USA - ESTA, visum, innreise (samletråd)

Tråd i 'Reisemål' startet av peterfox, 23. jan 2015.

Tags:
  1. Arvid1410

    Arvid1410 Veteran

    Innlegg:
    1,563
    Likes mottatt:
    6,998
    Bonuspoeng:
    183
    Artig...

    Noen turer jeg har glemt her tydeligvis. Det er åpenbart ikke IATA koder de operer med heller her.
    upload_2022-1-14_14-33-50.png
    NEW må være Newark, men hva er NYC? Er det JFK?
     
  2. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,395
    Likes mottatt:
    10,382
    Bonuspoeng:
    183
    CCC er den del av passnummer, og skal være med.
     
  3. Flyrlavt

    Flyrlavt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,495
    Likes mottatt:
    3,967
    Bonuspoeng:
    113
    Tar alltid med CCC og har ikke hatt noen problem, var også innom AMS noen ganger i 2021 for transit, ingen spørsmål og ingen problem.

    Her har du vert skikkelig uheldig.
     
  4. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
    Det haakonks sier er riktig. Jeg bruker kun tallene, basert på min erfaring det siste året.

    Dette inkluderer visumsøknader, eVisa, flybilletter og check-in, PCR-test, APIS, Immigration/landing forms og alt relatert til innreise, helse- og covidpapirer.

    Enkelte felt online for passport number liker ikke CCC. Men noen skjema tror også at mobilnummer har area code og alle papirskjema har som vi vet for liten plass.

    Welcome to 2022, du får prøve deg fram.
     
    Last edited: 14. jan 2022
  5. ccurrahee

    ccurrahee Fly sa du?

    Innlegg:
    10,187
    Likes mottatt:
    36,754
    Bonuspoeng:
    293
    Håper noen tar vare på deg videre. Vil si det er fullt lov å påpeke at flyselskapet har gjort en grov feil her, og at du forventer god behandling når de ombooker deg videre.
     
    Hanto22 liker dette
  6. Hanto22

    Hanto22 Medlem

    Innlegg:
    74
    Likes mottatt:
    856
    Bonuspoeng:
    83
    Ente med min korteste utenlandstur noensinne, Krs-Ams 06.00 og tilbake til KRS klokka 13.40 samme dag :)
    Opprinnelig tur var :
    upload_2022-1-14_17-3-8.png

    Ettersom det var jobbreise så ordnet reisebyrået billett tilbake til krsand og resterende billett til USA kansellert :)
     
  7. ccurrahee

    ccurrahee Fly sa du?

    Innlegg:
    10,187
    Likes mottatt:
    36,754
    Bonuspoeng:
    293
    De beste jobbmøtene er de som aldri blir noe av.......

    :D
     
    Arvid1410 liker dette
  8. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
    Fortell litt mer om hvem som sa passet ditt ikke var godt nok og hvorfor de mente dette.

    Det må jo være noen rimelig inkompetente kontrollører som ikke ser forskjell på et normalt maskinlesbart/biometrisk pass fra Norge og et Nødpass med håndskrevet info og innlimt bilde.

    Innsjekk og Transit Desk ved en hovedflyplass i EU kan scanne pass, lese chip og Schiphol har vel sett mengder med Norske pass siden det nye designet kom.

    Føler det er noe som ikke stemmer med denne historien, og hvorfor du ikke fikk elevert saken og avklart den on-site på AMS.


    [​IMG]
     
    Last edited: 14. jan 2022
    NoLimit and Flyingdutchman like this.
  9. Neguah

    Neguah Aktivt Medlem

    Innlegg:
    276
    Likes mottatt:
    125
    Bonuspoeng:
    43
    Noen vet hvilken Covid-19-test som kreves for innreise til USA? Jeg ser på CDC sine hjemmesider ( https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/travelers/testing-international-air-travelers.html ) at det kreves negativ test senest 24 timer før avreise. Det står derimot ingenting om hvilken test. Er hurtigtest (ikke hjemmetest) tillatt?

    Edit: Jeg fant omsider svaret her:
    https://www.flysas.com/en/traffic-information/message/#entry-restrictions-countries
    Regner med det holder å fremvise den utskriftsvennlige versjonen før avreise fra den første flyreisen, eller er det ved ankomst USA?
     
