Europeiske har oppdatert vilkår for Helårs reiseforsikring (juli 2017). Super har nå ganske fin dekning og mindre begrensninger. europeiske.no/privat/reiseforsikring/helarsforsikring
De fleste her inne har mange kredittkort å velge mellom når reisen skal betales. Hva er man best dekket gjennom. Jeg har begynt å lage en oversikt her over kortene jeg har. Denne listen inneholder sikkert noen feil, så setter pris på innspill for å oppdatere den. Den inkluderer de "vanligste" kortene utenom Shell Mastercard (som jeg ikke har selv). Konklusjonen min er at jeg kan fortsette å betale reisene mine med SAS Amex som har gode vilkår, men i enkelte skadetilfeller bør jeg gjerne bruke annen forsikring som jeg også er dekket av gjennom Saga Platinum og Amex Platinum Centurion Line. EDIT: Oversikten tar utgangspunkt i satser for enkeltperson. Høyere satser gjelder for en del områder hvor flere reiser sammen. Oppdatert med flere forsikringer.
Supert! Takker for denne! Ser at løsningen er å betale med SAS AMex, og kreve hos DNB Saga Plat når de er bedre. Da de ikke har krav om bruk, for å dekke... C
Takk for fine oversikter! Jeg har min egen, men ikke fått summet meg til å dele. Som hovedregel bør man alltid ha en reiseforsikring som gir ubegrenset dekning for sykdom og hjemreise uavhengig av hvordan man har betalt reisen og hvordan den foregår. Har man mye gjeld eller familie bør man også vurdere en god ulykkesforsikring. Alt annet er i min bok en ekstra bonus, og jeg lar gjerne andre moment bestemme hvordan jeg betaler (bonuspoeng, oversikt etc.) Når det er sakt så ender jeg stort sett opp med å betale med SAS Amex siden det gir bra opptjening og litt ekstradekning på endel områder.
Fint tiltak og viktig tema. Som en referanse kan du inkludere en kolonne for vanlig Europeiske Helårsforsikring super og vanlig Amex Platinum. Pluss antall dager på tur forsikringene gjelder. europeiske.no/privat/reiseforsikring/helarsforsikring dnb.no/skadeforsikring/vilkaar/vilkaarReise-Best.pdf Tallet på innhenting av fastlagt reiserute SAS Amex ser noe lavt ut.
Mener det er riktig ut fra vilkårene jeg hentet. Har også lest noen sier SAS MC Premium har leiebilsdekning men fant ikke dette når jeg skummet vilkårene.
Hadde vært flott med en per person /per familie oppdeling av dekning. Eks forsinket bagasje er vel 6000kr per pers med amex og 1500kr hos bank Norwegian. Men bank Norwegian har maks 2500kr per familie. (Forbehold om huskefeil).
Ja, det burde jo vært spesifisert at jeg har tatt utgangspunkt i alle enkeltpersonsatsene her selvsagt.
Hei Hadde på turen nå et lite uhell nå i jula, da jentungen falt av en hest og ble lagt inn på et sykehus. Alt gikk heldigvis bra, og sykehusregningen var ikke all verden. Men vil selvfølgelig sende denne til reiseforsikringen min, som i dette tilfellet er Amex kortet mitt. Har både SAS Amex og SAS Mastercard, er det noen som vet om det er forskjeller på dekning her? Ser at begge har krav om minimum 50% av kostnad for reisen må dekkes av nevnte kort. Under selve hendelsen (etter at vi viste at alt var bra) så tenkte jeg endel på hva dekning vi har og kanskje burde ha. Er det noen anbefalinger om reiseforsikringer her, og noen kommentarer på om Amex/Mastercard sine forsikringer er bra nok? Noen her inne som betaler for andre reiseforsikringer i tillegg? Nå betalte jeg alt på sykehuset (med Amex kortet), men må det betales her? Hadde jeg f.eks. vært lagt inn i flere uker, så blir regningen gedigen, og da må vel forsikringen dekke kost der og da på et vis. Alle innspill tas imot med takk. Er typiske ting som en tar lett på frem til selve ulykken skjer mvh Petter
Forstår eg det riktig at dette skjedde i nærheten av heimen, eller var det på ein lenger tur? I so fall kan vel litt av problemet vere korvidt 50% av "turen" er betalt med det aktuelle kortet. Eg har ei vanleg reiseforsikring i tillegg den til eg på via kredittkorta. Denne dekkjer då alt som skjer i det daglege etter at eg har gått ut døra heime. Sovidt eg forstår vil ikkje nødvendigvis reiseforsikringa på eit kredittkort gjere dette.
