USA - ESTA, visum, innreise (samletråd)

Tråd i 'Reisemål' startet av peterfox, 23. jan 2015.

Tags:
  1. Flight Cancelled

    Flight Cancelled Bonusjeger

    Innlegg:
    1,564
    Likes mottatt:
    3,685
    Bonuspoeng:
    113
    Merkelig, jeg gikk gjennom i Miami tre ganger i 2018 og fikk stempel alle gangene.
     
  2. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,431
    Likes mottatt:
    4,335
    Bonuspoeng:
    113
    Dette reiser et spørsmål for min del:
    Er "returning esta" for de som har brukt ESTA tidligere, eller for de som har brukt SAMME ESTA tidligere? Jeg håper jo det er det førstnevnte, for nå har jeg ny ESTA.. og nytt pass.. men har brukt ESTA flere ganger tidligere. Og går man da til APC-maskinene først fortsatt?
     
  3. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,431
    Likes mottatt:
    4,335
    Bonuspoeng:
    113
    Svarer meg selv her, med hva jeg klarte å finne på et forum:
    Returning ESTA means : I have entered the USA before, under ESTA, and today I have an ESTA even if it's not the same one I entered the US last time.


    As long as all party members have entered the USA at least once since 2008 under ESTA, they are "returning ESTA" even if the ESTA application is not the same application used on previous visits.


    Så det ser ut til å være den samme som tidligere, at man går til automatene (APC) og registrerer besøket sitt der. Forrige gang vi reiste til MIA så var noen i reisefølget første gang i USA, og de ble også sluset til maskinene men fikk såklart en X og havnet i en annen kø. Som gikk raskere enn køen vi sto i for de som har vært der før. Skjønn det den som vil..
     
    milehigh, wilco and Jorge like this.
  4. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,171
    Likes mottatt:
    7,511
    Bonuspoeng:
    293
    Så trikset er å alltid ha med noen som aldri har vært i USA før. Smart! :D
     
    holmen liker dette
  5. kaiarne

    kaiarne Aktivt Medlem

    Innlegg:
    329
    Likes mottatt:
    510
    Bonuspoeng:
    93
    Ser det er flere som spør hvor lang kø det er ved innreise til USA. Denne siden er veldig fin for å se historisk ventetid.
    https://awt.cbp.gov
     
  6. Pyro

    Pyro Aktivt Medlem

    Innlegg:
    280
    Likes mottatt:
    173
    Bonuspoeng:
    43
    Min erfaring er akkurat motsatt på FLL
     
  7. vegasbaby

    vegasbaby Aktivt Medlem

    Innlegg:
    292
    Likes mottatt:
    298
    Bonuspoeng:
    63
    Hvilket forum er dette? Jeg har lurt på dette, og tenkte umiddelbart at den motsatte løsningen måtte være den korrekte: At returning esta = returning på den samme to-årige esta'en. Men ikke noe hadde vært bedre om det du skriver er korrekt!
     
  8. thool

    thool Aktivt Medlem

    Innlegg:
    421
    Likes mottatt:
    1,343
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg kom ikke inn i premier access kø fordi det ikke står på boardingkortet fra SAS. Be om mytt boardingkort fra skranken etter re-check av bagasjen så skal det nok gå fint.

    Ellers er det kommet en returning ESTA kø på EWR, mulig den er kortere enn vanlig.
     
  9. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,918
    Likes mottatt:
    22,597
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg har alltid gått på returning esta så lenge det har vært mulig i USA, og på alle de årene kan jeg ikke ha hatt samme visum.
     
    vegasbaby liker dette
  10. zeldr

    zeldr Nytt Medlem

    Innlegg:
    18
    Likes mottatt:
    4
    Bonuspoeng:
    3
    Noen som vet når det pleier å være 6.000 ekstrapoeng for SAS MasterCard? De hadde det før, men virker å være lenge siden sist.
     
  11. thomassg

    thomassg Medlem

    Innlegg:
    242
    Likes mottatt:
    455
    Bonuspoeng:
    63
    Det er for tida store ombygginger på gang i terminal C. «Premier Access» finnes i praksis ikke da man blir satt i samme kø som alle andre. Forstå det den som kan.
     
  12. TomF66

    TomF66 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,302
    Likes mottatt:
    1,297
    Bonuspoeng:
    113
    Jepp...det trikset bruker jeg alltid :)

    Ja - ingen automater på terminal B enda ?
     
  13. TomF66

    TomF66 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,302
    Likes mottatt:
    1,297
    Bonuspoeng:
    113
    Brukte du automat eller manuell skranke....har alltid brukt automatene og da er det bare en kar som kikker på passet og lappen og grynter "welcome"
     
  14. grimfandango

    grimfandango Nytt Medlem

    Innlegg:
    41
    Likes mottatt:
    15
    Bonuspoeng:
    8
    Første måned med Trumf Visa og Payr etter at Ikano kuttet opptjening av trumf via Payr + Shell MC. Fikk nettopp utbetalt velkomstbonus og diverse andre transaksjoner, men Payr-betalinger for ca. 30 laken uteble.
     
  15. MMagnussen

    MMagnussen Nytt Medlem

    Innlegg:
    1
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Prøver å henge med her, etter noen uker på jobb ramler jeg bakpå fort her.
    Så Shell MC er vell stort sett ikke verdt det lenger om man har amex elite og sas mc world premium? Greit nok at kortet er gratis, men siden ubrukte kredittkort også registreres som lån sier jeg det heller opp om kortets glansdager nå er forbi.
    Shell MC + Payr var taktikken for å betale husleia før, noe annet godt alternativ der, eller er det Trumf visa som er det neste da?
     
  16. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    1,972
    Likes mottatt:
    2,274
    Bonuspoeng:
    113
    Shell er bare å terminere etter min mening. Payr + SAS MC (med 4000 kr/96t) funker, ellers er det TrumfVisa ja.
     
  17. toyboy

    toyboy Nytt Medlem

    Innlegg:
    39
    Likes mottatt:
    28
    Bonuspoeng:
    18
    Er vel ikke noe vits å ha TrumfVisa nå vel?
    For mannen i gata er vel Amex Premium i tillegg til SAS MC eller Shell MC som er grunnpakken?
     
  18. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,413
    Bonuspoeng:
    293
    Er litt avhengig av din strategi. NCC= Shell+Trumfvisa. Star Alliance=AmEx+SAS+Dnb SAGA...GOD HELG:D
     
    Last edited: 18. jan 2019
    jonss liker dette
  19. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    1,972
    Likes mottatt:
    2,274
    Bonuspoeng:
    113
    Ift Payr er jo TrumfVisa alternativet om en ikke orker å styre med SAS MC pga. 4000-grensa...
     
  20. Maggie

    Maggie Veteran

    Innlegg:
    4,482
    Likes mottatt:
    25,244
    Bonuspoeng:
    183
    Om man bruker Sas Mastercard til varekjøp,går dette utover de 4K man kan bruke i payr til kortet?
     

Del denne siden