Centurion invitasjon. Er det verdt det?

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av DrJ0nes, 22. okt 2022.

1. DrJ0nes

DrJ0nes Nytt Medlem

Likes mottatt:
    54
    Bonuspoeng:
    13
    God kveld, og beklager på forhånd et svært langt innlegg. Jeg merket jeg ikke har snakket med noen om de tingene her på svært lang tid.

Har fra før DnB PB, Amex Elite, Sas world, og vurderer droppe alle kredittkortene.

En av de siste guttedrømmene ble endelig oppfylt tidligere denne uken da jeg fikk invitasjon per mail om å bli med i Centurion. Det er jo her spørsmålet mitt kommer inn, er det noe litt mer magisk som ikke kommer på trykk i reklamen? Jeg har en god og trygg rutine nå som gjør at jeg får gullstatus og gratis tur-retur 1-2 ganger i året på business med konen.

- The Centurion card Supplementary cards
    - Prada X Centurion Communication
    - Centurion Living
    - Local Events
    - Personal service Arena experiences
    - Fast Track Airport Lounges
    - Lounge-on-the-go
    - Benefits at SAS
    - Arrival service at airports
    - Hotel program Rental car program (dette er vel det som kan gjøre det verdt pengene?)
    - Personal travel service Travel insurance
    - Du blir også automatisk EB gull, så da antar jeg at med samme rutine vil være diamant hvert eneste år, uten å behøve fly.

Slik jeg leser det, får man helt gratis "living events", Alicia Keys skal synge og alle fra centurion er invitert, og konen liker jo sånt. Ser ut som man får et gebyr om man ikke melder avbud hvis du ikke vil være med på de eventsene. Man får et armbånd fra prada med NFC-chip i, så kona kan sveipe håndleddet over kassen på prix med pradaen så har hun betalt for hytteturen uten at noen har sett et centurion-kort, men de kommer til å tro man har lagt masse penger i armbåndet og det hele virker veldig rart å ha brukt tid på. Sikter de seg inn på kinesere og influencere? Det tar jo også sulten vekk fra unge gutter som ikke får se dette kortet slik jeg fikk og ble inspirert til å gjøre det bra.

Det er en del gimmick med mat og drikke du får MED deg på flyet så du ikke blir tørst de stegene fra gold lounge og til fasttracken som faktisk alltid er full av sultne og tørste barn, gamle, og syke.

Innmeldingsgebyr: 35 000 NOK
    Årlig kostnad: 35 000

Så kommer det jeg tror er rosinen i pølsen;
    -Radisson Rewards Gold status
    -Hilton Honors Diamond status
    -IHG Rewards Club Platinum
    -MeliaRewards Platinum
    - Diamond Sixt Card
    - Avis President’s Club
    - Hertz Gold Plus Rewards President’s Circle

Man får 1 ekstra centurion kort, to prada armbånd, og 9 amex green card.
    Reiseforsikringer ved kanselleringer, forsinkelser, og mistet baggasje er det beste jeg har sett.

De nivåene man får her inkluderer comp. upgrades på hotell og bil. Kan noen som har reist en del med de nivåene her om det er like heftig som jeg ser for meg? Garantert utsjekking kl 14, og rommet ditt til $300 blir oppgradert til $3000/natt. Stemmer dette, er det en smidig prosess? Jeg har ikke lyst til å være han som kjefter på damen i skranken på hotellet fordi de ikke gratis og umiddelbart oppgraderer det drittrommet jeg har bestilt med viten om at hadde jeg ikke hatt Centurion ville jeg ordnet dette selv uten å være avhengig av folk som skal hjelpe til hele tiden.

Jeg hadde amex platinum metall et par år, men sa det opp til fordel for det svarte dnb-eurobonus-mastercardet for å få poeng og status, men også fordi amex da var helt ubrukelig for min del. Jeg bor ikke i Oslo og det var besværlig å få noen til å ta betalt med kortet. Det kortet er jo nå blitt til Amex-Elite som kommer til å miste alle kundene sine den dagen de kutter ut årlige statuspoeng. Jeg følte meg også snytt da jeg ringte concierge for å booke et bord i Roma og fikk beskjed om at det kunne hun ikke gjøre for meg siden jeg ikke hadde et american express kort. Selv de "amerikanske" kortene var ikke ekte amex, men dnb hadde agentur på hele driften og servicen.