    Last edited: 14. jan 2022
  10. Maggie

    Maggie Veteran

    Innlegg:
    4,484
    Likes mottatt:
    25,266
    Bonuspoeng:
    183
    Det med 24 timer før avreise må Gahr Støre ha holdt tale om hver dag siste 3 mnd til det Norske folk ;)
    Ikke siste 24 timer men dagen før avreise er fasiten.
    Antigen holder.
     
    Jeanette liker dette
  11. Neguah

    Neguah Aktivt Medlem

    Innlegg:
    276
    Likes mottatt:
    125
    Bonuspoeng:
    43
    Får ikke alltid med meg hva Støre sier, så jeg henviser meg selv til internett.
    Ser på SAS sine sider at det er dagen før, men det spiller egentlig ikke noe rolle. Må bare få fikset meg en test som kan dokumenteres. Jeg har en hurtigtest fra tidligere, men der står det ikke kontaktinformasjon til laboratoriet, bare navnet på laboratoriet. Hvordan fikser dere test før dere reiser til USA?
     
  12. Tore

    Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

    Innlegg:
    5,154
    Likes mottatt:
    114,700
    Bonuspoeng:
    350
    Jeg tok antigen hurtigtest på OSL. 1190kr svar på 15 min. Men de sier det kan ta opp til fem timer når det er travelt. Har du fly feks tirsdag kl 15 kan du ta test mandag kl 08. Det er datoen før som er gjeldende ikke 24t som det feilaktig blir sagt omkring.
     
    Neguah, Maggie and Travellingalf like this.
  13. runarg

    runarg Aktivt Medlem

    Innlegg:
    342
    Likes mottatt:
    749
    Bonuspoeng:
    93
    Det billigste jeg har sett er OsloHelse. Der får du Antigen test med svar på 15 minutter til 645 hvis du har SAS billett innen 72 timer. Svar på HelseNorge som er gyldig for innreise til USA. Jeg skal selv ta denne på OsloS lørdag før avreise til SFO søndag,
     
    indahla liker dette
  14. CCS87

    CCS87 Medlem

    Innlegg:
    80
    Likes mottatt:
    96
    Bonuspoeng:
    18
    Noen som kan fortelle meg hvordan jeg får tak i "- a letter issued by a health authority stating that the passenger has been cleared for travel." etter gjennomgått Covid-19 sykdom?

    Man kan jo alltids teste før avreise, men man risikerer jo å teste positivt i lang tid etter sykdom, selv om man har vært erklært frisk en stund?
     
  15. Maggie

    Maggie Veteran

    Innlegg:
    4,484
    Likes mottatt:
    25,266
    Bonuspoeng:
    183
    Tonjemo and Jeanette like this.
  16. Tore

    Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

    Innlegg:
    5,154
    Likes mottatt:
    114,700
    Bonuspoeng:
    350
    Legen din utsteder dette
     
    CCS87 and Maggie like this.
  17. Lillegutt

    Lillegutt Lonesome traveler

    Innlegg:
    226
    Likes mottatt:
    949
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg fikk min hos fastlegen
     
  18. snik

    snik Aktivt Medlem

    Innlegg:
    404
    Likes mottatt:
    558
    Bonuspoeng:
    93
    Du får se det positive i det, 600 EUR i denied boarding compensation fra KLM :)
     
    Shyneno liker dette
  19. BamBamBoogey

    BamBamBoogey Medlem

    Innlegg:
    133
    Likes mottatt:
    999
    Bonuspoeng:
    93
  20. marekz

    marekz Medlem

    Innlegg:
    228
    Likes mottatt:
    381
    Bonuspoeng:
    63
    Det er en viss forskjell på bonuspoeng og kryptovaluta, da.

    Det har blitt utredet allerede. Konklusjonen var at bonuspoeng opptjent ved tjenestereiser ikke kan brukes privat. Poeng opptjent via eksempelvis Trumf, var ikke signifikante nok til at de utgjorde noe forskjell. Heldigvis for oss, som tjener mesteparten av bonuspoengene den veien.

    Det mest utfordrende nå, er å faktisk bruke poengene.
     
    BamBamBoogey and Sunnfjordingen like this.

Del denne siden