Bangkok, the city of angels :)

Tråd i 'Reisemål' startet av SASDC8, 04. okt 2013.

  1. mrt

    mrt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,326
    Likes mottatt:
    868
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, enig. Var det jeg mente, altså tolkning av test dag 1 og 5. Virker unødvendig siden man opptil 72 timer før allerede har testet positiv og fått innpass pga et recovery certificate…
     
    tobeornot999 liker dette
  2. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    4,200
    Likes mottatt:
    8,536
    Bonuspoeng:
    183
    Hadde håpet å få noe godt ut av å ha vært smittet selv også: innreise på recovery vilkår.

    Men det ser ikke slik ut. Og er i alle fall vanskelig å bli klok på.

    Satt på spissen kanskje de gjør noe lurt. Jeg kjenner flere som har blitt smittet en gang nr 2 etter å ha hatt covid en gang for ikke altfor lang tid siden (trolig 2 forskjellige varianter, men likevel). Så kanskje de tenker at det at man har hatt covid i en eller annen form ikke utelukker at man får og smitter andre igjen?
     
    mrt liker dette
  3. mrt

    mrt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,326
    Likes mottatt:
    868
    Bonuspoeng:
    113
    Det som gjør meg usikker er at hvis man tester positiv og drar med recovery certificate. Hva skjer når man med stor sannsynlighet får positiv på testen, burde ha et system for det. Noen som vet hvor man evt kan spørre om slikt? Synd @Edvard har forlatt oss :(
     
  4. Rscott

    Rscott Veteran

    Innlegg:
    1,640
    Likes mottatt:
    3,951
    Bonuspoeng:
    113
    Det eneste logiske hvis du tester positivt innen 72 timer før avgang er at du også vil være positivt ved ankomst. Ettersom de godtar pre-departure test + recovery cert ville det vært meningsløst om de ikke samtidig godtar positiv test ved ankomst og recovery cert. De godtar også recovery cert som er inntil 3 mnd gammelt, så jeg kan ikke tenke meg at de ser på reinfeksjon som noe stort problem.

    Så kan man argumentere for behovet for test på dag 1 og 5 hvis resultatet uansett trumfes av recovery cert..

    At recovery cert godtas selv om man tester positivt ved ankomst finnes det i hvert fall anekdotiske bevis på. Sjekk f.eks. post #5 i dette Tripadvisor-forumet.
     
    mrt and tobeornot999 like this.
  5. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    4,200
    Likes mottatt:
    8,536
    Bonuspoeng:
    183
    Timatic svarer på noe av dette. Og er omtalt som "bibelen" ang reising og krav.

    Der er svaret kort sagt at recovery cert erstatter PCR test før ankomst, hvis cert er mellom 15 dager eller 3 måneder gammelt. Utover det så må man i vanlig SHA+ testing og karantene, ser det ut til. Om noe, er det Thai-myndighetene som er uklare, og det får jo ingen andre enn dem selv gjort noe med :)

    Oppslag i Timatic kan bla gjøres her, hos Lufthansa:
    https://lufthansa.travel-regulations.com/

    Når de på websiden sier IATA, så betyr de Timatic, som driftes/leveres av IATA.
     
    mrt and Insomnia4u like this.
  6. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    4,200
    Likes mottatt:
    8,536
    Bonuspoeng:
    183
    Godt oppsummert i posten din, og helt enig i sitatet ovenfor. Gir ikke mening, men slik er reglene....
     
    mrt liker dette
  7. mrt

    mrt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,326
    Likes mottatt:
    868
    Bonuspoeng:
    113
    Skal ikke være lett, gitt. Da kommer neste spørsmål: er recovery certificate det samme som fit-to-fly?
     
  8. Rscott

    Rscott Veteran

    Innlegg:
    1,640
    Likes mottatt:
    3,951
    Bonuspoeng:
    113
    Nei, det er to forskjellige ting. Fit-to-fly attest er til bruk overfor flyselskapet hvis det er forhold som gjør at de kan være i tvil om du skal få fly med dem (alt fra brukket bein til nylig sykehusopphold), mens recovery cert er spesifikt for å dokumentere at du har vært smittet, men nå er asymptomatisk og ikke lenger smittebærende. Fit-to-fly ustedes typisk sammen med negativ PCR-test hos private helseaktører. Fit-to-fly skal blant annet gi flyselskapet trygghet for at du kan evakuere på egen hånd ved en eventuell hendelse ombord.

    Sønnen min fikk begge (to separate legetimer), men ingen var interessert i å se fit-to-fly i løpet av reisen. Alle var kun opptatt av bevis på negativ PCR-test, som jo er hovedkravet i Timatic.

    Recovery cert fikk han heldigvis heller aldri behov for å vise, men ville vært nødvendig om han ikke hadde testet negativt innen 72 timer før avreise. Fit-to-fly hadde ikke hjulpet noe overfor Thailandske myndigheter ved positiv PCR.
     
    Last edited: 22. febr 2022
    mrt liker dette
  9. mrt

    mrt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,326
    Likes mottatt:
    868
    Bonuspoeng:
    113
    Fikk en “medical certificate” fra Hjemmelegene etter negativ hurtigtest. Høres ut som det ikke er det dokumentet jeg trenger hvis jeg mot formodning tester positiv på pcr test…
     
  10. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    4,200
    Likes mottatt:
    8,536
    Bonuspoeng:
    183
    Linken jeg sendte (Timatic) sier ikke annet enn "recovery certficate" - og i motsetning til feks vaksinepass (EU DCC i vår del av verden, og gjenkjent/akseptert mange steder utenfor EU også), så er ikke et slikt "certificate" noen standardisert ting.

