Spørsmål angående reiseforsikringer (Samletråd)

Tråd i 'Bonushjelp' startet av peterfox, 24. juni 2015.

  1. Magnus1001

    Magnus1001 Senior Medlem

    Innlegg:
    978
    Likes mottatt:
    2,894
    Bonuspoeng:
    93
    Var været som var demmes unnskyldning, men PAL fløy som normalt. Vi fikk full refusjon av billetter og lot hotellet stå. Så reiste vi et annet sted siden det var meldt dårlig vær hele uken på øya :(
     
  2. paramberg

    paramberg Veteran

    Innlegg:
    2,847
    Likes mottatt:
    7,978
    Bonuspoeng:
    183
    Så kjedelig.. Hvor dro dere istedet?
     
  3. Magnus1001

    Magnus1001 Senior Medlem

    Innlegg:
    978
    Likes mottatt:
    2,894
    Bonuspoeng:
    93
    Ja det var litt kjipt da det var mye som sto på programmet på Siargao, vi bestemte oss isteden for å dra til Camiguin. Dette medfører at vi må tilbringe natten i lapu lapu men det er iallefall meldt bedre vær der. :)
    Viser seg også å være en stor festival i Cebu om dagen. Vi blir derfor å tilbringe 2 ekstra netter i Cebu før vi setter kursen mot moalboal og lambug.
     
    paramberg liker dette
  4. paramberg

    paramberg Veteran

    Innlegg:
    2,847
    Likes mottatt:
    7,978
    Bonuspoeng:
    183
    Kos dere! Ja det er Sinulog festivalen nå i Filippinene :) Kos dere i Moalboal, skal dit den 24 januar å håper på bra vær :D
     
    Magnus1001 liker dette
  5. paramberg

    paramberg Veteran

    Innlegg:
    2,847
    Likes mottatt:
    7,978
    Bonuspoeng:
    183
    Bare en liten heads up til dere som feks støtter dere til reiseforsikringen gjennom SAS Amex Elite, gjerne sjekk også vilkårene hvis du bruker ett annet kort... Men:

    1.3.1 Hva Forsikringen omfatter
    1. Medisinsk behandling: Opptil 2 000 000 kroner for nødvendige kostnader relatert til nødvendig medisinsk behandling (inklusive sykehusinnleggelse) som oppstår på grunn av at den Forsikrede blir syk eller skadet mens hun/han er på reise. Forsikrede skal gi Forsikringsgiveren tillatelse eller fullmakt til å få innsyn i medisinske journaler og annen dokumentasjon som anses som nødvendig for å vurdere Forsikredes rett til erstatning.

    Her dekkes det kun 2(!) millioner ved medisinsk behandling..

    Her er ett eksempel nå nylig om en 20-åring som ble akutt syk i USA og regningen endte på 5,5 millioner.

    https://www.dinside.no/reise/ble-akutt-syk-pa-reise-regningen-ble-pa-5-millioner/72055248

    Da er det kjedelig å være dekt for kun 2 millioner mens helårs reiseforsikringer har ubegrenset sum.... :)
     
  6. Radio

    Radio Medlem

    Innlegg:
    167
    Likes mottatt:
    139
    Bonuspoeng:
    43
    Har jobbet i flere år med reiseforsikring, og min erfaring er at så lenge en reiser i EU trenger en ikke egen reiseforsikring, men dekkes godt nok gjennom kredittkort sine reiseforsikringer så lenge reisen er betalt med kredittkortet. Kjenner ikke alle kredittkort, men SAS Mastercard/ Norwegian og SAS Amex har dekning som utfyller behov ved skade etc. som oppstår under reise. I tillegg må en huske Helfo kortet. Fikk et kort opphold på 48 timer i Spania, og kun Helfo kortet spurte sykepleieren etter.

    Hvis en reiser utenfor EU, og spesielt Asia/USA bør en ha reiseforsikring i tillegg. Dekker ofte større beløp, samt at en får snarere hjelp og ofte bedre sykehus. Skal en sendes hjem med eget fly koster det fort noen millioner kroner. Anbefaler og sette seg inn i forsikringen hva som dekkes, og hvor mye. Mange har Europeiske reiseforsikring gjennom jobb eller privat. Vær oppmerksom på at skade ( egenandel) ikke dekkes på standard, men kun superforsikring! Husk at få kredittkort dekker egenandel på skade som oppstår på leiebil. Må tegnes tilleggsforsikring.
     
