Spørsmål angående reiseforsikringer (Samletråd)

Tråd i 'Bonushjelp' startet av peterfox, 24. juni 2015.

  1. Rscott

    Rscott Senior Medlem

    Innlegg:
    1,441
    Likes mottatt:
    3,275
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har 1 time mellom ankomst og avgang hos Tryg, uansett fremkomstmiddel. 4 timer er jo totalt ubrukelig for oss her inne, med mindre man er ute på en lounge-double-dipping MR :)
     
    Last edited: 13. mai 2019
    thecoldfish liker dette
  2. Smurfboy

    Smurfboy Medlem

    Innlegg:
    118
    Likes mottatt:
    137
    Bonuspoeng:
    43
    Dnb best matcher vel alle konkurrenter så da går det vel fint mtp at Tryg og Gjensidige dekker?
     
    thecoldfish liker dette
  3. Alekseolsen

    Alekseolsen Medlem

    Innlegg:
    147
    Likes mottatt:
    150
    Bonuspoeng:
    43
    At de krever 4 timer transfer er jo ikke annet en forsikringssvindel. Ser man billetter med så lang tranfer begynner man jo å lete etter noe med kortere transfer..
     
    thecoldfish liker dette
  4. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Europeiske erstatter rimelige og nødvendige merutgifter til overnatting og innhenting av reiseruten, når

    "du kommer for sent til forhåndsbetalt transport, og forsinkelsen er på minst 1,5 timer."

    Med vanlig unntak for EC261.
     
    NoLimit liker dette
  5. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,759
    Likes mottatt:
    21,957
    Bonuspoeng:
    293
    Det er ikke det som er poenget. Så lenge man har gjennomgående billett er det flyselskapet som har ansvaret for å få deg frem, ikke forsikringsselskapet. Disse fire timene gjelder i tilfeller hvor man for eksempel har kjøpt to separate billetter for å spare penger, eller det er med to forskjellige transportmetoder. Ja, fire timer er mye, men i april stod jeg tre timer i immigration på SFO. Hadde jeg booket et fly eller tog videre derfra to timer etter ankomst så hadde det vært alt for kort tid, selv om man vanligvis bruker mye kortere tid enn jeg.
     
    Ombo liker dette
  6. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Generelt, så folk vet: Forhold på flyplassen når du er utenfor flyet teller aldri som "forsinkelse" ifm. reiseforsikring.
     
    thecoldfish liker dette
  7. SteemingHazard

    SteemingHazard Nytt Medlem

    Innlegg:
    31
    Likes mottatt:
    4
    Bonuspoeng:
    8
    Just discovered this insurance website: https://safetywing.com

    Sounds like a fantastic deal for long term travelling insurance! Based in San Francisco and Oslo it seems. Anyone here heard about or had an experience with them?
     
    sovehue liker dette
  8. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Tips til de som vil vurdere en slik forsikring; kalkuler pris per dag under liknende vilkår. Da kan du sammenligne f.eks. SafetyWing og World Nomads med Gouda og Europeiske.

    Nordmenn har generelt meget solid dekning og gode vilkår fra norske forsikringsleverandører.

    Prisen på forlengelse øker progressivt med tid utenfor Norge, men flere selskaper tilbyr grunnpakke på 90, 120 og 180 dager. Gouda har fornuftig prising på forlengelse 2-6 mnd.

    Første kriteriet i valg av reiseforsikring for meg er bunnsolid trygghet i at jeg har god dekning, tilgang på kvalitetssikret fagkompetanse, SOS-sentral og proff service.

    Jeg skumleste over vilkår og dekning fra SafetyWing og det ga meg lite godfølelse.

    https://safetywing.com/static/media/safety-wing-specimen-policy-0118.dc91f542.pdf

    https://safetywing.com/insurance-faq
     
    SteemingHazard and paramberg like this.
  9. SteemingHazard

    SteemingHazard Nytt Medlem

    Innlegg:
    31
    Likes mottatt:
    4
    Bonuspoeng:
    8
    Er helt enig att de dekker ikke så mye i forhold til de vanlige store selskaper. Men, de viktigste er medsinke ting for meg. Ett år er under 5000kr med de. Men 20-30000 med de andre. Da syns jeg kan bare betale selv om jeg miste telefon til exemple.. Ville gjerne høre hva andre tenk om det
     
  10. paramberg

    paramberg Veteran

    Innlegg:
    2,847
    Likes mottatt:
    7,988
    Bonuspoeng:
    183
    Uenig der.
    Nå jobber jeg i ett forsikringsselskap men skal ikke nevne noe selskap.

