Tråden om forbedringsforslag og diskusjon rundt selve forumet

Tråd i 'Testforum' startet av Herlov, 01. des 2016.

  1. Weissen

    Weissen Medlem

    Innlegg:
    145
    Likes mottatt:
    237
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg synes dette forumet er fantastisk. Har vært her en stund, uten å gjør så mye utav meg, men skriver/spør om noe av og til. Digger at forumet rommer alt fra folk som har forvillet seg inn for å få hjelp med et problem, til veteraner som har stålkontroll på alt.
    Det finnes så ekstremt mange problemstillinger som innbefatter mange ulike temaer på en gang, og en litt knotete søkefunksjon gjør at det kan være vanskelig å finne frem i riktige tråder, i riktige kategorier osv. Derfor synes jeg det er helt ok at folk spør om ting som har vært diskutert tidligere, fordi jeg selv også synes det er vanskelig å finne svar av og til. Kan være enig i at diskusjoner sklir litt ut av og til, men jeg har lært mye av dette også! Takk til alle som bidrar! Jeg koser meg som regel gløgg her inne.
     
  2. sam11net

    sam11net Senior Medlem

    Innlegg:
    701
    Likes mottatt:
    394
    Bonuspoeng:
    63
    Tråder burde avsluttes mye oftere.
    "hvordan bruke viatrumf" i 2017, 2018 og 2019 er kanskje ikke helt likt.

    Nettsider og apper/programmer kan endre seg, å måtte lese igjennom 123456 sider for å finne ut hvordan noe fungere idag, er ikke så lettvint for nye brukere.

    Finnes det en god måte å bruke Awardfares på i 2017, er det ikke sikkert nettsiden ser helt lik ut i 2020.

    Da kan det lages en ny tråd for 2020, også kan alt annet arkiveres i en gammel tråd for de som ønsker å minne seg selv om at "alt var så mye bedre før".
     
    Kristian, drsyk, RescueMe and 4 others like this.
  3. Arvid1410

    Arvid1410 Veteran

    Innlegg:
    1,531
    Likes mottatt:
    6,716
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg synes heller ikke du har noe som helst å beklage. For meg er du en humørspreder og en livlig karakter med en smittende entusiasme, noe man også opplever når man møter deg. Jeg synes det er dypt urettferdig når du navngis som eneste person her i forhold til at tråder sklir ut. Vi er definitivt flere som bidrar til dette. Ettersom du også er en flittig bidragsyter med gode tips her så får man nå ha litt takhøyde for at du er den du er ;):)
     
  4. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Takk @Sonictravel og @Arvid2063 det kan sies om dere også, vi er dem vi er og vi får respektere at vi er forskjellige. Vi bør sette et punktum for ris og ros av enkeltmedlemmer, forresten er jeg ganske enig i deres ros :rolleyes:
     
    Sonictravel liker dette
  5. spacecosmos

    spacecosmos EBD

    Innlegg:
    584
    Likes mottatt:
    2,986
    Bonuspoeng:
    93
    Litt enig i at vi nå bør sette en stopper for denne (noe meningsløse) pekefingeren rettet mot enkeltpersoner. ;)

    Jeg er selv øverste sjef og administrator for et fora med snart 28 000 medlemmer (faktisk verdens største i sitt slag). Har både møtt og sett de fleste typer av folk og hva enkelte klarer å lire ut av seg. Jo flere man blir, jo vanskeligere blir det å holde seg selv i maska og forvente normal folkeskikk hos andre deltakere. Folk er folk som jeg pleier å si - på godt og vondt.

    Vi vet nok godt hvem vi selv er og i hvilken gruppe og grad man tilhører angående det å bidra. Det være moromann/kvinne eller komme med saklige og rett på sak tilbakemeldinger. Takhøyde bør man ha og samtidig kunne utfolde seg slik man er. Det er det som gjør oss mennesker unike.

