Spørsmål angående reiseforsikringer (Samletråd)

Tråd i 'Bonushjelp' startet av peterfox, 24. juni 2015.

  1. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,647
    Likes mottatt:
    7,643
    Bonuspoeng:
    183
    Gjensidige Pluss er det mange her inne som benytter

    Enkeltreiseforsikringen har den fordelen at den dekker karantene om du blir pålagt dette uten å selv være smittet, som f.eks har skjedd i England og land i Asia. Dette var det ingen helårsforsikringer som dekket sist jeg sjekket.
    Personlig ville jeg ikke reist langt utenfor EU uten denne dekningen om jeg bare skulle vært på en kort tur på 1-2 uker
     
  2. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,647
    Likes mottatt:
    7,643
    Bonuspoeng:
    183
    Som regel gjelder dette forbeholdet rundt vilkårene til avbestilling, det er første gang jeg har sett det det gjelde hele reiseforsikringen.

    Når det gjelder Gouda enkeltreise kan jeg bekrefte at de ikke dekker avbestillingskostnader om forsikringen trådde i kraft etter reisen var kjøpt, men de dekker alt annet uavhengig når selve reisen var kjøpt.
     
  3. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,839
    Likes mottatt:
    2,411
    Bonuspoeng:
    113
    Med reisen, mener du selve flybilletten?
     
  4. Rscott

    Rscott Senior Medlem

    Innlegg:
    1,441
    Likes mottatt:
    3,275
    Bonuspoeng:
    113
    Da har jeg ringt Gouda og spurt.
    Jeg ringte Gouda og sjekket nå.

    Enkeltreiseforsikringen inneholder ikke avbestillingsdekning uansett når den blir kjøpt.

    Forsikring med avbestillingsdekning må kjøpes senest samme dag som reisen blir bestilt, uavhengig av betaling for reisen.

    Enkeltreiseforsikring gir full dekning ihht gjeldende vilkår så lenge den er kjøpt før avreise.
     
    Last edited: 04. nov 2021
    holmen and mrt like this.
  5. anders8

    anders8 Medlem

    Innlegg:
    151
    Likes mottatt:
    320
    Bonuspoeng:
    63
    Det er jeg i utgangspunktet enig i, men fikk en quote på nesten 4000 kr for enkelreiseforsikring for vår tur til Miami neste år, 12 dager, synes det var litt voldsomt for noe som tross alt skjer veldig sjelden.
     
  6. Rscott

    Rscott Senior Medlem

    Innlegg:
    1,441
    Likes mottatt:
    3,275
    Bonuspoeng:
    113
    Hvor mange er dere? Vi fikk en pris på ca 2000 for to voksne. For fire personer, to over 35 og to under, ble prisen 3400.
     
  7. anders8

    anders8 Medlem

    Innlegg:
    151
    Likes mottatt:
    320
    Bonuspoeng:
    63
    To voksne og tre barn
     
    Rscott liker dette
  8. Anita

    Anita Aktivt Medlem

    Innlegg:
    417
    Likes mottatt:
    965
    Bonuspoeng:
    93
    Ble litt overrasket over dekning på forsikring. Sjekket om jeg ville få dekket tap på hotell dersom Usa blir stengt ned igjen (og reisen er bestilt nå som alt er åpent), det gjorde vi ikke. De forholdt seg kun til hva norske myndigheter var åpne for. Hadde egentlig tenkt å bestille hus, men da blir det hotell med avbestillingsmulighet... Antar at det kanskje er flere som ikke har fått med seg den detaljen.
     
  9. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,667
    Likes mottatt:
    32,524
    Bonuspoeng:
    293
    Var i kontakt med Amex (axa) i dag og spurte hvordan de forholdt seg. Iallefall på Amex Plat sin forsikring gjelder følgende:
    Så lenge det ikke foreligger reiseråd fra UD på destinasjonen er det business as usual og covid betraktes på linje med andre sykdommer.
     
  10. spacecosmos

    spacecosmos EBD

    Innlegg:
    584
    Likes mottatt:
    2,986
    Bonuspoeng:
    93
    Hva med AXA-forsikringen gjennom Curve Black/Metal? Noen som har undersøkt noe om denne? (Jeg har Curve Black selv.)
     
  11. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,839
    Likes mottatt:
    2,411
    Bonuspoeng:
    113
    AXA Thailand er det mange utenlandske som velger og anbefalt av Thai-ambassadene. Men ville tatt en tlf til AXA og sjekket om hvilken global dekning Curve har hos AXA.
     
