USA - ESTA, visum, innreise (samletråd)

Tråd i 'Reisemål' startet av peterfox, 23. jan 2015.

Tags:
  1. ccurrahee

    ccurrahee Fly sa du?

    Innlegg:
    10,188
    Likes mottatt:
    36,755
    Bonuspoeng:
    293
    På de to ankomstene mine den siste uke tok det 45 min på første og 1 min på siste( ikke Miami) Har ikke sett noen automater i bruk noe sted siden pre Covid.

    Forskjellen var et fullt Emirates fly som kom før oss inn.
     
    view liker dette
  2. Lillegutt

    Lillegutt Lonesome traveler

    Innlegg:
    226
    Likes mottatt:
    949
    Bonuspoeng:
    93

    Tok ca 35min
    Og, det var utdeling av Covid selv test da vi gikk ut gjennom toll'en
     
  3. Raffel

    Raffel Nytt Medlem

    Innlegg:
    28
    Likes mottatt:
    51
    Bonuspoeng:
    13
    Noen som har vært i USA nylig og tatt tredje dose? fant dette hos CDC: «Your last dose must have been given a full 14 days before the day you board your flight to the United States.»

    3 dose ble tatt for 8 dager siden og skal etter planen til Miami på fredag, frykter at MR ryker o_O Med mindre dose 3 ikke «teller»!?!
     
  4. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,578
    Likes mottatt:
    22,660
    Bonuspoeng:
    183
    Bare å skrive ut vaksinasjonskortet, der står dato for alle skudd.
    Last dose er dose 2, altså dosen som sørger for at du telles som fullvaksinert etter CDC sine regler.
    Jeg var på tur med en fersk dose 3 i kroppen, hadde riktignok skrevet ut covidpass dagen før jeg tok den 3. slik at det kun viser de to «tellende» doser for å unngå forvirring. Men, hadde også skrevet ut en som viste alle 3, i tillegg til vaksinasjonsoversikt.
    Bedre å ta med for mye enn for lite info.
     
    Jeanette liker dette
  5. Raffel

    Raffel Nytt Medlem

    Innlegg:
    28
    Likes mottatt:
    51
    Bonuspoeng:
    13
    Nydelig, takk for raskt svar :)
     
  6. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,324
    Likes mottatt:
    5,231
    Bonuspoeng:
    183
    1 time og 45 min på fredag...
     
    view liker dette
  7. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,324
    Likes mottatt:
    5,231
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg gjorde det samme da det kun gikk en uke mellom booster og avreise. Men immigration i USA var bare interessert i å se passet mitt og det hele tok 30 sek, inkludert fingeravtrykk.
     
  8. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,578
    Likes mottatt:
    22,660
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, samme her. "Have your documents ready" betydde kun passet, var forberedt og hadde permen med alle utskrifter klar men immigrationfyren var ikke interessert i annet enn passet.
    Kun et par kjappe standardspørmål og velkommen til USA.
     
  9. rgn

    rgn Medlem

    Innlegg:
    213
    Likes mottatt:
    126
    Bonuspoeng:
    43
    Dobbeltsjekker. Er svar på helsenorge.no gyldig ved innreise i USA? Vises denne ved ombordstigning på flyet og på grensen?
     
  10. Trent600

    Trent600 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    386
    Likes mottatt:
    651
    Bonuspoeng:
    93
    Testresultatet ditt kommer inn i EU sertifikatet og vil sjekkes ved innsjekk. Med all sannsynlighet vil det ikke sjekkes ved innreise til USA, men det skjedde faktisk meg, sto en gjeng etter immigrasjonen og da sjekket de side 1 (vaksine) og side 2 (testresultatet) og det var det.

