Bangkok, the city of angels :)

Tråd i 'Reisemål' startet av SASDC8, 04. okt 2013.

  1. phileas

    phileas «Thanks upgrade»

    Innlegg:
    689
    Likes mottatt:
    3,471
    Bonuspoeng:
    93
    Planlegger å besøke Thailand i vår. Håper virkelig at de endrer på sitt regelverk slik at en kan reise ordinært dersom en er fullvaksinert. Regner jo med at en får være på SHA+ hotellet om en skulle være uheldig å slå ut med positiv test. Litt av gleden blir borte ved ferien dersom en blir bedt om å tilbringe karantenen på et sykehus rom som det har kommet eksempler på i media. Tror de kommer til å slite med å få turister fra Europa dersom en ikke slutter med en slik praksis. Samtidig er jeg optimistisk og tror behovet for turistinntekter er så stort i Thailand nå at de kanskje om 3 til 6 uker vil godta ordinær innreise dersom en kan dokumentere at en er fullvaksinert. Får håpe at myndighetene følger med på hva som skjer i Europa. Gleder meg uansett stort til å kunne besøke Lumpini park i Bangkok og ikke minst alle de supre utendørs skybarene som byen har å tilby :)
     
    Last edited: 14. febr 2022
    Baldrick, EndreD and Jeanette like this.
  2. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,921
    Likes mottatt:
    2,522
    Bonuspoeng:
    113
    1. Mener at andre her på forumet har nevnt at ankomstdag er dag null (Jeg trodde også først det var dag 1). Sjekk Thailand-pass tråden.
    2. Hvis du reiser på dag fem tviler jeg sterkt på at du unngår karantene. Kan ikke se at det spiller noen rolle for myndighetene at du reiser.

    Som nevnt kan du betale for expressbehandling av PCR-test på enkelte hotell, som du også må ha for hjemreise. Så slik sett spiller det vel ikke så stor rolle når du må ta den, eller om du må vente 4t på hotellet.
     
    tobeornot999 liker dette
  3. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    4,202
    Likes mottatt:
    8,541
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for grundig svar!

    Skjønner at det er en del ting jeg fortsatt må planlegge. For jeg visste feks ikke at det var nødvendig å ha en PCR for hjemreise - så lenge det ikke kreves PCR inn til Norge (eller Sverige da, hvor flyet går direkte til fra BKK i så fall).
     
  4. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,921
    Likes mottatt:
    2,522
    Bonuspoeng:
    113
    Kommer an på staff på flyplassen. Mange tilfeller der flyselskapene krever PCR selv om ikke destinasjonslandet krever det. I tillegg til mellomlandinger/transitkrav. Men du må gjerne gamble på at det går bra uten.
     
    tobeornot999 liker dette
  5. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    4,202
    Likes mottatt:
    8,541
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, slikt er alltid litt tricky - og i disse dager er det jo bedre å teste for mye heller enn for lite for å være sikker på å komme med flyet.

    Men jeg ser derimot at bestilt/betalt test på dag 5 ikke er nødvendig for å få godkjent innreisen, i alle fall Så lenge man senest reiser hjem på dag 5.

    Dette sier Thailand pass offisiell siden: https://tp.consular.go.th

    upload_2022-2-14_12-53-46.png
     
    Insomnia4u liker dette
  6. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,921
    Likes mottatt:
    2,522
    Bonuspoeng:
    113
    Det er jo topp at de har fått på plass den teksten! Ellers koster en PCR-test med svar samme dag 1500 THB (Medconsult sukhumvit 49).
     
    phileas and tobeornot999 like this.
  7. Rscott

    Rscott Veteran

    Innlegg:
    1,640
    Likes mottatt:
    3,953
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har fasiten til deg på mandag. Vi drar hjem på søndag, og har ingen planer om å ta en ny test før avreise ettersom det ikke er krav i Timatic om noe sånt, og Thai Airways linker til disse reglene for utreise.

