USA - ESTA, visum, innreise (samletråd)

Tråd i 'Reisemål' startet av peterfox, 23. jan 2015.

Tags:
  1. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    21,904
    Bonuspoeng:
    293
    Skal ordne det så snart jeg rekker.

2. thomassg

thomassg Medlem

Likes mottatt:
    455
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg fikk samme behandling da jeg hadde innreise på IAD med LH F i juli. Min tur var helt spontan da det plutselig ble tilgjengelighet hos LH og jeg prøvde å forklare CBP-offiseren at jeg skulle til D.C. for første gang som turist. Jeg var ikke vandt med den mye strengere tonen enn normalt (EWR, MIA, ORD, LAX) og ble veldig nervøs som bare gjorde offiseren enda mer skeptisk. Jeg reiste alene, hadde booket en uke i forveien, skulle bare være i fem dager, jeg kjente ingen i D.C. og jeg "skulle bare oppleve byen og gå på museene". Heldigvis for meg hadde jeg et visum i passet som har relativt høy "prestisje" som først var gyldig fra midten av august (jeg reiste inn på ESTA). Etter et kryssforhør om omstendighetene rundt dette visumet og etter å ha sjekket om alt jeg hadde sagt stemte overens med systemet deres så fikk jeg slippe inn. Jeg mistenker at de er ekstra strenge på IAD rett og slett fordi det er Washington D.C.

Anita liker dette
  3. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,662
    Bonuspoeng:
    293
    Immigrasjonen på østkysten er generelt mer utrivelig. I vest er det mye mer anstendig.
    Likevel, jeg vil tro at det nettopp var ditt spesialvisum fra august på toppen av ditt esta visum som gjorde deg ekstra interessant.
    De er på utkikk etter alt som smaker av irregularitet. Billett på kort varsel samt din spesielle visumsituasjon, kanskje i samband med feil person bak skranken har nok forårsaket dette. Trump eller ei, med mindre USA skal stenge grensene fullstendig så vil nordmenn som regelen komme inn.

4. Anita

Anita Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    965
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg har ny billett til DC i februar og gruer meg faktisk. Hva skjer dersom de ikke vil la oss slippe inn. Antar at det skal mer til enn en sur mann i skranken eller? Reiser med minstejenta så håper på en smoothiene opplevelse.

5. Blaa

Blaa Veteran

Likes mottatt:
    2,625
    Bonuspoeng:
    113
    Immigrasjon i Miami på fredag forløp omtrent slik.

Hva vil du her? Ferie.
    Har du kjente her? Kommer nok til å møte noen jeg møtte her i vår.
    La meg få fingeravtrykkene dine og et bilde. Velkommen til Amerika.

Lillegutt, Kalsnes and Anita like this.
  6. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,662
    Bonuspoeng:
    293
    Slapp av, det går helt fint. For å sitere et gammelt ordtak: "En enslig svale gjør ingen sommer"

Anita liker dette
  7. thomassg

thomassg Medlem

Likes mottatt:
    455
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg er forsåvidt enig, men det hører med til historien at jeg gikk i automatkøen og offiseren kun hadde passet, kvitteringslappen fra automaten (ingen markeringer for ekstra screening såvidt jeg kunne se) og spørsmål å gå på. Det var først etter at jeg "svarte mistenksomt" på spørsmålene at datamaskinen og sjekk av visum i passet kom inn i bildet.

RoadKing liker dette
  8. Gullars

Gullars Veteran

Likes mottatt:
    4,986
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg driver og søker ESTA nå, og kom til et spørsmål som jg fortsatt er usikker på:
    981556AE-9348-4A96-8BAE-FC783D648774.jpeg

Per nå har vi både utreise og hjemreise der vi slipper overnatting i USA. Utreisen har imidlertid et såpass langt opphold, at det sikkert kunne vært spennende å ta ettermiddagen inne i Chicago.

Men så er det jo denne drømmen om LH F da. Her må vi jo ta det vi får, og det kan jo i praksis innebære at vi må ha en overnatting i USA på ut- og/eller hjemreisen.

Bør vi vente med å søke om ESTA til dette er endelig avklart, eller hva ville dere gjort? Er litt paranoid når det gjelder amerikanske grensevakter og potensielt feilutfylt søknadsfelt...

9. thomassg

thomassg Medlem

Likes mottatt:
    455
    Bonuspoeng:
    63
    Er dette den offisielle søknadssiden for ESTA? Ikke lenge siden jeg hjalp noen andre med deres søknader og da var det hverken dette spørsmålet eller på norsk.

https://esta.cbp.dhs.gov er den offisielle søknadssiden.

Gullars liker dette
  10. awt

awt Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,928
    Bonuspoeng:
    93
    Neppe den offisielle det der. Gramatikken var heller ikke direkte imponerende.

Gullars liker dette
  11. Gullars

Gullars Veteran

Likes mottatt:
    4,986
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg var på denne: http://www.esta.us/norsk.html

Er det noe humbug? Har jo allerede lagt inn passinformasjonen, blant annet.

Uansett: takk! Får prøve meg på den offisielle i morgen :)

12. awt

awt Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,928
    Bonuspoeng:
    93
    Ikke offisiell nei, bare et (veldig) fordyrende mellomledd.

Når det er sagt hadde du fått ESTA fra den siden også.

Gullars liker dette
  13. Gullars

Gullars Veteran

Likes mottatt:
    4,986
    Bonuspoeng:
    113
    Da var ESTA i boks :) Kjapt spørsmål, i prinsippet om det samme: Innvilget ESTA gjelder 2 år fra i dag. I søknaden har jeg svart at oppholdet i USA er transit/gjennomreise. Vi planlegger en tur til Boston i sommer. Må vi da søke om ny ESTA eller kan denne brukes?

14. veeegard

veeegard Veteran

Likes mottatt:
    9,373
    Bonuspoeng:
    183
    Nei, du kan bruke den samme i 2 år.

Gullars liker dette
  15. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    21,904
    Bonuspoeng:
    293
    Lagt til Revolut nå med de kort jeg kjenner til. Hvis noen kan bekrefte flere er det bare å gi beskjed.

16. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    64,044
    Bonuspoeng:
    293
    Har nå bestilt Trumf Visa.
    Dersom det viser seg at Shell har slutta å funke mot Payr er såvidt jeg skjønner Trumf visa et (godt) alternativ?

oleredv liker dette
  17. Xaantiam

Xaantiam EB n00b

Likes mottatt:
    371
    Bonuspoeng:
    63
    Tja...
    Får kun 0,5% Trumf med Trumf Visa. Så finnes bedre alternativet enn å bruke det, eks. SAS MC, Revolut Premium/Metal, Nordic Choice MC og sikkert flere andre også.

18. Blaa

Blaa Veteran

Likes mottatt:
    2,625
    Bonuspoeng:
    113
    Litt på siden av ESTA, men har CBP sluttet å stemple passene? Fikk ikke nytt stempel hverken ved inn eller utreise Miami. Er virkelig vonbråten over dette.

19. holmen

Likes mottatt:
    64,044
    Bonuspoeng:
    293
    SAS MC bruker jeg på Vipps og alle små regninger. Orker ikke dele opp regninger og vente 96 timer..
    Revolut har jeg ennå ikke skjønt noe av. Må se litt mer på det.
    Nordica Choice gir vel ikke EB/Trumf?

20. holmen

Likes mottatt:
    64,044
    Bonuspoeng:
    293
    Fikk på EWR for to uker siden.

Blaa liker dette

Del denne siden