    Det er en god grunn til at det koster så mye når man snakker om opphold på 6-12 mnd. Risikoen er større for at det skjer noe og når det først skjer noe, da koster det penger.

    Selskaper som nevnes i tråden her som koster så lite, og som ikke er norsk er ikke i nærheten. Ja de dekker sykehus regninger, men hva må til?

    Var en mann som falt på asfalten i Kina og hadde problemer med å reise seg etterpå, fordi han kjente at arma var borte. De kjørte han til nærmeste sykehus hvor det ble konstantert at arma var ute av ledd og at det var ett mulig brudd. Det lokale sykehuset i Kina der han havnet sa han måtte opereres, men før de gjorde det så valgte han å ringe til forsikringsselskapet sitt.

    Han fikk beskjed at det ikke var aktuelt å bli behandlet på det sykehuset, ettersom vi kvalitetsikrer og godkjenner de sykehusene vi bruker, så han ble uttransportert ifra Kina og sendt til Bangkok.

    Når han landet i Bangkok sto det ambulanse klar ved flyet, og han ble operert bare noen timer etterpå. Han ble liggende på sykehuset i litt over ei uke, og når han skulle hjem ble han møtt av en sykepleier fra selskapet som arrangerte alt det praktiske for han og tok flyet med han hjem.

    Kostnad på dette var på over 1 million.
    I de aller fleste tilfeller når nordmenn skal hjem og er fortsatt ikke frisk / vært igjennom store operasjoner og skal i grunn bli sengeliggende en stund men er fit for flight så bestilles det opp ambulansefly med lege og sykepleiere som blir sendt ned.

    Det er dette du betaler for når du betaler 12 000,- for en forlengelse i Asia / USA. Du betaler for tryggheten om at skjer det deg noe, så skal du vite at du er i de beste hender, og at du blir tatt vare på fra A til Å.
     
    Pointless, Are, Edvard and 5 others like this.
  11. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,904
    Likes mottatt:
    57,550
    Bonuspoeng:
    293
    Veldig viktig det @paramberg skriver her.

    Jeg bodde i LA med kona, og hadde utvidet reiseforsikring gjennom et norsk selskap (husker faktisk ikke hvilket). Husker vi synes det var helt latterlig dyrt.

    Kona måtte operere armen mens vi bodde der, og alt var dekket. Legen som utførte operasjonen synes det var helt utrolig at dette ble dekket uten spørsmål fra forsikringsselskapets side. De hadde nemlig flere ansatte, hvis eneste funksjon var å jobbe med å få inn penger fra forsikringsselskapene til pasientene. Det kostet så mye å kreve inn disse pengene, at mer enn halvparten av kostnadene var til administrasjon. Operasjonen som ble betalt med norsk forsikring ble altså MYE billigere enn hva de lokale ble..
     
  12. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,673
    Likes mottatt:
    32,527
    Bonuspoeng:
    293
    Det er flere varianter av det der da. En kjenning måtte inn for infarkt og det var null stress. Han fikk utmerket behandling. Kona og han fikk igjen for alle utlegg ifm sykeoppholdet og rekonvalesens etterpå.
    Når regninga skulle betales kranglet forsikringen så mye med sykehuset at sykehuset også forsøkte seg på bekjenten. Men sykehuset ga seg til slutt.
     
  13. hifiman

    hifiman Veteran

    Innlegg:
    1,508
    Likes mottatt:
    516
    Bonuspoeng:
    113
    Hei

    Jeg har nå reiseforsikring hos Gjensidige men ser at visst jeg bytter til Lo favør
    som har Sparebank 1 sparer jeg nesten 800 kr i året.

    Noen som har erfaring der ? eller andre aktører som dem vil anbefale.

    Driver ikke med ekstremsport og er borte flere måneder om gang.
    Trenger bare god dekning til sykdom og bagasje.
     
  14. Wiolenze

    Wiolenze Veteran

    Innlegg:
    4,447
    Likes mottatt:
    29,518
    Bonuspoeng:
    183
    Europeiske funker fint for meg.
     
  15. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    1,945
    Likes mottatt:
    3,902
    Bonuspoeng:
    113
    Du kan trygt benytte deg av SpareBank 1 sin reiseforsikring. Ubegrenset sum på behandlingsutgifter og hjemtransport ved sykdom eller ulykker. Har solide summer på tapt- og forsinket bagasje.
    Dekker også ubegrenset sum på egenandel ved skade på leiebil når man er på ferie.

