Jeg hadde tidligere reiseforsikring via arbeidsgiver gjennom Codan og måtte bruke de ett par ganger etter privatreiser. Det var veldig smertefritt, alt foregikk online og jeg fikk refusjon etter kort tid. Jeg har også gode erfaringer med IF/Europeiske som jeg hadde tidligere og nå har gått tilbake til etter at arbeidsgiver har sagt opp avtalen med Codan. Men jeg betaler alltid hotell, leiebil og flyreiser med kredittkort (som oftest Amex) og er derfor minst dobbelt dekket. Men som @peterfox også skriver så kan det være en fordel i enkelte sammenhenger.
Eg hadde inntil nyleg Gjensidige og var stort sett godt fornøgd med dei. Problemet er at dei ofte var litt lite "runde i kantane" og prøvde å kome seg unna forsikringsutbetalingar i eit par tilfeller. Etter eit problem i Australia i fjor som eg ikkje fekk dekt via Gjensidige Reise Pluss, medan ein kamerat fekk dekt med Europeiske si billegaste forsikring flytta eg meg over til Europeiske. Betalar også alltid alt med kredittkort, so er nok dekt dobbelt opp, har derimot aldri prøvd å nytte meg av desse kredittkortforsikringane.
Har reiseforsikring gjennom JFG (utvidet) som gjelder uten krav til overnatting og dekker hele familien. Har også reiseforsikring på betalingskortene som gjelder på reise hvis minst 50% av reisen er betalt med kort. Tenker det kan være greit å ha en forsikring i bunn som gir dekning uten krav til at man må betale minst 50% av reisen med kort.
Selv har jeg reiseforsikring i Tryg (gjennom jobb/journalistklubben), i tillegg til kredittkortene som jeg alltid betaler reiser med. Tryg-forsikringen gjelder forøvrig i sekundet du forlater utgangsdøra hjemme. Når det er sagt har jeg aldri benytta meg av noen av dem. Mye pga. papirmølla, som trådstarter nevner. Ei heller ikke da LH rota bort bagasjen min på tur til Miami for noen år siden, og jeg ikke mottok den før tre dager senere. Uansett viktig å ha om uhellet virkelig er ute (i.e. du blir syk og må innlegges på sykehus, ha advokathjelp etc). Nå innser jeg at jeg bare har skrevet mange generelle betraktninger. Jeg aner faktisk ikke hvilken forsikring som er best
Jeg har brukt den en gang i forbindelse med sykdom og fikk da dekket alt jeg skulle (fly, hotell og leiebil) etter få dager. Men det var en "enkel" sak også da.
Hadde Gjensidige men hoppa av etter tvilstilfelle rundt noen vilkår rundt bosted. Fikk også en overraskelse etter jeg tegnet forsikringen, plutselig hadde de slengt på en grunnpris som de ikke oppga over telefon. Snakk om halvannen hundrelapp, men prinsippfast som jeg er liker jeg ikke å få en pris oppgitt over telefon, men en annen totalpris ved første faktura. Synd, hadde god pris gjennom fagforening. Ikke hatt store mengden med reiser i det siste, så det har gått i bankens kredittkort. Blir nok veldig fort at jeg tegner med Europeiske sin i nærmeste tid.
Det er jo galskap! Har brukt mine noen ganger og da har det bare vært og fylle ut skjema, send inn med kvitteringer og vips så er pengene på konto 1 uke senere. Handlet for 15' på Hawaii da bagasjen ble igjen i London. Forsinket bagasje er jo nesten å anse som ekstra budsjett. Har for øvrig europeiske gjennom jobb, Amex og en privat (sagt opp fra utløpsdato i mai)
Har to separate reiser booket inn i høst. Connection her er 1:35 og det skulle i utgangspunktet være tilstrekkelig, men hva om det går galt? Reise 1 betalt med Diners, connectionkrav 1 time Reise 2 betalt med Amex, connectionkrav 2 timer MCT på flyplassen er 50 minutter. Jeg ville gjettet på at i teori skal reisen dekkes av det som reisen er betalt med, men samtidig er reisen som eventuelt er forsinket den som anser min connection lang nok. Bør vel sjekke min vanlige reiseforsikring også.. Samtidig, jeg skal fly BRU-CDG-ADD, ved en klar forsinkelse vil jeg kanskje kunne få booket om OSL-BRU til OSL-CDG? Da burde jeg ha god tid til å hente inn det meste. Enn hva om bagasjen blir forsinket, jeg er vel nesten avhengig av at den blir sendt hele veien om jeg skal rekke det i BRU uten mye stress.. Blir den forsinket og connection var under 2 timer, vil amex bli vanskelig? Ellre vil de ikke bry seg så lenge jeg har avviksrapport fra flyplassen? Noen tanker om dette?
Cross that bridge when you get there? Det vil vel helst gå bra. Hvorfor bekymre seg over ting man ikke kan gjøre noe med? Eller, er det slik at svar her inne gjør at du vil endre på bookinger allerede gjort?
