USA - ESTA, visum, innreise (samletråd)

Tråd i 'Reisemål' startet av peterfox, 23. jan 2015.

Tags:
  1. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
    Bump til @Hanto22

    Emergency/Temporary Passport er godkjent for innreise og transit i USA dersom det er biometrisk. Jeg tror ikke på at ansvarlig staff fra Delta ved gate i AMS ikke viste dette. Her er det noe som ikke stemmer.

    https://www.dhs.gov/visa-waiver-program-requirements

    https://travel.state.gov/content/travel/en/us-visas/tourism-visit/visa-waiver-program.html

    Flyplassen, KLM og Delta skanner hundrevis av pass daglig og burde enkelt kunne kontrollere og bekrefte passet ditt.

    Hvorfor prøvde du ikke å ordne ESTA på ditt andre pass og ta en senere flight? ESTA gir ofte svar på få minutter og det var flere avganger til østkysten.
     
    Maggie liker dette
  2. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,324
    Likes mottatt:
    5,231
    Bonuspoeng:
    183
    Chief Inspector @Edvard har fått teften av noe. Nå er det bare å passe seg så du ikke bli arrestert... :D
     
    Maggie liker dette
  3. mrt

    mrt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,330
    Likes mottatt:
    868
    Bonuspoeng:
    113
    Samtidig syns jeg det er både interessanet og lærerikt å finne ut den rette grunnen, slik at man kan ta valget om gjøre det igjen, eller unngå å havne i samme situasjon...
     
    Flyingdutchman liker dette
  4. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,324
    Likes mottatt:
    5,231
    Bonuspoeng:
    183
    Selvfølgelig! Men da må jo vedkommende svare på det ;)
     
  5. mrt

    mrt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,330
    Likes mottatt:
    868
    Bonuspoeng:
    113
    Så sant, så sant... :D
     
    Jeanette liker dette
  6. magnusha

    magnusha YouTuber @awardviking

    Innlegg:
    280
    Likes mottatt:
    417
    Bonuspoeng:
    63
    Slapp du kravet om test før avreise, eller tok du det i tillegg til det dokumentert?
     
  7. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,395
    Likes mottatt:
    10,382
    Bonuspoeng:
    183
    Med positiv test og attest fra lege at du har gjennomgått korona og er "fit to fly" er du unntatt kravet om test før avreise i 90 dager etter den positive testen.
     
    Edvard and magnusha like this.
  8. Maggie

    Maggie Veteran

    Innlegg:
    4,484
    Likes mottatt:
    25,267
    Bonuspoeng:
    183
    Tror man slipper testen så lenge man har gjennomgått covid siste 90 dager og kan dokumentere dette.
     
  9. BamBamBoogey

    BamBamBoogey Medlem

    Innlegg:
    133
    Likes mottatt:
    999
    Bonuspoeng:
    93

    Åh, jeg skjønner. Godt å vite at dette allerede er utredet.

    Ja! Gleder meg til det er fri og fullt fri himmel
     
  10. magnusha

    magnusha YouTuber @awardviking

    Innlegg:
    280
    Likes mottatt:
    417
    Bonuspoeng:
    63
    Må dette kun dokumenteres på OSL, eller må man også vise noe ved grensekontrollen på vei inn også? Reiser til USA på fredag, men stress hvis man egentlig måtte ha med negativ/positiv test uansett, sammen med det "fit to fly" dokumentet.
     
  11. Trent600

    Trent600 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    386
    Likes mottatt:
    651
    Bonuspoeng:
    93
    I utgangspunktet er det kun på avreiseflyplassen dette vil sjekkes. Når jeg ankom Newark den 11. november ble alle med utenlandsk pass sendt videre etter immigrasjon for sjekk av vaksinepass og testresultat, men har ikke hørt om andre her som har opplevd det samme og det begynner å bli en god del IF'ere som har vært over siden de åpnet.
     
  12. oleredv

    oleredv Senior Medlem

    Innlegg:
    849
    Likes mottatt:
    3,790
    Bonuspoeng:
    93
    Ingen sjekk av test/vaksine/recovery ved innreise til Chicago på lørdag i allefall. Kun immigrasjon som vanlig.

    Måtte vise dokumentasjonen ved innsjekk BGO og levere dette 7-siders arket frå CDC der ein bekrefter vaksinestatus/test/recovery ved boarding i Købehavn.
     
    kjeid liker dette
  13. Lillegutt

    Lillegutt Lonesome traveler

    Innlegg:
    226
    Likes mottatt:
    949
    Bonuspoeng:
    93
    Ingen sjekk i Miami forrige uke, men manuell immigrasjon. (Ikke automat, og ikke stempel i pass)
     
    kjeid liker dette
  14. TomF66

    TomF66 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,305
    Likes mottatt:
    1,297
    Bonuspoeng:
    113
    Det høres merkelig ut. Alle ordinære pass i Norge starter med C nå....så det må de nok evt. lære seg (Emergency pass starter med K..
     
  15. Teknolai

    Teknolai EBD

    Innlegg:
    167
    Likes mottatt:
    171
    Bonuspoeng:
    43
    Er det noen som har testet dette nylig, og vet om man fortsatt får FlyingBlue poeng for å sette inn penger på Revolut?
     
  16. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,793
    Likes mottatt:
    21,903
    Bonuspoeng:
    293
    Spørsmål ang. ESTA-søknad:
    Jeg skal en tur til New York i februar. Kun en overnatting før jeg flyr videre til Japan.
    I tillegg skal sønnen min og jeg til California i april. Da skal vi kun til USA og hjem til Norge igjen.

    Jeg søkte akkurat om ESTA for oss begge (gruppe) og la inn informasjon som om vi kun skal til California, altså benyttet adresse til hotellet der. Jeg la ikke inn noen informasjon om turen til New York. Vil dette skape trøbbel? En ESTA skal jo kunne brukes til flere turer ..

    Har ikke betalt ennå. Bør jeg endre adresser på min søknad til å reflektere turen til New York?
     
  17. Wendel

    Wendel Medlem

    Innlegg:
    203
    Likes mottatt:
    518
    Bonuspoeng:
    93
    Ved tidligere reiser til USA har jeg aldri endret adresse i ESTA søknaden. Var blant annet i NY våren 2018 og i LA på høsten. Ble aldri stilt noen spørsmål vedrørende esta'n når jeg ankom LA da i hvert fall.
     
  18. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,793
    Likes mottatt:
    21,903
    Bonuspoeng:
    293
    Men da har du sikker lagt inn den første adressen. I mitt tilfelle er det motsatt ..
     
  19. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,690
    Likes mottatt:
    872,285
    Bonuspoeng:
    293
    Nei … det sjekkes bare at du har ESTA…
    Jeg fornyer ESTA når den går ut og legger inn en dummi-booking .. og da kommer jeg inn hver gang.
     
    indahla liker dette
  20. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,910
    Likes mottatt:
    2,023
    Bonuspoeng:
    113
    Hvor lang tid tok manuell immigrasjon?
     

Del denne siden