American Express Centurion Line

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av HenrikE-G, 19. febr 2019.

  1. Pingus

    Pingus Senior Medlem

    Innlegg:
    936
    Likes mottatt:
    1,357
    Bonuspoeng:
    93
    Nå begynner vel "norsk" Centurion å bli litt attraktiv? Alle Plat-fordeler pluss EBG-status (FWIW), Elite er inkludert i årsprisen. I tillegg de tidligere opplistede standardfordelene med hotellstatus, PP, lounge osv.
     
  2. DJViking

    DJViking Medlem

    Innlegg:
    140
    Likes mottatt:
    30
    Bonuspoeng:
    28
    Centurion er det det Black-kortet man får for de ekstra rike folkene?
    Hvor mye forbruk må man ha for å kvalifisere til det?

    Jeg tjener veldig godt, og har god økonomi. Har en årslønn på 1 million. Mitt forbruk ligger på omtrent 300-350K i året med mitt kredittkort.
     
  3. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,913
    Likes mottatt:
    22,580
    Bonuspoeng:
    293
    Hvis du klarer å putte mesteparten av det forbruket på et Amex så får du nok invitasjon etter hvert. Det koster 35k+35k første året, deretter 35k per år.
     
  4. DJViking

    DJViking Medlem

    Innlegg:
    140
    Likes mottatt:
    30
    Bonuspoeng:
    28
    Hva du mener det koster 35k
    Kostnaden å ha kortet koster 35000kr i året? Det er jo ekstremt.
     
  5. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,139
    Likes mottatt:
    7,452
    Bonuspoeng:
    293
    Det er lavt i forhold til andre markeder. I USA er det 5000 dollar i året og 10000 dollar for å få kortet.
     
  6. DJViking

    DJViking Medlem

    Innlegg:
    140
    Likes mottatt:
    30
    Bonuspoeng:
    28
    Når det er så dyrt, hva er fordelene med et slikt kort?
     
  7. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,913
    Likes mottatt:
    22,580
    Bonuspoeng:
    293
    kiev, Spielhaug and DJViking like this.
  8. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,281
    Likes mottatt:
    4,648
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, det ligger nok i det området. Hvis man er «normal» så vil man ikke ha nok inntjening til invitasjon. Det må nok en god del jobbrelatert omsetning til for å komme inn der.
    Jeg har fått invitasjon pga dette og regner meg som «normal». (Ja, jeg vet det er subjektivt o_O). Har så langt ikke hoppet på, men hvis det kommer en god poenginntjening lik Platinum så ryker nok de to andre Amex kortene, og svartkortet sammen med SAS MC blir de eneste i lommeboken.

    PS til normal inntekt: leste nettopp i NY Times at de skal åpne en ny bomvei, og for å gi mulighet til arbeiderne som bor utenfor Manhattan til å kjøre inn, så får de som defineres som lavlønte halv pris. Det interessante er at lavlønt er definert som under 65.000 USD/år…
     
    maarstad and holmen like this.
  9. Christian

    Christian Senior Medlem

    Innlegg:
    941
    Likes mottatt:
    328
    Bonuspoeng:
    63
    Opptjening kommer på Centurion ettervhert, men var ikke mulig å få registrert seg allerede nå. Du beholder nok Elite kortet i lommeboken også for en CT siden det er inkludert.
     
    kiev liker dette
  10. EC7

    EC7 Medlem

    Innlegg:
    70
    Likes mottatt:
    93
    Bonuspoeng:
    18
    Jeg ligger vel på rundt 350 000 i året på Amex og har fått invitasjon. Har Platinum og Elite. Men kortet er ikke interessant for min del dessverre.
     
