USA - ESTA, visum, innreise (samletråd)

Tråd i 'Reisemål' startet av peterfox, 23. jan 2015.

Tags:
  1. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,173
    Likes mottatt:
    4,986
    Bonuspoeng:
    113
    Da begynner jeg med det i dag! :)
     
    paron liker dette
  2. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,173
    Likes mottatt:
    4,986
    Bonuspoeng:
    113
    Har lastet ned Payr til samboeren nå og forsøkte å legge inn en betaling på 4000 kroner. Dette er første transaksjon med kortet og jeg får feilmelding: «Beklager, betaling ble ikke gjennomført. Beklager vi kunne ikke gjennomføre denne betalingen. Du kan prøve igjen eller legg til annet betalingskort.».

    Det er riktig at det er 4000 kroner på 96 timer med disse kortene? Er problemet eventuelt at det må gjennomføres en vanlig transaksjon i butikk med kortet først?

    Edit: Kom på at Payr belastet 1 NOK for aktivering av kortet. Endret til 3999,-, og da gikk det. Jeg kan da legge inn neste betaling om nøyaktig 96 timer, riktig?
     
    Last edited: 21. mai 2018
  3. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,173
    Likes mottatt:
    4,986
    Bonuspoeng:
    113
    Da har vi fått orden på økonomien igjen :) Betaler Amex, SAS MC og DNB MC fra min Payr en gang i måneden og resten fra fruens Payr fortløpende.

    Jeg ser at jeg havner litt skjevt ut med tanke på helligdag i dag, og at jeg dermed får hele omsetningen min i morgen, den 22. Mai. Med 31 dager i mai blir neste store betalingsrunde 21. Juni. Regner ikke med at dette utgjør problemer hverken for DNB, SEB eller AmEx? (1 dag etter forfall).

    Og en annen ting: Gitt at «øvrige regninger» ikke er nok til å fylle opp fruens 30k-grense. Er det juridisk problematisk å betale deler av min AmEx- eller DNB-regning fra hennes Payr med hennes kredittkort?
     
  4. NorFlight

    NorFlight Senior Medlem

    Innlegg:
    1,330
    Likes mottatt:
    2,530
    Bonuspoeng:
    113
    Har vanlig AvtaleGiro på noen kredittkort, og disse har jevnlig forfall på lør-/søndag og blir følgelig ikke betalt før påfølgende mandag og dermed 1-3 dager «forsinket». Aldri opplevd problemer med tanke på det, er jo liksom ikke min feil at forfallsdato havner på helg...
     
    Gullars liker dette
  5. Blaa

    Blaa Veteran

    Innlegg:
    1,533
    Likes mottatt:
    2,625
    Bonuspoeng:
    113
    Ikke noe problem å dele opp regninger.
     
    Gullars liker dette
  6. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,173
    Likes mottatt:
    4,986
    Bonuspoeng:
    113
    Og heller ikke noe problem at min samboer betaler deler av min personlige kredittkortregning?
     
  7. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,355
    Likes mottatt:
    19,628
    Bonuspoeng:
    293
    Nei.
    Disse selskapene driter jo i hvor pengene kommer fra så lenge de kommer inn :)
     
    indahla and Gullars like this.
  8. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,796
    Likes mottatt:
    21,904
    Bonuspoeng:
    293
    Hvis det er de 30 dagene til neste gang du har 0,- i gebyr hos Payr du tenker på er det tidspunkt for når du trykket «Betal» som betyr noe, ikke når selve betalingen blir gjennomført. Så det med helligdager, etc. spiller ikke inn :)
     
    Gullars liker dette
  9. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,173
    Likes mottatt:
    4,986
    Bonuspoeng:
    113
    Fint å vite, men logistikken er verre enn som så ;) Har ikke mer å gå på for Shell MC, så har overført penger til kortet i dag men må da ta resten av Payr-betalingene i morgen på grunn av helligdag.
     
