Tråden om forbedringsforslag og diskusjon rundt selve forumet

Tråd i 'Testforum' startet av Herlov, 01. des 2016.

  1. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,679
    Likes mottatt:
    32,532
    Bonuspoeng:
    293
    Støttes!
     
  2. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
    Skjønner ikke at dette er noe å bry seg om? E bare å spørre om det du lurer på om det irriterer deg så kraftig at det er litt småprat mellom innleggene..

    Hvis en vil ha et generisk megamoderert forum hvor alt litt off-topic blir slått ned på kan jeg anbefale flyprat.
     
    lMartin, drsyk, EgilSk and 10 others like this.
  3. Nille2000

    Nille2000 Medlem

    Innlegg:
    136
    Likes mottatt:
    448
    Bonuspoeng:
    63
    Er enige i at det blir mye tull i noen tråder. Men synes det er feil å bruke en enkelt bruker som eksempel. Det er mange som bidrar til dette. Vedkommende er ikke verre enn andre.
     
    lMartin, drsyk, EgilSk and 3 others like this.
  4. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,220
    Likes mottatt:
    17,304
    Bonuspoeng:
    293
    Hvem skal bestemme hvem som får lov til å poste hva i hvilken tråd?

    Forumet består til enhver tid de som leser, skriver og bidrar. Over tid så vil et forum endres, basert på de som skriver og bidrar.

    Synes du at det kan bli bedre, eller trenger en endring, så er du velkommen til å bidra.

    Det å innføre et strengt forum-politi tror jeg ikke løsningen, da flere kommer til å bli livredd for å poste feil sted, og de er redd for å ende opp i hall of shame. Men det resultatet at færre bidrar.
     
    Last edited: 22. febr 2020
    lMartin, drsyk, EndreD and 9 others like this.
  5. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
    Da kan jeg anbefale denne knappen:
    upload_2020-2-22_21-38-47.png
    Eventuelt:
    upload_2020-2-22_21-41-36.png

    upload_2020-2-22_21-42-49.png
     
  6. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,184
    Likes mottatt:
    869,721
    Bonuspoeng:
    293
    Et forum som dette formes av de som bidrar og byr på seg selv, noen er mer aktive enn andre. Hvis dette skal være et levende for så må det være stor takhøyde. Denne takhøyden gjør selvsagt at vi ofte drar diskusjonene utenfor trådstarters utgangspunkt, men også ofte gjør det interessant.
    Dersom det legges for stramme rammer og regler for innlegg på forumet kan det fort endre forumets aktualitet.

    Slik jeg har lært dette forumet å kjenne har det vært at alle nye blir tatt godt i mot og at de fleste får skikkelige svar på «tullete» spørsmål.
    Surmagete svar som «dette er svart på mange ganger, bruk søkefunksjonen!» skremmer fort bort nye brukere.
    (Jeg er ennå ikke blitt fortrolig med søkefunksjonen.)

    De sosiale fysiske møtene medlemmer i mellom, gjør at noen får tettere relasjoner med hverandre og dette igjen gjør at svar og kommentarer i blant blir personlige, noe som for andre oppfattes som useriøse. Derfor holdes dette i stor grad innen egne tråder (eks. Hong Kong-tråden). Hvis man ikke vil se dette så kan man jo la vær.

    Gleden ved å være aktiv på forumet, enten det gjelder å lese eller skrive innlegg, kan fort drepes med bitende kommentarer og personkarakteriseringer.
     
  7. morradi

    morradi Senior Medlem

    Innlegg:
    510
    Likes mottatt:
    660
    Bonuspoeng:
    93
    For min del synes jeg det er et problem at det i for stor grad slås sammen tråder og/eller at nye tråder blir slått sammen med allerede eksisterende samletråder.

    Dette gjør at det er mer å lese/skanne gjennom og at flyten i disse trådene blir dårligere, siden det da holdes flere parallelle 'samtaler' samtidig. Informasjon blir da vanskeligere tilgjengelig, synes nå jeg.

    Ved å endre denne praksisen ville etter mitt syn 'utenomsnakk' være mindre til bry, siden hver enkelt får mindre å pløye gjennom i sin søken i en noe mer spisset tråd. Dette burde i så fall trolig ledsages av en endret og mer detaljert forumstruktur, med flere underforum for å fungere, da dette ville gjøre at man kunne lete seg frem til riktig tråd eller underforum, selv med kort fartstid og liten innsikt i søkefunksjonens viderverdigheter.

