Bonushjelp!?!

Tråd i 'Bonushjelp' startet av Thomas, 12. sept 2013.

  1. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

    Innlegg:
    13,359
    Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    Velkommen i klubben!

    Jeg er en av de som ble nevnt som har drevet veldedighet her inne tidligere ved å fikse reiser for bobler.
    Dette er åpenbart ikke noe man kan ta seg til i disse dager med tanke på den uforutsigbarheten som finnes, men ingen tvil om at det krever mye tid selv under normale omstendigheter.

    Spesielt for min årlige CT-tur har jeg nok fort brukt 100+ timer med søkning og planlegging før jeg har kommet i mål.
    Men jeg har jo også til slutt kommet frem til noen spektakulære reiser, eksempelvis to ganger med 4xF og en tur langt ut i stillehavet (Mikronesia).
    Et av mine mål er også ofte å ha så lang mellomlanding som mulig slik at jeg får en ny by/opplevelse samtidig. Kona har gitt opp og vil ikke høre noe som helst av planer før det er booket... :D:D

    Men slik er det å ha bonusfeber.. Som sagt, velkommen i klubben! :cool:
     
  2. mariusberg89

    mariusberg89 Senior Medlem

    Innlegg:
    502
    Likes mottatt:
    159
    Bonuspoeng:
    43
    Ville du hatt 3 timer på Toronto og Montreal også?
     
  3. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,234
    Likes mottatt:
    33,789
    Bonuspoeng:
    293
    Aldri vært der så det kan jeg ikke si noe om. Det er andre her på bruket som har vært der og kanskje kan si noe?
     
  4. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran Moderator

    Innlegg:
    3,707
    Likes mottatt:
    23,327
    Bonuspoeng:
    183
    Med ikke-gjennomgående billetter ville jeg brukt antallet timer som forsikringsselskapet godtar...
    Jeg opplevde Montreal som en grei flyplass, men man vet jo aldri hvor lenge man står i hvilken kø. Antall kø du skal gjennom ganger "maks uflaks faktor" bestemmer total tidsbruk.
    Å stå i passkø en time er ikke uvanlig, å stå i koffertkø 30-60 minutter er ikke uvanlig, å stå i innsjekkø (spesielt nå når alle dokumenter sjekkes mer nøye) tar alt mellom 5 minutter og halvannen time, så er det sikkerhetssjekk, det går fort litt tid der også... treffer du på feil side av statistikken på alle disse har flyet dratt før du rekker frem. Noen av køene kan selvfølgelig kortes ned på pga fast track eller kun ha håndbagasje men ting tar tid. Og så lenge du har noen foran deg i køen som ikke er forberedt på ting vil ting ta lenger tid for deg også, uansett hvor forberedt du selv er.
     
    mariusberg89 and holmen like this.
  5. rookietrader

    rookietrader Aktivt Medlem

    Innlegg:
    450
    Likes mottatt:
    951
    Bonuspoeng:
    93
    Er så ambisiøs at jeg sitter og planlegger sommerferien 2022 til USA. Det er i det minste lov å drømme..

    Vil 1 time (60 minutter blank) layover i Amsterdam være å gamble? Ser på OSL - AMS - ORD og fant ei rute men med litt kort layover på Schiphol.
     
  6. ccurrahee

    ccurrahee Jobb jobb jobb

    Innlegg:
    10,324
    Likes mottatt:
    37,045
    Bonuspoeng:
    293
    Hvis det er langstrekke på vei ut av AMS hadde jeg hoppet på hvis det ellers er en bra rute. SAS planlegger feks for ned mot 30 min på Kastrup når en skal videre med long haul. Og det går bra fordi de kan la flyet stå litt om det er passasjerer på vei.
     
    rookietrader liker dette
  7. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran Moderator

    Innlegg:
    3,707
    Likes mottatt:
    23,327
    Bonuspoeng:
    183
    Blir fort 15-30 minutter å gå, avhengig av hvor du lander og hvor du skal videre fra, men det er fullt mulig. Det finnes hurtigkøer i passkontrollen for de som har dårlig tid, det hjelper veldig.
    I verste fall rekker du det ikke og blir booket om til en av de mange avganger til USA og så et lite hopp videre til ORD.
     
    rookietrader liker dette
  8. rookietrader

    rookietrader Aktivt Medlem

    Innlegg:
    450
    Likes mottatt:
    951
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for gode svar. Men hvis jeg booker en CT der mitt leg fra AMS til ORD er i business, er jeg vel ikke garantert å få business om jeg blir booka om pga forsinkelser?