  10. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,796
    Likes mottatt:
    21,904
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg har lagt inn i kalenderen at jeg to dager før Payr-betalinger skal utføres logger inn på shellmastercard.no, sjekker saldo og overfører fra nettbanken så jeg har nok kreditt på kortet til å dekke betalinger som skal legges inn. Normalt sjekker jeg dette noen dager før det igjen for å være sikker :)
     
    Trent600 and Gullars like this.
  11. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,173
    Likes mottatt:
    4,986
    Bonuspoeng:
    113
    Her snakker vi beste praksis på regningsbetaling altså :) Er det mulig å overføre mer enn kredittgrensen på 75k til Shell MC sånn at man har ekstra å gå på?
     
  12. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,796
    Likes mottatt:
    21,904
    Bonuspoeng:
    293
    Ja, det gjør det. Jeg har vært i «minus» på kreditt flere ganger :)
     
    Gullars liker dette
  13. bachegabrielsen

    bachegabrielsen Nytt Medlem

    Innlegg:
    8
    Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Hei, skal en måned til USA i sommer og har forhåndsbestilt alle hoteller, leiebil etc. Men har vært i USA tre ganger tidligere i år og den tredje gangen var TSA agenten veldig nysgjerrig på hva jeg gjorde i USA, spesielt siden jeg reiste alene. Lurer på om det er et vanlig problem, siden jeg skal være den første uken alene i USA før 3 venner ankommer som blir værende med meg de tre siste ukene. Er litt nervøs for å bli nektet inngang.
     
  14. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Nysgjerrig TSA agent er ikke uvanlig, men det er ikke vanlig å blir nektet inngang på bakgrunn av at du har vært der før. Om noe er det jo et tegn på at du faktisk reiser hjem når du sier du skal.

    Bare svar på spørsmålene som måtte komme, at du liker USA, liker å reise alene etc.

    God tur!
     
  15. MadsVaHa

    MadsVaHa Veteran

    Innlegg:
    2,522
    Likes mottatt:
    5,712
    Bonuspoeng:
    183
    Var i USA fire ganger i fjor, ingen spørsmål om hvorfor jeg har vært der flere ganger. Ser på det som Kristian skriver, et pluss at du faktisk drar hjem til rett tid.
     
  16. rkvalvaa

    rkvalvaa Aktivt Medlem

    Innlegg:
    438
    Likes mottatt:
    665
    Bonuspoeng:
    93
    Har vært i USA 3-5 ganger i året flere år, eneste gangen jeg fikk litt spørsmål fra CBP (Customs and Border Protection - TSA har sikkerhetskontrollen inn på flyplassen) var når jeg kom alene for en langhelg i New York en måned etter at jeg hadde vært der sist. Da var det nok noen røde flagg som gjorde at jeg fikk en del spørsmål som var ganske ubehagelige, men det løste seg greit. De siste gangene har det vært lettere å komme seg inn i USA enn å komme tilbake til Norge, om de har spurt om noe så har det vært om hvor lenge jeg skal være. I passkontrollen i Norge kan jeg få kommentarer på at jeg har lengre skjegg enn på passfotoet etc :eek::rolleyes:
     
  17. bachegabrielsen

    bachegabrielsen Nytt Medlem

    Innlegg:
    8
    Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Alright, det var godt å høre
     
  18. sunshine

    sunshine Senior Medlem

    Innlegg:
    708
    Likes mottatt:
    1,750
    Bonuspoeng:
    93
    Var vel en del av oss som fikk noen spørsmål/blikk av passkontrolløren i Austin når vi var der i 3 timer, men han skjønte jo hva vi gjorde. Men han mente jo at vi var gale, noe absolutt alle på jobben min og familien min synes. Men er vi ikke alle litt gale på hver vår måte?:cool:
     
    MadsVaHa liker dette
  19. Mavo

    Mavo Senior Medlem

    Innlegg:
    551
    Likes mottatt:
    535
    Bonuspoeng:
    93
    Av nysgjerrighet, hvilke type spørsmål var dette?
     
  20. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,102
    Likes mottatt:
    33,412
    Bonuspoeng:
    293
    På det værste var jeg 8 ganger t/r USA i løpet av et år. Aldri noe problem.
     

Del denne siden