Ikke som jeg fikk med meg, men virket som de rett og slett har brukt ressursene på å overleve - samme gjaldt resten av *A. Alle hadde trukket seg tilbake til sitt. Mitt inntrykk var for øvrig at ting ser ut til å løsne.
Noen som har en stemningsrapport fra kvelden i Stavanger? Jeg skulle gjerne ha sett at SAS enten fikk tilgang på North Sea-loungen på utenlands eller, aller helst, en egen lounge på innenriks.
Var ikke der selv, men i følge det jeg leste på Facebook fra en som var på møtet var det kun snakk om lounger på TRD og BGO. BGO har kanskje 1-2 ekstra flights til OSL per dag i forhold til SVG (15 vs 14 på de dagene jeg sjekket), så det virker etter min mening litt ubalansert å prioritere en stor lounge på BGO og ingenting på SVG. Men jeg mistenker det kan være snakk om å bruke den nye Widerøe-loungen, og ikke en egen SAS-lounge(?)
En ting som ble sagt: På grunn av avgiftsregimet i Norge for interkontinentale flygninger, var det mer lønnsomt for flyselskapene å fly tilslutningsruter fra norske flyplasser enn å fly direkte fra Norge. Dette var en av grunnene til at USA flygninger fra BGO ble droppet.
Ja, det gjør ting ganske mye mer komplisert og ikke minst dyrt. Skal du reise interkontinentalt er det jo 3000 for en familie.
Med avgifter, snakker vi her om 82 og 320 kroner hhv? Tviler på at mange nordmenn vil ta turen innom en annen flyplass lengre bort fra destinasjon for å spare 320 kroner.
De tenker nok på at folk fra Sverige og Danmark ikke vil betale mer for å fly via Norge. Men det er nok også fordi Norge solgte seg ut, og de heller vil fokusere på DK.
Flypassasjeravgiften beregnes ut fra sluttdestinasjon og er den samme om man flyr BGO-EWR eller BGO-CPH-EWR, så argumentasjonen henger ikke helt på greip... Mulig SAS har en kalkyle på hvor mye ekstra noen er villig til å betale for å fly non-stop, og at det med økte avgifter er mer å hente på direkteruter fra Danmark og Sverige? De norske særavgiftene gjelder kun reiser som starter her. Tilsvarende slipper vi den svenske Flygskatten (288 SEK til USA) ved mellomlanding i Sverige.
Akkurat, så hele avgifts-problematikken er egentlig bare et vikarierende argument for - og enig her med "unge" og "lovende" - det handler om at SAS fremdeles forholder seg til en stat som sterkeste stakeholder, ikke kunder og kostnader (øvrige eiere som vil ha utbytte. Helt fair med satsing på direkteruter fra CPH, for her ligger de jo i relativt tett konkurranse med FRA, men det er bedre forretning å fly folk fra ARN og distriktene til OSL og vestover derfra. ARN kunne gitt mening mot øst for å ikke tape for mye til HEL.
Godt oppsummert, og enig. USA og Canada fra ARN gir ikke veldig god mening, når de skal trekke folk østover først for å dra vestover. Men det kan jo hende SAS har mye svenske passasjerer som bruker rutene, og i så fall endrer bildet seg. CPH har derimot alltid vært SAS-hub numero uno. Og slik blir det nok enda mer etter chapter 11 er ferdig. Danmark er jo eneste skandinaviske statlige eier etter dette, og vil med god grunn kreve CPH som felles-base for hele selskapet på long haul. Greit nok, synes jeg også.
Dette smerter nok oss nordmenn og ikke minst dansker å innse, men det er allikevel et faktum: Sverige har omtrent like mange innbyggere som Norge og Danmark har til sammen. Det gjenspeiles nok også i trafikken. Så i forhold til ARN og CPH (hub) gir det seg nesten selv at OSL kommer i siste rekke.
Dette er er godt poeng, og Sverige har ikke minst vesentlige industrier som f.eks. pharma, telecom, auto, stål, kjemi, gruve, elektronikk. Det vil drive en god del etterspørsel og om SAS vil forsøke å styre all den trafikken via CPH så vil det også åpne døren på gløtt for konkurrenter som vil etablere seg. OSL kommer helt klart sist her, men igjen om SAS vil forsøke styre all trafikk fra Norge via CPH blir det igjen en fin mulighet for konkurrenter å ta andeler. Dette er vel SAS sin evinnelige utfordring og som de sliter med å forsøke å løse.
Ja, det var hvertfall slik før ble det sagt og jeg tror nok godt det stemmer fortsatt. Det er bare ikke så lønnsomt med longhaul i Norge for SAS sin del kan det virke som. Nå er jo den ene dagen i uka til Miami også kuttet neste sesong, så da sitter vi vel igjen her med Newark på en A321.
Det var i alle fall det de sa på samlingen i Bergen. Avgiftsregimet i Norge gjorde at det var mest lønnsomt å fly matefly fra Norge.
Og mange, også her på IF, sa at det kan da umulig gjøre noe at Norge har litt høyere avgifter. Men det påvirker nok hvor de flyr fra, ja. Selv om det sikkert i tillegg er andre grunner, som flere har påpekt oppover i tråden.