An Evening of Conversation.

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av democomputer, 12. nov 2022.

  1. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    1,978
    Likes mottatt:
    3,943
    Bonuspoeng:
    113
    Ikke som jeg fikk med meg, men virket som de rett og slett har brukt ressursene på å overleve - samme gjaldt resten av *A. Alle hadde trukket seg tilbake til sitt. Mitt inntrykk var for øvrig at ting ser ut til å løsne.
     
  2. Meursalt

    Meursalt Medlem

    Innlegg:
    87
    Likes mottatt:
    226
    Bonuspoeng:
    33
    Noen som har en stemningsrapport fra kvelden i Stavanger? Jeg skulle gjerne ha sett at SAS enten fikk tilgang på North Sea-loungen på utenlands eller, aller helst, en egen lounge på innenriks.
     
    Lnbre liker dette
  3. Brukernavnet

    Brukernavnet EBD

    Innlegg:
    450
    Likes mottatt:
    3,624
    Bonuspoeng:
    93
    Var ikke der selv, men i følge det jeg leste på Facebook fra en som var på møtet var det kun snakk om lounger på TRD og BGO.

    BGO har kanskje 1-2 ekstra flights til OSL per dag i forhold til SVG (15 vs 14 på de dagene jeg sjekket), så det virker etter min mening litt ubalansert å prioritere en stor lounge på BGO og ingenting på SVG. Men jeg mistenker det kan være snakk om å bruke den nye Widerøe-loungen, og ikke en egen SAS-lounge(?)
     
    Meursalt and Spielhaug like this.
  4. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,687
    Likes mottatt:
    872,256
    Bonuspoeng:
    293
    En ting som ble sagt:
    På grunn av avgiftsregimet i Norge for interkontinentale flygninger, var det mer lønnsomt for flyselskapene å fly tilslutningsruter fra norske flyplasser enn å fly direkte fra Norge.
    Dette var en av grunnene til at USA flygninger fra BGO ble droppet.
     
  5. TravelManBiz

    TravelManBiz Veteran

    Innlegg:
    1,707
    Likes mottatt:
    5,108
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, hvem er det som vil fly direkte??:D:p
     
    watchaddicted, jgroneng and Kristian like this.
  6. Norwegian_Traveller

    Norwegian_Traveller Aktivt Medlem

    Innlegg:
    433
    Likes mottatt:
    1,664
    Bonuspoeng:
    93
    Mer lønnsomt for flyselskapene, men også "vanskeligere" for oss som er avhengig av tilslutningsfly.
     
  7. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,429
    Likes mottatt:
    8,808
    Bonuspoeng:
    183
    Spesielt med de idiotgebyrene på endring som alle i distriktene må ha…!
     
    markus liker dette
  8. Norwegian_Traveller

    Norwegian_Traveller Aktivt Medlem

    Innlegg:
    433
    Likes mottatt:
    1,664
    Bonuspoeng:
    93
    Ja, det gjør ting ganske mye mer komplisert og ikke minst dyrt. Skal du reise interkontinentalt er det jo 3000 for en familie.
     
    Spielhaug liker dette
  9. The_Dude

    The_Dude EBG / Asante Gold Elite Plus / LH Senator / Pompøs

    Innlegg:
    1,279
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Med avgifter, snakker vi her om 82 og 320 kroner hhv?

    Tviler på at mange nordmenn vil ta turen innom en annen flyplass lengre bort fra destinasjon for å spare 320 kroner.
     
    Norwegian_Traveller and holmen like this.
  10. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    17,491
    Likes mottatt:
    62,824
    Bonuspoeng:
    293
    De tenker nok på at folk fra Sverige og Danmark ikke vil betale mer for å fly via Norge. Men det er nok også fordi Norge solgte seg ut, og de heller vil fokusere på DK.
     
    Norwegian_Traveller and The_Dude like this.
  11. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,283
    Likes mottatt:
    6,397
    Bonuspoeng:
    183
    Flypassasjeravgiften beregnes ut fra sluttdestinasjon og er den samme om man flyr BGO-EWR eller BGO-CPH-EWR, så argumentasjonen henger ikke helt på greip... Mulig SAS har en kalkyle på hvor mye ekstra noen er villig til å betale for å fly non-stop, og at det med økte avgifter er mer å hente på direkteruter fra Danmark og Sverige?