    BTW, ser på noe sånt som:_
    OSL - AMS - ORD (Med lengst mulig layover, natt om jeg får til) - LAS.

    Bli i Las Vegas noen dager. Sette kurs mot Southern Cali og open jaw tilbake.

    LAX - EWR (Med lengst mulig layover, natt i NY) - KEF/ARN - OSL.

    Alltid like spennende å se hva de finner på CT-telefonen :)
     
  9. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran Moderator

    Innlegg:
    3,707
    Likes mottatt:
    23,327
    Bonuspoeng:
    183
    Vet ikke hvorvidt man er garantert noe, men jeg ble booket om fra en SAS-->Air Canada tur (CT bestilling det også) til KLM i C. Så, når man beholder C på tvers av allianser tenker jeg det må la seg gjøre innad i alliansen også.
     
    RoadKing and rookietrader like this.
  10. ccurrahee

    ccurrahee Jobb jobb jobb

    Innlegg:
    10,324
    Likes mottatt:
    37,045
    Bonuspoeng:
    293
    er det fullt i biz får du selvfølgelig ikke. Det løser du enkelt ved å søke samtidig som du venter på kundeservice på telefonen, sånn at du har flere løsninger klare for rebooking. Sånn rent hypotetisk.


    Ad lange layovers. Husk at du må gjennom imigrasjon og hente ut bagasje. og at endel flyplasser har lengre reisevei. Skal du først få noe ut av et stop bør det fungere på tid, dvs gi deg nok tid før eller etter søvn samt ikke være alt for slitsomt på logistikksiden.
     
  11. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,975
    Likes mottatt:
    875,177
    Bonuspoeng:
    293
    I Toronto kan det fort ta 2 timer før man er «i Canada» ..
     
    mariusberg89 liker dette
  12. rookietrader

    rookietrader Aktivt Medlem

    Innlegg:
    450
    Likes mottatt:
    951
    Bonuspoeng:
    93
    Mulig jeg har missforstått noe drastisk her.. men om jeg f.eks flyr: LAX - EWR - ARN - OSL..

    LAX - EWR er jo et innenriksfly, så må jeg virkelig gjennom immigration på EWR her? Bagasjen er vel uansett sjekka inn hele veien?

    Trodde faktisk at jeg i dette tilfelle kunne stikke til NY med håndbagasje.
     
  13. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,303
    Likes mottatt:
    9,127
    Bonuspoeng:
    183
    Var vel ment andre veien, på xxx-ORD-LAS med overnatting i ORD, og med «dårlige» flytider en oppfordring til refleksjon rundt hva du får ut av dagen på layover.

    Eksempelvis er SK943 CPH-ORD inne kl. 18:15, og da bikker klokka fort 20:00 eller mer før du har fått sjekket inn på overnattingssted, avhengig av transport fra ORD (~30 min med bil til sentrum, ~60 med tog). Da er det fort en rask matbit og leggetid med din døgnrytme, og før du vet ordet av det morgen. Tidlig på morgenen er det dog dårlig med åpne butikker og severdigheter, så du får kanskje noe dødtid før det du vil innom åpner. Det er kanskje litt begrenset tilgjengelighet på bonusbilletter, og tidlig ettermiddag er generelt vanskelig tidspunkt for å fly vestover; det er betydelig flere fly senere på kvelden med sen ankomst. Men du får en morgen og formiddag i Chicago, muligens noe avkappet pga. tilgjengelighet. Med Star Alliance er det seneste direkteflyet du kan ta kl. 15:50, og da lander du i fin tid. Alternativt er det mellomlandinger og 7t+ total reisetid, og da får du skjøvet det litt lengre bakover til rundt kl. 17:50, men lander i 23-tiden i Las Vegas. Avhenger da såklart av tilgjengelig på bonusflyvningene, og worst case med dårlig tilgjengelighet er det morgenflyene som er alternativene, og da har du egentlig fått lite ut av mellomlandingen.

