USA - ESTA, visum, innreise (samletråd)

Tråd i 'Reisemål' startet av peterfox, 23. jan 2015.

Tags:
  1. DanH

    DanH Senior Medlem

    Innlegg:
    1,197
    Likes mottatt:
    1,979
    Bonuspoeng:
    113
  2. benair

    benair Medlem

    Innlegg:
    137
    Likes mottatt:
    220
    Bonuspoeng:
    43
    Hei,
    sliter litt med å henge med her, får man fortsatt EB ved bruk av SASMC på Vipps?

    Mvh
    Ben
     
  3. Mavo

    Mavo Senior Medlem

    Innlegg:
    532
    Likes mottatt:
    472
    Bonuspoeng:
    63
    Ja.
     
    benair liker dette
  4. Joffer

    Joffer Nytt Medlem

    Innlegg:
    44
    Likes mottatt:
    10
    Bonuspoeng:
    8
    Ja. Men husk at du kun får bruke 4000kr per 96 timer. Så sender du 4000 til meg eller noen andre i dag, så kan du ikke sende noe mer før om 4 døgn. ShellMC har ikke denne limiten, så veldig mange benytter ShellMC primært til vipps (og payr)
     
    benair liker dette
  5. PetterX

    PetterX Aktivt Medlem

    Innlegg:
    346
    Likes mottatt:
    85
    Bonuspoeng:
    28
    Nå har jeg lest hele tråden og begynt å forstå litt som nybegynner. Tror jeg går for Shell MC og trumfopptjening siden kortet ikke har årsavgift, og ingen begrensning på Payr eller Vipps, slik jeg har forstått det.

    Alt over kr. 30.000 hos Payr blir jo belagt med 1%, og da går jo vinning opp i spinningen siden man bare får 1% trumf? Tror det er noe her jeg ikke forstår helt.. Mulig folk kombinerer med Vippsing? Jeg leste også tidligere i tråden at Shell MC var uslåelig/veldig gunstig når det kom til EB. Hvordan kan dette henge sammen siden Shell MC ikke gir EB?

    Jeg skulle hatt et kort til i tillegg til Shell MC og har DNB Saga MC liggende. De skal ha kr. 99 pr mnd for at jeg skal kunne få EB. Jeg vet ikke om det lønner seg siden jeg bare flyr i Europa og ofte velger Ryanair og Norwegian siden prisene der er det halve av SAS. Når jeg i tillegg var inne hos SAS og kikket var det få månedlige avganger til mine vanlige destinasjoner som kunne betales med EB. Derfor tror jeg at jeg går for trumf istedet, så kan disse heller konverteres til EB senere.

    Mange har kort med heftige årsavgifter - er det lønnsomt?

    Er det slik at når man betaler det ene kortet med det andre så får man trumf eller EB?
     
  6. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,093
    Likes mottatt:
    4,813
    Bonuspoeng:
    113
    Forsøker å svare ut det meste her: https://insideflyer.no/forums/threads/kort-som-gir-eurobonusopptjening.11051/#post-208763
     
  7. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,093
    Likes mottatt:
    4,813
    Bonuspoeng:
    113
    Fikk opp min første regning i Vipps i dag, fra DNB Forsikring. Denne kunne betales med Shell MC - uten gebyr. Er dette nytt? Har forstått at regningsbetaling i Vipps tidligere har vært kun direkte fra konto? I så tilfelle lurer jeg veldig på hvordan jeg skal få alle de andre regningene mine inn i Vipps...
     
  8. sam11net

    sam11net Senior Medlem

    Innlegg:
    701
    Likes mottatt:
    394
    Bonuspoeng:
    63
    Ting endrer seg hele tiden, men slik mitt oppsett er idag, så har jeg følgende kort.

    2018:
    Sas Amex platinum.
    -Dette kortet er "hovedkortet" alle store kjøp blir gjort her. For å ha 100k omsetining i året. Brukes sammen med trumf kort, selvfølgelig.

    SAS MC.
    -Her har jeg minimum 100kr omsettning i mnd. For å få 1000grunnpoeng hver mnd. Jeg bruker også Vipps på dette kortet.

    DNB Saga.
    -Her melder jeg meg inn og ut hver 6. mnd. for å få velkomst bonus. Det har fungert fint til nå, men koster meg ca. 594kr året.

