Spørsmål angående reiseforsikringer (Samletråd)

Tråd i 'Bonushjelp' startet av peterfox, 24. juni 2015.

  1. phileas

    phileas «Thanks upgrade»

    Innlegg:
    647
    Likes mottatt:
    2,944
    Bonuspoeng:
    93
    Storebrands reiseforsikring via econa dekker ikke kostnader som oppstår ved sykehus mv. som kan oppstå ved covid. På den andre siden har en jo som EØS borger rett til helsetjenester (tvilsomt om de dekker private sykehus).
     
  2. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
  3. Magnus77

    Magnus77 Senior Medlem

    Innlegg:
    770
    Likes mottatt:
    933
    Bonuspoeng:
    93
    Er Gouda eneste tilbyder av forsikring som dekker alt av Covid relaterte hendelser til land som regjeringen fraråder å reise til? Og er denne forsikringen "safe"? Skal til Cancun og Mexico er jo på listen over frarådet land, hvert fall pr i dag. Kan jo være det åpnes opp når nye reiseråd kommer fra 1 oktober.
     
  4. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Gouda enkeltreise er eneste norske reiseforsikring for ferie- og fritidsreiser nevnt på forumet som dekker covid-hendelser.

    For tjenestereiser finnes flere andre. Gouda eies av Gjensidige, er absolutt både safe og har noen av verdens beste vilkår. DNB dekker nødvendige reiser til land med reiseråd.
     
    Insomnia4u and Magnus77 like this.
  5. Magnus77

    Magnus77 Senior Medlem

    Innlegg:
    770
    Likes mottatt:
    933
    Bonuspoeng:
    93
    Du har ikke kjennskap til Heymondo? Har sett ulike utenlandske forum vært positive til forsikring fra denne aktøren.
     
  6. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Joda, de og andre utenlandske leverandører er nevnt tidligere i denne tråden.
     
  7. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    UDs globale reiseråd fjernes fra 1. oktober 2021.

    https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/pm_oppheves/id2872528/

    Liste over land og områder med reiseråd: link

    FAQ om COVID-19 hos de største forsikringsselskapene:

    DNB: link
    Eika: link
    Frende: link
    Fremtind: link
    Tryg: link
    KLP: link
    Europeiske + If: link
    Gjensidige: link
    Gouda: link
    Storebrand: link
    SpareBank 1: link
    Codan: link

    Les også: https://www.forbrukerradet.no/rad-i-forbindelse-med-koronautbruddet

    Utenriksdepartementet vil nå gjøre vurderinger av landene som hittil har vært omfattet av det globale reiserådet. Hvilke land som vil ha reiseråd vil bli publisert på regjeringen.no før endringen trer i kraft ved midnatt natt til 1. oktober.

    Etter dette vil vurderinger av land gjøres løpende.
     
    Last edited: 29. sept 2021
    Are, Insomnia4u, paron and 6 others like this.
  8. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Land med reiseråd fra norsk UD per 1. oktober 2021.

    https://www.regjeringen.no/utenrikssaker/reiserad_land

    Ingen land får nytt reiseråd på grunn av covid-19.

    Skulle situasjonen endre seg, vil det kunne bli aktuelt å utstede reiseråd til de landene der pandemien skaper så store utfordringer at reiser frarådes.

    Presisering: Reiseforsikringen gjelder i land med reiseråd fra UD, der reiserådet kun er for et spesifikt område eller region av landet.

    Poliser for jobb- og tjenestereiser har vilkår som omfatter land med reiseråd.
     
    Are, Lars J and mrt like this.
  9. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,833
    Likes mottatt:
    2,407
    Bonuspoeng:
    113
    Forstår jeg den infoen fra UD riktig, at det generelle reiserådet om land utenfor EU/EØS forlenges på ubestemt tid, og at det kun gis unntak fra EU sin tredjelandsliste?

    Sjekket info om Thailand, og der er det ikke helt oppdatert? Siste er 15.09 og gjelder til 01.okt.

    Mulig jeg har tungt for det, men synes ikke at det var så tydelig info.
     
  10. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Det globale reiserådet grunnet covid-19 er borte. Nå er det som i gamledager. Gi UD et par dager på å oppdatere nettsider.
     
    Insomnia4u liker dette
  11. Akhtarwakas

    Akhtarwakas Medlem

    Innlegg:
    198
    Likes mottatt:
    120
    Bonuspoeng:
    43
    Virker som om det er kun Gauda som gir dekning ved corona sykdom i utlandet år nå. Ringe Frende. Der står det også at de dekker men de på kundeservice hadde ikke hørt om det. Ba de sjekke hjemmesiden og fikk svar at dette var så nytt at slev de ikke var oppdatert
     
  12. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Det har vore mye endringer og forsikringsselskapets kundeservice har slitt med å holde følge i svingene.

    Men etter 1. oktober 2021 er det globale reiserådet fra UD borte og da skal (bør) alle reiseforsikringer fungere under vanlige vilkår. Du er selv ansvarlig for å være oppdatert på siste versjon av disse.

    Dvs. at covid-19-sykdom i utlandet regnes som en uforutsett hendelse, på samme måte som om du brekker beinet eller får malaria – og alle utgifter på medical er dekket.

    Ser at noen selskap beholder punkter relatert til corona for avbestilling, karantenehopphold etc. så viktig å fortsatt se over deres FAQ-side for coronatimes (merk dato for update).

    Mine personlige forsikringer er nevnt i innlegg #277 og kan anbefales.
     
