USA - ESTA, visum, innreise (samletråd)

Tråd i 'Reisemål' startet av peterfox, 23. jan 2015.

Tags:
  1. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,685
    Likes mottatt:
    872,245
    Bonuspoeng:
    293
    ... har aldri endret ESTA
     
    RoadKing liker dette
  2. Schlandy

    Schlandy Veteran

    Innlegg:
    1,616
    Likes mottatt:
    4,461
    Bonuspoeng:
    113
    Min ligger inde med «in transit», reist 4 gange på samme
     
    RoadKing liker dette
  3. Magnus77

    Magnus77 Senior Medlem

    Innlegg:
    798
    Likes mottatt:
    976
    Bonuspoeng:
    93
    Har nå fått Shell mastercard og registrert det som min betalingskilde på vipps. Er det så enkelt at man får bonuspoeng da når man vippser? Er det ikke veldig enkelt å misbruke dette? I "verste" fall er det jo bare å vippse til samboer???
     
  4. PetterX

    PetterX Aktivt Medlem

    Innlegg:
    354
    Likes mottatt:
    86
    Bonuspoeng:
    28
    Nei, du vil spare trumf.

    Les forøvrig første post ang. begrensingene.
     
  5. Magnus77

    Magnus77 Senior Medlem

    Innlegg:
    798
    Likes mottatt:
    976
    Bonuspoeng:
    93
    Hva skjer hvis dette blir gjort? Sende penger i ring hver mnd? Er jo ikke ulovlig å vippse penger til hverandre?
     
  6. vegardg

    vegardg Senior Medlem

    Innlegg:
    939
    Likes mottatt:
    5,042
    Bonuspoeng:
    163
    Ikke bli grådig nå...

    Se på hva som skjedde med DNB-kortene og Bank Norwegian.
     
    SAJblue and Spurs like this.
  7. Magnus77

    Magnus77 Senior Medlem

    Innlegg:
    798
    Likes mottatt:
    976
    Bonuspoeng:
    93
    Har ingen plan om om å misbruke dette, var bare litt nysgjerrig:)

    Men helt seriøst: Jeg og sambo har ca 50000 i regninger hver mnd. Hvis jeg da vippser henne 25000 hver mnd som hun bruker til å betale halvparten av regningene med, og så betaler vi min shell mastercard regning med hennes payr konto som hun har registrert sitt Shell mastercard til, da er vel dette innafor? Og da får vi brukt mitt shell mastercard for 300000 i året via vipps og hennes shell mastercard for 300000 pluss mere for betaling av andre regninger via payr. Dette må da være greit? I tillegg kan jo jeg også bruke min payr konto til å betale andre regninger.

    En ting til. Jeg betaler rundt 16000 på huslånet hver mnd, men dette får jeg ikke på regning, jeg bare overfører disse pengene til en annen konto i en annen bank hvor lånet står. Er det noen mulighet for at dette kan betale med payr? Det leste noe om dette tidligere i denne tråden, men det stod ikke hvordan man gjorde det.
     
  8. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,784
    Likes mottatt:
    21,893
    Bonuspoeng:
    293
    I Payr kan du betale penger til en hvilken som helst konto, det trenger ikke være en regning. Men siden kontoen lånet ditt trekkes fra (antagelig) står i ditt eget navn vil jeg si det ikke er innenfor å overføre penger fra en annen av dine kontoer til denne kontoen via Payr. Da betaler du penger til deg selv..
     
  9. Magnus77

    Magnus77 Senior Medlem

    Innlegg:
    798
    Likes mottatt:
    976
    Bonuspoeng:
    93
    Men samboeren min kan betale lånet som står på meg fra hennes Payr konto, det er vel innafor?
     
  10. Stianoh

    Stianoh Medlem

    Innlegg:
    145
    Likes mottatt:
    105
    Bonuspoeng:
    43
    Ser ingen problemer med å betale til din egen konto i en annen bank. Det er jo opp til meg eller deg hvilke penger man vil bruke for å betale hva.
     
  11. Spurs

    Spurs Aktivt Medlem

    Innlegg:
    439
    Likes mottatt:
    231
    Bonuspoeng:
    43
    Diskutert på forumet tidligere dette også, søk og let litt. Eller kjenn på hva du selv tenker er greit.

