USA - ESTA, visum, innreise (samletråd)

Tråd i 'Reisemål' startet av peterfox, 23. jan 2015.

Tags:
  1. thomassg

    thomassg Medlem

    Innlegg:
    242
    Likes mottatt:
    455
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg landet på EWR fra OSL 30.desember og ventet opp mot 2 timer på å komme gjennom immigration. Automatene for returnerende ESTA var ikke i bruk, så med mindre man hadde NEXUS/GlobalEntry, så måtte vi alle stå i samme kø (visum, amerikanere, canadiere og ESTA) for manuell kontroll. Jeg stod like lenge i kø for pre-clearance på YYZ ("U.S. immigration på canadisk jord") den 3.januar. Her var automatene for ESTA, amerikanere og canadiere i bruk. De som jobbet på flyplassen og forsøkte å berolige folk som mistet sine fly hevdet at køene var "unprecedented".

    Når det kommer til TSA (sikkerhetskontroll), så merket jeg ingenting utenom det vanlige hverken 30.desember eller 3.januar.
     
  2. MoonLander

    MoonLander Nytt Medlem

    Innlegg:
    17
    Likes mottatt:
    13
    Bonuspoeng:
    3
    Ikke helt :)

    - eFaktura i Vipps kan kun betales fra konto
    - Vipps Regninger kan kun betales fra konto
    - Vipps Faktura som er forgjengeren til Vipps Regninger kan også belastes kredittkort, og inntil videre er det en del utstedere som sender Vipps Faktura.
     
    joa liker dette
  3. Markal

    Markal Senior Medlem

    Innlegg:
    548
    Likes mottatt:
    743
    Bonuspoeng:
    93
    Og regninger du av en eller annen rar grunn får i digipost, som så blir synlig i vipps, kan betales med kredittkort. Bompenger i Trondheim (vegamot) er eksempel på dette.
     
    joa liker dette
  4. PetterX

    PetterX Aktivt Medlem

    Innlegg:
    355
    Likes mottatt:
    87
    Bonuspoeng:
    28
    Det er ingen tvil om at det er enkelt å betale regninger om dagen. Jeg betaler regninger i øst og vest med kun et tastetrykk men sliter med å finne tilbake når det er behov for det. Jeg husker jo ikke hvilken banktjeneste jeg brukte på akkurat den ene fakturaen jeg leter etter.

    I og med at det er beløpsgrenser og det ene med det andre blir det ofte til at man må fravike forhåndsdefinerte regler for å holde oversikt.

    Nå når Sbanken legger ned sin "Min Økonomi-tjeneste" blir det enda verre. DnB og Danske Bank sin tjeneste er for dårlig for mitt bruk.
     
    chudtwa liker dette
  5. paramberg

    paramberg Veteran

    Innlegg:
    2,904
    Likes mottatt:
    8,191
    Bonuspoeng:
    183
    Man kan fint bruke samme ESTA flere ganger? Var i USA i November 2017 og må en tur over dit i slutten av i år. Eller må jeg søke på nytt?
    Samme pass.
     
  6. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,172
    Likes mottatt:
    4,982
    Bonuspoeng:
    113
    Ankom IAH fra FRA den 28/12. Gikk forholdsvis raskt. Ankom IAD fra SAL den 6/1. Gikk ekstremt raskt.
     
  7. vegardg

    vegardg Senior Medlem

    Innlegg:
    940
    Likes mottatt:
    5,042
    Bonuspoeng:
    163
    Hei!

    Jeg har oppdaget noe som heter "Google". Du finner det på www.google.no

    Der kan du stille spørsmålet ditt og få svar med en gang. Ganske snedig.
    upload_2019-1-9_23-23-36.png
     
  8. paramberg

    paramberg Veteran

    Innlegg:
    2,904
    Likes mottatt:
    8,191
    Bonuspoeng:
    183
    Kjekt å spørre her inne vet du ;)
     
  9. TomF66

    TomF66 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,302
    Likes mottatt:
    1,297
    Bonuspoeng:
    113
    Takk for input....høres ut som det foreløpig er sånn nogenlunde greit - men kanskje litt mer uforutsigbart enn før. Blir det forsinkelser så får man leve med ombooking til senere fly.

    Det kan jo fort bli værre dersom dette drar seg ut i tid.
     
  10. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,039
    Likes mottatt:
    33,267
    Bonuspoeng:
    293
    På generelt grunnlag: ESTA innvilges for 2 år og dekker ubegrenset antall innreiser i denne perioden.
    Vær dog oppmerksom på at reiser du hyppig, kan det hende at immigrasjonsmyndighetene vil fatte ekstra interesse i deg, det er ikke noe problem, inn kommer du. De blir bare nysjerrige.
     
