Booking av Skyteam bonusreiser- diskusjon

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av milehigh, 06. juli 2024.

  1. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,265
    Likes mottatt:
    5,813
    Bonuspoeng:
    183
    Amadeus? Bruker SAS fremdeles det systemet der? Jaja, ikke rart det går på tryne når de bruker systemer som ble designet i det forrige årtusen :confused::oops:
     
  2. afirm

    afirm Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,891
    Likes mottatt:
    5,747
    Bonuspoeng:
    183
    No er vel ikkje akkurat SAS åleine om å bruke Amadeus.. Om du søker opp lista over selskap som brukar Amadeus so er vel det heller hovudregelen enn unntaket.
     
  3. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    1,971
    Likes mottatt:
    2,273
    Bonuspoeng:
    113
    Alle de bookingsystemene som de store interlineselskapene bruker, Amadeus, Sabre og Galileo/Travelopro er vel alle steingamle, men videreutvikles og mye legges på toppen (webtjenester osv.) av disse med de utfordringer det drar med seg.
     
  4. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,393
    Likes mottatt:
    10,365
    Bonuspoeng:
    183
    Amadeus (som brukes av flere hunde flyselskap) har da blitt oppdatert siden det ble lansert, SAS var faktisk med på å starte opp Amadeus i 1987 sammen med Air France, Iberia og Lufthansa.

    Windows og Linux er også fra "forrige årtusen"... :D
    Det er kun macOS som er fra dette årtusen, men det baserer seg på Unix som også er fra "forrige årtusen" :p
     
  5. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,248
    Likes mottatt:
    8,648
    Bonuspoeng:
    183
    Det kastes jevnlig ut tall på hvor mange prosent av totalverdien på finansielle transaksjoner som går gjennom et SAP-system, og det er vel rundt 75-77%.

    Jeg kan love at det er mange som ikke er på de nyeste versjonene, med mange som er bygget på en kjerne fra midten av 2000-tallet og har fått sporadiske oppgraderinger og tilpasninger gjennom årene, og allikevel fungerer det.

    Som @haakonks sier, alder er ikke synonymt med at noe ikke fungerer. og @Loffen er nok inne på kjernen av det, det er komplekse integrasjoner og ulike systemer, versjoner og spesialtilpasning hos alle de ulike, og da er det nok ikke alltid like lett å gjøre en så stor endring som å bytte allianse uten at det blir noen hickups her og der.
     
    Chrisljo, Kjetil L and Preference like this.
  6. Madfred

    Madfred Nytt Medlem

    Innlegg:
    8
    Likes mottatt:
    23
    Bonuspoeng:
    3
    Noen som har hørt noe om Aeromexico kommer inn som mulighet for å bruke eurobonus poeng på?
     
  7. Busybob

    Busybob Nytt Medlem

    Innlegg:
    44
    Likes mottatt:
    55
    Bonuspoeng:
    18
    Aner ikke, men sendte Mail til sas i går for å klage litt om siste tids endringer og evt når de resterende skitteam selskapene blir tilgjengelig for bonusreiser.
     
    tmolvik liker dette
  8. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,035
    Likes mottatt:
    33,259
    Bonuspoeng:
    293
    Apropos alder så kan det være verdt å tenke på at det meste av finansielle systemer og offentlige systemer hviler i mer eller mindre grad på en kjerne av COBOL, et programmeringsspråk fra 1959 :)
    Noen som snakket om gammel ;)
     
    The_Dude, Insomnia4u and themichael like this.
  9. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,393
    Likes mottatt:
    10,365
    Bonuspoeng:
    183
    Jepp. Hickups var det jo. Man kunne en stund booke "fransk innenriks" til både Fransk Guinea og andre steder til Europa-priser. Det er jo ting man ønksker å fikse, fordi SAS betaler garantert ikke så lave priser.
     
  10. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,285
    Likes mottatt:
    4,670
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg er også fra 1959 og ganske velfungerende om jeg må si det selv.
    Fruen KAN være noe uenig til tider.
    Dog lite Cobol involvert, jeg er en troende Fortranist. Make Hollerith Great Again!
     
  11. Omaniac

    Omaniac Aktivt Medlem

    Innlegg:
    360
    Likes mottatt:
    272
    Bonuspoeng:
    63
    SAS gikk over til Amadeus Altea i 2013 eller deromkring. Å synkronisere systemer mellom selskapene er nok ikke helt enkelt. Bare se på DY og WF.
     
  12. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,321
    Likes mottatt:
    5,231
    Bonuspoeng:
    183
    Ser at en av fordelene med Sky Team Elite Plus er ekstra baggasjekvote. Hvordan får man egentlig lagt til dette? Må man bestille 1 kolli og så får man et kolli ekstra, eller kan man får gratis innsjekket baggasje om man bare har 1 kolli? Forsøker å booke en reise i eco med KLM hvor jeg har lagt inn Eurobonusnummer, men kommer fortsatt opp at jeg må betale for 1 kolli.

    Mulig dumt spørsmål, men har ikke vært borti denne problemstillingen tidligere. ;)
     
  13. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,165
    Likes mottatt:
    7,501
    Bonuspoeng:
    293
    Med mindre du har status i Flying Blue vises ikke ekstra kolli under bestillingsprosessen i det hele tatt. Bare bestill med 0 kolli/inkluderte kolli uten å legge til noen ekstra, så vil du se at det står +1 etter du har bestilt.
     
  14. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,321
    Likes mottatt:
    5,231
    Bonuspoeng:
    183
    Takk @Jorge! Du er et orakel
     
    Maggie liker dette
  15. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,321
    Likes mottatt:
    5,231
    Bonuspoeng:
    183
    Men det dukket ikke opp +1 etter bestilling - he he
     
  16. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,165
    Likes mottatt:
    7,501
    Bonuspoeng:
    293
    I min KLM-app på en reise jeg har senere i høst står følgende:
    Screenshot_20240917-233752.png
    Dette dukket ikke opp før jeg fikk lagt inn EB-nummer korrekt.
     
    Jeanette liker dette
  17. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,321
    Likes mottatt:
    5,231
    Bonuspoeng:
    183
    Mulig jeg må inn i appen ja, men sliter med å legge til eurobonusnummeret. Taster tallene, men får beskjed å å taste inn 12 tegn. Må man skrive EBG først?

    EDIT: Å skrive EBG går ikke da de bare aksepterer tall
     
  18. geddi

    geddi Senior Medlem

    Innlegg:
    1,379
    Likes mottatt:
    3,644
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg reiste med klm i helgen og la inn EBD+nummer i app. Det gikk fint og jeg fikk ett ekstra kolli på innsjekket bagasje.
     
    Jeanette liker dette
  19. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,165
    Likes mottatt:
    7,501
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg endte opp med å legge til reisen manuelt i Sas-appen og bruke den til å registrere EB-nummer
     
    Jeanette, tobeornot999 and Trent600 like this.
  20. NorFlight

    NorFlight Senior Medlem

    Innlegg:
    1,326
    Likes mottatt:
    2,518
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg måtte hente opp reien min med KLM senere i høst på KLM sine nettsider for å få lagt inn EB-nummer. For meg funket det hverken i SAS eller KLM appen.

    La inn med format EBG...

    Etter å ha lagt inn på nettsiden, dukket ekstra baggasje opp.
     
    Jeanette and tobeornot999 like this.

Del denne siden