    Maggie liker dette
  13. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,636
    Likes mottatt:
    7,612
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg snakket med Gjensidige og de bekrefter at med Reise Pluss så dekkes utgifter ved karantene om du selv har fått påvist smitte.
    De dekker imidlertidig IKKE utgifter til karantene, skulle du bli definert som nærkontakt av landets myndigheter og således bli satt i karantene.

    Såvidt jeg har funnet frem til er det bare Gouda enkeltreiseforsikring som dekker dette.

    Jeg vet ikke hvor mange steder som praktiserer karantene ved nærkontakt, men hørt om lignende i Thailand og Maldivene, så jeg kommer nok til å gå for Gouda for vår tur.

    Har ikke lyst til å risikere 14 netter à 5000kr + nye flybilletter hjem fordi vi har sittet i nærheten av en som skulle få påvist Covid smitte etter landing MLE.

    1600,- for en uke er dyrt, men gir meg en bekymring mindre så føler det er verdt det.
     
  14. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Her er ordleggingen hos Gouda:
    Et bra tilbud for dem som trenger slik dekning. Pris varierer med alder og antall dager på tur.

    Jeg beregnet et eksempel der jeg reiste sammenhengende i 365 dager utenfor Norge med enkeltreise super, da kom det på 68 NOK per dag.

    En vanlig helårs-reiseforsikring som varer 7-10 uker holder for folk flest – men her har Gouda en forsikring som dekker privat- og tjenestereiser til land og områder med reiseråd og ingen begrensninger på risikoaktiviteter eller antall høydemeter. Det er et bra produkt.

    Primært: Alt medisinsk på sykdom og ulykke dekkes ubegrenset.

    Men ser min If-forsikring har ubegrenset på forsinket ankomst og innhenting av reiserute. Gouda enkeltreise har heller ingenting på avbestilling, leiebil eller uhell.

    Europeiske/If bekrefter at karantene grunnet status som nærkontakt og pålegg fra helsemyndighetene i utlandet ikke dekkes. Dersom den forsikrede selv tester positivt for covid-19 dekkes alt som vanlig.

    DNB og Fremtind dekker ikke utgiftene hvis du havner i karantene i utlandet.

    Tror vi kan anta at dette er standarden for helårs-reiseforsikringer.
     
    Last edited: 05. okt 2021
    Magnus77, Insomnia4u and Lars J like this.
  15. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,833
    Likes mottatt:
    2,407
    Bonuspoeng:
    113
    Har du en kilde på Thailand? Meg bekjent har de ikke samme nivå på smittesporing/nærkontakt og opererer kun med klusters, som f.eks fabrikker, slum-områder osv.
     
  16. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,636
    Likes mottatt:
    7,612
    Bonuspoeng:
    183
    https://www.thephuketnews.com/stuck...ourist-offers-a-list-of-suggestions-80695.php

    Stefanie was ordered to move from the hotel that she had booked to stay to an alternative local quarantine venue after it was confirmed that a man she was sitting near on the flight from Dubai was infected with COVID-19.

    Denne saken fra i sommer jeg tenkte på, men ting kan ha forandret seg.
     
    Last edited: 04. okt 2021
    Insomnia4u liker dette
  17. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,833
    Likes mottatt:
    2,407
    Bonuspoeng:
    113
    Stemmer, glemte den der. Har vært et par flere tilfeller der de satt alle andre fra flighter i karantene (få passasjerer pr flight). Nå sier Guvernøren at siden ingen av nærkontaktene har testet positivt siden de begynte, så han har foreslått endringer i denne praksisen. I tillegg til at Thailand nå skal gjøre det lettere å søke COE.

    Men jeg resonnerer slik som deg @Lars J, at det antagelig er best å gå for Gouda. Ca 1600 kr for en mnd med dem.
     
    Lars J liker dette
  18. Magnus77

    Magnus77 Senior Medlem

    Innlegg:
    770
    Likes mottatt:
    933
    Bonuspoeng:
    93
    Flott info! Da holder det med helårs reiseforsikring med Gjensidige reise pluss for vår familie når vi straks srar til Mexico og USA. Har ikke hørt noe om at man blir satt i karamtene der som nærkontakt.
     
  19. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Har oppdatert Gouda Enkeltreiseforsikring innlegg #334 med følgende tekst fra vilkår:

    • forsinket fremmøte som skyldes at du blir satt i karantene på reisemålet av en offentlig myndighet som en del av å begrense spredning av Covid-19.

    Erstatning gis for inntil 14 dager etter planlagt returreise.

    Dersom forsinkelsen fører til at det ikke er mulig å reise videre samme dag, dekkes også nødvendige merutgifter til mat og overnatting med inntil kr. 2 000,- per dag.

    // Så merk at cover per dag ikke er ubegrenset om du bor på et fancy hotell.

    Velg alltid Super-dekning hos Gouda.

    Hvor langt tror du at du kommer for 10 000 NOK ved en evakuering?

    [​IMG]
     
    Last edited: 05. okt 2021
    Are and Insomnia4u like this.
  20. spacecosmos

    spacecosmos EBD

    Innlegg:
    584
    Likes mottatt:
    2,986
    Bonuspoeng:
    93
    Er Gouda den forsikringen som folk flest her anbefaler? Tenker spesielt på helårsreiseforsikringen, for hele familien.

    Eller er enkelreiseforsikring det lureste mtp Covid-vilkår?
     
    Last edited: 04. nov 2021

Del denne siden