American Express Centurion Line

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av HenrikE-G, 19. febr 2019.

  1. magnusant

    magnusant LTG

    Innlegg:
    701
    Likes mottatt:
    979
    Bonuspoeng:
    93
    Usj, da setter vel den nr 4 en strek i regninga.
    Takk
     
  2. oslo.to.unknown

    oslo.to.unknown Aktivt Medlem

    Innlegg:
    318
    Likes mottatt:
    117
    Bonuspoeng:
    43
    Hva er kravene for plat?

    Vurderer om dette er noe for samboeren min, men hun har ikke like høy inntekt
     
  3. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,262
    Likes mottatt:
    6,342
    Bonuspoeng:
    183
    I Sverige er vervepremien like stor som velkomstbonusen. Angivelig skyldes denne forskjellen norske regler for markedsføring av kredittprodukter, men burde ikke være så ulikt bonusen Bulder tilbyr for verving av boliglånskunder? Kunne vært interessant å utfordre Amex på dette.
     
    oslo.to.unknown and RoadKing like this.
  4. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,262
    Likes mottatt:
    6,342
    Bonuspoeng:
    183
    Ansvarlig for Facebook-annonsering har ikke fått med seg særnorske vilkår for vervebonus?
    Screenshot_20240507-172805.png
     
    kiev and Rscott like this.
  5. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,276
    Likes mottatt:
    4,607
    Bonuspoeng:
    113
    Mai er tredje runde for Amex Platinum "Dinner for two". I går var det glitrende vær i Trondheim, og på tide å sjekke ut den andre restauranten på Amex-listen, nemlig Clarion Rooftop restaurant og bar.
    Vi var der før klokken seks for å få med litt sol og utsikt. Stordalen plukket en bra tomt for dette bygget - utsikten er fenomenal både fra terrassen og fra selve restauranten. Vi har besøkt bar og terrasse tidligere, men aldri prøvd selve restauranten før.
    Når tiden nærmet seg ble vi invitert inn til bordet vårt. Pent oppdekket uten å være stivede duker og tversoversløyfe. Akkurat så upretensiøst som vi liker det.
    5F1E1DC3-D750-4636-B526-C4C200CD10DA_1_105_c.jpeg
    Utsikten er som sagt første klasse for de som liker sjø, fjord, Nidarosdomen, NTH hovedbygg og Munkholmen. Solen skinte under nesten hele måltidet men med varmedempende vinduer ga det bare ekstra stemning.
    Dealen for Amex er en full treretters basert på månedens meny. Dette er en meget god verdi som langt overgår tidligere erfaring, se nedenfor. Siden det var en fødslesdag involvert, så gikk vi for en oppgradering til full seksretters smaksmeny.
    Det skulle vise seg å være en vinner.
    Siden vi syklet nedover og hadde planer om å sykle hjem igjen, så skippet vi full vinpakke men gikk for en flaske med musserende. De hadde en intressant engelsk vin vi ikke hadde prøvd før:
    C2703E0F-22E8-4BA0-80BB-5A72CA93ACF3_1_105_c.jpeg
    Den var helt strålende og et perfekt valg for alt annet enn kjøttretten. Vivino gir den 4.2 poeng og det er velfortjent. Mye smak, mineralsk, fine bobler, og bra med syre som matchet smørbaserte sauser. Anbefales!


    Første rett var "Tunfisk tataki med eple og ørretrogn"
    Screenshot 2024-05-11 at 17.28.15.png
    Innertier fra første stund. Gode skiver Sashimi tunfisk med en eplesaus og tilbehør som satte stemningen for resten av kvelden.

    Så "Grillet hummer med smørsaus".
    9C41CA35-197C-4484-9468-241854C2EA55_1_105_c.jpeg
    Dette var kveldens smaksmessige høydepunkt. En helt utrolig komposisjon med den trolig beste Beurre Blanc jeg har smakt. Selv terningene med kålrot gikk opp i en høyere smakskombinasjon. Vi spiste restene av sausen med skje til slutt.

    Neste runde var "Sellerirot med kantarellglaze og trøffel".
    7C45C7E8-F91D-4021-81F9-79A17ABE0E2D_1_105_c.jpeg
    Dette er en vegetarrett som nesten kan omvende meg til den verden. En skummet Hollandaise matchet et dryss av trøffel og tørket tyttebær. Lun sellerirot med sopp og masse godt oppå.

    Så et par hovedretter.
    Først en kveite
    A379DAF7-12F0-4B71-B35F-36C2375BF8FF_1_105_c.jpeg
    Den står ikke i menyen, men kom med en saus basert på blåskjell, og med en kompott av blåskjell og grønnsaker som gjemte seg under det grønne i bildet. Selve fisken var kanskje det svakeste i denne menyen siden den var litt overkokt. Ikke tørr, men heller ikke perfekt som resten av rettene.

