USA - ESTA, visum, innreise (samletråd)

Tråd i 'Reisemål' startet av peterfox, 23. jan 2015.

Tags:
  1. zerocool

    zerocool Medlem

    Innlegg:
    223
    Likes mottatt:
    51
    Bonuspoeng:
    28
    Takk! Jeg har vært i USA to ganger men det var lenge siden, og jeg bare lurer på fremgangsmåte på flyplassen. Jeg lurer på også om det er mulig å endre returdatoen etter man har fått godkjent ESTA? Vi skal reise for 3 uker, men vurderer 4 uker.. og dette er ikke sikkert før sommer tiden.. Hvis vi ombestemmer oss i sommer, og endrer returen til 1 uke seinere. Kan jeg da endre returdato i ESTA? Og evt. legge inn navnet på hotellet?

    Først registrerer man seg i ESTA, og får en bekreftelse at alt er i orden. Man reiser, og så er det slik at man kan slippe å fylle ut immigration and customs card på flyet, men bruke heller "Automated Passport Control". Hvis man gjør det, vil man korte ned tiden på immigration?
     
  2. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,918
    Likes mottatt:
    22,597
    Bonuspoeng:
    293
    ESTA varer i 2 år fra søknaden / godkjent søknad og bryr seg i utgangspunktet ikke noe om verken inn- eller utreise. Du må forholde deg til dine, er det 90 dager?, uansett. Du må fortsatt fylle ut tollskjemaet du får på flyet, men det er ikke alltid de samler det inn. Noen flyplasser har automater for de som har vært i USA med Esta tidligere, det pleier å gå ganske radig.
     
    zerocool liker dette
  3. zerocool

    zerocool Medlem

    Innlegg:
    223
    Likes mottatt:
    51
    Bonuspoeng:
    28
    Takk for svar.

    Jeg prøvde meg frem og sendte inn søknaden og da stod det:

    Esta-registreringen din er under behandling fordi en umiddelbar avgjørelse ikke kunne tas for søknaden din. Dette svaret indikerer ikke negative funn. En avgjørelse tas vanligvis innen 72 timer.

    Er det flere som har fått dette tidligere?hehe
     
    Last edited: 17. febr 2019
  4. duppsko

    duppsko Medlem

    Innlegg:
    145
    Likes mottatt:
    120
    Bonuspoeng:
    43
    Helt vanlig, fikk det senest for 2 dager siden.. 3 timer senere var den godkjent.
     
    zerocool liker dette
  5. zerocool

    zerocool Medlem

    Innlegg:
    223
    Likes mottatt:
    51
    Bonuspoeng:
    28
    Ble godkjent nå så da er alt bra :)

    Kanskje litt offtopic, men kan noen anbefale wifi pocket i USA?
     
  6. adiran

    adiran Nytt Medlem

    Innlegg:
    7
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Noen som har testet i det siste om Coop MC fremdeles gir 1% kjøpeutbytte på Payr?
     
  7. Travelbear

    Travelbear Aktivt Medlem

    Innlegg:
    284
    Likes mottatt:
    174
    Bonuspoeng:
    43
    Ingen som har testet om plastiq.com funker i Norge? Kan betale regninger med amex der skriver de.
     
    Last edited: 19. febr 2019
  8. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,297
    Likes mottatt:
    17,749
    Bonuspoeng:
    293
    Til en kostnad ja:
    "Pay with credit cards where cards are not accepted for a simple 2.5% fee."
     
  9. sam11net

    sam11net Senior Medlem

    Innlegg:
    710
    Likes mottatt:
    395
    Bonuspoeng:
    63
    virker veldig interessant.

    Dersom valget skulle stå mellom å gå glipp av en CT i slutten av året, eller å betale 2,5% så det jo en grei backup.
     
    Xflipper liker dette
  10. haakonvt

    haakonvt Medlem

    Innlegg:
    57
    Likes mottatt:
    65
    Bonuspoeng:
    18
    Tested plastiq nå og kan ikke se at man har mulighet til å betale regninger i andre land enn USA og Canada.
     
  11. MaddyX

    MaddyX Nytt Medlem

    Innlegg:
    26
    Likes mottatt:
    4
    Bonuspoeng:
    3
    Takk, super bra oversikt :)
     
  12. sulemanhersi

    sulemanhersi Nytt Medlem

    Innlegg:
    7
    Likes mottatt:
    2
    Bonuspoeng:
    3
    Hei

    Er det slik at hvis jeg fyller TW med Trumf Visa så får jeg trumf på dette?