    Etter test hos OsloHelse står det følgende i EU sertifikatet: https://insideflyer.no/forums/threads/corona-tråden.15336/page-87#post-422361

    Jeg skal ned å ta test i morgen igjen, forhåpentligvis LA og så Hawaii til helgen :D
     
    Jeanette, Lillegutt and rgn like this.
  11. Raffel

    Raffel Nytt Medlem

    Innlegg:
    28
    Likes mottatt:
    51
    Bonuspoeng:
    13
    Vil anbefale alle å skrive ut skjemaet hvor du bekrefter at du er fullvaksinert og at du har testet negativt på covid (link ligger ett eller annet sted i denne tråden). SAS tar 100,- for 5 A4 sider ved innsjekk
     
  12. Trent600

    Trent600 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    386
    Likes mottatt:
    651
    Bonuspoeng:
    93
    Ja man bør jo skrive det ut på forhånd, men hvor sjekket du inn? Jeg sjekket inn på OSL nå, skal til LAX via CPH og da ble det ikke nevnt i det hele tatt og det er jo ved gate de samles inn. Samme før jul.
     
  13. Trent600

    Trent600 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    386
    Likes mottatt:
    651
    Bonuspoeng:
    93
    Sjekket inn på OSL idag…ble spurt hvor jeg skulle, jeg svarte LAX via CPH og la frem bevis på tatt vaksine og testresultatet fra i går, begge deler i EU sertifikatet.

    Fikk som svar at det ikke holdt med testresultat i EU sertifikatet, men at jeg måtte ha «fit for flight» bevis i tillegg. Jeg visste jo at det ikke stemte, så sto på mitt og etter et par minutters scrolling på skjermen så gikk han med på at jeg hadde rett.

    Han unnskyldte seg med at reglene forandret seg hele tiden, men synes det er litt rart at han ikke kjente til reglene for USA, har vel vært uforandret siden de åpnet 8. nov.
     
    Jeanette, Gabface, holmen and 2 others like this.
  14. Raffel

    Raffel Nytt Medlem

    Innlegg:
    28
    Likes mottatt:
    51
    Bonuspoeng:
    13
    Sjekket inn på OSL (og flyr direkte), gadd ikke skrive ut på forhånd da jeg leste at noen her uansett fikk nytt skjema av SAS.
     
    Last edited: 28. jan 2022
    Trent600 liker dette
  15. Maggie

    Maggie Veteran

    Innlegg:
    4,484
    Likes mottatt:
    25,267
    Bonuspoeng:
    183
    Fit for flight er vel kun om man har gjennomgått covid siste 90 dager?
     
  16. Trent600

    Trent600 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    386
    Likes mottatt:
    651
    Bonuspoeng:
    93
    Noe jeg ikke har, men fikk jo ikke noe spørsmål om det heller, så fikk mer inntrykk av at han trodde alle måtte ha det.
     
    Maggie liker dette
  17. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    17,509
    Likes mottatt:
    62,923
    Bonuspoeng:
    293
    Er visst bare i Norge (direkteflight) at man må ha det skjema selv. På CPH og ARN får man utdelt.
     
  18. oleredv

    oleredv Senior Medlem

    Innlegg:
    849
    Likes mottatt:
    3,790
    Bonuspoeng:
    93
    Er nok greiast å ha med sjøl om ein har mulighet til det. Forøvrig forskjell på handtering av dette etter mi erfaring: Med SAS så blei skjema levert inn i København ved boarding. I Frankfurt forrige helg så blei skjema ikkje levert inn. Dog var det smått kaotisk med ein tilnærma full 747 som skulle boardast og der køen av folk som skulle ha dokumentsjekk voks seg stadig lenger samtidig som boarding var godt i gang.
     
  19. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    17,509
    Likes mottatt:
    62,923
    Bonuspoeng:
    293
    Helt klart.
    Pre-Covid hadde jeg gjerne ikke med meg noe som helst, men nå har jeg laget en mappe med masse papirer. Alt er skrevet ut, og alt er klart til kontroll. Det er bedre å ha papirer som ikke brukes, enn å måtte bruke masse tid på å finne frem underveis.
     
    Flyingdutchman, oleredv, Earl and 4 others like this.
  20. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,040
    Likes mottatt:
    33,270
    Bonuspoeng:
    293
    SAS Norge forsøker å spe på kassa.
     
    PaalAndre1977 liker dette

Del denne siden