    Edit: kan bekrefte at det ikke er nødvendig med test.

    Når det gjelder ankomst, så kom familien med tre forskjellige fly på forskjellige dager. Det var ekstremt effektivt ved ankomst (Phuket med samme fly som går videre til BKK). Ingen brukte mer enn 30-40 min fra touch down til vi var ute av terminalen. Svar på PCR kom etter 6 timer for alle. Hotellet bekreftet på forhånd at vi kunne bli på rommet ved evt positiv PCR.

    Svaret på test to (dag 5 - ankomst er dag 1 hvis du lander mellom kl 00.00 og 18.00) kom først etter 12-13 timer, men det spiller ingen rolle siden du kun må være i karantene på hotellet etter test nummer en, ikke nummer to. Fruen og jeg landet søndag morgen og tok test to på torsdag. Ser at du har funnet teksten om at du slipper test to ved avreise innen fem dager. Det er også mulig å utsette test til dag 6, så det er uansett ikke noe problem.

    Helt nydelig her nå. Alle restauranter er åpne og alkoholservering er ikke noe tema. Inne på resorten og stranda bruker vi kun munnbind på vei inn og ut av restauranter. Hadde jeg hatt mer fri, ville jeg ikke nølt med å dra ned igjen allerede om en uke
     
    Last edited: 20. febr 2022
    EndreD, Baldrick, phileas and 2 others like this.
  8. Ruby

    Ruby Super-veteran

    Innlegg:
    1,997
    Likes mottatt:
    7,685
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg reiser hjem i morgen kveld, returnerer i midten av mars for 4 nye uker :)
     
    jgroneng and Rscott like this.
  9. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    4,202
    Likes mottatt:
    8,541
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for svar, og hører gjerne update/erfaring med utreisen fra BKK mot Europa etter mandag! :)

    Mulig jeg misforstod deg her, men er ikke nettopp ideen at man må være på hotellet til man mottar negativ PCR - og at man uansett har betalt for den første natten på hotellet inkl både transfer/PCR-test og alt? Hvis testen er positiv, så bekreftet de at du kunne beholde samme rom?

    Uansett, meldingen din ga meg inne mindre reiselyst til BKK ;) Det er en fantastisk by i et fantastisk land, med fantastiske folk, mat og kultur.
     
    phileas and Insomnia4u like this.
  10. Rscott

    Rscott Veteran

    Innlegg:
    1,640
    Likes mottatt:
    3,953
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, vi måtte isolere oss den første dagen inntil svar på PCR-test forelå. Det tok 6 timer fra testtidspunkt, så det ble i praksis bare 4-5 timer i ensomhet.

    På test nummer to etter fem dager, var det ikke nødvendig å isolere seg. Det er jo bare en forsikring om at du ikke har blitt smittet under oppholdet, så da er du ikke "antatt" smittet lenger, slik du må skrive under på at du er ved ankomst. Men du må fortsatt bo på et SHA+-hotell så de vet hvor de finner deg hvis du tester positivt.

    Her er svaret jeg fikk fra hotellet da jeg spurte om jeg kunne beholde rommet ved eventuell positiv test på enten dag 1 eller 5:

    Sha+Stay.jpg
     
  11. Ruby

    Ruby Super-veteran

    Innlegg:
    1,997
    Likes mottatt:
    7,685
    Bonuspoeng:
    183
    Da har undertegnede sjekket inn på QR837 ut fra BKK.
    Ingen krav om PCR test!
    Kun dokumentasjon på fullvaksinert eller gjennomgått covid 19 for under 6mnd siden.
    Kan en ikke fremlegge dette må en ha nyere negativ PCR test.
    Informasjonen står også greit forklart i infoen som QR sender ut noen dager før avreise.
     
    Upsaker, tobeornot999, Rscott and 3 others like this.
  12. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    4,202
    Likes mottatt:
    8,541
    Bonuspoeng:
    183
    Mange takk for update!

