Book først, tenk siden. Nå skal jeg visst også til CAY. Hvordan kommer man seg bort fra CAY? (ser ut som et høl)
Mulig dumt spørsmål, men hvordan fungerer det? Jeg finner god tilgjengelighet på CDG-SXM når jeg søker på Awardfares med AF eller Delta, men ingenting er tilgjengelig med EB-søk. Er tanken at man potensielt kan få booket disse ved å ringe inn?
Mitt begrensa erfaringsgrunnlag er at dersom eg søker med Delta og treffet ikkje inneheld Delta flights so stemmer det ganske bra. Om søket til SXM går via USA og inneheld legs med Delta so stemmer det mest truleg ikkje. Har enno ikkje noko grunnlag for å seie at agentane ser meir enn det vi ser på nett, men ut frå postane i tråden her so kan det virke som at det i alle fall er veldig begrensa kva meir dei ser.
Det ser ut som SAS beregner passenger solidarity fee feil. Den skal være 11 NOK. De andre to avgiftene ser ut til å være riktige. EDIT: for biz er det dobbel pris, 96 MUR, altså 22 nok. SAS skriver 2,100 nok i sin beregning.
Avgiften er 1050 NOK per passasjer om man søker på reiser etter nyttår. Mauritius Passenger Solidarity Fee International (JE)NOK 1,050.00
Se der, ja. Da ser det ut som vi har fått løst opp i den floken. Solid å 100x avgiftsnivået over natten. Ser økningen ikke gjelder i økonomi (EDIT; ser du har lagt inn ytterligere info). Her er det fortsatt 48 MUR. (11 NOK) Tipset er vel da å reise på denne siden av rakettene for å spare en tusing per pers. Med det sagt er min erfaring at skatter og avgifter generelt sett er høyere på typiske feriedestinasjoner (SDQ, CUR, SJO, ZNZ), og gjerne spesielt øyer, sammenlignet med typiske storbydestinasjoner (TYO, BKK, SIN, NYC).
Litt off topic, men når vi først er inne på skatter og avgifter i Africa (MRU) så er denne interessant lesning. https://afraa.org/wp-content/uploads/2020/11/Taxes-fees-and-charges-study.pdf
- Det afrikanske flymarkedet er dyrt og dårlig - Det preges av høye skatte/avgifter og proteksjonistiske land som gjør det vanskelig å operere fritt på tvers av land og luftrom - Europa og USA har en open skies-avtale. En slik avtale er på bordet i Afrika, men så vidt keg forstår ikke ratifisert. Det betyr at det må på plass avtaler for å fly A-B, samt overflyvningstillatelser - Vest-Afrika har i snitt 3x så høye skatter som Europa - Nord- og Sør-Afrika har et fornuftig avgiftsnivå og et mer velfungerende marked - Feks ABJ-ACC som er 1:15 å fly, koster fort 5,000 NOK t/r. - Det å fly er i stor grad ansett som luksus og skattes deretter. Det gjør at prisene generelt er høye og passasjergrunnlaget lavt. Det fører igjen til at det er få ruter. Det hjelper heller ikke at forsyning av ting som flydrivstoff er dyrt og tungvint, kapitalkosten (risikoen) er høy, og viljen til å gjøre ting effektivt/enkelt/forretningsvennlig er liten. Feks koster det ca 1000-1200 NOK t/r på ABJ-BYK som er innenriks i Elfenbenskysten med en times flytid, dette anser jeg som en fornuftig pris som reflekterer kosten her nede (gitt alt av inneffeltiviteter). Med en gang man krysser landegrensene skattes man ihjel og man må ut med mangegangen. Flere land har 1000 nok i skatter og avgifter for ankomst/avgang.
"Error fares" er kult fordi man oppnår noe mer enn det som egentlig er riktig. Men det er ikke alle steder som er verdt å reise bare fordi det er "et kupp". CAY er ikke på min liste over morsomme steder. Endel KLM-steder i nederlandske antiller eller flights til Karibien er mye morsommere, men dyrere på poeng fordi de er "riktig priset"
Hadde bare Nederland også valgt å gjøre koloniene sine til en fullverdig del av landet istedenfor å gi dem selvstendighet så kanskje SAS hadde hatt samme bug der
Sendte mail til Aron i helga med spørsmål om hvorfor prisene økes på 3 selskaper, og om dette er permanent eller midlertidig. Fikk svar, men ikke veldig konkret.. har man planer om å bruke noen av disse selskapene ville jeg gjort det nå før prisøkningen tar effekt. Sorry to hear that you are disappointed. We worked with our partners all the way up to launch to define the best offer we could. In the end we had to go with a higher price list for three out of our ~20 partners. We preferred that solution to a broader increase across all partners. The upside of the setup is that we are getting pretty good award seat availability. We will make multiple CT in same booking available again as soon as we can, the solution we used with Star needs to be re-coded for Sky.
Ser ut som at problemet er at disse har "for god" tilgjengelighet da.. Men de kunne jo hatt et litt lavere påslag enn togangeren