    For min egen del betaler jeg kun regninger og ting som har kid kode. Og håper jeg med det klarer å bidra til å holde liv i Payr, og også at ikke mcc koden deres bannlyses av resten av kortutstedere også, slik banknorwegian og DnB har gjort.

    Jeg er også litt usikker på hvordan banker ser på å betale kredittkort med kredittkort, og hva vilkårene deres sier. Har ikke lest vilkårene så nøye, så mulig der er innafor. Men er ihvertfall bevisst på å ikke betale Shell med Shell, seb med seb osv. Men som sagt er det ikke sikkert bankene bryr seg overhodet!
     
  12. Spurs

    Spurs Aktivt Medlem

    Innlegg:
    439
    Likes mottatt:
    231
    Bonuspoeng:
    43
    Men er en viss mulighet for at banken/kortutsteder ser det som ett problem.
     
  13. thecoldfish

    thecoldfish Senior Medlem

    Innlegg:
    532
    Likes mottatt:
    495
    Bonuspoeng:
    63
    Du kan i ESTA-søknaden fylle inn staten du skal besøke og UNKNOWN i resten av feltene. Fikk min godkjent.
     
  14. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,905
    Likes mottatt:
    22,554
    Bonuspoeng:
    293
    Denne uken har alle efakturaene mine dukket opp i Vipps, men ingen kan betale med kredittkort.

    vipps.jpg
     
  15. MoonLander

    MoonLander Nytt Medlem

    Innlegg:
    17
    Likes mottatt:
    13
    Bonuspoeng:
    3
    Det er korrekt. eFaktura i Vipps krever bankkonto som betalingskilde (og ikke alle banker støtter dette enda).
     
  16. Rgjertsen

    Rgjertsen Aktivt Medlem

    Innlegg:
    255
    Likes mottatt:
    90
    Bonuspoeng:
    28
    Har vært borte noen uker, men skumleste raskt gjennom de fleste postene :p Jeg får opp de samme e-fakturaene i både Vipps og Payr. Kontoen som ligger registrert på Vipps er fra en sparebank som samarbeider med Vipps.
    Bruker fremdeles bare Payr til å betale de med. Men ett spørsmål: Er det mulig å fjerne regninger man har lagt inn i Payr manuelt? Jeg la inn et Amex regning der for en stund tilbake, men den ble betalt fra vanlig konto. Nå klarer jeg ikke å fjerne den fra Payr! Er det noe som mangler eller gjør jeg feil? Kan vel egentlig bare betale den da det er et kredittkort, men sånn eller til andre manuelle regninger?
     
  17. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,193
    Likes mottatt:
    1,925
    Bonuspoeng:
    113
    Velg rediger, så er det er slett knapp nederst.
     
    Rgjertsen liker dette
  18. Rgjertsen

    Rgjertsen Aktivt Medlem

    Innlegg:
    255
    Likes mottatt:
    90
    Bonuspoeng:
    28
    Jeg fant det nå. Fant ingen rediger knapp, men måtte trykke på pilen på fakturaen istedenfor bare rett på den :) Da kom det opp valg om å slette.
     
  19. Rgjertsen

    Rgjertsen Aktivt Medlem

    Innlegg:
    255
    Likes mottatt:
    90
    Bonuspoeng:
    28
    Skulle prøve å legge til Amex som betalingskort i vipps nettopp, men fikk opp at det skjedde en feil og jeg måtte kontakte kundeservice. Andre som sliter med dette? Vet dere forøvrig om det går an å betale med Amex gjennom vipps i nettbutikker som har vipps betaling? Føler dette burde virke fint, og det ville evt åpnet opp mange flere steder for Amex her til lands.
    Edit: Tror det var problemer hos Netaxept da jeg ikke klarte å handle i flere nettbutikker heller på samme tidspunkt. Det funget fint nå, men klarte ikke å legge Amex til som betalingskort på Vipps. Tenker det er svar nok på spørsmålet mitt :)
     
    Last edited: 08. juli 2018
  20. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,198
    Likes mottatt:
    3,129
    Bonuspoeng:
    113
    Desverre er amex og vips nogo.
    Shell MC er vel en av få som fortsatt gir poeng for vips.
    Bare husk og bruk det på en fornuftig måte og ikke vips fram og tilbake ;) da forsvinner det på Shell mc som det har gjort på flere andre kort.
     
    SAJblue liker dette

Del denne siden