    Ta derimot direkteflyet fra AMS lander kl. 12:55, og da er du i sentrum og har sjekket inn i god tid til å ta en spasertur, handle litt i åpne butikker og andre severdigheter i dagslys, og du får deg middag i passe tid uten å være stuptrøtt.
    Du våkner nok like tidlig, men da er du ferdig med ærender og kan spise god frokost. Siste direktefly på morgenen er kl. 09:50, og da lander du før kl. 12:00 i Las Vegas. Med det flyet rekker du frokost og kommer deg greit ut, og kjører i større grad mot rushtrafikken enn med, og du får en fullverdig formiddag og ettermiddag i Las Vegas også, og middag i fin tid.
    Skal du ha enda mer tid på morgenen (eller begrenset tilgjengelighet) finnes det et fly med avgang like før 11 med mellomlanding, og om det er lite tilgjengelige fly går det tidligere morgenfly du kan velge uten at det gikk på bekostning på tiden du har i byen. upload_2021-12-17_15-58-43.png

    Antar det var noe som dette @ccurrahee mente med rådet sitt.
    Av disse scenarioene foretrekker jeg definitivt det siste, som også passer bedre for meg i et totalbilde med endelig ankomsttid og hva du får ut av dagen de ulike stedene.
     
    Last edited: 17. des 2021
    rookietrader and cooolcatz like this.
  14. ccurrahee

    ccurrahee Jobb jobb jobb

    Innlegg:
    10,324
    Likes mottatt:
    37,045
    Bonuspoeng:
    293
    @Henrik har bedre tastatur og tid en jeg gadd å bruke på stranda i dag. Men han har helt rett. Flott med stop over, om den ikke blir stress / sove / stress. Fly videre.
     
    rookietrader liker dette
  15. mariusberg89

    mariusberg89 Senior Medlem

    Innlegg:
    502
    Likes mottatt:
    159
    Bonuspoeng:
    43
    går for 3 timer og sjarmere alle på flyplassen så jeg kan snike litt
     
    RoadKing liker dette
  16. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,975
    Likes mottatt:
    875,177
    Bonuspoeng:
    293
    Du har tydelig ikke vært gjennom imigration på YYZ før …
    Dragene der kan ikke sjarmeres
     
    mariusberg89 liker dette
  17. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,578
    Likes mottatt:
    9,139
    Bonuspoeng:
    183
    Så lenge man klarer å sjarmere de som er foran deg i køen, så hjeper det da litt ;)
     
  18. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,916
    Likes mottatt:
    8,592
    Bonuspoeng:
    183
    Noen med nylig erfaring på hva man bør gjøre når flyet du har SK bonusbilletter til er endret til A340?

    Har 2 C, og 2 Plus billetter tur retur til HND i sommer, det ser ut som SAS har kuttet ned på ruten til å gå kun annenver dag, selvfølgelig ikke de dagene vi har ut og hjemreise slik at vi for øyeblikket står oppsatt med A340.. vi vet jo alle hva det betyr..

    Er det noe håp og bli flyttet til nye flighter ved å ringe inn, eller må vi smøre oss med tålmodighet og vente på at vi automatisk blir rebooket?

    Begynner bli litt i tvil vi er velkomne til Japan i slutten av Juni uansett...
     
  19. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,397
    Likes mottatt:
    6,642
    Bonuspoeng:
    183
    Frem til avgangen kanselleres er du avhengig av ledige bonusbilletter for å få booket om. Dere vil sannsynligvis bli flyttet til dagen før eller etter, og skulle ikke dette passe er SAS normalt nokså fleksible. Flere melder om å ha fått åpnet nye bonusseter i business class så lenge avgangen har ledig J-klasse til salgs.
     
    Lars J and Maggie like this.
  20. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,800
    Likes mottatt:
    21,907
    Bonuspoeng:
    293
    Where do I sign..?
     
    tobeornot999 liker dette

Del denne siden