Spørsmål angående reiseforsikringer (Samletråd)

Tråd i 'Bonushjelp' startet av peterfox, 24. juni 2015.

  1. freddyen

    freddyen Senior Medlem

    Innlegg:
    1,361
    Likes mottatt:
    1,274
    Bonuspoeng:
    113
    Det tror jeg du skal se langt etter, dessverre.
    Rådet om å unngå unødvendige innenlandsreiser har lagt fast siden i høst.
    Se endringsloggen her: https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/koronavirus/endringslogg
    Om du bestilte billettene på et tidligere tidspunkt har du muligens noe å hente på reiseforsikring. Da har det i praksis gått fra grønt til rødt fra bestillingstidspunkt til reisetidspunktet
     
    Edvard liker dette
  2. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    milehigh liker dette
  3. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    En flyvning du helst ikke vil være med på:

    A team of travel risk management experts from International SOS have completed a complex evacuation and repatriation involving four ICU COVID-19 patients from La Réunion to Paris.

    Commissioned by the French Ministry of Health and carried out in collaboration with SAMU, the Regional Health Agency, Air Austral and Aéroports de Paris, the unique operation involved 20 medical staff.

    The chartered Air Austral Boeing 787 made the 11-hour flight from Réunion Island to Paris Charles-de-Gaulle airport on 5th March, following a civil aviation exemption to allow the airline to embark so many patients on stretchers and with such a high volume of oxygen (40,000 litres).

    Onboard, portable blood analysers, an ultrasound machine, two ECMO machines (extracorporeal membrane oxygenation) and backup ventilators represented one ton of medical equipment.

    The operation was staffed by the SAMU from Paris and La Réunion, with five ICU doctors, five ICU nurses, seven EMTs and one logistician, while International SOS provided a flight nurse and a logistics expert for supporting the various teams and interfacing with the aircraft crew and the International SOS Paris assistance centre.

    [​IMG]
    Kilde
     
    Last edited: 19. april 2021
  4. paramberg

    paramberg Veteran

    Innlegg:
    2,845
    Likes mottatt:
    7,970
    Bonuspoeng:
    183
    En liten tankevekker til de som tenker å belage seg på utenlandsk reiseforsikrings som dekker COVID.

    Ble koronasyk på Mount Everest: - Jeg ble så dårlig at jeg ikke var i stand til å gå - adressa.no

    "
    Sitter igjen med stor regning
    I forkant av ekspedisjonen hadde Ness ordnet seg med en amerikansk forsikring som han trodde skulle dekke både evakuering, medisinsk behandling og sykehusopphold. Nå viser det seg at forsikringen likevel ikke dekker oppholdet på sykehus.

    - Det er surt. På det første sykehuset jeg kom til skulle de ha 1500 dollar per natt. Jeg nektet å være der og ble flyttet til et annet sykehus. Her er det bedre oppfølging og jeg betaler i motsetning 250 dollar per natt. Jeg mistenker at det var et forsøk på svindel, sier Ness.

    Nå ligger han på isolat.

    Han anslår at han blir sittende igjen med ei sykehusregning på mellom 30 og 40 tusen kroner.

    Det lot seg ikke gjøre å tegne covid-19-forsikring gjennom norske selskaper, da UD fraråder alle utenlandsreiser, forteller Ness. "
     
    milehigh and Edvard like this.
  5. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Uten at forsikringsselskap og type polise er delt i artikkelen blir dette tynn journalistikk.

    Tipper han hadde en polise liknende Global Rescue med cover for rescue, evakuering og SAR – men ikke medical, eller manglet dekning for COVID-19, eller manglet cover for høyden han var på ved inntruffet sykdom (5400m), eller hadde for lav sum på dekning.

    Det hele virker ganske uforståelig og sløvt for en erfaren fjellklatrer på ekspedisjon. Organisator tar normalt full sjekk på slikt og ingen drar opp før papirer og forsikring er 100%.