    Kun mine to eurocent...
     
    Last edited: 23. febr 2020
    Kristian, Kaffen and kaijoar like this.
  8. cooolcatz

    cooolcatz Aktivt Medlem

    Innlegg:
    265
    Likes mottatt:
    788
    Bonuspoeng:
    93
    Som relativt ny bruker tenker jeg at dette er ett forum som tjener på å ha stor takhøyde. Noen byr masse på seg selv, andre "er i skapet" og leser og humrer litt for seg selv innimellom.

    Personlig synes jeg det er inspirerende og opplysende å lese om andres opplevelser, gode som dårlige, private som mer generelle.

    Jeg har følt meg velkommen i "gruppen" og tenker at før eller senere vil jeg nok komme til å møte noen av de andre aktive medlemmene som deler av sin erfaring her inne.

    Nye vennskap kan fremmes, og det er jo heller ikke å forakte at du "føler" du på en måte "kjenner" personen(e) på ett vis når man møtes (planlagt eller tilfeldig) en eller annen gang.
     
    lMartin, drsyk, EndreD and 4 others like this.
  9. Misterix

    Misterix Veteran

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    3,576
    Bonuspoeng:
    113
    Du får hive deg med til LHR 9 Mai ;)
     
    cooolcatz liker dette
  10. cooolcatz

    cooolcatz Aktivt Medlem

    Innlegg:
    265
    Likes mottatt:
    788
    Bonuspoeng:
    93
    Skulle gjerne gjort det, men har allerede inne en tur til englenes by denne helgen. Men når det er sagt så vil jeg nok dukke opp på en tur ved en senere anledning;)
     
    SASking and Misterix like this.
  11. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
    Ok for å være litt seriøs. De som mener det er for mye "skriverier" mellom innlegg (jeg har enda ikke sett eksempel, utenom at en person ble nevnt). Derav påpekte jeg muligheten for å ignorere personen hvis dette er så irriterende.

    Hvis det bare er lite konstruktive poster som "noen skriver for mye som jeg mener ikke er direkte relatert til tråden men jeg har ikke noen konkrete eksempler" så kan jeg anbefale å starte FAQ-tråder hvor dere selv (Eller andre) oppdaterer informasjonen, som her: https://www.flyertalk.com/forum/bri...can-express-2-4-1-voucher-discussion-135.html

    Jeg skjønner ikke at dette er noe å henge seg opp i. Bidra med tråder som du mener er mer konstruktive fremfor å komme med lite konstruktiv kritikk.

    Og til å være hårsår, eneste jeg er hårsår for er at jeg snart er skallet. Ellers var det også lite konstruktivt.
     
    Kristian, lMartin, drsyk and 5 others like this.
  12. Tore

    Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

    Innlegg:
    5,111
    Likes mottatt:
    114,460
    Bonuspoeng:
    350
    Som jeg har skrevet et par ganger før er vi veldig opptatte av å ha mye takhøyde her.
    Ja, forumet skal bidra med kunnskap og erfaringer, men det skal også være en sosial arena hvor man diskutere litt løst og fast.

    Som flying_all/alfred og flere skriver er søkefunksjonen dessverre ikke optimal siden vi har så innmari mange veldig tunge tråder.

    Å lage en litt annen struktur med flere underforum er en veldig god ide. Jeg skal se mer på dette og diskutere litt på bakrommet hvordan vi skal gå fram. Forumet og IF generelt har vokst enormt de siste årene og det er klart vi også må fornye oss og ikke bare hvile på laubærene.

    Som skrevet tidligere, jeg setter pris på konkrete forslag og ideer, så send meg gjerne en pm om du har noe på hjertet.

    Mvh Tore
     
    cooolcatz, Darkcho, lMartin and 6 others like this.
  13. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,625
    Likes mottatt:
    24,745
    Bonuspoeng:
    183
    I steden for å single ut enkeltforumister for kritikk synes jeg heller det er på sin plass med et klapp på skulderen for alle som bidrar med positivitet, engasjement og humor. Så mine kudos til @drsyk

    Om ting sklir ut til tider, ja vel, det er det uansett ikke bare en person som står for. Uansett - so be it - scroll on...

    Hadde dette vært et forum med bare hard facts og ingen digresjoner tror jeg det ville blitt tynt og kjedelig her.
     