    Da regner jeg med at TG har tilsvarende rutine, men skal selvsagt ta en ekstra sjekk før jeg skal dit om noen uker.

    Og Thailand Pass skal jo godkjennes også, i forkant.
     
    Jeanette liker dette
  13. Rscott

    Rscott Veteran

    Innlegg:
    1,640
    Likes mottatt:
    3,953
    Bonuspoeng:
    113
    Da kan jeg bekrefte at det heller ikke kreves PCR for TG. Flyet til to i reisefølget har akkurat tatt av nå, og det var ikke spørsmål om test. De skal til hhv Norge og Ungarn.
     
    Upsaker, Insomnia4u and tobeornot999 like this.
  14. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    4,202
    Likes mottatt:
    8,541
    Bonuspoeng:
    183
    Så bra! Høres ikke ut som en 5-dagers tur blir veldig problematisk.

    Oppsummert: Man må ha Thailand Pass, og 1 (første) natt på SHA+, samt reise ut senest på dag 5 (hvor landingsdagen teller som dag 1 om man lander før kl 18), og ingen PCR for å hoppe på TG-flyet igjen ut av landet.

    Eller ta ny test på dag 5 selvsagt, hvis man skal være lenger der.
     
    Rscott liker dette
  15. obay

    obay Senior Medlem

    Innlegg:
    1,387
    Likes mottatt:
    5,538
    Bonuspoeng:
    183
    En må vel ta en test den første natten på sha+ slik jeg har forstått det? Dvs får en positiv det så kan en rykke til sykehus for isolasjon.
     
  16. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    4,202
    Likes mottatt:
    8,541
    Bonuspoeng:
    183
    Henting på flyplassen, kjøring innom test-stedet, PCR-test og første nattens overnatting er alt inkludert i SHA+ oppholdet første dag ja.

    Man slipper ut av isolasjonen på SHA+ hotellet når testen er bekreftet negativ. Ned mot 3-4 timer melder folk, men det kan selvsagt ta lenger tid også.
     
    obay liker dette
  17. mrt

    mrt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,326
    Likes mottatt:
    868
    Bonuspoeng:
    113
    Hei! Hvordan er det med de som har hatt Corona? Er det som USA hvor det holder med en for-to-fly, eller må man gjennom samme programmet med testing dag 1 og 5?
     
  18. Rscott

    Rscott Veteran

    Innlegg:
    1,640
    Likes mottatt:
    3,953
    Bonuspoeng:
    113
    Du skal komme inn med et recovery-sertifikat som er skrevet minimum 15 dager og senest 3 mnd før avreise. Antar at du uansett må gjennomføre tester ved ankomst, men det fant vi ikke noe godt svar på da vi hadde en i samme situasjon nå nettopp. Han hadde et recovery sertifikat som var under 15 dager gammelt, og måtte derfor basere seg på negativ PCR-test. Det gikk heldigvis bra.

    Fra IATA Timatic:

    Passengers entering Thailand must have a negative COVID-19 RT-PCR test result issued at most 72 hours before departure from the first embarkation point. The test result must be in English or Thai.

    This does not apply to passengers with a positive COVID-19 RT-PCR test result issued at most 72 hours before departure from the first embarkation point, and a COVID-19 recovery certificate issued at least 15 days and at most 3 months before arrival.
     
    Last edited: 21. febr 2022
    Ruby and mrt like this.
  19. mrt

    mrt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,326
    Likes mottatt:
    868
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, leste det samme og ble veldig usikker selv. Det virker som alle må ta PCR test, hvis man får positiv og har recovery certificate kan man likevel få lov å reise inn. Noen andre som har en bedre tolkning?
     
  20. Rscott

    Rscott Veteran

    Innlegg:
    1,640
    Likes mottatt:
    3,953
    Bonuspoeng:
    113
    Det er vel den eneste mulige tolkningen, men spørsmålet ditt om du likevel trenger test på dag 1 og 5 er mer usikkert. Det fant ikke vi noe godt svar på.
     

Del denne siden