USA - ESTA, visum, innreise (samletråd)

Tråd i 'Reisemål' startet av peterfox, 23. jan 2015.

Tags:
  1. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,102
    Likes mottatt:
    33,411
    Bonuspoeng:
    293
    ESTA har en varighet på 2 år, kan ikke fornyes, men må søkes på nytt (og betales) hver gang.
     
  2. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
    Et B-1/B-2 visum gis individuell varighet, men normalt 10 år (maks.) Ved bytte av pass eller innreise USA på annet norsk pass, må du medbringe det gamle passet som har visum.

    Processing time i Oslo er ca. 3-10 dager etter intervju og du kan beholde passet i denne perioden dersom behov. Sjekket opp info denne uken for en kompis.

    http://www.ustraveldocs.com/no/no-niv-typeb1b2.asp
    http://www.ustraveldocs.com/no/no-gen-faq.asp

    No. If your visa is still valid you can travel to the United States with your two passports (old and new), as long as the visa is valid, not damaged, and is the appropriate type of visa required for your principal purpose of travel. (Example: tourist visa, when your principal purpose of travel is tourism). Also, the name and other personal data should be the same in both passports. Your nationality, as indicated in the new passport, must be the same as that shown in the passport bearing the visa.
     
    henrikvd liker dette
  3. Snacky

    Snacky King's Advisor

    Innlegg:
    324
    Likes mottatt:
    255
    Bonuspoeng:
    63
    Ble tatt til siden for «secondary screening» nå sist da jeg landet på LAX (min tredje tur på nåværende ESTA). Eneste duden spurte meg om var å åpne håndbagasjen min (reiste uten innsjekket) og han spurte videre hva som var i en pose som lå på toppen (sko). Det var det. Han sjekket heller ikke den lille bagen med småting jeg hadde med ved siden av. Hele seansen tok bare et par minutter. Kan det ha vært kun fordi jeg heller utilslørt snek litt i køen ved exit mon tro?!?!? :)

    Forøvrig første gang noensinne jeg har blitt valgt ut for utvidet bagasjegjennomgang (har godt over 200 internasjonale flights hittil).


    Snacky
     
    Last edited: 25. mai 2018
  4. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,867
    Likes mottatt:
    11,293
    Bonuspoeng:
    183
    Er ikke det bare litt spennende da?

    Skjedde for første gang med meg i oktober (i Halifax, NS) og syns det var veldig gøy. Føltes litt som om jeg var med på et av disse grenseovergang-programmene.

    (Forøvrig, så var grunnen til at det skjedde at jeg var norsk og ikke skulle være i Canada i mer enn 3 dager, som visstnok var unormalt. Svarte at det ofte var litt i lengste laget i forhold til noen jeg viste om fra et forum).
     
    DanH and RoadKing like this.
  5. kristtorp

    kristtorp Aktivt Medlem

    Innlegg:
    403
    Likes mottatt:
    196
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg kan garantere via denne nettsiden: https://www.altinn.no/starte-og-drive/regnskap-og-revisjon/purring-og-inkasso/
     
  6. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,796
    Likes mottatt:
    21,904
    Bonuspoeng:
    293
  7. Nicklas

    Nicklas Nytt Medlem

    Innlegg:
    6
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Er det mulig å registrere et SAS MC premium hos trumf ?
     
  8. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,212
    Likes mottatt:
    3,149
    Bonuspoeng:
    113
    Nei. Kun debut dessverre
     
    Nicklas liker dette
  9. Moorah

    Moorah Nytt Medlem

    Innlegg:
    6
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Har kun brukt Payr én eneste gang - får ikke Shell MC så da falt jeg litt ut av gamet. Men den ene gangen jeg forsøkte så brukte jeg TrumfVisa, og jeg ser nå at jeg faktisk fikk Trumf-bonus? Dette var i begynnelsen av mars i år - har det endret seg nå?

    I følge oversikten på første side så står det også at en får bonus av Komplett MC, stemmer det fortsatt...?
     
  10. Condictio

    Condictio Medlem

    Innlegg:
    59
    Likes mottatt:
    20
    Bonuspoeng:
    8
    Forstår ikke helt den grensen på 96 timer som gjelder på Sas Mc. Er det 4000 kr på vipps og 4000 kr på payr som gjelder ? Altså totalt 8000 kr i løpet av 96 timer ?
     
  11. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,796
    Likes mottatt:
    21,904
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg tror det er 4000,- totalt. Men ikke 100% sikker.
     
  12. Pyro

    Pyro Aktivt Medlem

    Innlegg:
    280
    Likes mottatt:
    173
    Bonuspoeng:
    43
    4000,- i sum på de to. På 96 timer
     
  13. sopranoss2

    sopranoss2 Medlem

    Innlegg:
    154
    Likes mottatt:
    15
    Bonuspoeng:
    18
    Har nettopp tatt i bruk Payr. Har forstått det slik at betalinger gjort via Payr med Shell MC gir Trumf opptjening,ikke sant? Men finner ikke kjøpene på Trumf-oversikten min. Finner de Min Side hos Shell, men ikke på Trumf. Skjnner ike helt hvorfor.
     
  14. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,796
    Likes mottatt:
    21,904
    Bonuspoeng:
    293
    Alle Trumf-poeng fra Shell MC overføres til Trumf en gang pr. måned. Normalt den 10. eller 11. i måneden.
     
  15. Chaisselounge

    Chaisselounge Nytt Medlem

    Innlegg:
    8
    Likes mottatt:
    6
    Bonuspoeng:
    3
    Fikk ikke EB-poeng på Payr-bruk av DnB Saga Mastercard i mai. Ser ut som om de lukker der de kan.
     
  16. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,212
    Likes mottatt:
    3,149
    Bonuspoeng:
    113
    Dette ble det slutt på 8 februar i år ;)
    Shell mc funker
     
  17. Nicklas

    Nicklas Nytt Medlem

    Innlegg:
    6
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Funker det heller ikke på SAS MC premium?
     
  18. Kimarild

    Kimarild Nytt Medlem

    Innlegg:
    44
    Likes mottatt:
    17
    Bonuspoeng:
    8
    Litt kjipt dette, for om jeg vippser til noen mer enn 4000kr, så må jeg vente 96 timer før jeg kan bruke vipps igjen. Skulle ikke vært en grense av bruk over 4000kr, bare opptjening av poeng.
     
  19. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,796
    Likes mottatt:
    21,904
    Bonuspoeng:
    293
    Jo, det gir EB på Payr.
     
  20. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,173
    Likes mottatt:
    4,986
    Bonuspoeng:
    113
    Shell MC er jo et helt sykt tilskudd til eb-innsamlingen. 12k sist mnd og i overkant av 20k denne. Blir langturer av slikt :)
     
    jgroneng, indahla and Xflipper like this.

Del denne siden