    Andre land kaller tilsvarende krav "medical certificate" eller "doctor's letter", og igjen er ikke dette en standardisert sak.

    Thai myndigheter gir litt mer detaljer på siden hvor man søker om Thailand pass:

    upload_2022-2-23_8-47-38.png


    Og her forteller de hva som må stå stå i "the certificate". Selv ville jeg fått et brev på engelsk med stempel på legens brevark som sier "XX has fully recovered after testing positive for Covid 19". I tillegg til utskriften fra EU DCC online på Helsenorge som også viser når du testet positivt (*hvis* det er registrert).

    Ingen, og heller ikke jeg, kan gi noen garantier for at dette holder for en overivrig grensekontrollør - men det vil jeg absolutt tro.
     
    mrt and Insomnia4u like this.
  11. mrt

    mrt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,326
    Likes mottatt:
    868
    Bonuspoeng:
    113
    Takk for god info. Men Russlands uroligheter, har min point earner trukket seg, så det blir nok tur nærmere sommeren, om ikke inn mot høsten
     
    tobeornot999 liker dette
  12. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,921
    Likes mottatt:
    2,522
    Bonuspoeng:
    113
    Et par poster her nevnte at noen hotell har express-pcr med 2-4t resultat for 2000THB ekstra. Hvilke hoteller har dette? Litt utfordrende å finne på nett.
     
  13. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    4,200
    Likes mottatt:
    8,536
    Bonuspoeng:
    183
    Antagelig de fleste hoteller om man tilbyr å betale for det og teststedet hotellet bruker tilbyr det, men det eneste trygge er å kontakte dem direkte og spørre ifm SHA bookingen som alle disse tilbyr:

    https://www.shathailand.com/list/

    Det nevnes på andre nettsteder at hotellet gjerne bestiller express for deg, noen ganger mot påslag (1500-2000 baht) eller at de allerede har oppgitt pris til deg inkl express-svar siden de fleste innreisende antagelig ønsker seg raskest mulig ut av karantene.

    Gir jo god mening, siden hotellet bare er mellommann som tar imot pengene dine på forskudd og bekrefter dette (så du kan få T pass), og deretter betaler videre til teststedet.

    Rapporteres om at bla MedPark Hospital brukes av mange av de dyrere hotellene i BKK - og at disse bekrefter resultatene allerede etter under 4 timer. Og ofte langt raskere, men slikt vil selvsagt variere med hvor travle de er.
     
  14. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,921
    Likes mottatt:
    2,522
    Bonuspoeng:
    113
    Finnes det en oversikt over hvilke hotell som bruker MedPark? Leser en review fra https://asq.in.th/ ser vi at noen hotell kan bruke opptil 20 timer (F.eks Centrepoint Silom januar review).
     
  15. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    4,200
    Likes mottatt:
    8,536
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg vet at Landmark i Sukhumvit like ved Nana bruker MedPark, men noen samlet oversikt er nok vanskelig å finne.

    Tror det letteste vil være å peile inn hvor du vil bo sånn circa, finne noen SHA godkjente hoteller i området, og enten ringe eller maile dem og spørre om express test.
     
  16. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,921
    Likes mottatt:
    2,522
    Bonuspoeng:
    113
    Greien er at de svarene en får på mail/telefon som regel ikke stemmer, hadde store problemer forrige gang med spesialmat og allergi (betalte for et dyrt hotell).
     
  17. oddA

    oddA Senior Medlem

    Innlegg:
    910
    Likes mottatt:
    3,152
    Bonuspoeng:
    93
    Hvilket hotell har best utsikt i Bangkok?
    Da tenker jeg kun på hvor vi kan bo høyest å se mest :)

    Er det Tower Club at lebula som er tingen?

    Hadde drømt om å hvise gutten Tokyo Skyline, men den planen gikk i vasken så booket nå BKK i stedet :cool:
     
  18. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,321
    Likes mottatt:
    5,231
    Bonuspoeng:
    183
    Avani Riverside, Banyan Tree, Okura Prestige. Personlig liker jeg utsikt over elven bedre, og da er Mandarin Oriental eller The Peninsula gode valg.

    Edit: Lebua er en turistmaskin med kjedelige rom, men ikke noe å si på utsikten.
     
    tobeornot999 and Insomnia4u like this.
  19. Rscott

    Rscott Veteran

    Innlegg:
    1,640
    Likes mottatt:
    3,951
    Bonuspoeng:
    113
    Her er utsikten fra Vertigo rooftop i 65. etasje på Banyan Tree for en måneds tid siden. Er alltid på listen over verdens topp 10 rooftops. Har ikke vært på de andre som er nevnt over, men denne anbefales i hvert fall :)

    93162E1F-3B7E-458D-AC78-DB7AA05D07AD.jpeg
     
    Last edited: 31. mars 2022
  20. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,321
    Likes mottatt:
    5,231
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg ble sittende alene med drinken min på Vertigo etter min bedre halvdel fikk et anfall av nettopp det, styrtet drinken og nærmest løp mot heisen og trygg grunn. Han var overbevist om at bygget kom til å tippe :D Super utsikt!
     
    Insomnia4u, NoLimit and Rscott like this.

Del denne siden