Bump til @Hanto22 Emergency/Temporary Passport er godkjent for innreise og transit i USA dersom det er biometrisk. Jeg tror ikke på at ansvarlig staff fra Delta ved gate i AMS ikke viste dette. Her er det noe som ikke stemmer. https://www.dhs.gov/visa-waiver-program-requirements https://travel.state.gov/content/travel/en/us-visas/tourism-visit/visa-waiver-program.html Flyplassen, KLM og Delta skanner hundrevis av pass daglig og burde enkelt kunne kontrollere og bekrefte passet ditt. Hvorfor prøvde du ikke å ordne ESTA på ditt andre pass og ta en senere flight? ESTA gir ofte svar på få minutter og det var flere avganger til østkysten.
Chief Inspector @Edvard har fått teften av noe. Nå er det bare å passe seg så du ikke bli arrestert...
Samtidig syns jeg det er både interessanet og lærerikt å finne ut den rette grunnen, slik at man kan ta valget om gjøre det igjen, eller unngå å havne i samme situasjon...
Med positiv test og attest fra lege at du har gjennomgått korona og er "fit to fly" er du unntatt kravet om test før avreise i 90 dager etter den positive testen.
Åh, jeg skjønner. Godt å vite at dette allerede er utredet. Ja! Gleder meg til det er fri og fullt fri himmel
Må dette kun dokumenteres på OSL, eller må man også vise noe ved grensekontrollen på vei inn også? Reiser til USA på fredag, men stress hvis man egentlig måtte ha med negativ/positiv test uansett, sammen med det "fit to fly" dokumentet.
I utgangspunktet er det kun på avreiseflyplassen dette vil sjekkes. Når jeg ankom Newark den 11. november ble alle med utenlandsk pass sendt videre etter immigrasjon for sjekk av vaksinepass og testresultat, men har ikke hørt om andre her som har opplevd det samme og det begynner å bli en god del IF'ere som har vært over siden de åpnet.
Ingen sjekk av test/vaksine/recovery ved innreise til Chicago på lørdag i allefall. Kun immigrasjon som vanlig. Måtte vise dokumentasjonen ved innsjekk BGO og levere dette 7-siders arket frå CDC der ein bekrefter vaksinestatus/test/recovery ved boarding i Købehavn.
Det høres merkelig ut. Alle ordinære pass i Norge starter med C nå....så det må de nok evt. lære seg (Emergency pass starter med K..
Er det noen som har testet dette nylig, og vet om man fortsatt får FlyingBlue poeng for å sette inn penger på Revolut?
Spørsmål ang. ESTA-søknad: Jeg skal en tur til New York i februar. Kun en overnatting før jeg flyr videre til Japan. I tillegg skal sønnen min og jeg til California i april. Da skal vi kun til USA og hjem til Norge igjen. Jeg søkte akkurat om ESTA for oss begge (gruppe) og la inn informasjon som om vi kun skal til California, altså benyttet adresse til hotellet der. Jeg la ikke inn noen informasjon om turen til New York. Vil dette skape trøbbel? En ESTA skal jo kunne brukes til flere turer .. Har ikke betalt ennå. Bør jeg endre adresser på min søknad til å reflektere turen til New York?
Ved tidligere reiser til USA har jeg aldri endret adresse i ESTA søknaden. Var blant annet i NY våren 2018 og i LA på høsten. Ble aldri stilt noen spørsmål vedrørende esta'n når jeg ankom LA da i hvert fall.
Nei … det sjekkes bare at du har ESTA… Jeg fornyer ESTA når den går ut og legger inn en dummi-booking .. og da kommer jeg inn hver gang.