Siden da har jeg funnet en komfortabel marsjfart hvor jeg kun fokuserer på gold for life, og jeg får det til hittill nesten uten å fly. Jeg har Dnb PB med 20 000? årlige statuspoeng, Amex Elite som gir 20 000 statuspoeng årlig (får fortsatt ubehag i magen av å tenke på "Anders fra support" fra Amex facebook som lærte seg å bli voksen kjapt sommeren for 4-5 år siden). Jeg har til slutt sas world eurobonus som gir 1000 statuspoeng hver måned og krever bare 1 enkelt transaksjon. Jeg har derfor alle abbonnementene mine der bare for å være sikker.

Det gir meg mer enn nok til gullstatus uten å måtte fly en eneste gang. 4 rolig år igjen så slipper jeg dette kjøret. Jeg har en jobb og familiesituasjon kombinert med dårlig flyplass-geografi gjør at flyvninger skjer sjeldent.

Så to the point;

Jeg har i skrivende stund "ubegrenset sas plus business verden rundt frem til 31.10.23 hvor det vil bli fornyet lenge før det og jeg har gullstatus og vil få det for life om noen få år. Så gullstatus og business nesten gratis med poeng bryr jeg meg ikke alt for mye om.

Amex platinum begynte jeg på trass til slutt å ringe og be om billetter og reservasjoner til alt mulig, og de klarte aldri fikse noe. Jeg følte meg derfor også snytt av høyt gebyr når concierge er noe de selger inn som en del av pakken "ingen andre har". Private banking det samme. Men det er vel her Centurion skal skille seg ut?

Jeg er også nervøs for at det skal kødde til noe med gullstatusen så jeg av en grunn ikke oppfyller krav for godkjent tellende år mot gold for life.

35 000 i året er surt hvis det ikke føles verdt det, men det er ikke der skoen trykker. Er det noen med centurion her om har erfaringer? Jeg fant noen gamle tråder fra et par år siden, men ikke noe siden. Hva sier dere? Yay or nay?

MarkSS, kristiaan, paron and 2 others like this.
  2. kiev

kiev Mr Fasttrack

Likes mottatt:
    5,050
    Bonuspoeng:
    183
    Langt spørsmål fortjener lang svar!
    Norsk Centurion-serie er en tragedie for oss som bor «usentralt». Det lille som er av tilbud på restauranter og events er utelukkende i Oslo. Vi har vel også verdens dårligste Amex på perks vs. pris (har ikke sjekket Mongolia). Jeg har alle de leiebilkortene, og noen av topp-hotellkortene, og man får så godt som aldri automatisk upgrade. Man må mase selv, og helst skrive brev på forhånd. Spesielt i nordnorge ser de bare dumt på deg og lurer på om du skal ha bil/hotellrom eller ikke? Conciergetjeneste er bare en vits de gangene jeg har prøvd; ca som å ringe «tyvärr»-telefonen til SAS. Ekte concierge på gode hotell er LANGT bedre på lokale ting.
    Jeg har platinum metall, men kun fordi det gir Amex lounge på steder jeg reiser mye (og fordi jobben betaler årsavgiften :oops:). Hvis Pontus legger ned på Arlanda nå som han har truet med, så tror jeg dette kortet også ryker ut.
    Svaret er derfor at svart metallkort overhodet ikke lønner seg, og det er nok beregnet for de (ny)rike og (wannabe)berømte.
    Legg heller de 35 000 per år direkte i gode opplevelser sammen med fruen!

