Amadeus? Bruker SAS fremdeles det systemet der? Jaja, ikke rart det går på tryne når de bruker systemer som ble designet i det forrige årtusen
No er vel ikkje akkurat SAS åleine om å bruke Amadeus.. Om du søker opp lista over selskap som brukar Amadeus so er vel det heller hovudregelen enn unntaket.
Alle de bookingsystemene som de store interlineselskapene bruker, Amadeus, Sabre og Galileo/Travelopro er vel alle steingamle, men videreutvikles og mye legges på toppen (webtjenester osv.) av disse med de utfordringer det drar med seg.
Amadeus (som brukes av flere hunde flyselskap) har da blitt oppdatert siden det ble lansert, SAS var faktisk med på å starte opp Amadeus i 1987 sammen med Air France, Iberia og Lufthansa. Windows og Linux er også fra "forrige årtusen"... Det er kun macOS som er fra dette årtusen, men det baserer seg på Unix som også er fra "forrige årtusen"
Det kastes jevnlig ut tall på hvor mange prosent av totalverdien på finansielle transaksjoner som går gjennom et SAP-system, og det er vel rundt 75-77%. Jeg kan love at det er mange som ikke er på de nyeste versjonene, med mange som er bygget på en kjerne fra midten av 2000-tallet og har fått sporadiske oppgraderinger og tilpasninger gjennom årene, og allikevel fungerer det. Som @haakonks sier, alder er ikke synonymt med at noe ikke fungerer. og @Loffen er nok inne på kjernen av det, det er komplekse integrasjoner og ulike systemer, versjoner og spesialtilpasning hos alle de ulike, og da er det nok ikke alltid like lett å gjøre en så stor endring som å bytte allianse uten at det blir noen hickups her og der.
Aner ikke, men sendte Mail til sas i går for å klage litt om siste tids endringer og evt når de resterende skitteam selskapene blir tilgjengelig for bonusreiser.
Apropos alder så kan det være verdt å tenke på at det meste av finansielle systemer og offentlige systemer hviler i mer eller mindre grad på en kjerne av COBOL, et programmeringsspråk fra 1959 Noen som snakket om gammel
Jepp. Hickups var det jo. Man kunne en stund booke "fransk innenriks" til både Fransk Guinea og andre steder til Europa-priser. Det er jo ting man ønksker å fikse, fordi SAS betaler garantert ikke så lave priser.
Jeg er også fra 1959 og ganske velfungerende om jeg må si det selv. Fruen KAN være noe uenig til tider. Dog lite Cobol involvert, jeg er en troende Fortranist. Make Hollerith Great Again!
SAS gikk over til Amadeus Altea i 2013 eller deromkring. Å synkronisere systemer mellom selskapene er nok ikke helt enkelt. Bare se på DY og WF.
Ser at en av fordelene med Sky Team Elite Plus er ekstra baggasjekvote. Hvordan får man egentlig lagt til dette? Må man bestille 1 kolli og så får man et kolli ekstra, eller kan man får gratis innsjekket baggasje om man bare har 1 kolli? Forsøker å booke en reise i eco med KLM hvor jeg har lagt inn Eurobonusnummer, men kommer fortsatt opp at jeg må betale for 1 kolli. Mulig dumt spørsmål, men har ikke vært borti denne problemstillingen tidligere.
Med mindre du har status i Flying Blue vises ikke ekstra kolli under bestillingsprosessen i det hele tatt. Bare bestill med 0 kolli/inkluderte kolli uten å legge til noen ekstra, så vil du se at det står +1 etter du har bestilt.
I min KLM-app på en reise jeg har senere i høst står følgende: Dette dukket ikke opp før jeg fikk lagt inn EB-nummer korrekt.
Mulig jeg må inn i appen ja, men sliter med å legge til eurobonusnummeret. Taster tallene, men får beskjed å å taste inn 12 tegn. Må man skrive EBG først? EDIT: Å skrive EBG går ikke da de bare aksepterer tall
Jeg reiste med klm i helgen og la inn EBD+nummer i app. Det gikk fint og jeg fikk ett ekstra kolli på innsjekket bagasje.
Jeg måtte hente opp reien min med KLM senere i høst på KLM sine nettsider for å få lagt inn EB-nummer. For meg funket det hverken i SAS eller KLM appen. La inn med format EBG... Etter å ha lagt inn på nettsiden, dukket ekstra baggasje opp.