USA - ESTA, visum, innreise (samletråd)

Tråd i 'Reisemål' startet av peterfox, 23. jan 2015.

Tags:
  1. wilco

    wilco Medlem

    Innlegg:
    244
    Likes mottatt:
    257
    Bonuspoeng:
    63
    Om man får problemer på vei inn i USA føler jeg er bingo uansett. Sist jeg skulle dit var jeg på håret til å bli nektet innreise fordi grensevakten mente jeg ikke var lik nok bildet mitt i passet. At jeg hadde 2 tidligere innreiser med samme pass, og at fingeravtrykk matchet tidligere innreiser var ikke relevant. Ble så meget overraskende spurt om jeg hadde noen annen ID med meg. Og da han fikk førerkortet mitt var problemet løst o_O

    Hører med til historien at de 4 før oss i køen til samme fyr ble tatt ut til avhør, så tror han var kongen av avslag ;)
     
    Elo liker dette
  2. rimitone

    rimitone Senior Medlem

    Innlegg:
    965
    Likes mottatt:
    5,191
    Bonuspoeng:
    163
    Jeg var i USA i vinter. Det gikk greit til slutt, men ble tatt til side, angivelige hadde jeg ikke gyldig ESTA, (første gangen jeg var i USA). Jeg var helt sikker på at jeg hadde fått godkjent før jeg dro, så ble overrasket.

    Inn til avhør, måtte svare på noen spørsmål, det ble sjekket opp i systemene en gang til, og heldigvis hadde jeg med meg papirer på at jeg hadde innvilget ESTA og kvittering for å ha betalt denne. Likevel merkelig det ikke lå inne, men han fant nå at det var i orden etter å ha lett i et annen system. Så veldig usikker på hvordan det blir til vinteren igjen, neste gang jeg skal dit, om det går smud eller ei.
     
  3. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,325
    Likes mottatt:
    10,154
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg er vel i USA rundt 10 ganger i året, og aldri hatt noen problemer med immigration/TSA. Det hender jo noen ganger at det er et par spørsmål, men det oppleves aldri som mer enn høflighetsfraser. Spesielt etter at de har gått over til APC-maskinene skjer dette veldig skjelden.
     
  4. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,099
    Likes mottatt:
    4,823
    Bonuspoeng:
    113
    Hvor lang tid tar det egentlig før overføring fra dnb kommer inn på shell mc? La inn overføring midt på dagen i går, men er enda ikke kommet inn.
     
  5. Neonex

    Neonex Senior Medlem

    Innlegg:
    1,301
    Likes mottatt:
    1,471
    Bonuspoeng:
    113
    Møtte på en sinna kar i Chicago sist jeg var der, men fra LA og NY har jeg bare gode erfaringer. Hyggelige, ordentlige folk der. Mulig det var litt problematisk at jeg nølte litt da han spurte meg om hvor jeg tok utdanning, som jeg da måtte tenke på hva var på engelsk på stedet, som nå i tillegg har byttet navn, og hva søren var nå det igjen...Tenkte liksom at å si Høgskolen i Bergen ville hørtes litt for dumt ut..

    Har ikke sett på NY-stempelet, men jeg var i California i oktober og så det var stemplet gyldig til 1. jan, var i Chicago nå 5-13. mai, og fikk stempel til 1. juni.
     
  6. Neonex

    Neonex Senior Medlem

    Innlegg:
    1,301
    Likes mottatt:
    1,471
    Bonuspoeng:
    113
    Min erfaring er at det gjerne tar oppimot 2 dager. Regner med du kanskje rakk siste frist på overføring fra dnbs side, men hvis ikke ble det da overført kl 6.00 i morges, og da tror jeg ikke ikano har den registrert før i morgen rundt kl 18.00 tidligst.
     
  7. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,099
    Likes mottatt:
    4,823
    Bonuspoeng:
    113
    Æsj. Kjipe greier. Har to ganske heftige regninger med forfall 20/5, men satser på at betaling 23/5 går greit med tanke på pinse etc.
     
  8. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,656
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    Min erfaring er at det tar noen dager.
     
  9. Neonex

    Neonex Senior Medlem

    Innlegg:
    1,301
    Likes mottatt:
    1,471
    Bonuspoeng:
    113
    Skal ikke garantere for dette svaret, men mener jeg leste at det generelt ikke sendes ut noe særlig purring før det er gått minst 14 dager, så tror 3 vil gå helt fint, spesielt mtp røddager, som du sier. Jeg hadde en trumfvisa-regning jeg var litt sen med, tror det var 2 dager over.
     
    Gullars liker dette
  10. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,185
    Likes mottatt:
    3,119
    Bonuspoeng:
    113
    Det er kun Staten som er nazi på dette. 3 dager går fint og garantert ingen purring. Ville ihvertfall ikke nølt selv
     
    Gullars liker dette
  11. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    2,945
    Likes mottatt:
    5,733
    Bonuspoeng:
    183
    Selv har jeg hatt én opplevelse med ekstra spørsmål ved innreise til USA. Dette var i forbindelse med mileage run og 24 timers opphold i IAH. Her ble jeg etter en del spørsmål -- og ganske lite forståelse for hvorfor man ville reise så langt for et så kort opphold -- sluppet gjennom av første grensevakt, men med et ekstra kryss på tollskjemaet som tydeligvis signaliserte at jeg skulle plukkes ut til ny sjekk i tollen. På vei ut av bagasjeområdet ble det sjekk av bagasje, samtidig som alle spørsmålene fra første runde ble stilt på nytt. Omsider var grensevakten her også fornøyd og jeg kunne dra videre.

