USA - ESTA, visum, innreise (samletråd)

Tråd i 'Reisemål' startet av peterfox, 23. jan 2015.

Tags:
  1. Krimal

    Krimal Medlem

    Innlegg:
    67
    Likes mottatt:
    12
    Bonuspoeng:
    8
    Det medfører riktighet, ingen av betalingene tilbake til 23sept er hverken reservert eller gjennomført for mitt vedkommende. Antar man ikke kan "kansellere" betalinger som er lagt til "forfall/til betaling" i Payr. Må si jeg er litt skuffet over Payr.....
     
  2. PetterX

    PetterX Aktivt Medlem

    Innlegg:
    355
    Likes mottatt:
    87
    Bonuspoeng:
    28
    Forøvrig har Ikanobank problemer likeså Swedbank og Payr. Trumf uteblir på ShellMastercard. Man skulle tro vi lever i den 3. verden.
     
  3. PetterX

    PetterX Aktivt Medlem

    Innlegg:
    355
    Likes mottatt:
    87
    Bonuspoeng:
    28
    Ja, veldig skuffet. Jeg må finne andre løsninger, feks. en overføring pr. mnd til annen konto i en bank man faktisk kan stole på. Den enkelheten man opplevde hos Payr har blitt en belastning.
     
  4. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    17,491
    Likes mottatt:
    62,825
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg er forsåvidt enig i at de burde gi bedre informasjon, men samtidig tenker jeg at dette er en tjeneste som bare gir oss goder, og man bør være litt føre var i så måte.

    Beta regninger med en gang du får dem, så har Payr 14 dager (eller mer) på å få avgårde betalingen. Det er ikke noe poeng å vente til forfallsdato.

    Alle problemer har (så vidt meg bekjent) løst seg innen kort tid, og alle er fornøyde noen dager senere.
     
    Spurs liker dette
  5. PetterX

    PetterX Aktivt Medlem

    Innlegg:
    355
    Likes mottatt:
    87
    Bonuspoeng:
    28
    Poenget med å vente til forfallsdato er å ikke belaste kredittkortselskapene unødvendig. Det er tross alt de som gir oss fordelene.
     
  6. Erlingni

    Erlingni Aktivt Medlem

    Innlegg:
    471
    Likes mottatt:
    494
    Bonuspoeng:
    63
    Hos meg er pengene reservert på kortet av Payr (SAS MC premium), men har ikke blitt belastet enda.
    Det frister i hvert fall ikke å legge inn enda flere fakturaer, før dette er løst. Også uvisst for meg om 4000,- beløpsgrensen regnes fra reserevasjonsdato eller bokføringsdato.
     
  7. Erlingni

    Erlingni Aktivt Medlem

    Innlegg:
    471
    Likes mottatt:
    494
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg la inn regningene mine to dager før forfall denne gangen, og det burde jo strengt tatt være mer enn nok. Man kan jo ikke alltid ta høyde for en ukes nedetid heller, det burde være helt unødvendig.
     
  8. PetterX

    PetterX Aktivt Medlem

    Innlegg:
    355
    Likes mottatt:
    87
    Bonuspoeng:
    28
    Og nå er shell-sidene nede igjen også. Blir helt matt her.
     
    furlong liker dette
  9. Krimal

    Krimal Medlem

    Innlegg:
    67
    Likes mottatt:
    12
    Bonuspoeng:
    8
    Om det er noen trøst så er det vel ingen selskaper som sender purringer o.l før det er gått et visst antall virkedager..
     
    SAJblue liker dette
  10. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    17,491
    Likes mottatt:
    62,825
    Bonuspoeng:
    293
    Det skjønte jeg ikke?
     
  11. duppsko

    duppsko Medlem

    Innlegg:
    145
    Likes mottatt:
    120
    Bonuspoeng:
    43
    Det er kanskje ment at kredittkortselskapene har en kostnad ved å låne ut "gratispenger", som vi tross alt ikke betaler renter på så lenge man betaler kredittkortregningen fullt ut ved forfall. Venter man til forfallsdato så reduserer man tiden på dette gratisutlånet (og pengene kan isteden forrente seg andre steder). Da er man snill mot kredittkortselskapet, og det er forsåvidt fair ettersom det er de som betaler for eurobonus-poengene vi mottar.

    Når det er sagt så er dette en ikke-gjennomførbar handling med Payr hvis man skal benytte seg av gebyrfri "kvote". Beløp som inngår i kvota teller fra den dagen du registrerer fakturaen og frem til 30 dager etter fakturaen er betalt (iflg. Payr kundeservice). Med andre ord; om man mottar faktura 1. september og registrerer den i Payr samme dag - med betaling på forfall, så blir riktignok kredittkortet belastet rundt den 14. september og betalingen skjer den 15. september, men "kvota" låses fra 1. september til 15. oktober, altså 45 dager.
    Når man da mottar ny faktura 1. oktober så kan man ikke gjøre samme øvelse pga. "låst kvote".
     
  12. duppsko

    duppsko Medlem

    Innlegg:
    145
    Likes mottatt:
    120
    Bonuspoeng:
    43
    Dette er trolig ingen trøst, men for min del registrerte jeg betalinger nå i helgen som var, og disse ble betalt som normalt på mandag og kom inn på mottakerkonto samme dag. Så tydeligvis er det ikke en feil i Payr som gjelder alle.
     