    Jeg velger SAS MC over Shell MC, pga. jeg ikke har bil, og ønsker grunnpoengene.

    2019:
    Her kommer det til å bli store forandringer tror jeg.
    Og det blir full gjennomgang av mine kort/rutiner.
     
    sirwinston liker dette
  9. sirwinston

    sirwinston Aktivt Medlem

    Innlegg:
    361
    Likes mottatt:
    394
    Bonuspoeng:
    63
    Hadde betaling med vipps tidligere men det virket som de få regningene som dukket opp der ikke fantes andre plasser(payr, nettbank) slik efaktura fungerer. For lite fleksibelt at de kun kommer i vipps. Men kanskje det er annerledes nå.
     
  10. sirwinston

    sirwinston Aktivt Medlem

    Innlegg:
    361
    Likes mottatt:
    394
    Bonuspoeng:
    63
    Samme her. 4k-grensen på SAS MC begynner å bli slitsom. Men jeg avventer ny info om amex.
     
  11. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,093
    Likes mottatt:
    4,813
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har ingen problemer med kun å få regningen i Vipps hvis det betyr at jeg kan betale med Shell MC uten gebyr...
     
  12. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,093
    Likes mottatt:
    4,813
    Bonuspoeng:
    113
    Har nå vært på chat med DNB. Hvis man oppretter efaktura på Amex og DNB MC skal de fremover dukke opp i Vipps Faktura, og regningen kan der betales gebyrfritt. Min DNB MC-faktura genereres nå en av de kommende dagene, og jeg får da testet dette. I dag fikk jeg som nevnt betalt en faktura fra DNB Forsikring på 80 NOK med Shell MC i Vipps Faktura, så hvis dette også går på de større regningene blir Vipps Faktura et fint supplement til Payr for å holde gebyrene lave.

    Selv om jeg vel egentlig frykter at «faktura-app til alle» heller gjør at Shell MC fjerner trumf-opptjening på fakturabetaling :(
     
    sirwinston liker dette
  13. sam11net

    sam11net Senior Medlem

    Innlegg:
    701
    Likes mottatt:
    394
    Bonuspoeng:
    63
    Men vipps støtter jo ikke Amex.
     
  14. Mavo

    Mavo Senior Medlem

    Innlegg:
    532
    Likes mottatt:
    472
    Bonuspoeng:
    63
    Det er nok å få faktura for kortbruken på Amex i Vipps, for deretter å betale denne med Shell MC.
     
  15. benair

    benair Medlem

    Innlegg:
    137
    Likes mottatt:
    220
    Bonuspoeng:
    43
    AHA! Da forstår jeg mye mer av hele diskusjonen her. Takk.
     
  16. sam11net

    sam11net Senior Medlem

    Innlegg:
    701
    Likes mottatt:
    394
    Bonuspoeng:
    63
    Ja, jeg hoppet litt inn i diskusjonen.
    Jeg leste det først som at dere brukte amex på vipps, for det går jo ikke.
    Men faktura kan du jo selvsagt betale.
     
  17. PetterX

    PetterX Aktivt Medlem

    Innlegg:
    346
    Likes mottatt:
    85
    Bonuspoeng:
    28
    Jeg forsto ikke hvorfor e-fakturaene mine ikke dukket opp i Vipps og forklaringen er at e-faktura kun støttes på Apple-enheter foreløpig.
     
    joskje liker dette
  18. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,726
    Likes mottatt:
    11,669
    Bonuspoeng:
    183
    Det dukka opp Efaktura på DNB MC hos meg, men eg får ikkje lov og betale med Shell MC. Kun frå konto.
     
  19. DanH

    DanH Senior Medlem

    Innlegg:
    1,197
    Likes mottatt:
    1,979
    Bonuspoeng:
    113
    Det er i så fall ikke første gang DNB favoriserer iOS fremfor Android. Bankappen deres støtter f.eks. fortsatt ikke fingeravtrykk på Android..
     
  20. sopranoss2

    sopranoss2 Medlem

    Innlegg:
    150
    Likes mottatt:
    13
    Bonuspoeng:
    18
    Hvilken velkomstbonus er det DNB Saga har og hva koster det å ha kortet?
     

Del denne siden