    Der Europeiske er bedre, så vidt meg bekjent, er deres beste dekning som også dekker uflaks, for eks. miste mobilen i bakken o.l.
     
  16. Rscott

    Rscott Senior Medlem

    Innlegg:
    1,441
    Likes mottatt:
    3,275
    Bonuspoeng:
    113
    Det er jo når uhellet først intreffer at man ser hva reiseforsikringene er verdt, ref Amex som krever at 75% av ALT på reisen er betalt med Amex for at egenandelsdekning for leiebil skal gjelde, og deretter krever dokumentasjon via snail-mail.

    Vi hadde en syretest på tre forskjellige selskaper for tre år siden. Min kone og hennes foreldre dro en uke til Granca. På veien ned ble svigerfar dårlig, og den første natten ble han innlagt på sykehus. Min kone og svigermor var på sykehuset hele uken. Det ble vurdert at han tålte å ta oppsatt fly hjem, så han ble utskrevet dagen før, og innlagt igjen etter hjemkomst.

    Konklusjon:
    Tryg (min kone via min jobbforsikring): 100% refusjon uten spørsmål, inkludert transport til/fra flyplassen.
    Codan (svigermor via Mastercard): 5/7 dager dekket. De mente tydeligvis at reisen med Thomas Cook var en opplevelse i seg selv.
    Europeiske (svigerfar): 3/7 dager dekket etter mye mas og dokumentasjon herfra til h... Han fikk ikke dekket reise ned, hjem, eller de to dagene han ble fraktet til/fra sykehus.

    Det står mye om forsikringer i forskjellige tråder. Kanskje vi burde ha en samletråd om folks faktiske erfaringer med reiseforsikring?
     
    Last edited: 15. sept 2019
    DanH and miura like this.
  17. PetterX

    PetterX Aktivt Medlem

    Innlegg:
    346
    Likes mottatt:
    85
    Bonuspoeng:
    28
    Når jeg bestiller reiseforsikring er beløpene av mindre betydning fordi jeg aldri vil nå grensen. Det jeg ser på som viktig er hvor lang tid det går fra bagasjen er forsvunnet til jeg kan begynne shoppingen. Her kan det fort skille noen timer og det er kjedelig å vente lenger enn nødvendig.

    Forøvrig synes jeg kredittkortene tilbyr god nok forsikring og varierer hvilket jeg velger utfra om jeg skal ha leiebil eller ikke.
     
  18. Misterix

    Misterix Veteran

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    3,576
    Bonuspoeng:
    113
    +1
     
  19. Smurfboy

    Smurfboy Medlem

    Innlegg:
    118
    Likes mottatt:
    137
    Bonuspoeng:
    43
    Gjensidige, brukt 2 ganger på reise og 2 på innbo, fyller ut skjema på nett, får oppgjør med en gang uten tull. Forøvrig og kundeutbytte og somregel konkurransedyktig pris. Europeiske har jeg hatt mye tull med
     
  20. paramberg

    paramberg Veteran

    Innlegg:
    2,847
    Likes mottatt:
    7,988
    Bonuspoeng:
    183
    Når man skal velge reiseforsikring er det viktigste god hjelp når noe skjer med deg, om du blir syk eller skadet. Om man får dekket 35 000 eller 40 000 på enkeltgjenstand er av mindre betydning.

    Alle har ulik oppfatning når det kommer til hva som er det beste forsikringsselskapet om det så er på reise, bil, hus o.l. Det kan være at noen ikke fikk dekt det de meldte inn fordi de hadde standard dekning istedet for super og dermed mener at selskapet har ett dårlig skadeoppgjør basert på det.

    Det som skiller selskapene når det kommer til en reel stor skade og hvordan det blir behandlet er kunnskap om stedet der du befinner. Europeiske er eneste selskap som har forhåndsgodkjent alle sykehusene og legekontorene som blir anbefalt, og som har servicekontoret i alle deler av verden. Der andre vil henvise deg til nærmeste lege, vil Europeiske heller finne den nærmeste som er best kvalifisert. I en krisesituasjon kan dette være avgjørende.

    Europeiske har ingen tidsbegrensning, har du PIR rapport er det bare å handle :)

    Disclaimer: Jobber i If/Europeiske Skadeforsikring :)
     
    DanH and Ombo like this.

Del denne siden