    Håper folk på forumet er oppegående nok til å lese gjennom vilkår, begrensinger og ordne seg den dekningen de har behov for.

    Ser ingen grunn for at Mr. Europeiske her skal fraråde folk å tegne forsikring i utlandet. Caveat emptor.

    Mer info om forskjellen på rescue og medical:

    https://expeditionportal.com/buyers-guide-travel-insurance-rescue-and-medical-evacuation-services/
     
    Last edited: 25. april 2021
    milehigh liker dette
  6. paramberg

    paramberg Veteran

    Innlegg:
    2,845
    Likes mottatt:
    7,970
    Bonuspoeng:
    183
    Det er derfor man ikke skal synse men bare en liten tankevekker. Hverken du eller jeg vet hvilken forsikring han hadde. Han ble evakuert ned ifra fjellet og sier selv det er sykehuset som ikke dekkes så han hadde nok riktig dekning for evakuering :)

    Vil tippe at en erfaren fjellklatrer som han her har hadde alt i orden, og det er som du sier at organisator for tur til Mount Everest sørger for at forsikring stemmer før man i det hele tatt lar de få komme dit.

    Ja jeg jobber i If/Europeiske, det har jeg vært klar på hele tiden i forumet her. Det er sant det at vi ikke dekker så lenge UD fraråder reiseråd men det betyr ikke at man ikke kan si ifra at man bør tenke seg om en ekstra gang :)

    Og ser vi på innreisereglene til Nepal står det følgende i punkt 4:
    Proof of Travel Insurance which covers emergency search, rescue, treatment, among others, for the duration of their travel

    COVID-19 Information | U.S. Embassy in Nepal
     
  7. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    I denne saken var det såpass mye som skurret at jeg spurte Erlend noen spørsmål offentlig på hans Facebook side. Se dialog vedlagt.

    Det er ikke pent å sparke noen som ligger nede, men jeg har god kjennskap til forholdene i Nepal, hvordan SAR-forsikringer fungerer – og han valgte å stikke snuta si fram i media.

    Tror vi kan summere med at dette var en kar som valgte å stole på andre og aldri leste egne vilkår og dekning. Noe jeg finner sløvt, uproft og kritikkverdig.

    Det handler ikke bare om han, men om menneskene og ressursene som må delta/bistå ved en hendelse. Poeng for vurderingsevne: 0

    Edvard:
    Den COVID-19 dekningen din, hvilket forsikringsselskap leverer polisen? Fint om du legger ved en link for info til andre. God bedring [​IMG]

    Erlend Ness:
    Global Rescue i USA. Den viste seg kun å dekke redning, ikke sykehusopphold med medisinsk behandling. Legger ikke ved link, bare å søke opp GR på nettet. I tillegg må det, etter det jeg vet nå, tegnes annen forsikring i anner selskap.

    Edvard:
    Global Rescue er ikke et forsikringsselskap. Hvordan er det mulig for en erfaren fjellklatrer på ekspedisjon å ikke vite hvilken type dekning han har og trenger?

    Erlend Ness:
    100% trust t eksp.ledelsen.vi var 3 likecerfarne klatrere. Fikk beskjed om at Nepal krevde full Covid-19 forsikring i 90 dager (hele visumperioden) for å utstwde visum.

    Erlend Ness:
    vi var 3 som alle vi trodde vi hadde full Covid-19 forsikring (inkludert redning, medisin og sykehusopphold). Hvorfor.: info fra teamleder om at Nepal krevde full Covid-19 forsikring for hele perioden på 90 dager, og at GR hadde nødvendig dekning. Vi utvidet derfor vår GR forsikring til å gjelde 90 dager, og fikk utstedt forhåndsvisum fra Nepalske myndigheter. Vi reiste ned i god tro, betalte visumkostnaden ved ankomst Kathmandu basert på forhåndsgodkjent visum.