Kalsnes, paron, Flymunda and 5 others like this.
  3. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    22,949
    Bonuspoeng:
    293
    Hva skal du med potensielle oppgraderinger av hotellrom hvis du nesten ikke reiser? Det er begrenset med amerikanske hotellkjeder i distriksnorge. Vet du hvordan Centurion deler ut SAS Gull? Er det 45.000 statuspoeng eller har de en løsning ved å ordne status? Skjønner godt at det er en guttedrøm, men her mener jeg grensen går for hva som er rasjonelt.

magnusant, haovi, EgilSk and 6 others like this.
  4. DrJ0nes

DrJ0nes Nytt Medlem

Likes mottatt:
    54
    Bonuspoeng:
    13
    Jeg må beklage hvis noe av dette kunne bli tolket som rasjonelt.

Nei, jeg vet ikke om man får status poeng som med Elite, eller som du sier, på en annen måte. Dersom man får gullkort av en diamant, så teller ikke det til gold for life. Jeg har siden lest at centurion ogå får et gratis elite, så det er nok ikke noe problem.

Jeg må også få kommentere det du sa om at "du reiser jo ikke så mye". Nei nettopp. Hvorfor skal ikke jeg få kunne reise behagelig når jeg først er ute på tur?

Og dette med guttedrømmer er jo selvsagt bare lamborghini og nakne damer, men jeg beit meg merke i en spesiell klokke, en bil, og dette kortet som ungdom av menn jeg så opp til og ikke hadde bedre kognitive evner enn å konkludere at vellykkede menn har dette, så det ga meg en drive. Nå som jeg ikke bryr meg om merket lenger, skal jeg da nekte den yngre generasjon den motivasjonen jeg fikk som liten? Jeg synes det blir det samme som når besteforeldrene pensjonerer seg og flytter til spania og ikke hjelper til med barnebarna hjemme på samme måte som de ble. Kanskje litt satt på spissen, men det er nå slik jeg ser verden.

Thomas123, Kalsnes, MarkSS and 6 others like this.
  5. TomF66

TomF66 Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,322
    Bonuspoeng:
    113
    Det må da være mye bedre å bruke de 35000 på å reise bra når man skal på tur enn å gi dem til amex?

Jeg kan ikke se noen rasjonelle grunner til å betale så mye for at et kredittkortfirma skal få deg som kunde.

EgilSk and Upsaker like this.
  6. veeegard

veeegard Veteran

Likes mottatt:
    9,394
    Bonuspoeng:
    183
    Kjøp ny klokke, og finn nye forbilder.

magnusant, markus, haakonvt and 5 others like this.
  7. kiev

kiev Mr Fasttrack

Likes mottatt:
    5,050
    Bonuspoeng:
    183
    Det er vel ikke mye av det vi driver med her inne som kan kalles rasjonelt.

Et godt poeng. De fleste som henger her inne tilhører nok en marginal gruppe som er født med utferdstrang, altså en innebygd lyst til å reise og oppleve ting rundt i verden. Alle ting som kan motivere unge folk til å stå på for å realisere denne trangen eller drømmen må da være positivt? Så får heller verdens harde realiteter og modningsprosesser justere på delmålene for hva realisering av drømmen er. Personlig klarer jeg knapt å komme meg inn i en Lambo lengre, og de der blonde damene er bare mas…

OyvindN, Hanen, holmen and 2 others like this.
  8. lohelle

lohelle EBD

Likes mottatt:
    386
    Bonuspoeng:
    63
    Du vet, Lambo er vanligvis for dem som har råd til (kanskje) EN Lambo. De som har råd til mer enn en kjører vanligvis noe annet.. :)
    (eller blir kjørt)

kiev liker dette
  9. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    22,949
    Bonuspoeng:
    293
    Som @TomF66 skrev. Synes du skal kose deg masse på tur jeg. For de 35.000 du heller kan bruke på hotellrom og leiebiler.