    Ddan and jgroneng like this.
  7. Magnus1001

    Magnus1001 Senior Medlem

    Innlegg:
    978
    Likes mottatt:
    2,894
    Bonuspoeng:
    93
    Oppdatering:
    Da var undertegnede kommet hjem og igår valgte jeg å ta en telefon til de involverte selskaper i denne saken.
    Siden man har litt bedre tid i denne omgang så var saken som følger:

    Fly booket via Bravofly,
    Flyreisen gikk med Cebu Pacific på utreise og PAL express på hjemreise.
    Hotel booket via Hotels(.)com, ikke refunderbart.

    1. Fly kanselert pga vær.
    2. Cebu Pacific refunderer sin del av reisen da vi valte en annen destinasjon pga vær.
    3. Tok kontakt med PAL express direkte på flyplassen for å høre om det var mulig med refusjon av skatter og avgifter da retur ville gå i "noshow". Her ble det no go grunnet 3rd party booking.
    4. Bravofly kunne refundere skatter og avgifter mot et gebyr som omtrent ville latt det hele gå i 0.
    5. Ringer amex forsikring, ingen hjelp å få.
    6. Ringer Gjensidige som gjerne ønsker å se nærmere på saken. Legger ved alt av kvittering på fly + hotell, samt refusjon fra Cebu Pacific.
    7. Idag utbetalte gjensidige hele resterende beløp på utgifter ifbm. denne reisen (Hotell + gjenstående beløp på flyreisen)

    Jeg hadde ikke i min villeste fantasi forestilt meg dette og håpet i det lengste på at de ville refundere hotellet på "goodwill".
     
  8. paramberg

    paramberg Veteran

    Innlegg:
    2,847
    Likes mottatt:
    7,978
    Bonuspoeng:
    183
    Godt å høre at Gjensidige hjalp deg. Det er kun ved forsinkelser/kanselleringer av EU operating carriers at du blir henvist til de pga EU261 regelen. Den gjelder jo ikke i Filippinene :D
     
  9. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,361
    Likes mottatt:
    4,163
    Bonuspoeng:
    113
    Vet ikke hvor kjent det er, men hvis du har en ikke-refunderbar booking med hotels.com som du ønsker å flytte til en annen dato, ta en telefon til dem. De sjekker så med hotellet om det er greit.

    Har gjort dette 2 ganger nå og begge ganger har det vært ok for hotellet. De er jo ikke dummere enn at de også ser at det er bedre å få en fornøyd kunde enn å bare få pengene.

    På kort varsel er det kanskje litt vanskeligere, men du har jo ingenting å tape.

    Og selvfølgelig, ikke få igjen penger på forsikringen for hotellet hvis du klarte å flytte det.. det er forsikringssvindel
     
  10. spacecosmos

    spacecosmos EBD

    Innlegg:
    584
    Likes mottatt:
    2,986
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg trenger litt bistand fra dere eksperter på IF.

    For noen uker siden var jeg uheldig (ref. litt klønete) og ramlet ned trappen hjemme. Long story short; jeg fikk brist og brakk noen ribbein. Needless to say, ingen flytur på noen uker.

    Det resulterte i at vår planlagte tur til LIS ikke kunne bli gjennomført, da dette skjedde dagen i forveien. Jeg tok kontakt med forsikringsselskapet og har opprettet en sak og fått refusjon for hotellet, men ingenting mer.

    Flyreisen er nemlig bestilt i Executive Class (Business) hos TAP via Aegean Airlines - med poeng. (Jeg hadde 100 000 poeng som gikk ut.) Reiseforsikringen har, visstnok, et punkt (4.3 - Hva forsikringen ikke omfatter) i vilkårene der dette står:
    "- Bonuspoeng som ikke refunderes av transportør/ reisearrangør."

