USA - ESTA, visum, innreise (samletråd)

Tråd i 'Reisemål' startet av peterfox, 23. jan 2015.

Tags:
  1. thomassg

    thomassg Medlem

    Innlegg:
    242
    Likes mottatt:
    455
    Bonuspoeng:
    63
    Du må på generelt grunnlag ha ESTA for transitt gjennom USA. Så svaret på spørsmålet ditt er ja.
     
    Gullars liker dette
  2. Sunnfjordingen

    Sunnfjordingen Sunnfjording

    Innlegg:
    4,581
    Likes mottatt:
    24,421
    Bonuspoeng:
    183
    Trur det er Spiff som har sperra for dette. Meinar å ha lese at det er fleire kredittkort som ikkje fungerer.
     
  3. Anita

    Anita Aktivt Medlem

    Innlegg:
    417
    Likes mottatt:
    965
    Bonuspoeng:
    93
    Sist vi var i USA opplevde vi en strengere immigrasjon en vanlig. Dette var i DC, og vi reitse på Esta. Fikk da beskjed om at det å være "turist" og skulle "oppleve" byen ikke var grunn nok til å få komme inn i landet. Vi trengte en detaljert plan (skriftlig) over hva vi skulle gjøre mens vi var der. Heldigvis hadde jeg bla. leiebil og hotellbookingen på telefonen. VI fikk fortalt at Esta ikke var et visum og at vi ikke kunne gjøre som vi ville. Ble litt sjokkert da vi ikke har vært i nærheten av å høre dette tidligere. Fikk også beskjed om at alt dette står i Esta. Jeg har forsøkt å lete men finner ingen informasjon om at jeg må oppgi nøyaktig hva jeg skal gjøre, skriftlig på tur. Hva da når man er på "roadtrip" og tar ting på sparket? Var dette en fyr med egotripp eller er det noe jeg ikke har fått med meg?
     
    ArrogantBastard liker dette
  4. awt

    awt Senior Medlem

    Innlegg:
    789
    Likes mottatt:
    1,923
    Bonuspoeng:
    93
    Ingenting slikt når vi ankom MIA for 14 dager siden (på dagen).
     
    Anita liker dette
  5. Claus

    Claus Aktivt Medlem

    Innlegg:
    364
    Likes mottatt:
    348
    Bonuspoeng:
    63
    Kanskje du fikk samme fyren som stoppet meg i januar. Jeg hadde bestilt turen et par uker i forveien og skulle bare være turist, alene. Dette syntes han tydeligvis var mistenksomt. Da han spurte meg om jeg skulle treffe noen og jeg nølte et halvt sekund før jeg svarte, hogg han til "Hvorfor nølte du??" Og da jeg "nølte" like lenge på spørsmålet om jeg kjente noen i DC, reagerte han enda kraftigere. Sånn fortsatte det en liten stund og jeg var til slutt overbevist om at jeg ikke kom inn, og sa bare at jeg vet ikke hva mer jeg kunne si for å overbevise han... Heldigvis så det da ut til at han skjønte at han hadde overreagert.

    Regner med at det går lettere på turen til SFO i februar. Da forteller jeg at formålet med turen er å besøke en del nasjonalparker i California og Utah. I tillegg tar jeg med en oversikt over reiseruten, inkl hotellene jeg har bestilt, før jeg returnerer fra LAX en drøy uke senere.
     
  6. Anita

    Anita Aktivt Medlem

    Innlegg:
    417
    Likes mottatt:
    965
    Bonuspoeng:
    93
    Det er ikke alltid like greit å skulle svare kontant både pga. annet språk men ikke minst etter en lang flytur. Vi skal over igjen i februar, også til DC, har tenkt å ha utskifter med. Det som er litt merkelig er at jeg på mine tre siste turer over (Chicago, Miami og DC) ikke har levert det fortollingsskjemaet man fyller ut på flyet ;)
     
  7. Monkeycat

    Monkeycat Mmmm...beer...