  11. lohelle

    lohelle EBD

    Innlegg:
    360
    Likes mottatt:
    340
    Bonuspoeng:
    63
    Hmm.. Stemmer det virkelig at Points Plus bare gir utbetaling 2 ganger i året? Mon tro hvorfor. Regner da med at "1x" poeng kommer fortløpende, og resten (3x) kommer som et etterslep da. Pleier ikke å betale med Platinum, da Elite gir mer poeng. Men det er fristende å tjene opp litt poeng på BA (og eventuelt kunne flytte over på Finnair osv derfra)
     
  12. KVTL

    KVTL Senior Medlem

    Innlegg:
    595
    Likes mottatt:
    633
    Bonuspoeng:
    93
    Stemmer, det blir etterutbetalt to ganger i året. Enig, det er litt nøyfse. Men samtidig er det en måte å holde på kundene antar jeg.
     
  13. Schlandy

    Schlandy Veteran

    Innlegg:
    1,617
    Likes mottatt:
    4,462
    Bonuspoeng:
    113
    mulig jeg ikke er helt skarp på at lese meg opp på vilkårene, men er det noe brudd gebyr for at si opp points plus før det er gått 12 mdr...?
     
  14. TomF66

    TomF66 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,301
    Likes mottatt:
    1,295
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg sliter litt med å forstå at det skal være interessant for noen å betale 35000,- i årsgebyr for et kredittkort. Det må da være mye enklere å beholde pengene og heller kjøpe de fordelene man ønsker direkte ?
     
    eventyrer and RoadKing like this.
  15. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,139
    Likes mottatt:
    7,452
    Bonuspoeng:
    293
    Når man beveger seg inn på luksussegmentet av et marked trenger ikke alltid ting å gi mening. Dette gjelder ikke bare kredittkort. Ikke undervurder hva folk er villig til å betale for en vare bare på grunn av en logo
     
    OyvindN, TomF66, kiev and 4 others like this.
  16. lohelle

    lohelle EBD

    Innlegg:
    360
    Likes mottatt:
    340
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg tror du vil finne at mye av det som diskuteres her inne på ingen måte er ting man trenger, men heller kjekt å ha, kult å ha, status å ha, praktisk å ha, og ikke minst VIL ha.
     
    OyvindN, kiev and eventyrer like this.
  17. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,013
    Likes mottatt:
    33,209
    Bonuspoeng:
    293
    Når man er rik nok, så er det fint å ha noe å bruke pengene på :)
     
    TomF66 and eventyrer like this.
  18. maarstad

    maarstad Medlem

    Innlegg:
    139
    Likes mottatt:
    226
    Bonuspoeng:
    43
    Hvis man lurer på om man har råd til å ha kortet, så er man neppe i målgruppen. Men selv folk med mye penger er opptatt av verdi, og det skal faktisk ikke så mye til å spare inn årsavgiften på fordeler som hadde vært dyrere å kjøpe direkte.

    Eksempel: Centurion FHR har garantert rom-oppgradering ved bestilling hos en del hotellkjeder, inkludert Aman. I tillegg har man fortsatt mulighet for oppgradering ved innsjekk. Bo 4 netter på Amanpuri, hvor prisdifferansen på det nest billigste og tredje billigste rommet er $680 per natt i lavsesong, så er det 30 000 spart allerede der. Bo på slike hoteller noen ganger i året, og årsavgiften er ikke så ille likevel.

    Screenshot 2024-05-02 at 16.04.01.jpg
     
    Last edited: 03. mai 2024
    OyvindN, EndreD, holmen and 3 others like this.
  19. TomF66

    TomF66 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,301
    Likes mottatt:
    1,295
    Bonuspoeng:
    113
    Hehe....enig i det. Men akkurat denne virker meningsløs for meg.
     
  20. TomF66

    TomF66 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,301
    Likes mottatt:
    1,295
    Bonuspoeng:
    113
    Regnestykket går vel bare opp hvis man i utgangspunktet ville betalt for et oppgradert hotellrom. Det er det sjelden jeg synes er noe verdifullt siden hotelrommet bare brukes til å sove på - dermed blir vel uansett billigere å booke de billigste rommene :)

    Betale for en god flyreise derimot....det er en annen sak :)
     

Del denne siden