    Som femte punkt kom kjøtt. Det er alltid en høydare for meg som vokste opp med fisk seks dager i uken.
    Kjøtt krever selvfølgelig rødvin, og servitøren anbefalte en Torres Purgatori. Den var korrekt til denne retten, selv om jeg normalt foretrekker italienske viner.

    "Coulotte av Kalv med demisaus og variasjon på løk" var altså igjen en høydare av de sjeldne.
    98B4F52E-F3BA-4D82-BD4B-F62A7D15E11B_1_105_c.jpeg
    Demiglace kokt to døgn og supert komponert med løk, og de grønnsakene i den sausen ved siden av var bare himmelsk...

    Dessert var "Eventyr sjokolade fylt med karamell og solbær".
    48A486FF-0B84-462A-9F2F-46D7600706ED_1_105_c.jpeg

    Dette er en STOR sjokoladekule fra en lokal produsent ved festningen. Heldigvis var kulen mest luft, siden vi begynte å bli ganske så mette. Likevel ga sjokolade med crumble, youghurt og bærcouli en kombinasjon mellom søtt, surt, bittert, salt, mykt, sprøtt så god at vi glemte metthet og alt gikk ned.

    Nok drikke var det også, så vi unngikk å sykle forbi politistasjonen på vei hjem...

    Amex og prisnivå:
    Vi gikk som sagt for en utvidet meny. Det var ikke noe problem.
    Paret ved siden av oss hadde også Amex Dinner for Two, så kanskje de er på IF og leser dette ;-)
    Uansett fikk vi sett at treretters var:
    - Tunfisk tataki med eple og ørretrogn
    - Coulotte av Kalv med demisaus og variasjon på løk
    - Eventyr sjokolade fylt med karamell og solbær
    Altså fra samme liste som vi fikk, bare i større porsjoner så klart.

    6-retters skulle kostet 2x945=1890, men vi betalte bare 765 for utvidet meny for to. Amex-rabatten var altså 1125 blanke norske kroner!
    Seks slike runder i året så er ikke Platinumkortet spesielt dyrt lengre.

    Konklusjon:
    Som en som reiser litt rundt og har prøvd noen restauranter, så vil jeg påstå at restaurantscenen generelt i Trondheim er svært god. Rooftop plasserer jeg på topp tre i byen, og den banker lett mange Michelinrestauranter jeg har prøvd.
    Service var upåklagelig. Tre timer gikk forbi i passe tempo, uprentensiøst og ikke masete, rolig selv når 40 konferansegjester kom ramlende inn. Akkurat slik vi vil ha det.
    Prisnivået er også meget behagelig. Hvis man tar kronekurs med i betraktning, så er dette svært billig i internasjonal målestokk.
    Restauranten er milevis over Emilies, som jo også er en helt OK plass. Jeg ønsker kanskje en litt større vinliste, men det blir småplukk da vi var strålende fornøyd med den engelske musserende.

    The Rooftop når derfor stjernenivå og anbefales på det sterkeste.
     
  6. kimkra

    kimkra Nytt Medlem

    Innlegg:
    20
    Likes mottatt:
    5
    Bonuspoeng:
    3
    Noen som har erfaringer/tanker om bruken av BillKill i jakten på Centurion? Kan tenkes Amex er opptatt av hva du bruker penger på? Ser Amex hva som faktisk er kjøp og betalt når transaksjonen går via BillKill?
     
    Last edited: 12. mai 2024
  7. paramberg

    paramberg Veteran

    Innlegg:
    2,893
    Likes mottatt:
    8,138
    Bonuspoeng:
    183
    Om du må bruke BillKill for å generere transaksjoner er du ikke i målgruppen for Centurion…:)
     
    The_Dude liker dette
  8. kimkra

    kimkra Nytt Medlem

    Innlegg:
    20
    Likes mottatt:
    5
    Bonuspoeng:
    3
    Helt klart spørsmålet er kanskje bedre formulert om det er fordelaktig eller ikke å få "ekstra" transaksjoner på x antall 100 K i året, der enkelt transaksjoner kan være opp til 100k per stk der det er eneste utvei for å bruke Amex er BillKill?
     
  9. paramberg

    paramberg Veteran

    Innlegg:
    2,893
    Likes mottatt:
    8,138
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg har Centurion. Aner ikke hva de ser etter men det sies at de ser på hva forbruket går til. Jeg ville nok ikke belaget meg på å bruke billkill bare for å få opp omsetningen, med tanke på kostnadene knyttet til billkill:)
     
    Johnarildr liker dette
  10. oslo.to.unknown

    oslo.to.unknown Aktivt Medlem

    Innlegg:
    318
    Likes mottatt:
    117
    Bonuspoeng:
    43
    Noen som kan invitere til platinum?

    Sitter litt på gjerdet mellom å nedgradere en siste gang for CT3 eller å bytte fil plat m bonus.