    Dermed har jeg da mistet både turen, bonuspoengene og får heller ingen refusjon av poeng. Jeg la ved "verdien av poengene" ved å lage en fiktiv reise måneden etter i samme klasse, slik at prisen kom frem. Men dette får vi da altså ikke refundert.

    Skikkelig surt å miste alle disse poengene! Reisen er bestilt direkte på nettsidene hos Aegean Airlines (som bonustur) og betalt med SAS Premium Mastercard (desember i fjor). Noen tips til hva jeg kan gjøre her? :(
     
  11. Tore

    Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

    Innlegg:
    5,111
    Likes mottatt:
    114,460
    Bonuspoeng:
    350
    Her får du nok ikke gjort noe.
    Vilkårene er greie her dessverre. Bonuspoeng dekkes ikke, og det er ganske vanlige vilkår
     
  12. KVTL

    KVTL Senior Medlem

    Innlegg:
    589
    Likes mottatt:
    627
    Bonuspoeng:
    93
    Dessverre så er det et vanlig vilkår som går igjen i de aller fleste, om ikke alle, reiseforsikringer. Du får ikke dekket bonuspoengene gjennom IF, men du kan selvsagt sjekke ut vilkårene på reiseforsikringen du har på kortet (regner med du betalte avgifter i det minste) eller høre med selskapet, pent, om du kan få en ny reise siden du ble akutt syk.
     
  13. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,185
    Likes mottatt:
    3,119
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg fikk dekket poeng hos europeiske ved sykdom under reise. Da ble poengene regnet til 10 øre per poeng.
     
    paramberg liker dette
  14. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,318
    Likes mottatt:
    12,285
    Bonuspoeng:
    183
    Er nok unntak for bonuspoeng i reisevilkårene på kortet også (N=DNB Saga, SAS MC og SAS AMEX).
    Men det er unntak for dette i reisevilkårene?
    upload_2020-2-24_15-4-9.png
    Side 13.
     
  15. paramberg

    paramberg Veteran

    Innlegg:
    2,847
    Likes mottatt:
    7,978
    Bonuspoeng:
    183
    Unntak er det, men å vise skjønn er mulig i ulike situasjoner.
     
  16. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,318
    Likes mottatt:
    12,285
    Bonuspoeng:
    183
    Visste ikke at man drev med slik i forsikringsbransjen :D

    Spøk til side så vil jeg nå personlig ikke ta det som utgangspunkt. Du får vel dekket skatter/avgifter samt eventuelle hotellutgifter og i verste fall hjemtransport. Om du må avbryte en poengtur som ikke er startet som følge av noe som ellers ville utløst reiseforsikring men som er betalt med poeng som er utløpt så kan jeg ikke tenke meg at det er mulig å hente noe hos noe som helst selskap. Men tar gjerne feil der altså.
     
  17. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,185
    Likes mottatt:
    3,119
    Bonuspoeng:
    113
    Ikke vet jeg, men når 8 dager av 21 skulle kompenseres for sykdom og turens pris ble beregnet ble 10 øre per poeng tatt med og godkjent av europeiske.
     
  18. spacecosmos

    spacecosmos EBD

    Innlegg:
    584
    Likes mottatt:
    2,986
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for tilbakemeldinger folkens. Så da er konklusjonen at jeg mister alt, inkludert poengene. Det viktigste her er ikke poengene, men selve reisen. Eller muligheten for en ny reise. Går kanskje an å snakke med TAP eller Aegean og forhøre seg om det er muligheter for å få til en ny reise, men virker ikke som det er noe håp slik jeg forstår det.

    Da er det jo nesten "farlig" å bestille rene bonusturer langt frem i tid, da man aldri helt har kontroll på kropp og sjel på aktuelt reisetidspunkt.
     
  19. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    2,944
    Likes mottatt:
    5,731
    Bonuspoeng:
    183
    Muligens for sent nå, men Aegean ser ut til å tillate endring av bonusreiser opp til 30 minutter før avgangstid:
    https://en.aegeanair.com/plan/booking-info/changes-cancellations/
     
  20. spacecosmos

    spacecosmos EBD

    Innlegg:
    584
    Likes mottatt:
    2,986
    Bonuspoeng:
    93

Del denne siden