravel, Edvard and Upsaker like this.
  16. roundtheworld

    roundtheworld Nytt Medlem

    Innlegg:
    15
    Likes mottatt:
    158
    Bonuspoeng:
    28
    Jeg er for tiden i Tokyo på min tredje dag uten innsjekket bagasje! Jeg har følgende forsikringer(Amex/betalt reise med dette-Dnb saga pluss-europeiske via jobb) I kofferten har jeg det meste av artikler til daglig bruk, samt ski klær da jeg skal noen dager til Hakuba. Jeg har lest litt og ser at jeg kan rette krav til alle disse tre, ut ifra hva jeg kommer frem til så har amex 6k / Dnb 5k / europeiske 5k. Altså 16k tot! Jeg har foreløpig handlet klær og artikler for 11k. Kan jeg med god samvittighet handle for 5 til eller er dette og tøye strikken litt vel langt??
    Hva er deres dom/erfaringer?:rolleyes:
     
  17. Neonex

    Neonex Senior Medlem

    Innlegg:
    1,300
    Likes mottatt:
    1,471
    Bonuspoeng:
    113
    Du har vel ikke dekning med dnb saga-kortet når du har betalt med amex, har du? Eller sikter du til ordinær forsikring i dnb (best) via saga-programmet?

    Er du sikker på at jobbforsikringen din gjelder privatreiser også, eller er du der på jobbreise?

    Om du har alle tre, skal det være ok å handle for 16k. Jeg stacket gjensidige reise pluss og sas mc premium da jeg hadde forsinket baggasje i HKG. Fikk alt dekket opptil grensene uten problemer.
     
  18. Magnus1001

    Magnus1001 Senior Medlem

    Innlegg:
    978
    Likes mottatt:
    2,894
    Bonuspoeng:
    93
    Case: kansellert fly pga vær med cebu pacific på strekning CEB-IAO
    Booket via Bravofly (ja jeg vet det var dumt).
    Dekket av gjensidige pluss, europeiske og amex reiseforsikring.

    Hva er vårt beste alternativ her?
    Får ikke sjekket med forsikringer pga søndag i Norge.
    På forhånd takk:)
     
  19. paramberg

    paramberg Veteran

    Innlegg:
    2,847
    Likes mottatt:
    7,978
    Bonuspoeng:
    183
    Europeiske Alarmsentral er alltid åpen.
    +47 21 49 78 97

    Innhenting av reiserute dekkes for 3k pr pax hos Europeiske iallefall.
     
  20. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,737
    Likes mottatt:
    21,935
    Bonuspoeng:
    293
    Cebgo og Philippine Airlines flyr direkte mandag 13. Vanskelig å hjelpe deg med så begrenset informasjon.

    Edit: vær eller vulkan?
     
    Last edited: 12. jan 2020

Del denne siden