  12. Flymunda

    Flymunda Senior Medlem

    Innlegg:
    984
    Likes mottatt:
    6,502
    Bonuspoeng:
    163
    I Norge har vi jo ikke lenger karantene for fullvaksinerte som har vært i kontakt med personer som er smittet. Etter hva jeg forstår har man fortsatt det i UK. Er det noen som har forsøkt å sette seg inn i om de praktiserer karanteneregler i USA? (føderalt eller på delstatnivå). Altså at hvis man eksempelvis skulle ha sittet på et fly i nærheten av noen som tester positivt, så blir man pålagt karantene? Driver de med smittesporing i USA?
     
  13. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Det hørtes da voldsomt ut. Har du noen nyhetskilder som beskriver dette?

    If/Europeiske som er min hovedreiseforsikring har (selvfølgelig) et utvalg av private sykehus som du kan bli lagt inn på, inkludert som covid-19 smittet.

    En av mine favoritter i Bangkok er på deres liste.
     
    Maggie liker dette
  14. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    For de som har lett etter dekning for forsinket hjemreise grunnet positiv covid-19 test eller myndighetspålagt karantene grunnet smittesporing, så har If/Europeiske oppdatert tekst:

    • Inntil videre dekker reiseforsikringen myndighetspålagt smittekarantene fordi du har vært i nærkontakt med en koronasmittet på reisen.

    Forsikringen dekker merutgifter til overnatting ved forlenget opphold og ny billett hjem. Smittekarantenen må være uforutsett og kunne dokumenteres av lokale myndigheter.

    https://www.if.no/privat/meld-skade/reiseforsikring/korona

    Underforstått dekker forsikringen utgifter dersom du selv tester positivt på korona, både som asymptomatisk og med sykdomsforløp.

    Gjensidige og Gouda har følgende tekst:

    Hva dekker forsikringen hvis jeg får symptomer på koronasmitte og tester positivt mens jeg er på reise?

    Hvis du er på reise i et område uten reiseråd og blir testet og får påvist smitte av koronaviruset, gjelder forsikringen på samme måte som ved annen sykdom.

    https://www.gjensidige.no/privat/meld-skade/reise/informasjon-koronavirus
     
  15. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,726
    Likes mottatt:
    11,673
    Bonuspoeng:
    183
    Er litt uklart kva Gouda/Gjensidige dekker med tanke på kostnad til myndighetspålagt karantene. Samt nye flybilettar etc. Det står tydeleg på enkeltreiseforsikringa men ikkje på den vanlige.
     
  16. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Dersom du tenker på dekning av utgifter for karantene/forsinket hjemreise uten å ha testet positivt for covid-19 i utlandet, så er det eventuell goodwill fra selskapene

    Sist jeg sjekket min Gjensidige Reise Pluss avtale så dekker den ikke dette. «Forsikringstager er ikke syk».

    Får du påvist SARS-CoV-2 er du per definisjon syk. Det er et virus som har tatt livet av 5.2 millioner mennesker de siste to årene.

    Mine forsikringsavtaler dekker covid-19 som all annen uventet sykdom, forutsatt at vilkårene er aktive, ref. UDs reiseråd og andre unntak.

    Om du har symptomer har ikke noe å si. Velg en håndfull koronasymptomer fra listen og det er ingen som kan motbevise eller argumentere med det du forteller.
     
    snus_mumrikken liker dette
  17. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,726
    Likes mottatt:
    11,673
    Bonuspoeng:
    183
    Då er nok det samme med Gouda Super, får sjølvsagt dobbeltsjekke dette.
    Men ser ut til at Gouda sin enkeltreise også dekker karantene, sjølv om du ikkje testar positivt.
     
    Insomnia4u liker dette
  18. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Stemmer, den dekker uventet karantene på reise, som nevnt tidligere i tråden. Gouda enkeltreise har derimot ingenting på avbestilling, leiebil eller uhell.
     
    snus_mumrikken liker dette
  19. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,839
    Likes mottatt:
    2,411
    Bonuspoeng:
    113
    Du kan jo bare google. Er referert i mange nyhetskilder som f.eks Bangkok Post osv. Her er en for en tid tilbake riktignok, men som sier noe om hvor redd de er for å miste helseturismen fra Midtøsten: https://www.nationthailand.com/in-focus/30391288
     
    Last edited: 05. des 2021
  20. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Du får utdype litt... «de beste private sykehusene i Asia, som f.eks Bumrungrad i Bkk, nekter å ta imot Covid-19 pasienter, uansett forsikring.»

    Jeg kan ikke finne noe i nyhetene som støtter opp under denne påstanden.

    Den Thailandske staten dekker covid-19 behandling for egne innbyggere på både statlige og private sykehus. Hvorfor skulle ikke norske forsikringstakere med en saftig polise og ubegrenset medical dekning få plass?
     
    Henrik liker dette

Del denne siden