Har selv Europeiske, HELFO, AMEX/MC, via jobb og via familie. Har sett div skje og lest om det så jeg går all inn for forsikring! Ikke mange dager siden det var på VG pluss angående nordmenn som satt fast i Thailand... det burde si sitt alene!
Det er riktig at det er fornuftig å alltid ha en helårs reiseforsikring, samtidig har jeg lagt merke til at kredittkortforsikringene er blitt bedre de siste årene. Nå er det stort sett transportkostnader som gjelder, hvilket er lettere å bevise for forbruker. Eksempelvis SAS Amex reiseforsikring: https://www.americanexpress.no/file...r/Forsikringsbevis reiseforsikring nivå 5.pdf
Forsikringsselskapene vil nok anbefale at du kontakter dem så tidlig som mulig etter en skade. De har gjerne avtaler med bestemte klinikker og sykehus og kan da ta seg av oppgjør direkte. I praksis godkjenner du nok å forskuttere dette selv om du først involverer forsikringsselskapet etter behanding/legehjelp. Det er eksempler på leger i utlandet som overbehandler turister med "enkle" plager. Det er ikke gitt at forsikringsselskapet tar kostnaden om du får en regning på "120.000 kroner for bronkitt".
Hvordan er det mulig å bevise at man _ikke_ har brukt mer penger---? De kan vel alltid si "bevis at du ikke hadde med deg US$ X i lommeboken da du forlot Norge"?
Da kom vi hjem og skal nå forsøke å ta det med Amex. Tolker svarene slik at det er gunstig å ha en skikkelig reise-/ familieforsikring, men da blir jo reiseforsikringene med Amex/MC bortkastede. I Eu har jeg selvfølgelig europeiske hjelpetrygdkortet, så der er vi godt dekket inn. Koster "bare" 2000 i året, så er jo ikke all verden.
Den dagen du lander i Kirkenes uten bagasje med unger på slep er du glad for at du har dobbelforsikret deg... Er ikke billig å få et nytt sett med vinterklær til alle. Har du kun Norwegian bank får du dekket 2000kr eller hva det var for noe.. Men har du reiseforsikring plus amex er det plutselig 8000kr per pers, ikke helt i samme gate
Dekker reiseforsikringen forsinket bagasje til hjemsted eller mente du hvis bagasjen er tapt for godt? Jeg er/var av den (naive) oppfatningen at reiseforsikring kun dekker forsinket bagasje ved utreise (siden du har det nødvendige hjemme osv..). Edit: du kan jo såklart også ha ment at Narvik er destinasjonen og ikke hjemsted
Skrev nå Kirkenes og ikke Narvik.. Men ja, mener utreise. Vi opplevde dette tidligere. Kom fra KRS og fikk ikke bagasjen frem. -20 i Kirkenes.. Ikke helt samme temperatur som vi var kledd for. Så da var det godt med forsikringen.
Kidnapper denne tråden med et reiseforsikringsrelatert spørsmål. Jeg og en kollega har planlagt å reise på en musikkfestival i USA uken etter påske. Jeg har booket og betalt reisen og hotell. Reisen er booket med en SAS AmEx premium CT, og tilslutningsfly er booket separat, samt at hotell og festivalbilletter er kjøpt og betalt. Alt med mitt AmEx Platinum-kort. Nå har det seg slik at reisefølget mitt har skadet seg og er blitt langtidssykemeldt, så han kan ikke være med på turen. Vi har alle kvitteringer på kjøp og dokumentasjon på at han har overført sin del av kostnadene tilbake til meg. Er det noen sjangs for å få reisefølgets utgifter refundert på reiseforsikringen, enten min eller hans? Noen som har vært i samme eller lignende situasjon?
Fra forsikringsbeviset: https://www.americanexpress.no/file...Forsikringsbevis_Reise_Kort_Nivå5_1217_km.pdf Burde gå greit.
Jeg har tenkt å reise til Thailand og være der i ca 3 mnd før jul, for å reise hjem til familien i Jula, også reise ut igjen og være ute nærmere 4 mnd. Jeg har derfor kikket litt på helårsforsikringer som har lengst mulig dekning og har funnet ut at DNB Best hadde dekning på 90 dager for en pris av 1772 kroner. Dette er en god mulighet for 6 mnd i Asia, da jeg etter 90 dager kan reise hjem og feire jula med familien før jeg setter meg på flyet ned igjen og bruker 90 dager til. Min utfordring er at jeg ønsker å reise litt lengre, opp mot 8 mnd, og da må jeg ha 120 dagers dekning på helårsforsikringen. Jeg ser at Codan Pluss er en reiseforsikring som dekker 120 dagers reise. Storebrand Super reiseforsikring har også ett helårs-alternativ som dekker 120 dager. Hvilken helårsforsikring ville dere gått for med så lang dekning eller lengre, og hva koster den?
Har tidligere foreslått Gouda Helårs Super (70 dager) + utvidelse, men ser nå at Storebrand med flere har gode priser og vilkår. Begge havner på ca. 1200 NOK/mnd ved ~120 dager.
1200 NOK/mnd noe som tilsvarer 14.400 Kroner i året, eller 1200 Kroner for en mnd's utvidelse i betingelsene?
Om du drar innom Norge ved 120 dager, blir det ca. 5000 NOK for første periode. De neste to bolkene av 120 dager har du da betalt for. Du kan utvide forsikringen utover den perioden for én reise, men kostbart og vurderes individuelt. Tipper 60 NOK per dag. Gouda ligger på ca. 45 NOK/dagen ved utvidelse. Det finnes internasjonale leverandører på reiseforsikring men jeg anbefaler å holde deg til selskapene der du har bosted – Norge.
1772 Kroner for 90 Dagers dekning med DNB Best som aftenposten anbefaler ser ut til å være den forsikringen jeg går denne gangen om jeg ikke finner en helårsforsikring som dekker 120 dager til under 2500 Kroner. Da virker det som at jeg går for DNB Best Forsikring, og da er planen at jeg flyr ned og stempler inn i Thailand for 30 dager, også utvider jeg stemplet med 30 dager til på emigrasjons kontoret i Chiang Mai som totalt gir meg 60 dager i Thailand, også reiser jeg ut til Vietnam og fikser Turistvisum der, og flyr hjem fra HKG til KRS og feirer jul med familien, også bruker jeg CT til BKK og blir jeg i Thailand de 90 Dagene jeg får på visumet
Hvis du tar en bachelorgrad sykepleie og melder deg inn i Sykepleierforbundet får du glitrende pris og lang reisedekningstid på reiseforsikring. Men om dette er den enkleste løsningen er jeg litt usikker på.......