    Erlend Ness:
    Det at vi fikk komme inn i landet med den forsikringen vi hadde underbygget at vi var tilstrekkelig sikret. Det er ulogisk at Nepal krevde full Covid-19 dekning for 90 dager, så omfatter denne bare evakuering. Risikoen for Nepal (og årsaken antok jeg) til at de krevde full Covid-19 dekning måtte være å unngå at utenlandske turister blie syke og havner på sykehus hvor de ikke er i stand til å betale for seg slik at Nepal går på en økonomusk smell. Det er da etter mitt syn komplett ulogisk at de akseptere en forsikring som kun dekker evaluering (som er en liten del av den samlede kostnadeb i sette tilfellet). Så kan man i ettertid være etterpåklok og skulle hverken stolt på Nepalske myndigheter ellere teamledelsen. Men rett og slett dobbeltsjekket alt. Erlend Ness

    Edvard:
    Takk for tilbakemelding. Alt godt og vel hjem. [​IMG]
     
    milehigh, jgroneng, trygveat and 3 others like this.
  8. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,831
    Likes mottatt:
    2,407
    Bonuspoeng:
    113
    God research her @Edvard Fint å få dette avklart.
     
    Edvard liker dette
  9. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,361
    Likes mottatt:
    4,163
    Bonuspoeng:
    113
    Hvis UDs reiseråd gjelder frem til 15. mai, vil det da si at reiser bestilt hvor utreise er etter 15. mai, vil være dekket av reiseforsikring fordi det i utgangspunktet ikke er frarådet reise på det tidspunktet? Eller vil det ikke dekkes med begrunnelsen at reise frarådes i dag?
     
  10. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Status ved tidspunkt for bestilling er gjeldende for avbestillingsvilkår. For dekning ellers gjelder status ved avreise.

    Les FAQ hos ditt forsikringsselskap. link
     
    Insomnia4u liker dette
  11. paramberg

    paramberg Veteran

    Innlegg:
    2,845
    Likes mottatt:
    7,970
    Bonuspoeng:
    183
    Om du bestiller deg en reise idag mens landet er rødt og det er blitt gult når du har tenkt å reise men så blir du akutt syk feks som gjør at du ikke kan reise så gjelder avbestillingsforsikringen. Om landet derimot fortsatt er rødt på avreisetidspunktet og du må avbestille pga sykdom så vil ikke avbestillingsforsikringen gjelde ettersom du kjøpte turen når landet var rødt :) Europeiske sin vel å merke, ikke oppdatert meg på hva de andre dekker :)

    Alt etter 15 mai anses fortsatt som "rødt" og frarådes frem til UD kommer med oppdaterte retningslinjer :)
     
    dahlmath and Edvard like this.
  12. paramberg

    paramberg Veteran

    Innlegg:
    2,845
    Likes mottatt:
    7,970
    Bonuspoeng:
    183
    Europeiske gjør reiseforsikringen gyldig i EU, Schengen og Storbritannia ifra 27 mai. Gjelder også for ikke-vaksinerte :) Dekker om du blir smittet av korona på reisen.

    Vær oppmerksom på at reiseforsikringen ikke omfatter merutgifter i forbindelse med:
    • Innreisenekt eller karanteneplikt ved innreise som følge av utenlandske myndigheters retningslinjer. For eksempel mangelfull dokumentasjon, karanteneplikt som følge av at man ikke er vaksinert, høyt smittetrykk eller muterte virus i Norge.
    • Innreisekarantene når du ankommer Norge
    "
    - Vårt nettverk i Europa forteller at situasjonen de fleste steder er langt bedre og at sykehuskapasiteten er god. Da mener vi at praktiske utfordringer knyttet til vaksinesertifikatet ikke er nok til å holde kundene igjen. Dermed kan de som må reise gjøre det med visshet om at de har en gyldig reiseforsikring i ryggen. Dette omfatter også koronasmitte, sier Handeland.

