Tør dere å booke en reise i mai med Norse?

Tråd i 'Nyheter' startet av Pyro, 24. nov 2024.

1. Spielhaug

Spielhaug Veteran

Likes mottatt:
    11,387
    Bonuspoeng:
    183
    Se der ja. Godt med noen som kan se bakom tallene. Takk for innlegg!

2. VikingFlyer

VikingFlyer Medlem

Likes mottatt:
    166
    Bonuspoeng:
    43
    Utrolig hvor mange småsparere som er villige til å tape pengene sine på flyaksjer. Vi har sett det samme med Norwegian aksjen oppigjennom årene.

3. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,721
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg kastet noen penger jeg hadde råd til å tape på Norse. Tenkte naivt at de har med seg folk som har erfaring fra bransjen og vet hva de gjør. Så feil tok jeg.

Heldigvis har jeg de fleste sparepengene mine i fond hvor smartere folk enn meg tar beslutningene.

EndreD, Eddie47 and Spielhaug like this.
  4. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    7,834
    Bonuspoeng:
    183
    For å spore helt av. I mine øyne handler god avkastning på børs ikke om intelligens, men om sunn fornuft.
    Man får ofte mer glede av å bruke pengene på flybilletter enn på flyaksjer.

tobeornot999 liker dette
  5. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    884,019
    Bonuspoeng:
    293
    +1

6. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    884,019
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg hadde nok kunne reist noen turer i eleverte klasser for det jeg tapte på Norwegian og det potensielle tapet på Norse ..

Rapolo liker dette
  7. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    7,834
    Bonuspoeng:
    183
    Norse har lagt frem Q3-tall og disse viser at Norse igjen taper penger, selv i flybransjens beste kvartal. Fasit denne gangen ble $7.8MUSD i minus, noe dårligere år-over-år. Enda verre er at de også er cash-negative i kvartalet. Ved utgangen av kvartalet hadde selskapet $238 MUSD i negativ egenkapital, $25.5 MUSD på konto og $186.2 MUSD i negativ arbeidskapital (poster som normalt gjøres opp innen 12 måneder). Med kapitalinnhentingene som er gjort i Q4/pågående vil alle disse tallene bedres med $20.0 MUSD, men det er fortsatt ganske dårlige (katastrofale). Til sammenligning brant Norse $47.5 MUSD i Q4-24 og Q1-25, justert for ny egenkapital. Hvis run rate er tilsvarende de kommende to kvartalene er Norse tomme for penger ved utgangen av Q1-26 om de ikke henter mer penger.

Finansielt resultat per kvartal

Q3-25: -$7.8M
    Q2-25: -$5.9M
    Q1-25: -$15M
    Q4-24: -$34M
    Q3-24: -$6M
    Q2-24: -$32M

Enn så lenge har eierne vært villige til å finansiere hobbyen til BTL og skutt inn penger i flere runder

Kommende: 93.0 MNOK
    Q4-25: 113.7 MNOK - Egenkapital
    Q3-25: $30 MUSD - Konvertibelt lån
    Q4-24: $15 MNOK - Egenkapital/Aksjonærlån
    Q2-24: $20 MUSD - Aksjonærlån
    Q1-24: 69.4 MNOK - Egenkapital
    Q3-23: $45 MUSD - Egenkapital

Det blir spennende å se hvor lenge de ønsker å holde liv i dette prosjektet.

Flymunda, October, obay and 6 others like this.
  8. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,700
    Bonuspoeng:
    113
    Hva er insentivet til investorer her egentlig? Det er jo et tapsprosjekt og har vel aldri gått med overskudd? Nå er ikke jeg noen økonom, men det er jo utrolig at de gang på gang klarer å hente penger i markedet.

9. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,347
    Bonuspoeng:
    293
    Det kan man virkelig spørre om, ja.

Ikke er Norse spesielt billige, men de har likevel cabin load helt oppe i 90-95% i snitt (smått varierende med sesong). Godt jobbet det, isolert sett.

Når de DA likevel ikke klarer å tjene penger, sier jo den enkleste formen for regnestykke at kostnadene er vedvarende for høye.