Jeg bekymrer meg i utgangpsunktet ikke, men jeg liker å vite hva jeg skal gjøre dersom ting går galt. Koster meg lite å finne ut av det nå, mens det har en svært stor kostnad å finne det ut om jeg står fast i Brussel uten fly og ferie med kone og unger på slep. Får ikke gjort noe med bookingene og tror heller ikke det går galt, da hadde jeg ikke booket. Men ting skjer og da er det greit å ha i bakhodet hvordan ting ligger an, både for denne og for senere reiser
Føler meg i det filosofiske hjørnet her jeg sitter med en chardonnay i solkroken, så la meg fortsette å "kverulere litt : Tolker deg slik at du vil reise uavhengig av hva InsideFlyers samlede intellekt kommer frem til vedrørende a) å få dekket tapet, eller B) være selvassurandør. Dersom "ting går galt", som du sier, så vil du ikke vite det før det oppstår. Betinget at du fortsatt er innstilt på resten av turen, så må du altså uansett kjøpe grisedyr, sisteliten, billett for innhenting. Ser ikke hva som koster mindre å finne ut av på nåværende tidspunkt. Får du det dekket, så får du det dekket, og hvis ikke så reiser du allikevel (gitt at jeg forstår deg riktig). "Flaks er undervurdert og bekymring overvurdert", professor Ingvard Wilhelmsen. Forfatter av "Sjef i eget liv". Boken anbefales alle. PS! Ikke ta det veldig alvorlig, det er et fredagsinnlegg. Sjekk gjerne alternative ruter så du vet hva du skal hive deg rundt å booke om noe skjer. Annet enn det er det ikke mye du kan gjøre.
Kveruler i vei. Jeg ser dette mer som en juridisk og akademisk øvelse enn betinget denne situasjonen. Går alt til h..... så skal jeg nok klare å grine meg til å fly via CDG så den alternative planen er kurant. Dette henger sammen med flash salget til CPT forresten Koster meg dobbelt så mye å fly til/fra BRU enn videre til CPT og tilbake
Er dette SK 4745 og ET 705? Slik som jeg forstår det så har du ingen connection på reise en eller to. Ved forsinket ankomst til BRU, der du misser ET-flyet så vil jeg tro at du kan kreve forsinket avgang fra Diners men ikke forsinket fremmøte fra Amex. Connectionkrav du nevner er jeg ikke oppdatert på. Tviler på at SAS booker deg om direkte til CDG, og hvert fall ikke kjapt nok til å rekke flighten ex-Paris. Siden du skipper first leg og hopper på et teknisk stop må du også eventuelt klarere dette med ET. Som du vet så dekker ikke forsikringen forsinkelser som faller under EU 261. Når det gjelder bagasjen så blir den vel tagget til ADD/final dest. i OSL og dukker opp der uavhengig av når du kommer dit.
Vi har connection i begge ender. KRS-OSL-BRU-ADD-CPT. Har nesten 2 timer i Oslo så ville tro SAS skal kunne løse dette om det er problemer, har tross alt dyre Plus-billetter og EBD i lomma. Må de det? Nei, men det bør de av goodwill gjøre for en med 140 SK flights i året..
Hei! Det første som må klaffe er at du får sjekket inn helt fram selv om du har billettene på to ulike pnr'er om jeg tolker deg riktig. Med ebd bør det kunne gå, men vær klar over at Ethiopian bruker sitt eget system som ikke alltid er i synk med Amadeus. Det kan skape krøll. Om du mister forbindelsen mens du er i Oslo håper jeg du har kontakttelefonen til reisebyrået eller Ethiopian klar, for omskriving tar alltid litt tid. Har solgt Ethiopian i 15 år og ruteendringer er ikke sjelden, ofte tett opp mot avgang. Har akkurat skrevet om billetter for kunder som skal til Addis i slutten av måneden for tredje gang pga tidenridnger. Jeg reiser selv på delte billetter jevnlig, men denne ruten her virker knapp. Beklager at jeg er negativ en fredagskveld, men jeg håper hellet er på din side så du får deg en god tur til vakre Afrika!
Har allerede fått endret rute så det tror jeg på. Og ellers er jeg enig, får jeg sjekket inn hele veien vil jeg tro jeg er ganske safe. Skal vel litt til før man er langt over 1 time forsinket til BRU fra OSL, og siden jeg har nesten 2 timer i Oslo vil jeg tro at mye kan løses der hvisomattedersomatte.. Har forøvrig oppdaget at de ikke bruker Amadeus, mitt EBD-nr er ikke registrert, så hadde ikke kona hatt EBG ville vi ikke vært *G i hele tatt Kunne godt hatt lenger transfertid, men så er det jo slik at unger går på skole osv så vi tar allerede en dag fri pga at vår flight fra ADD til CPT er kanselert og vi ble ombooket og vil heller reise en dag tidligere enn å ha 27 timer i ADD på utreise og 17 på retur. Da blir CPT-oppholdet så kort.. Så det blir 17 timer på returen, det er fint med nytt land på lista
Etiopia er ett av mine favorittland, så selv om 17 timer ikke er all verden er det en start i alle fall
Det blir nok spennende og nytt. Har en kompis som støtter et barnehjem der nede, han og en gjeng sponsorer reiser ned i samme periode som vi er på ferie. Da er vi tilfeldigvis på samme tid i Addis og får henge med på deres sightseeing. Veldig greit siden han har kontakter i byen