    Også ikke-vaksinerte vil få gyldig reiseforsikring. Dette inkluderer naturligvis også barn under 18 år. "

    Åpner opp for reiser i EU, Schengen og Storbritannia - også for ikke-vaksinerte | If (ntb.no)

    Koronaviruset | Hva dekker reiseforsikringen | If Forsikring
     
    coconuts, Eddie47, kaiarne and 2 others like this.
  13. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Last edited: 11. juni 2021
    Insomnia4u liker dette
  14. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,831
    Likes mottatt:
    2,407
    Bonuspoeng:
    113
    Denne er interessant! Vet du om billetten må være ticketed på LH/LX osv eller dekker den også SK award med LH/LX-flight? Kunne i farten ikke se noe spesifikasjon i dokumentene ang dette.
     
  15. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,983
    Likes mottatt:
    8,361
    Bonuspoeng:
    183
    • At least one flight from any Lufthansa Group airline. This includes next to Lufthansa, Air Dolomiti, Austrian Airlines, Brussels Airlines, Edelweiss, Eurowings, Eurowings Discover or SWISS.

    Ingen ticketing begrensninger der, men kan jo stå noe i de spesifikke reglene.
     
    Insomnia4u liker dette
  16. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,726
    Likes mottatt:
    11,668
    Bonuspoeng:
    183
    Upsaker and Edvard like this.
  17. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Bingo! Da har vi en norsk reiseforsikring som dekker medical for COVID-19 på ferie- og fritidsreiser utenfor Europa.

    https://www.gouda.no/beredskap#section_5

    Enkeltreiseforsikringen fungerer som vanlig på reiser til røde områder omfattet av UDs globale reiseråd. Etter det jeg kan se, gjelder den også under de tradisjonelle reiseråd fra UD, med unntak av evakuering. Det gjør ikke en normal ferie Helårsforsikring.

    • Dekker utgifter til karantene hvis du blir satt i karantene på reisen, uansett om du er syk eller ikke. Inkludert hotell, mat og eventuell ny flybillett hjem.

    • Forsikringen dekker ikke evakuering fra en destinasjon som allerede ved innreise er berørt av pandemien. Dette fordi situasjonen var kjent før avreise.

    Det er en vesentlig mangel, både ved alvorlig sykdom og ved behov for annen evakuering relatert til koronapandemien. Dette punktet er noe vagt beskrevet og som vanlig nevnt i en FAQ, ikke vilkår.

    • Avbestillingsforsikring er ikke inkludert og må bestilles separat.

    Forsikringspremien varierer med din alder, men om vi tar utgangspunkt i 45 dager på reise og sammenligner med en utenlandsk covid-Helårsreiseforsikring, så er de to priset forholdsvis likt.

    Fordelen med den utenlandske Helårsforsikringen er at du kan dra på så mange turer du vil i løpet av året innenfor reiselengde. Ulempen blir at du ikke får norske vilkår, med ubegrenset dekning for medisinske utgifter og hjemtransport.

    Om du er villig til å betale, ville jeg valgt Gouda Super alle dager i uken over en utenlandsk leverandør. Men jeg ville kun valgt deres Enkeltreiseforsikring dersom du trenger dekning for COVID-19. link vilkår.
     
    Last edited: 15. juni 2021
  18. Maggie

    Maggie Veteran

    Innlegg:
    4,252
    Likes mottatt:
    21,962
    Bonuspoeng:
    183
    Hva med reiser i Skandinavia, er folk ikke dekket av reiseforsikringen her, eller under det nåværende reiserådet? Ganske mange som kjører over Svinesund om dagen.
     
    Last edited: 15. juni 2021
  19. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,864
    Likes mottatt:
    57,434
    Bonuspoeng:
    293
    Ohh.. det blir gøy når førstemann oppdager det. Og går til Dagbladet med saken sin, selvfølgelig. :rolleyes:
     
    Eddie47 liker dette
  20. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    2,937
    Likes mottatt:
    5,723
    Bonuspoeng:
    183
    Flere norske selskap gir nå full dekning for reiser innen Europa, til tross for UDs reiseråd.
     
    Edvard and Maggie like this.

Del denne siden