Spørsmål angående reiseforsikringer (Samletråd)

Tråd i 'Bonushjelp' startet av peterfox, 24. juni 2015.

1. Jeg er statsløs, husløs, i et grått ingenmannsland, ganske snarlig. Ikke innbygger hverken her eller der. Ikke registrert innbygger, ikke registrert noensteds.

Problemet med dette, er at ingen forsikringsselskap i Sverige kan tilby meg reiseforsikring så lenge jeg ikke har svensk bostedsadress. Er det noen som vet om selskap som tilbyr reiseforsikring for en statsløs person? (Har nok satt det litt på spissen, er forever norsk i mitt hjarte).

tommy777 liker dette
  2. chrisbu

chrisbu Senior Medlem

Likes mottatt:
    755
    Bonuspoeng:
    93
    Europeiske tilbyr Expat forsikringer, som gjelder om du har folkreregistrert adresse utenfor Norge. Den er svindyr, og egentlig bergenet på folk som bor mer eksotiske steder enn Sverige ;)

Problemet med reiseforsikringer er jo at man må være medlem av folketrygden, dette er fordi reiseselskapene krever tilbakebetalt store deler av de medisinske utgiftene fra staten.

SASlovah4evah liker dette
  3. Edvard

Edvard 一期一会

Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
    Selskaper som World Nomads kan tilby dekning, men det koster ca. 1000 NOK/mnd.

worldnomads.com/travel-insurance

Det kan være smart å ha en norsk helårsforsikring fra Europeiske eller Gouda om du ikke er meldt utflyttet i folkeregisteret. Denne blir da startet/nullstilt hver gang du er innom Norge (opptil 60 dager dekning).

tommy777 liker dette
  4. CrotchRocket

CrotchRocket Fernweh...

Likes mottatt:
    8,844
    Bonuspoeng:
    183
    Betale aktuell reise(r) med kredittkort og bruke den innbakte reiseforsikringen der?

tommy777 and SASlovah4evah like this.
  5. Fomp

Fomp FNG

Likes mottatt:
    41
    Bonuspoeng:
    18
    Jeg tenkte på det samme, benytt kredittkort som har egen reiseforsikring. Selv har jeg vel reiseforsikring både gjennom Danske Bank MC og igjennom privat forsikring, så hvis jeg er nødt til å benytte med av forsikringen, så kan jeg se hvilken forsikring som gir best dekning. Vet ikke hvilket kredittkort som har best avtaler når det gjelder reiseforsikring, men det er det sikkert andre her som gjør :)

6. Hey, nå skjønner jeg plutselig hvorfor ingen ville forsikre meg! Makan til system... :p Er jo et helt styr å bevise at jeg har vært forsikret i folketrygd og forsäkringskassan de siste årene også, EU-skjemaer i hytt og pine og drit. Vi har det jaggu fint her i skandinavia... Vi bare får og får og får...

Satser på at jeg har en grei reiseforsikring gjennom diners club da... Og at de dekker alt om jeg blir jätte krank.

7. Xflipper

Xflipper Veteran

Likes mottatt:
    3,153
    Bonuspoeng:
    113

Dette er litt OT, men føler jeg må informere hvis noen ikke vet dette.
    Om du har 2/3 reiseforsikringer og bagasjen bli vekke på reisen kan du bruke 2 eller 3 reiseforsikringer på og kjøpe klær osv ;)
    Kan ikke sende inn samme kvittering til begge selskap dog.

Shyneno and kiev like this.
  8. kiev

kiev Mr Fasttrack

Likes mottatt:
    4,983
    Bonuspoeng:
    113
    Et lite tillegg: det er riktig at man kan bruke flere reiseforsikringer så lenge de er gyldige for denne reisen. Men man bør sende inn et samlet claim på alle innkjøp og hele beløpet til ett selskap, gjerne det som har størst dekning. Dette selskapet går så videre og kjører claim mot de andre forsikringsselskap og flyselskap etc.
    På formularet for ditt eneste claim fører du også opp de andre reiseforsikringene, og all kommunikasjon, apportionment claims osv skjer i bakgrunnen uten at du trenger tenke. Ditt krav blir utbetalt innen noen timer (av seriøse forsikringsselskap vel og merke).
    Felles claim samt oppgi andre selskap er litt viktig siden du ellers kan få forsinkelser og ubehageligheter pga mistanke om forsikringssvindel.

Shyneno, geddi, Baldrick and 4 others like this.
  9. fmel

fmel Nytt Medlem

Likes mottatt:
    118
    Bonuspoeng:
    33
    Sjekk i vilkårene til Diners at de ikke krever at du er medlem av folketrygden / HELFO i Norge eller folketrygden i et annet skandinavisk land. For jobbet som forsikringsmegler tidligere og vet at dette nesten utelukkende er et krav fra mange av selskapene. For problemet er hvem som skal betale for behandling i Norge om du eks. blir hentet med ambulance fly hjem til Norge.

Du kan prøve å ta kontakt direkte med eks. AIG og høre om de har en helsedekning som du kan ha: https://www.aig.no/kontakt-oss

10. Adrian E

Adrian E Turbulensjeger

Likes mottatt:
    3,490
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg vil anbefale at du sjekker hva som kreves for at du har en gyldig forsikring. Jeg var selv i klem med mitt forrige forsikringsselskap, siden de krevde at reisene skjedde fra min folkeregistrerte adresse som jeg sånn ca. aldri befinner meg på.

Så før du lener deg på kredittkortet, sjekk hva som faktisk står i avtalen. Er det bostedsadresse som er tingen eller folkeregisteret.

Blir du ikke noe klokere etter å ha lest, snakk med selskapet. Urolig hva som kan oppklares over en telefon.

11. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,629
    Bonuspoeng:
    293
    Veldig greit tips.
    Sist jeg ble utsatt for bagasjeforsinkelse delte jeg opp claim i flere bloker og sendte til hvert selskap med info om at jeg har sendt et claim til andre selskap.
    Litt mer arbeid, men det gikk greit og jeg ble ikke spurt hvor mange par sko jeg faktisk trengte på 48 timer.. :)

12. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,724
    Bonuspoeng:
    293
    Mer eller mindre ufrivillig har jeg haugevis med reiseforsikringer (kort, jobben, hus&heim, fagforening hos frua etc...)

Men jeg har aldri oppgitt andre forsikringer til den (den eneste) jeg har valgt å sende inn krav til. Ikke er det et krav heller. Det eneste de krever er at man ikke kan sende samme krav til flere selskaper, og det er rimelig.

Et kontraktsforhold er en privatsak mellom meg og det spesifikke selskapet, andre jeg har kontrakter med, har overhodet ingenting med det.

Shyneno and kiev like this.
  13. kiev

kiev Mr Fasttrack

Likes mottatt:
    4,983
    Bonuspoeng:
    113
    Dette er caset for de fleste av oss (unnskyld Ida som har det motsatte problemet...).
    Poenget her er at hvis man har dekning for forsinket bagasje på feks 10.000 fra kredikkortselskapet, og 5.000 fra Europeiske, så kan man shoppe for 15.000 og sende hele regningen til kredittkortselskapet. No hazzle.
    Men enkelte selskap jobber sammen for å forhindre forsikringssvindel. Hvis man har sendt forskjellig claim til de to selskapene, men har samme reisetidspunkt og personnummer, så kan systemet trigge, bjellene ringe, og forsinkelser oppstår inntil saken er avklart.
    Og det privatrettslige kan også være litt uggent. Mange selskap (finles vilkårene!) krever faktisk at man SKAL oppgi alle relevante forsikringer siden selskapene fordeler byrden seg imellom.

geddi, Xflipper and RoadKing like this.
  14. LN-MOW

LN-MOW Chattahoochee - eller 'Han Som Klapper Fly'

Likes mottatt:
    1,547
    Bonuspoeng:
    113
    Hva? Har du blitt Ryanair-pilot? :D

Islending, AndersB, milehigh and 9 others like this.
  15. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,724
    Bonuspoeng:
    293
    (Iphone virker! Jippi)
    Jeg mener man nekte å oppgi andre forsikringer med loven i hånd. Det er selvsagt at man ikke skal forsøke seg dobbelt. Syns det er helt greit at de samarbeider på et register som avslører bedrag om det skjer. Men de trenger ikke vite noe om andre kundeforhold før da.

kiev liker dette
  16. helged

helged Sølvrev

Likes mottatt:
    174
    Bonuspoeng:
    43
    Forsikringen igjennom Bank Norwegian krever at reisen starter og slutter i norden ihvertfall.

17. Edvard

Edvard 一期一会

Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
    Bestill også et Europeisk helsetrygdkort, om du ikke allerede har det liggende.

Generell info om forlengelse av reiseforsikring:

Om du vil utvide helårs reiseforsikring eller kredittkortforsikringen utover normal reisetid (45-90 dager) så har jeg innhentet tilbud fra alle på markedet. Med mindre du har en spesiell avtale, så kommer Gouda (Gjensidige) overlegent best ut på pris.

Du kan aktivere denne forsikringen fra utlandet om du har en utgående avtale med annen leverandør.

Merk at minimum utvidelse normalt er tilsvarende din eksisterende forsikring. Så om du ber om utvidelse på en 45-dagers forsikring fra Europeiske så vil de tilby fra 45 dager.

Dvs. at dersom du trenger én uke eller to ekstra så kan det være greit å ta det med leverandøren du har aktiv.

Det er vanligvis 7 dagers karantene om din tidligere reiseforsikring har gått ut og dersom du returnerer før tiden til Norge så refunderes differanse.

Forsikringsselskapene sier de kun kan utvide en reise én gang, men i praksis så kan dette gjøres flere ganger så lenge du tar kontakt og betaler før expiry.

På dekning så finner jeg Eurocard/Amex Platinum, Europeiske Super og Gouda etc. forholdsvis like – på de viktige punktene er det lite som skiller.

Prisingen selskapene oppgir på forlengelse er fra 60 NOK/dagen og oppover, den øker progressivt med lengde på opphold i utlandet. Noen ganger vil det være en lavere kostnad å fly innom Norge et døgn fremfor å betale en utvidelse.

Last edited: 28. okt 2016
  18. thecoldfish

thecoldfish Senior Medlem

Likes mottatt:
    495
    Bonuspoeng:
    63
    Kan en postboks være adresse bra nok? Koster litt, men ikke all verden.

19. Edvard

Edvard 一期一会

Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
    Postboks godkjennes ikke som bostedsadresse i folkeregisteret (naturlig nok). De fleste forsikringer krever "fast bostedsadresse" i Norge eller Norden og at du er medlem av Norsk Folketrygd.

Last edited: 28. okt 2016
    thecoldfish liker dette
  20. AndersB

AndersB Reisende

Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    Generelt skal man være varsom med å "ikke være registrert noe sted". Vi har god dekning i Norge/Skandinavia/Europa, men det er en del tilfeller der man faller ned på bar bakke mellom to stole og plutselig sitter med minimal dekning.

Om man har "odde" reisemønster eller bosted så sjekk det med listen skrift. Noen reiseforsikringer har begrensninger på varighet, og vil definere det som reise om du ikke bor på (folke)registrert adresse. Dvs. forsikringen er fort ikke gyldig allikevel etter tre uker...

Del denne siden