EgilSk and turbotobben like this.
  10. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    21,922
    Bonuspoeng:
    293
    Uenig (men du mener det nok ikke så direkte ;))
    Jeg bruker ikke kortene mine til noe jeg ikke ville kjøpt i utgangspunktet. Og når SEB MC og Trumf gir meg noen IC-turer i året i C (og en og annen F-tur) er det absolutt verdt tiden jeg legger i det :)
    Definitivt rasjonelt i min bok :D

Last edited: 04. juli 2023
  11. kiev

kiev Mr Fasttrack

Likes mottatt:
    5,050
    Bonuspoeng:
    183
    Du har selvfølgelig helt rett. Rasjonalitet defineres ut fra et gjennomsnitt av «peer group», og her inne er vi begge definitivt innenfor norm. Ikke like sikker hvis vi måler mot gjennomsnittet av den globale befolkning.
    «Det er ikke jeg som er gal, det er alle de andre» o_O

edit: beklager hvis jeg blir for teknisk i ordvalget. Førti år med å skrive høynivå-bullshit setter sine spor :(

Roberto, OyvindN, Reiseglad and 2 others like this.
  12. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    875,382
    Bonuspoeng:
    293
    Rasjonelt og rasjonelt .....noen mener at dette bonusgreiene og C (F) reiser rundt om i verden ikke er rasjonelt.
    Min sønn fikk svigerforeldre for noen år siden og ville vite hva disse "flygreiene" mine var for noe?
    Jeg prøvde å fortelle dem hva det gikk ut på og hva jeg gjorde ...det var ikke lett!

Til deres forsvar, de er nordtrøndere og reiser med direktefly til Rodos når de reiser

EndreD, OyvindN, Kalsnes and 5 others like this.
  13. Pingus

Pingus Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,399
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg har Centurion på 23.(!) året, og har flere ganger underveis stilt meg spørsmålet om det er "verdt det". For meg har det stort sett landet på "Ja", til tross for at det er et UK-basert kort og jeg stort sett ikke får Event/konsert/rabatt-fordelene i Norge.
    HHD fungerer meget bra.
    Radisson ble devaluert denne uken.
    Rosinen i pølsen hotellmessig er for meg Melia Platinum. Reiser mye i Spania og London, og her har de stort sett gitt uovertrufne oppgraderinger og personlig service.
    Hertz har jeg også benyttet meg av selv om rabatten der nå er mer marginalisert. Oppgradering til BESTE tilgjengelig kjøretøy, garantert bil innen to timer, gratis henting/levering av bil innenfor 25km radius fra leiestasjonen, 4 timer Grace period. Ikke alle stasjoner har dette present, så har alltid med meg en kopi av T&C.
    Avis er ordinær PC, men rabattene her er meget gode.
    Konkurransedyktige på cruisepriser med div. perks.
    SAS "Juksegull" er også for meg irrelevant.
    Concierge-tjenesten "sugde" en lenger periode, men er nå mer personlig og oppfølgende.

paron, Upsaker and kiev like this.
  14. Flymunda

Flymunda Senior Medlem

Likes mottatt:
    8,366
    Bonuspoeng:
    183
    Spørsmålet er om du skal bruke 100.000 (innmeldingsavgift + 2 årsavgifter) på å realisere en guttedrøm om å ha et Centurion-kort i kortholderen. Med ditt reisemønster og bosted er det svært vanskelig å gi noen rasjonell begrunnelse for dette.

For det første er det snakk om å ha kortet i kortholderen eller på armen, men ikke å bruke det. Det gir vel omtrent halvparten av EB-opptjeningen som Amex Elite/DNB PB. Du må eventuelt finne en annen fornuftig innveksling av poengene, hvor det er få muligheter med norsk Amex. Hver gang du bruker kortet koster det deg tapte poeng.

Hvis du skal ha glede av de ulike statusene må du også gi slipp på viatrumf hvis det er noe du bruker i dag.

Det er også knot med norsk Amex. Jeg hadde Amex plat etter poengkampanjen i fjor sommer og beholdt det til jeg var ferdig med å samle mine 50 delstater. Det ga meg vel egentlig ingen ting i USA utenom et par USD 15 matvouchere hos Hilton pga Hilton gull (hvor jeg samtidig tapte mye mer i form av kickback/poeng ved ikke å booke med viatrumf) og muligheten til å enten krangle meg inn på Delta loungene hvis jeg fløy Delta innenriks eller å bli nektet inngang fordi norsk Amex ikke fungerte. Det eneste virkelig interessante for det som du ikke kan få enkelt på annen måte er vel Sixt Diamond. Neppe oppgradering til Lambo, men det er vel en status som faktisk leverer bra.