    Tror nok name dropping rettet mot @drsyk (akkurat denne gangen) var ment som en kar som tåler dette og var et eksempel på joviale innlegg (forhåpentligvis!). :rolleyes:

    Anyways, synes folk nå heller bør komme med helt konkrete tiltak til hva moderatorene her bør gjøre fremover. I en konstruktiv tone og gjerne med eksempler. Ser de etterspør dette også.

    La oss alle sammen bidra til at IF blir en hyggelig og sosial plass og tilbringe tiden på. Det gagner samtlige at vi gjør en innsats for alle og enhver slik at vi skal trives her.

    Just my two cents. Over and out... :)
     
    Last edited: 24. febr 2020
    Origo, chrt, milehigh and 2 others like this.
  6. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,220
    Likes mottatt:
    17,304
    Bonuspoeng:
    293

    Av disse 6 forslagene så er 2 av teknisk art (2 og 3), som lar seg lett implementere.

    De andre derimot, er at «noen» må endre hva og hvordan de bruker forumet. Og som mange har nevnt i denne tråden; vi er alle forskjellige. Det at alle skal klare å følge disse forslagene, tror jeg aldri kommer til å skje.
     
    drsyk and Eddie47 like this.
  7. sam11net

    sam11net Senior Medlem

    Innlegg:
    701
    Likes mottatt:
    394
    Bonuspoeng:
    63
    Å huffamei å huffamei,
    jeg er så sint så fy!!
    For alt er bare tøys og tull
    i Insideflyer by!
    Hvis bare alle var som jeg –
    så ville alt bli bra.
    Men ingen andre er som meg –
    å langt i langt ifra.
    HUFF!
     
    Stuttfeiten liker dette
  8. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Selvsagt. Slik er det med forum, nesten alt styres av og er opp til folket. Da blir spm, skal man komme med forslag eller ikke?
     
    SASking and Alfred like this.
  9. Tore

    Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

    Innlegg:
    5,111
    Likes mottatt:
    114,460
    Bonuspoeng:
    350
    Du/dere klarer deg/dere med den ene kontoen som opprinnelig ble startet i 2015. Og ikke fire som det er pr i dag. Litt lettere for alle her om folk forholder seg til å ha et brukernavn
     
    cooolcatz, DanH, Kalsnes and 14 others like this.
  10. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,394
    Likes mottatt:
    3,333
    Bonuspoeng:
    113
    Der har du et fint tiltak, slette slike kontoer.

    Takk Tore :)
     
    flying_all, Eddie47 and Tore like this.
  11. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,327
    Likes mottatt:
    10,162
    Bonuspoeng:
    183
    Det er flere som påpeker at trådene kan skli litt ut, og da er det viktig at dere er flink til å rapportere tråden, slik at vi lettere kan prøve å rydde opp...

    Ellers er det bare å komme med innspill på hvordan ting kan forbedres, vi er glad for alle forslag til forbedringer.
     
  12. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,327
    Likes mottatt:
    35,302
    Bonuspoeng:
    293
    Ad. samletråder:
    Undertegnede har vel ivret for trådsammenslåing, i alle fall i noen tilfeller. Argumentet om at dette kanskje gjør trådene mer generiske og mindre interessante har jeg ikke tenkt på, men jeg har forståelse for argumentet.

    I og med at forumet har vokst i antall brukere, så skrives det vel nå flere innlegg enn da jeg begynte å luske i kulissene på den tiden da forumet het 'Bonusfeber'. Ergo kan samletrådene i noen grad ha mistet sin funksjon i dag mot tidligere. De blir kanskje rett og slett for lange/omfattende.

    Det er ikke dermed sagt at vi trenger 42 tråder om Øst-Finnmark (tenkt eksempel). All den tid søkefunksjonen på forumet ikke er intuitiv/fortrolighetsskapende, så kan det være nødvendig med noe moderering og trådsammenslåing i enkelte tilfeller.

    Ad. trådavslutning:
    Vi har et knippe tråder som er svært lange og som foreslått lenger opp kan avslutning av tråder ved årsslutt og/eller når det publiseres endringer fra kortutsteder/flyselskap osv. (vedr. det som er trådtema) være en idé. Dette kan gjøre trådene ferskere innholdsmessig og forumet beholder sin verdi.

