[ Så hvis jeg forstår dette riktig må man gå i manuell kontroll første gang på ny ESTA, mens man resten av gangene på samme ESTA kan gå i automat? Men når man da går i automat, man må fortsatt levere fra seg denne lappen til en fyr som sitter i kuben sin som ser over før han slipper deg gjennom? Man kan ikke gå gjennom uten å være i kontakt med noe folk?
Jeg mener det er når du er førstereis på USA at du må gjennom ESTA, jeg har iallefall sluppet gjennom på automat med ferskt ESTA. Ja. Vet ikke hvilke grunner du har for å stresse med det, men skal du til USA kan du ikke gjøre regning med å ikke møte noen ifb med immigrasjonen. Heller det motsatte. Selv om flere av oss her normalt har rask og effektiv immigrasjon, så kan vi plutselig bli tatt til side og kryssforhørt. Det er også normal prosedyre der borte, dessverre.
Nå har jeg bare 1, erfaring på området, men hvis jeg kan svare igjen til sommeren er jeg litt nærmere antall innreiser som tilsier at jeg kan lage statistikk. Nei seriøst, Automaten hjelper deg bare gjennom immigrasjon, den lille slippen du fyller ut på flyet og leverer(Us Customs and border declaration form) måtte jeg levere til en hyggelig mann i Boston nå nettop. Så får vi håpe at de to byråene klarer å samarbeide godt nok til at begge typer informasjon kan gis på samme automat i nær fremtid. Men sånn jeg har skjønt det er køpotensialet vesentlig mindre hos han som samler inn små blå lapper en hos de strenge herrene som vokter den amerikanske grensen mot Norske Middelklasseturister.
Har vaert i Statene 3 ganger siden februar og merker at det er stor forskjell paa de alternative flyplassene feks, MIA har til tider times vis med ko selv med automater. Noen som har nok erfaring til USA til aa lage en liste med gode reise tider hvor man slipper flere timer med ko?. Og liste med flyplasser (terminaler) med automater? Haaper jo at global entry aapner for oss nordmenn snart. Unnskylder for mangel paa norske bokstaver
Ok, det er selvsagt ikke noe stress å innom en fyr for å levere lappen. Grunnen til at jeg spurte var rett og slett i forhold til om det var et annet sted å gå om det evt. var kjappere. Uansett mener jeg å huske det var veldig mye automater på IAD så da går vel denne biten rimelig fort, gitt at man ikke blir tatt ut til avhør så klart.
Jeg kan ikke si jeg har god erfaring med flyplassene til å lage en liste, men sist jeg dro over fant jeg denne siden som (hvis jeg forstår den riktig) logger antall passasjerer og ventetid på flyplassene listet under. Det er vel nærliggende å tro at fredagen du reiser gjerne ligner de foregående fredagene osv. https://awt.cbp.gov/
DEN har også automat. Man skal i utgangspunktet ikke trenge ny ESTA om man reiser innenfor en to-års periode. Jeg var i transit gjennom EWR i sommer og hadde egentlig gyldig ESTA. Siden jeg er et nervevrak på sånne ting fikset jeg et nytt siden jeg bare skulle gjennom transit selv om jeg allerede hadde et gjeldende. Spurte grensevakten om det egentlig var nødvendig, og han svarte nei. Ca 3 måneder etter jeg sendte mail til CBP fikk jeg dette svaret: Thank you for contacting the U.S. Customs and Border Protection (CBP) Information Center. With an approved ESTA authorization, you can provide CBP with updated travel information when you complete U.S. Customs and Border Protection Declaration Form 6059B. Additional information is available on our site at the following link: http://www.cbp.gov/travel/us-citizens/sample-declaration-form. If you have any other questions or concerns, please feel free to update this incident. Thank you again for contacting the CBP Information Center.
Å stresse med om det er automat eller ikke på flyplassen er jo et villspor. Det som "teller" er man man med "Repeat ESTA" går man igjennom samme prosess som US Citizens, om det så er automat eller ikke*. Den køen er som regel (men ikke alltid) kjappere, uavhengig av om det er automat eller ikke (automaten er jo egentlig litt gimmicky uansett, bottlenecken er uansett de manuelle skrankene, og det er ikke snakk om mange sekundene man sparer i skranken ved å ha vært igjennom automaten først). Litt avhengig av flyplass er det mest ideelle å bruke automat, men så ikke bli "akseptert" av automaten. Da havner man (ihvertfall i Boston) i en egen kø som nesten alltid er tilnærmet ikke-eksisterende. En annen litt festlig ting med Boston er at personalet som sier til deg hvilken kø du skal stå i ved ankomst tilsynelatende ikke alltid visste at repeat ESTA kunne gå i samme kø som US-citizens, men jeg hadde aldri noen problemer med å snike meg over i den andre køen når de ikke så mot meg. *Selvfølgelig er det ikke et "repeat ESTA" opplegg på alle flyplasser, men de aller fleste jeg har vært på har det... Mulig at EWR er unntaket. Husker ikke, og det er lenge siden jeg har vært der nå.
Vipps: SAS EuroBonus World Mastercard Premium gir EB SAS EuroBonus World Mastercard gir EB Bank Norwegian gir CashPoints Shell MasterCard gir Trumf Flying Blue MC (premium) gir Flying Blue Miles DNB MasterCard "EuroBonus" gir IKKE EB Jeg har bestilt det nye sas mastercard premium. Er dette den som gir på vipps eller ikke? Hva er forskjell mellom sas world premium og dnb mastercard eurobonus?
Ser forresten det står noe om ytterlige forsikrifter fra TSA i USA fra og med 26. oktober som gjør at man bør møte tidligere på flyplassen. Noen som har noe erfaringer med dette? Jeg skal fly TRD - CPH - IAD og har spurt SAS på chatten hvor dette evt. skjer for min del, ved innsjekk i Trondheim eller i København? Jeg ville sagt København er det mest naturlige mtp førstre strekket er en rute operert av CityJet. Hun ene på SAS-chatten svarte at det skjedde på Værnes og at jeg bør være der 3 timer før avgang (på et 06:00-fly) mens hun andre på chatten svarte at det skjer i København. Noen her inne vet gjerne noe om dette?
3 timer før på Værnes? Tror ikke vedkommende helt er kjent med regionale flyplasser i Norge Jeg hadde vel omtrent gjort som vanlig, lagt på 30 minutter kanskje... Men jeg er jo også svært avslappet på reise og stresser sjelden.
Glemte å legge til at adresse for natten er Radisson BLU, med frokost, så jeg vurderer å droppe loungebesøket(!).
Aha.. Så da hadde jeg vel gått fra hotellet rundt 8-8:30 engang. Du kan jo for å safe gå bort kl 07, droppe koffert og så gå tilbake på hotellet for frokost.