Leasing koster masse, og det samme gjør lønn til ansatte. Felles for disse to, største kostnadene er at de ikke kan reduseres stort.

EndreD and Insomnia4u like this.
  10. VikingFlyer

VikingFlyer Medlem

Likes mottatt:
    166
    Bonuspoeng:
    43
    Historien har vist at utrolig mange investorer vil kaste pengene ut av vinduet på tapsprosjekter i flybransjen....

tobeornot999, Rapolo and Insomnia4u like this.
  11. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,700
    Bonuspoeng:
    113
    Wallenberg tjente kanskje noe i tidligere tider på SAS? Ser de var med siden 1946. Men må jo ha tapt milliarder.

12. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    7,834
    Bonuspoeng:
    183
    Leasingkostnadene er så langt i år kun den 5. største kostnaden med $80.8 MUSD bak;
    1. Drivstoffrelaterte kostnader på $148.5 MUSD
    2. Personalkostnader på $117.4 MUSD
    3. Vedlikehold på $102.3 MUSD
    4. Landings- og handlinggebyrer på $84.7 MUSD

I Q3, overgikk vedlikeholdskostnadene personalkostnaden som nest største utgiftspost.

upload_2025-11-27_16-15-2.png

I mange tilfeller tar nok følelsene over for fornuften, og som nevnt av @VikingFlyer så er det nok av de som har sløst milliarder av kroner på å drive flyselskap. Jeg forstår heller ikke iveren etter å prøve å få til noe i en knalltøff bransje, hvor de som lykkes har relativt lave marginer sammenlignet med andre typer selskap.

I en tidligere post spådde jeg at man ser et annerledes Norse i 2026, hvilket ser ut til å stemme, med mer wet lease. Jeg blir også mer overrasket om vi ser N0-flighter i 2027 enn om vi ikke gjør det. Norse har alle mulige forutsetninger på sin side med gode leasingavtaler fra pandemien, inflasjonsjustert oljepris som er på et veldig lavt nivå fra et historisk perspektiv, veldig høy fyllingsgrad. Likevel klarer de ikke å tjene penger med dagens modell.

13. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,347
    Bonuspoeng:
    293
    Det er alltid stas å henge hverandre til tørk her på IF. Godt jobba!

Essensen i det jeg sa er det samme: de fyller nesten alle seter, men har likevel ikke overskudd.

14. October

October Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,649
    Bonuspoeng:
    113
    I en samtale med Anko på pandionevent så sa han at de fullstendig ignorerer det Norse holder på med fordi «they will fail, there’s just no way it will work». Han har helt tydelig på at det bare var snakk om tid før det kollapser.

Analysene som er postet her viser at det nok er riktig.

tobeornot999, Insomnia4u and Rapolo like this.
  15. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,700
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg vet at Thai Airways tidligere har hatt gode fraktavtaler for norsk laks fra OSL og antagelig reforhandlet da de startet opp igjen etter rekostruksjonen (Chapter 11).

Mener jeg leste en god post her på forumet (for noen år siden) at disse fraktavtalene er avgjørende for å i det hele tatt gå i pluss.

16. VikingFlyer

VikingFlyer Medlem

Likes mottatt:
    166
    Bonuspoeng:
    43
  17. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    7,834
    Bonuspoeng:
    183
    1) Han har mistet troen og vil bruke tiden andre steder eller 2) Han tror Eivind Roald kan gjøre en bedre jobb. Han er fortsatt største aksjonær med nesten 30% av aksjene. Den dagen han eventuelt dumper dem i markedet er det definitivt ferdig.

Om det blir salg av innmaten og påfølgende avvikling eller konkurs gjenstår og se.

upload_2025-11-28_13-25-1.png

18. Spielhaug

Spielhaug Veteran

Likes mottatt:
    11,387
    Bonuspoeng:
    183
    Kanskje de omstrukturerer og blir Norges svar på HiFly? Det er vel basically der de tjener penger idag, så eh…

kongenamundsen liker dette

Del denne siden