  14. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg må få lov til å først og fremst få takke for den æren og oppmerksomhet enkelte IF vier meg. Jeg er den jeg er, min personlighet reflekteres bak denne brukeren, og må beklage for at jeg har tatt for stort rom i enkelte tråder, heretter skal en moderere innleggene slik at trådene vil være slik de er opprinnelig ønsket.
    Da må jeg også beklage for den jeg er.

    For meg er IF en platform med likesinnede mennesker, klart vi har mye felles å prate om, enkelte av oss har faktisk truffet hverandre in REAL LIFE og etablert mulig bånd for resten av livet(litt overtroisk nå?). Vi som er de SKYLDIGE påpekt uten en lovlig rettssak, vil jeg med GLEDE videre påta meg skylden for alt sammen og be om at de andre deltagerne unnslipper straffe forfølgelse.

    IM SORRY FOR EVERYTHING...:(

    Jeg kan ikke se for meg et kjedelig grått forum, men både HKG tråden, krangletråden, med boller og sokker. En smil, et glis, en vittig kommentar, er totalt harmløst, det kalles gledes spredning, noen tråder sklir ut, det skal vi få en endring på:rolleyes:

    Midt i all dette er det en genius felles interesse som drive IF, reisebrev tips og trick, deltagerne og den stor tak høyden, det er verdens mest fantastiske forum!

    Vi som har humor og tolker ordtaket, en latter forlenger livet, er velkommen til å kopiere en tråd inn på fjase tråden (må vel opprettes først, hvem tar ÆREN) og forsette kommentering der, så blir den opprinnelig tråden like uskyldig som en viss jomfru som likevel fikk barn...

    Mvh Shahzad @drsyk
     
    Last edited: 23. febr 2020
  15. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,184
    Likes mottatt:
    869,721
    Bonuspoeng:
    293
    Du er fin og svært ønsket!
     
  16. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Det varmer mitt hjerte...Men nei nå ble det fjas, jeg beklager igjen...
     
  17. Tore

    Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

    Innlegg:
    5,111
    Likes mottatt:
    114,460
    Bonuspoeng:
    350
    Du skal ikke beklage noe som helst, kun når du går over smileygrensa di;)

    Her er vi glade i alle, og alle er forskjellige. Sånn er vi bare!
     
    Kalsnes, Points4Fun, Misterix and 6 others like this.
  18. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,759
    Likes mottatt:
    21,957
    Bonuspoeng:
    293
    Helt unødvendig, jeg synes du er av mange veldig bra bidragsytere her! Men er også enig i at en del tråder sklir ut unødvendig mye ut.
     
    Misterix, Darkcho, RoadKing and 2 others like this.
  19. kaijoar

    kaijoar Bonusnisse

    Innlegg:
    511
    Likes mottatt:
    620
    Bonuspoeng:
    93
    HELT enig. Jeg pleide å være en aktiv bruker av dette forumet, som sjekket innom "Nye innlegg" 10-12 ganger om dagen for å med meg hva som var aktuelt. Nå ser jeg bare en vegg av "ViaTrumf samletråd, side 14389235", "hva er din erfaring med ***, side 123483458238" osv. Det innbyr ikke til aktiv bruk av forumet, med mindre man vil legge enorm energi i å holde seg oppdatert på alt (slik superbrukerne åpenbart gjør"

    Dette fungerer helt fint når jeg selv har spørsmål om for eksempel ViaTrumf eller Nordic Choice, og da gir forumet meg nytte i form av svar på mine spørsmål. Dette har imidlertid blitt det eneste jeg bruker forumet til, og det synes jeg er trist...

    Samletrådene fører til et mer generisk og "kjedelig" forum, som krever en større andel tid og engasjement. Det går ut over lesegleden, både for nye og for de som ønsker å bruke forumet litt mer "casually".

    Og det er nettopp når alt er samletråder at denne tøvete småpraten, som er viktig, blir unødvendig fyllstoff og forstyrrende. I kortere tråder synes jeg det er helt greit.
     
  20. VirreVapp

    VirreVapp Aktivt Medlem

    Innlegg:
    370
    Likes mottatt:
    859
    Bonuspoeng:
    93
    Noen reiser mye, noen reiser lite, noen kan alt om trumf og poeng ved kjøp av kneipbrød mens andre couldn’t care less. Så da blir det stor bredde og mye som oppleves som støy av Per men nyttig av Pål. Derfor vil nok noen falle fra og bli mindre aktive her inne. Selv er jeg vel mere i denne kategorien. Men det er vel neppe noe problem for noen.
     

Del denne siden