Dette skjedde i mexico, så ganske langt unna ja. Poenget er vel mer hva folket her bruker av forsikringer på feriereisene sine. Holder det med Amex/Mastercard, eller kjøpes det inn ytterligere forsikringer? P.
Stemmer. Eg har DNB si Reise Best forsikring, denne har ein dekningsgaranti som seier at viss nokon andre dekker det so dekker også dei det. Betalar ikkje veldig mange kroner for denne forsikringa, so tenkjer at den er grei å ha. Når det gjeld kredittkortforsikringane dine so reknar eg med at SAS Amex kanskje har noko betre dekning enn SAS MC. I denne tråden har @Elo sett opp ei samanlikning. Fordelen med SAS Amex er vel mellom anna at dei ikkje har eigenandel.
Har helårs i DNB (Best) og så supplerer jeg med et kredittkort (tidligere har jeg mest brukt Bank Norwegian). Det er forskjeller på kortene ja og hvor mye de dekker. I et sykdomstilfelle hadde jeg faktisk behov for å være dobbeltforsikret, da vi måtte avbryte et cruise og dra hjem. DNB dekket mesteparten av tapt ferie, AIG (for Bank Norwegian) dekket resten. På neste ferie har jeg gjort det samme, betalt transportkostnadene med Bank Norwegian slik at jeg er dobbeltforsikret. Skal bl.a. til Galapagos og i tillegg til at ferien koster en del, så tar vi også med oss litt fotoutstyr som fort koster mer enn hva 1 forsikring dekker alene https://www.nettavisen.no/nyheter/--dobbeltforsikring-kan-vre-smart/1083566.html
Jeg har Frende+Amex+SAS MC Premium. Frende betaler som regel ut og tar seg av fordelingen av kostnaden med kredittkortselskapene. Det som er bra med f.eks Amex Plat er at de dekker 90 dager, mens Frende bare 75. Har en fremtidig reise på 76 dager som jeg helt glemte å betale med kredittkort (jobben betalte direkte). Sjekket Frende, og de dekker uansett de første 75, så gambler på siste dagen siden det kostet 2000 kr ekstra. Mener det er selskap som forsikrer pr dag i utlandet, men har ikke sjekket dagspris. Er vel uansett under 2K. Det er litt ulike kriterier ift erstatning med tapt/forsinket bagasje osv så synes det generelt er greit å være dobbeltforsikret.
Det @Insomnia4u peker på med å ha en separat forsikring for reise sånn som Frende er veldig viktig for oss på forumet og huske. Jeg var i praksis i sjømannskirken i Pattaya for noen år siden, og der var det flere som havnet i problemer fordi de trodde at forsikringen på kredittkortet ordnet opp i dette, men det er masse ting i liten skrift i de forsikringene og dokumentasjonene på at du har brukt over 50% av reiseutgiftene med kortet er ganske så brutal faktisk. Med kredittkortene så er det du som har bevisbyrden. Jeg havnet selv på sykehuset i Thailand ved en tidligere anledning med alvorlig forgiftning. Da prøvde forsikringen på kredittkortet som jeg hadde betalt flybillett og hotellene med, men det var ikke nok, da de pekte på at jeg kan ha brukt mer enn dette beløpet på andre kjøp i løpet av ferien, så bevisbyrden var på meg der. Jeg takker høyere makter for at jeg gav etter for presset fra mi mor og skaffet en forsikring fra Frende før den turen, ellers hadde jeg endt opp med en smell på 80.000 kroner der. Når det er sagt så finnes det en god forsikring som varer 120 dager med Codan. Bare klikk på linken og sjekk, vet ikke 100% prisen på dette produktet men jeg tror ikke det er så alt for galt. Ellers så har vi den forsikringen @afirm nevner. DNB Best som har 90 dagers dekning for en pris på 1772 kroner i året. Hvis du lever halve året i Thailand på visum, så er det greit å kunne være en hel visumperiode på 90 dager i Thailand på forsikringen. Etter 90/120 dager ter en bare turen hjemom for å aktivisere forsikringen på nytt i 90/120 dager
Jøss, jeg har rett nok svært sjelden benyttet meg av reiseforsikring (heldigvis, bank i bordet), men de gangene jeg har gjort det, har det aldri vært spørsmål om hvor jeg har brukt mest penger.
Finnes det en reiseforsikring som dekker medreisende, også når de ikke er norske borgere/medlem av norsk folketrygd? (Tyskere)
Jeg hadde personlig aldri turt å stole på kredittkort reiseforsikringene. Som nevnt må man vel selv bevise at man har brukt minimum 50% av hele reisen på kortet? I tillegg er jo en helårs reiseforsikring gyldig hele året også f. eks på vei til jobb. Har man familie så er det familieforsikring som gjelder.