  11. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,039
    Likes mottatt:
    33,267
    Bonuspoeng:
    293
    NYC spesielt og østkysten generelt er notorisk. Reis til vestkysten neste gang, mye blidere immigrasjon og mye mer effektiv. Min rekord i LA er 10 minutter fra jeg forlot flyet til jeg var landside (dvs etter toll). Jeg hadde nok flaks med mengden innkommende fly, automatene virket og ikke minst tror jeg det hjalp at jeg fløy First. Men også når jeg har fløyet bak gardina så kan jeg ikke minnes at det har tatt timer på vestkysten.
     
  12. TomF66

    TomF66 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,302
    Likes mottatt:
    1,297
    Bonuspoeng:
    113
    Når det er østkysten man skal til så blir det jo østkysten da :)

    Jeg synes vanligvis ikke det er noe problem med tiden i immigration verken i Chicago, New York eller Washington. Særlig ikke når automatene er tilgjengelige (på EWR terminalen der SAS lander har de ikke hadde automater når jeg har vært gjennom - det er dog 18 måneder siden jeg var gjennom der på innreisen til USA)
     
    RoadKing liker dette
  13. Lillegutt

    Lillegutt Lonesome traveler

    Innlegg:
    226
    Likes mottatt:
    949
    Bonuspoeng:
    93
    Så lenge både pass og ESTA er gyldige skal det ikke være noe problem. Har vært over 10 ganger på min ESTA de siste 1,5 årene
     
    paramberg liker dette
  14. Flight Cancelled

    Flight Cancelled Bonusjeger

    Innlegg:
    1,564
    Likes mottatt:
    3,685
    Bonuspoeng:
    113
    Om noe, så er vel kanskje arbeidsmoralen litt ned hos enkelte av de som jobber uten å få utbetalt lønn. Noe som egentlig kanskje er litt forståelig tatt situasjonen i betraktning.

    Gikk gjennom immigrasjon i Miami i dag, først ut av flyet og kom til null kø og gikk fram og fikk med en gang "go back, and wait". Stod der i to minutter før hun i skranken ved siden av ropte meg fram. Han som ropte "wait" satt og spilte på mobilen, mens hun jeg endte opp med klagde veldig over at de ikke fikk betalt og stemplet heller ikke passet mitt. Ganske annereledes stemning i immigrasjonskontrollen enn hva jeg er vant med.
     
    Sonictravel liker dette
  15. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,039
    Likes mottatt:
    33,267
    Bonuspoeng:
    293
    Supert med fersk statusrapport på et så viktig tema.
     
  16. thool

    thool Aktivt Medlem

    Innlegg:
    421
    Likes mottatt:
    1,343
    Bonuspoeng:
    93
    Veldig få på jobb i immigrasjonen på EWR da vi kom med SK907 i dag. Det var flere grensevakter som tok to og tre i slengen uavhengig av om man reiste sammen. Tok rundt en time fra vi var av flyet til vi var igjennom toll. Ikke så veldig ille, og grensevakten jeg og min kollega var hos var blid.

    Ellers var sikkerhetskontrollen på terminal C som vanlig et mareritt, og de som var på jobb der var surere enn det jeg har opplevd før. Mye surmuling og slengbemerkninger om at de jobbet gratis og at alle var idioter som ikke hørte etter og garantert glemte å ta ut laptop og ta av seg sko. Generelt dårlig stemning.
     
    RoadKing liker dette
  17. jsh11

    jsh11 Nytt Medlem

    Innlegg:
    4
    Likes mottatt:
    2
    Bonuspoeng:
    3
    Beklager om dette er feil sted å poste. Har forsøkt å lese meg opp på en del ting her, og har bestilt Sas MC med mål om CT.

    Har jeg forstått det riktig at jeg da skal bruke Payr til å betale regninger inntil 4K per andre dag, bruke MC og evt. Trumf på alt annet, og krysse fingrene for at jeg når 100 K innen 2019?

    Tenkte å få samboeren min til å gjøre det samme, og så overføre EB-poeng fra en konto til en annen.
     
  18. tombom

    tombom Aktivt Medlem

    Innlegg:
    338
    Likes mottatt:
    313
    Bonuspoeng:
    63
    Hei og velkommen. Først og fremst vil jeg vel anbefale deg å bruke en del timer mer på forumet, for du har dessverre bestilt feil kort om CT er målet. Du trenger et SAS Amex kort, ikke MC. Videre bør du opprette en EB familiekonto, ikke overføre poeng. Bruk litt tid på forumet og forsiden er mitt tips. Lykke til!
     
    jonss and jsh11 like this.
  19. jsh11

    jsh11 Nytt Medlem

    Innlegg:
    4
    Likes mottatt:
    2
    Bonuspoeng:
    3
    Hei, takk for svar!

    Hehe, jeg blandet begrepene - hadde heldigvis bestilt Amex.

    Men ser poenget ditt, har nok en del å gå på. Får bare lese meg opp mer!
     
    tombom liker dette
  20. Trykkern

    Trykkern Aktivt Medlem

    Innlegg:
    254
    Likes mottatt:
    99
    Bonuspoeng:
    28
    Tilbyr Eurobonus familiekonto? Slik at alle poeng samles i en pott.
     
    jsh11 liker dette

Del denne siden