    Heller mot sistnevnte for å få prøvd noe nytt.
     
  11. Tore

    Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

    Innlegg:
    5,145
    Likes mottatt:
    114,664
    Bonuspoeng:
    350
    Send meg en PM med din e-post, så skal jeg sende deg en invitasjon
     
  12. Johnarildr

    Johnarildr Nytt Medlem

    Innlegg:
    30
    Likes mottatt:
    35
    Bonuspoeng:
    18
    Mulig jeg er i Oslo når neste dinner for two tilbudet starter neste måned. Noen anbefalinger til hvilke restauranter som er innafor?
     
  13. oslo.to.unknown

    oslo.to.unknown Aktivt Medlem

    Innlegg:
    318
    Likes mottatt:
    117
    Bonuspoeng:
    43
    Får plat for første gang i posten om noen dager, noen tips til hva som er god value og hva jeg bør droppe å bruke tid på?
     
  14. Busybob

    Busybob Nytt Medlem

    Innlegg:
    38
    Likes mottatt:
    48
    Bonuspoeng:
    18

    Regner med man ikke får bonusen om man har amex elite?

    Den kan jo fort misforstås siden amex elite markedsføres som SAS Eurobonus AMEX og ikke American Express® kort.
     
    kiev liker dette
  15. oslo.to.unknown

    oslo.to.unknown Aktivt Medlem

    Innlegg:
    318
    Likes mottatt:
    117
    Bonuspoeng:
    43
    Har gjort en bommert.

    Skulle få samboeren på Amex plat, samtidig som jeg avbestilte elite etter å ha opptjent 2x CT. For å få velkomstbonusen.

    Men klarte å fylle inn min egen info på autopilot.

    Noen som har erfaring med å be om velkomstbonus, når man bytter fra et kort til et annet? Her har jeg ikke rett på det, men kan også avbestille innenfor to ukers åpent kjøp.

    Litt usikker på hva jeg skal gjøre. Ergelig.
     
  16. antirealiti

    antirealiti Medlem

    Innlegg:
    143
    Likes mottatt:
    285
    Bonuspoeng:
    63
    Vet noen når juli-bolken av 'Dining by Amex' slippes? Eller er det samme restauranter hver gang?
     
    kiev liker dette
  17. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,276
    Likes mottatt:
    4,607
    Bonuspoeng:
    113
    Hittil har man kunnet booke restaurant ved månedsskiftet, og så langt har det vært de samme restaurantene.
    Informasjon kommer som pop-up fra Experiences-appen.
     
  18. oslo.to.unknown

    oslo.to.unknown Aktivt Medlem

    Innlegg:
    318
    Likes mottatt:
    117
    Bonuspoeng:
    43
    Dette var en first for meg. Sa opp Amex platinum innenfor angrefrist. Knapt sagt opp noe, avbestilt noe eller sendt noe tilbake i mitt liv. Så dette var en ny opplevelse.

    Var rett og slett utrolig lite imponert over produktet, og hva som lå i experiences appen. Synes vi betaler lik pris for halve produktet som Sverige får. De har lounger, mer events, flere alternativer og mer poeng-oppsamling. Ble bare irritert.

    Så alt i alt, veldig skuffet, selv om jeg kanskje burde sette denne komme.
    Så nå sitter jeg her med en isskrape, men ikke har jeg bil. Ikke har jeg lappen.

    Veldig nysgjerrig på hvordan andre regner dette hjem?
     
    RoadKing liker dette
  19. Rscott

    Rscott Veteran

    Innlegg:
    1,614
    Likes mottatt:
    3,860
    Bonuspoeng:
    113
    For min del er det Priority Pass for hele familien som er det viktigste. Med to voksne barn som reiser mye med lavprisselskaper gir det god verdi. Selv bare det å kunne ta med seg en baguette og en flaske vann fra Ritazza for seg selv og en venn ved innenlandsreiser hjelper på. For egen del står jeg aldri utren lounge, selv der hvor *A ikke er representert eller jeg flyr med andre. Har også benyttet dining by Amex ved flere anledninger. Hotellfordelene er begrenset, men jeg har da fått noen oppgraderinger, selv om det er dyrt å bestille via Amex. Poeng har jeg overhodet ikke tenkt på, og bruker omtrent ikke kortet til betalinger.

    Enn så lenge føler jeg at jeg er på plussiden..
     
  20. Schlandy

    Schlandy Veteran

    Innlegg:
    1,616
    Likes mottatt:
    4,461
    Bonuspoeng:
    113
    Priority pass her også samt melia gold som gir 2x3 20% rabatt på overnatting. Alene sommerferien gir oss omtrent 1800 eur sparet på hotell. Skulle så klart gjerne se flere fordele, men enn så lenge klarer oven nevnte at forsvare kostaden for kortet
     

Del denne siden