    Jeg var litt spent på om det ville bli ny runde med "spesialbehandling" ved neste innreise noen måneder senere, men ved samtlige grensepasseringer siden har jeg ikke fått andre spørsmål enn den vanlige leksen som lengde på oppholdet, formål for reisen og hva jeg driver med til vanlig.
     
  12. cothom

    cothom Aktivt Medlem

    Innlegg:
    362
    Likes mottatt:
    519
    Bonuspoeng:
    93
    2.pinsedag er ikke bankdag, så betalingen gikk først fra DNB i morges. Bør være registrert hos Shell MC i morgen tidlig.
     
  13. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,119
    Likes mottatt:
    1,846
    Bonuspoeng:
    113
    Husker fra tidligere at Shell MC ila noe gebyr eller rente fra første dag hvis man betalte en dag eller to for sent. Sa opp kortet den gangen i irritasjon.
     
    Xflipper liker dette
  14. bachegabrielsen

    bachegabrielsen Nytt Medlem

    Innlegg:
    8
    Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Hmmm, får i hvertfall sørge for å printe ut ESTA-en.
     
  15. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,636
    Likes mottatt:
    7,611
    Bonuspoeng:
    183
    Fått de vanlige spørsmålene hver gang, men sist gang landet jeg i SFO. Foruten om de vanlige spørsmålene ble jeg spurt om når jeg sist var i USA. Ble litt satt ut, for hadde ikke regnet med det spørsmålet.
    De har jo det inne i systemet sitt..

    Men klarte heldigvis huske riktig å slapp igjennom :)
     
  16. October

    October Senior Medlem

    Innlegg:
    929
    Likes mottatt:
    2,080
    Bonuspoeng:
    93
    Faktisk så er det litt meningen å sjekke om du svarer kontant når du var de sist eller om du må dra på det og faktisk kanskje bommer. Teorien er at en som har urent mel i posen har øvd seg på hva han skal si og storyen bak. Så hvis man svarer fort og riktig helt på korrekt dato for flere turer så kan det faktisk fort bli noen ekstra spørsmål om hvorfor du husker så godt...

    Ellers har jeg også 6-8 turer i året til USA og passet er stappfullt av viseringer. En morsom episode var da jeg hadde vært på grensesightseeing ned mot Mexico i Arizona og var på vei nordover igjen. Da havnet jeg i et sjekkpunkt for CPB langt inn på amerikansk side hvor de sjekket pass. Og fyren bladde og bladde frem og tilbake med kommentaren: «I’m sorry it’s taking a while but there’s just so many stamps I can’t find the most recent one... hold on...”. Så fant han det like etter og vi hadde en hyggelig prat om hvorfor jeg var der så ofte og så var det bare å kjøre videre. :)
     
    Lars J liker dette
  17. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,879
    Likes mottatt:
    57,473
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg har visum til USA i passet, fordi jeg var med kona da hun hadde et forskningssemester i LA for noen år siden. Det står at Det kun er gyldig pga henne. Men det har varighet til 2021 likevel.. (hun hadde visum i 1 år) Hver gang jeg reiser inn (1 til 2 ganger i året) får jeg spørsmål om hvorfor jeg har ESTA, og jeg må forklare alt kona ikke er med. Det synes de er rart.
     
  18. kaijoar

    kaijoar Bonusnisse

    Innlegg:
    509
    Likes mottatt:
    618
    Bonuspoeng:
    93
    Et tips: Utskrift av både ESTA og returbillett er å anbefale. Faktisk er gyldig returbillett en del av forutsetningene for ESTA, og ved innreise kan man bli spurt om å vise denne frem. Ikke alltid like enkelt å dra det frem når mobilbruk er ulovlig i det området.
     
  19. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,726
    Likes mottatt:
    11,673
    Bonuspoeng:
    183
    Eg hadde visum til USA både for jobbing og privatreise. Hugsar ikkje alle bokstavene deira, men var no ein haug. Alikavel når me skulle på ferie til NYC så slapp eg nesten ikkje inn fordi eg ikkje hadde ESTA. Eg visste til visuma og kunne på den tid forklare alle bokstavkodane. Eg slapp så vidt inn kun på godvilje visstnok.
    Eg dobbeltsjekka etterpå og visumet skulle vere godt nok.

    Trur nok du gjer lurt i og ha ESTA.
     
  20. bachegabrielsen

    bachegabrielsen Nytt Medlem

    Innlegg:
    8
    Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Har brukte samme ESTA siden sommer 2017 på alle turene mine og det går ut 2019, er det problematisk å bruke det samme hver gang eller bør jeg søke ny nå?
     

Del denne siden