    Innlegg:
    202
    Likes mottatt:
    363
    Bonuspoeng:
    63
    Interessant. Når var dette?
     
  8. Anita

    Anita Aktivt Medlem

    Innlegg:
    417
    Likes mottatt:
    965
    Bonuspoeng:
    93
    I oktober...
     
    Monkeycat liker dette
  9. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    17,493
    Likes mottatt:
    62,853
    Bonuspoeng:
    293
    "Mellomlandet" på EWR for 10 dager siden, ingen andre spørsmål enn de vanlige.
     
    Anita liker dette
  10. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,413
    Bonuspoeng:
    293
    Indahla kunne du være så snill å oppdaterer første siden med Revolut også, ser det finnes egen tråd for Revolut, hvis du har tid :)
     
  11. Stianoh

    Stianoh Medlem

    Innlegg:
    145
    Likes mottatt:
    105
    Bonuspoeng:
    43
    Kortet er lagt til i spiff. får bare ikke satt inn penger lengre.
     
  12. awt

    awt Senior Medlem

    Innlegg:
    789
    Likes mottatt:
    1,923
    Bonuspoeng:
    93
    Så man får disse enda? Vi fikk ikke dette på vår flytur, og fikk heller aldri spørsmål om det. Det er åtte år siden sist jeg var der borte, så tenkte bare det var slutt på dette.
     
  13. Anita

    Anita Aktivt Medlem

    Innlegg:
    417
    Likes mottatt:
    965
    Bonuspoeng:
    93
    Jupp, fått det på alle mine turer.
     
  14. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    1,972
    Likes mottatt:
    2,273
    Bonuspoeng:
    113
    Betingelsene til SPIFF er oppdatert i november - muligheten sperret?:
    For å overføre penger til din spareplan i Spiff må du tilkoble et betalingsinstrument – for eksempel et norsk debetkort eller en norsk bankkonto – til Spiff. (Det er ikke mulig å benytte kredittkort til sparing i Spiff)
     
  15. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,413
    Bonuspoeng:
    293
    Så de som hadde lagt til kredittkort før dette ble sperret, kan smile fra øre til øre :)
     
  16. Stianoh

    Stianoh Medlem

    Innlegg:
    145
    Likes mottatt:
    105
    Bonuspoeng:
    43
    Som sagt så er kortet lagt til... før sperren kom.. får bare ikke satt inn penger lengre. det er nå 4 stk som svarer på feil ting. men det kan være ikano som har sperret. eller spiff bare sperret for ikano. eller så er det en beløpsgrense jeg har krysset som kanskje snart er over? :)
     
  17. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,215
    Likes mottatt:
    1,953
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg fikk i hvert fall igjennom 1000kr transaksjon mot SAS MC akkurat nå.
     
    Gullars and Stianoh like this.
  18. Lillegutt

    Lillegutt Lonesome traveler

    Innlegg:
    226
    Likes mottatt:
    949
    Bonuspoeng:
    93
    Pleier alltid å få de, men sjelden jeg får bruk for dem. I MIA & ORD has automater til immigrasjons sjekk og da brukes de ikke (jeg har hvertfall ikke brukt dem) mens på EWR henger de litt etter.....
     
  19. Stianoh

    Stianoh Medlem

    Innlegg:
    145
    Likes mottatt:
    105
    Bonuspoeng:
    43
    Så bra. Da satser jeg på at det bare er lagt inn en beløpsgrense. Den går i så fall ikke på det samme som vipps for vipps funker fint.
     
  20. jonvegard

    jonvegard Nytt Medlem

    Innlegg:
    48
    Likes mottatt:
    102
    Bonuspoeng:
    33
    Tror det er beløpssperre på 75000 per 30 dager (samme som vipps?). Hadde samme problemet for en stund siden, men fikk overført etter at 30 dager var passert fra siste overføring.
     
    Stianoh liker dette

Del denne siden