    De norske særavgiftene gjelder kun reiser som starter her. Tilsvarende slipper vi den svenske Flygskatten (288 SEK til USA) ved mellomlanding i Sverige.
     
    Last edited: 21. april 2023
  12. The_Dude

    The_Dude EBG / Asante Gold Elite Plus / LH Senator / Pompøs

    Innlegg:
    1,279
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Akkurat, så hele avgifts-problematikken er egentlig bare et vikarierende argument for - og enig her med "unge" og "lovende" - det handler om at SAS fremdeles forholder seg til en stat som sterkeste stakeholder, ikke kunder og kostnader (øvrige eiere som vil ha utbytte.

    Helt fair med satsing på direkteruter fra CPH, for her ligger de jo i relativt tett konkurranse med FRA, men det er bedre forretning å fly folk fra ARN og distriktene til OSL og vestover derfra. ARN kunne gitt mening mot øst for å ikke tape for mye til HEL.
     
    Insomnia4u and OyvindN like this.
  13. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    4,202
    Likes mottatt:
    8,541
    Bonuspoeng:
    183
    Godt oppsummert, og enig.

    USA og Canada fra ARN gir ikke veldig god mening, når de skal trekke folk østover først for å dra vestover. Men det kan jo hende SAS har mye svenske passasjerer som bruker rutene, og i så fall endrer bildet seg.

    CPH har derimot alltid vært SAS-hub numero uno. Og slik blir det nok enda mer etter chapter 11 er ferdig. Danmark er jo eneste skandinaviske statlige eier etter dette, og vil med god grunn kreve CPH som felles-base for hele selskapet på long haul. Greit nok, synes jeg også.
     
  14. The_Dude

    The_Dude EBG / Asante Gold Elite Plus / LH Senator / Pompøs

    Innlegg:
    1,279
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Bare de bygger en gullstue som matcher de arabiske, så er det tut og kjør for min del :)
     
  15. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,821
    Likes mottatt:
    2,237
    Bonuspoeng:
    113
    Dette smerter nok oss nordmenn og ikke minst dansker å innse, men det er allikevel et faktum: Sverige har omtrent like mange innbyggere som Norge og Danmark har til sammen. Det gjenspeiles nok også i trafikken. Så i forhold til ARN og CPH (hub) gir det seg nesten selv at OSL kommer i siste rekke.
     
    tobeornot999 liker dette
  16. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,909
    Likes mottatt:
    2,023
    Bonuspoeng:
    113
    Dette er er godt poeng, og Sverige har ikke minst vesentlige industrier som f.eks. pharma, telecom, auto, stål, kjemi, gruve, elektronikk. Det vil drive en god del etterspørsel og om SAS vil forsøke å styre all den trafikken via CPH så vil det også åpne døren på gløtt for konkurrenter som vil etablere seg. OSL kommer helt klart sist her, men igjen om SAS vil forsøke styre all trafikk fra Norge via CPH blir det igjen en fin mulighet for konkurrenter å ta andeler.

    Dette er vel SAS sin evinnelige utfordring og som de sliter med å forsøke å løse.
     
    tobeornot999 liker dette
  17. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,687
    Likes mottatt:
    872,256
    Bonuspoeng:
    293
    …. og Norge er SAS sitt største innenlandsmarked og gjerne der de tjener mest penger.
     
  18. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,909
    Likes mottatt:
    2,023
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, det var hvertfall slik før ble det sagt og jeg tror nok godt det stemmer fortsatt. Det er bare ikke så lønnsomt med longhaul i Norge for SAS sin del kan det virke som. Nå er jo den ene dagen i uka til Miami også kuttet neste sesong, så da sitter vi vel igjen her med Newark på en A321.
     
  19. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,687
    Likes mottatt:
    872,256
    Bonuspoeng:
    293
    Det var i alle fall det de sa på samlingen i Bergen.
    Avgiftsregimet i Norge gjorde at det var mest lønnsomt å fly matefly fra Norge.
     
  20. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    4,202
    Likes mottatt:
    8,541
    Bonuspoeng:
    183
    Og mange, også her på IF, sa at det kan da umulig gjøre noe at Norge har litt høyere avgifter. Men det påvirker nok hvor de flyr fra, ja.

    Selv om det sikkert i tillegg er andre grunner, som flere har påpekt oppover i tråden.
     

Del denne siden