Last edited: 22. okt 2022
    kiev liker dette
  15. kiev

kiev Mr Fasttrack

Likes mottatt:
    5,050
    Bonuspoeng:
    183
    Enig i det meste du skriver, men sliter litt med verdien av Sixt Diamond. I alle fall i Norge. Har du prøvd å stå i Sixt-luken på Bardufoss på kveldstid og forklare vedkommende at du er Diamond og skal ha oppgradert bil? Det har jeg gjort noen ganger, men har nå bare gitt opp og godtar den slitne Toyotaen de har satt av til sine superkunder…
    Edit: jeg har også klaget til Sixt, og de har svart og beklaget. To ganger. Ingen forskjell, får fortsatt samme Toyotaen, og en underforstått beskjed om at jeg kan ta den eller gå inn til Finnsnes.

16. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    9,081
    Bonuspoeng:
    183
    Sixt leverer ganske bra oppgraderinger. Og i alle fall sammenlignet med Avis Chairman, som jeg også har vært i mange år nå.

Hotell-status ellers har jo begrenset verdi med mindre man bor mye der. Men for meg som bruker en god del IHG hoteller rundt i verden så liker jeg den nye diamant fordelen om gratis frokost etter de la om programmet. Får også alltid oppgraderinger av rommene, med mindre ingenting er tilgjengelig.

kiev liker dette
  17. haakonks

haakonks Veteran Moderator

Likes mottatt:
    10,468
    Bonuspoeng:
    183
    Gullkortet som er inkludert med Centurion teller ikke mot "Gold for Life". Det fungerer på samme måte som gavegull fra en Diamond.

Upsaker, Eddie47 and Are like this.
  18. kiev

kiev Mr Fasttrack

Likes mottatt:
    5,050
    Bonuspoeng:
    183
    Joda, hotellfordelene kan være OK hvis man bor ofte på hotell. Stamhotellet mitt i Brussel er Hilton ved sentralstasjonen, og der kjenner de meg igjen i resepsjonen og på loungen. Det blir litt hyggeligere å reise mye da, nærmest litt hjemmefølelse.
    Men samme Hilton er på full fart nedover. De har jo fjernet frokost-perken i USA og erstattet med 15USD voucher som dekker ca 1/3 frokost. Og dessuten er USA blitt svinedyrt for oss nordmenn, men det er nå en annen tråd…

magnusant and tobeornot999 like this.
  19. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    9,081
    Bonuspoeng:
    183
    Samme her, god hjemmefølelse både på stamhotell i London og Barcelona. IHG-kjeden, begge to. Så Diamond ambassador hjelper selvsagt også.

Alltid oppgraderinger, og trenger aldri å si navnet mitt når jeg kommer dit for å sjekke inn. Men blir istedet ønsket velkommen tilbake og titulert med navn :)

kiev liker dette
  20. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    Usedvanlig mange negative poster i tråden her.
    Vi er vel alle fullstendige irrasjonelle? Hvor mange var det ikke som tømte alle jokerbutikker for alt mulig rart og til og med regnet pris på reiser i bananer for noen år siden?
    Om trådstarter har økonomi til å betale for dette kortet så er det vel helt opp til han, spørsmålet i tråden er jo egentlig om det gir noen reell verdi rettet mot de som har erfaring og ikke et spørsmål om råd til hva man ellers kan bruke pengene til.

Jeg ville ikke gjort dette med den økonomi jeg har i dag, men hadde jeg tjent noen mill i året, eller hatt en formue av en viss størrelse, så kunne jeg sikkert vurdert dettte. Ja, kanskje litt unødvendig luksus, men det er da jaggu også det strengt tatt å fly business, og absolutt å fly F.

Nå er det svært få som kjøper seg en Ferrari eller Lambo selv om de har drømt om det siden barndommen, antakelig rett og slett fordi de ikke har muligheten til det.. Kan man nå en drøm, og det koster 35k så er det jo langt mer oppnåelig enn mye annet... Og antakeligvis er det mye billigere enn å eie en italiensk sportsbil i et år :D

Roberto, EndreD, Lars J and 15 others like this.

Del denne siden