  13. PetterX

    PetterX Aktivt Medlem

    Innlegg:
    355
    Likes mottatt:
    87
    Bonuspoeng:
    28
    Nå har mine betalinger gått gjennom, endelig! En kompis fortalte at alt nå gikk manuelt slik at de skulle få betalingene unna og ikke få flere sinte kunder, så det kan tyde på at det fortsatt er bugs i systemet men at de skyfler unna for hånd hos deres samarbeidspartnere som sørger for transaksjonene går igjennom.

    Payr er genialt, men jeg vil trolig vurdere å endre måten å betale regninger på fra nå av, i påvente av at Payr skal bli mer stabilt. Man sitter helt uten klagemuligheter hvor den ene skylder på den andre som igjen skylder på den tredje... Ikke har man kvittering man kan sende mottaker på at faktura er betalt heller.
     
  14. Erlingni

    Erlingni Aktivt Medlem

    Innlegg:
    471
    Likes mottatt:
    494
    Bonuspoeng:
    63
    Da kom det i hvert fall endelig en informasjonsmail... Det er bra!

    Viktig driftsmelding fra Payr

    Hei,

    Betalinger gjort med Payr på søndag og mandag (23-24/9) ble forsinket, og har først blitt gjennomført idag. Du vil se oppdatert status på din betaling fra klokken 16.00 i Payr-appen. Betalingen ble forsinket som en følge av tekniske problemer hos vår leverandør av kortbetaling, DIBS (en del av Nets).

    Dette skal ikke skje, og vi er veldig lei for at dette har rammet deg. Vi beklager også at vi ikke har vært gode på å holde deg oppdaterte underveis. Vi kommer til å gå gjennom og forbedre rutinene vår for kommunikasjon ved slike hendelser, slik at du holdes oppdatert om noe skulle skje.

    Om du har spørsmål rundt dette oppfordrer vi deg til å kontakte oss på e-post (800 69 540).


    Med vennlig hilsen
    Payr-teamet
     
  15. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,296
    Likes mottatt:
    17,735
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg har vanskelig for å tro at Nets har hatt trøbbel i 2 dager før det ble fikset. Da hadde det vært mange førsteside oppslag i avisene.

    E-post? Telefon? Same same ;)

    Og de er mest lei seg fordi de ikke har informert godt nok, jaja. Burde vel vært lei seg fordi systemene dems ikke virker.
     
  16. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,321
    Likes mottatt:
    5,231
    Bonuspoeng:
    183
    Etter å ha lest dette forumet en liten stund ble jeg veldig overrasket over at jeg, som elsker tilbud og dealer, ikke har forstått verdien av å samle poeng i eurobonus før nå. :D Jeg har tenkt at vi ikke flyr nok til at det spiller noen rolle, men med eurobonuspoeng + CT via Amex ser det jo ut til å være gode muligheter kun til å samle poeng hovedsakelig ved forbruk.

    Så, til mitt spørsmål. Jeg har forsøkt å finne svar, men vil gjerne dobbeltsjekke med dere litt mer drevne at jeg har forstått dette riktig. Jeg har lastet ned Payr app og lagt inn mitt Shell Mastercard som betalingsmåte. Er det for det første riktig at det ikke er noen begrensning utover Payrs månedlige beløpsgrense? Tenker spesielt på de 4k som har vært nevnt en del ganger. Gjelder dette kanskje bare SAS Mastercard? Så til mitt andre spørsmål. Kan jeg bruke kredittkortet fra Banknorwegian når jeg bestiller flybilletter hos Norwegian, for deretter å betale faktura via Payr/Shell Mastercard?

    På forhånd tusen takk om noen tar seg tid til å svare en "newbie"!
     
  17. Neonex

    Neonex Senior Medlem

    Innlegg:
    1,333
    Likes mottatt:
    1,512
    Bonuspoeng:
    113
    Shell Mc = ingen begrensning på hverken payr eller vipps (Beste kort til slikt).
    SAS MC = 4k per 96t på bege deler (payr og vipps. Vippser du 4k, kan du ikke bruke payr på 4 dager og vice versa).

    Ideelt sett vil du gjerne bruke sas mc til vipps hver 4 dag hvis du skylder folk penger (får da større forbruk på SAS MC) og så betaler du SAS MC-regningen med payr og Shell Mc. Du ønsker ikke å bruke "bare ett kort" og så betale ned Shell MC regningen med Shell kortet. Det er no-no.

    Og spm 2 - ja. Du kan betale alle fakturaer med payr (unntatt noen få unntak, som inkasso og namsmannen mener jeg det var). Du kan også betale til kontoer så du kan toppe up (fylle på) kort med payr. F eks om du har et kort med kredittgrense på 20k men skal kjøpe møbler til 25k. Så kan du bruke payr og overføre til kort 2 fra Shell Mc via payr.
     
    Jeanette liker dette
  18. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,321
    Likes mottatt:
    5,231
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for svar, Neonex! Jeg ser at kombinasjoner av kort må undersøkes nærmere. Foreløpig har jeg Shell MC, SAS MC (via DNB) og BankNorwegian. Tenkte selvsagt også å skaffe meg Amex for CT så snart de nye kortene blir mulig å bestille.
     
  19. Nicklas

    Nicklas Nytt Medlem

    Innlegg:
    6
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Noen som vet om det er slutt på trumf fra Shell MC? Gjorde betalinger gjennom payr 11.august, ingen trumf på konto ennå..
     
  20. PetterX

    PetterX Aktivt Medlem

    Innlegg:
    355
    Likes mottatt:
    87
    Bonuspoeng:
    28
    Shell har hatt trøbbel og på sidene til trumf står det at de håper å utbetale trumf neste uke for Shell MC.
     
    Nicklas liker dette

Del denne siden