    Eks.

    Det er 0,5% på trumf visa som betyr 0,075 EBP ved fast overføring fra trumf.

    Hvis du da fyller TW med 20'000,- i mnd så vil det gi deg:

    1500 EBP via Trumf Visa
    3000 EBP via TW

    Kan dette stemme eller det begrensninger jeg ikke ser?

    Tenker da at man kan fylle revolut kortet via curve og betale alle regninger og slikt via payr.

    EDIT: Endret fra 2% til 0,5%. Ser nå at det blir waste å bruke trumf til dette, men sånn helt teoretisk går det?
     
    Last edited: 20. febr 2019
  13. morpheus77

    morpheus77 Medlem

    Innlegg:
    51
    Likes mottatt:
    12
    Bonuspoeng:
    8
    Trumf visa gir ikke trumf for bruk i payr lenger men mulig å få for spend i tw. Ikke sjekket
     
  14. Maggie

    Maggie Veteran

    Innlegg:
    4,482
    Likes mottatt:
    25,245
    Bonuspoeng:
    183
    Er de like strenge til små barn om at passet må være gyldig minimum 6mnd etter hjemreise for godkjenne esta?
    Vi var i statene sist sommer og måtte alle ha esta som vel er gyldige i 2år?
    Den ene av ungenes pass går ut noen mnd etter at vi er hjemme igjen fra årets ferie
     
  15. ccurrahee

    ccurrahee Fly sa du?

    Innlegg:
    10,180
    Likes mottatt:
    36,737
    Bonuspoeng:
    293
    Komplett. no :) for å gå litt utenfor spørsmålsstillingen.
     
    Anita liker dette
  16. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,170
    Likes mottatt:
    7,512
    Bonuspoeng:
    293
    For norske pass kreves det kun at passet er gyldig når man er der, også for voksne. Bare vær obs på at esta da kun får gyldighet til passets gyldighet går ut.
     
    Maggie and Sonictravel like this.
  17. ccurrahee

    ccurrahee Fly sa du?

    Innlegg:
    10,180
    Likes mottatt:
    36,737
    Bonuspoeng:
    293

    Det er forskjellige prosedyrer på forskjellige flyplasser. Så med mindre du finner noen som kan fortelle deg oppdatert info på den flyplassen og ESTA/ Visa typen du og dine medreisende reiser inn på så er det ikke gitt at infoen du får stemmer helt.

    I og med at du har tenkt til å søke om ESTA, så får vi forvente at du får det for 2 år. Husk å søke via nettsiden til ambassaden og ikke via en av svindelsidene som tar gebyrer.

    Et ESTA er ikke et visum, bare en pregodkjenning på at du får lov til å fly til USA og få visumet ditt når du ankommer. Du må regne med å fylle ut immigrasjon og toll skjema uansett på flyet. Men det er ikke gitt at noen samler dem inn.

    Du kan logge på og oppdatere info i ESTA i ettertid. I og med at et ESTA varer i 2 år, eller intill du får nytt pass.

    Du kommer da til USA med nytt ESTA/PASS for første gang. Sansynligvis må du da via en maskin, registrere deg og så inn i en kø for manuell sjekk. Neste gang du reiser inn med samme ESTA er det da god sjanse for at du slipper manuell sjekk. Men det varierer som sagt, fra flyplassene.
     
  18. Maggie

    Maggie Veteran

    Innlegg:
    4,482
    Likes mottatt:
    25,245
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for svar.
    Mener jeg tidligere har fått høre at passet må ha minimum 6mnd gyldighet etter endt opphold,har de gått bort fra det?
    Esta er gyldig ut passets gyldighetstid? Eller maks 2år?
     
  19. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,918
    Likes mottatt:
    22,597
    Bonuspoeng:
    293
    6 mnd er forrsatt anbefalt i følge regjeringen.no.
     
    Maggie liker dette
  20. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,170
    Likes mottatt:
    7,512
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg lurer litt på hvorfor siden nesten alle land som kvalifiserer for esta også har unntak for seksmånedersregelen, men hvis man vil være helt sikker så bør man kanskje fornye passet ja.
     
    Maggie liker dette

Del denne siden