Da er Norse, ikke overraskende, i akutt pengemangel igjen. Selskapet trekker den siste guidingen de kom med og må nå hente inn rundt 1 milliard NOK for å holde seg flytende. Pengebehovet er så prekært at de også må låne 700 MNOK fra aksjonærene frem til den overnevnte milliarden er på plass, til 1% rente per måned. I samme åndedrag melder de om at de skal gjøre en strategisk gjennomgang, som betyr at de vil prøve å selge hele/deler av selskapet, innmaten eller fusjonere med et annet selskap. Av den milliarden de henter inn vil 450 MNOK gå rett ut til å dekke overtrekk på bank og avdrag til leasingselskapet, samt leverandørgjeld.
Norse har tidligere meldt at de har sikret prisen på 0% av drivstoffet. Min hypotese er fordi de ikke har fått kreditlinjer til å gjøre slikt. De skriver at de økte drivstoffprisene gir dem 100 MNOK i ekstrakostnader per måned, og med veldig stor andel av bookinger frem i tid, er det minimalt mer rom til å dekke inn tapet på de flightene som skjer på kort og mellomlang sikt.
De lanserer også et kostnadsreduksjonsprogram som skal spare 40-50 MUSD årlig. Jeg blir alltid overrasket over selskap som først skal spare penger når det går dårlig, hvorfor har de tillatt seg å ha 40-50 MUSD som de mener de kan klare seg uten?
Det blir spennende å se hvor dette tar veien, men jeg er overrasket over at så tilsynelatende profilerte investorer igjen kaster penger på dette som har vært et endeløst tapsprosjekt fra dag én. Disse prominente investorene har stilt garanti for store deler av milliarden, og blir for dette kompensert med 10% av garantibeløpet (med oppgjør i aksjer), så det lokker vel nok til å ta sjansen.
Ellers melder de om en supersterk fyllingsgrad på egne flighter på 98,7%. Punktligheten er derimot begredelig på 52%. For sistnevnte velger de fortsatt å skylde på eksterne faktorer som 'continued Air Traffic Control (ATC) delays, airport congestion and geopolitical turmoil'. Da kan man jo lure på hvorfor ikke alle andre flyselskap er rammet av de samme eksterne faktorene. Alltid et faresignal når man ikke går i seg selv.
Last edited: 15. april 2026