    Ad. trådtitler:
    Etter min ringe forståelse kan vi, dersom vi ser behovet, bidra med å gi tråder en talende tittel. Det bør ikke være opp til trådstarter alene. Gode trådtitler gjør forumet mer oversiktlig og vi finner lettere fram.

    Ad. trådfjas:
    Kanskje vil kortere tråder (ved trådavslutning), flere tråder (mer spissede temamessig) og kanskje en 'fjasetråd' vil muligens kunne gjøre det slik at forumet framstår som mer informativt for dem som ønsker det – uten at det går på bekostning av det gode humør.

    Det gode humøret som mange sprer om seg her på forumet er på mange (kanskje alle) vis forbilledlig. Dette håper jeg vil fortsette.

    ***
     
    chrt, SAJblue, DanH and 4 others like this.
  13. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,907
    Likes mottatt:
    57,563
    Bonuspoeng:
    293
    Innspill til struktur:
    Kan det hjelpe med flere underforum?
    Hvis man deler inn forumet i flere underforum, vil søkefunksjonen bli mindre avgjørende.

    Kan for eksempel Reisebrev og Reisemål deles inn etter verdensdel og land?
    Da blir det enklere å finne en tråd om Boston (feks) om man gå inn på Nord-Amerika/USA, eller Bangkok som bli liggende under Asia/Thailand.
     
    RoadKing, Eddie47, cooolcatz and 3 others like this.
  14. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Det jeg liker med dette forumet er nettopp at det ikke er så mange underforum. Hvor i de områdene skal man poste reisebrev som omhandler verden rundt reiser eller reiser som er innom flere kontinent? :D

    Jeg tror nøkkelen til et ryddig forum er å gi en bra overskrift og at man oppdaterer viktige tråder med riktig info på førstesiden.
     
  15. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,907
    Likes mottatt:
    57,563
    Bonuspoeng:
    293
    Godt spørsmål.
    Kanskje man burde hatt noe funksjon i de "etiketter" som legges til når man oppretter en tråd?
    Som i Gmail hvor man ikke har mapper, men etiketter. Da kan man ha både Australia og Asia på samme tråd, sånn at tråden om CT-reisen i Biz til Australia via Singapore finnes i underforumene/etikettene Asia, Singapore, Australia, Singapore Airlines, CT og biz?

    Har de etikettene noen funksjon i dag?
     
    Finnks and flying_all like this.
  16. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,327
    Likes mottatt:
    35,302
    Bonuspoeng:
    293
    Reisebrevseksjonen bør kanskje være slik den er (unngår da det du nevner her), mens reisemålseksjonen kan kanskje deles inn i kontinenter.

    Apropos struktur: Innimellom savnet en egen Oneworld-seksjon. Vi har noen her på forumet som er svært flinke på den fronten og det hadde vært fint om 1W-gjengen hadde fått en boltreplass slik at flere kan få øynene opp for den verdenen.
     
  17. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Støtter denne med One World, er selv Finnair Platinum. Finnes et par tråder allerede, hadde vært moro med egen seksjon. :)
     
    Kristian and TravelManBiz like this.
  18. Tore

    Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

    Innlegg:
    5,111
    Likes mottatt:
    114,460
    Bonuspoeng:
    350
    Takker for mange konstruktive og gode forslag. Vi skal begynne å justere oss inn nå fremover. Alt skjer nok ikke over natten, men plutselig skjer det litt.
     
    chrt, Kristian, holmen and 4 others like this.
  19. TravelManBiz

    TravelManBiz Veteran

    Innlegg:
    1,674
    Likes mottatt:
    4,996
    Bonuspoeng:
    113
    Ja:) En egen OneWorld seksjon hadde vært topp:D Jeg lover å bidra masse der:)
     
  20. Tore

    Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

    Innlegg:
    5,111
    Likes mottatt:
    114,460
    Bonuspoeng:
    350
    Den kommer:)
     
    drsyk, TravelManBiz and Finnks like this.

Del denne siden