Jeg skal ikke snakke for Asia, men til Nord-Amerika hvor jeg stort sett reiser har det alltid vært ok tilgjengelighet med *A i C. Det var også grei tilgjengelighet med ST i månedsskiftet, men det har forsvunnet fullstendig med AF/KLM. Det er noe hos Virgin, men kun med start i England. Ingen tilfeldighet dette.
Men ikke med TG og TK hvis det var kun det man fant. Lufthansaselskapene måtte man jo som regel bruke VIE-trikset eller ha flaks
Jeg vet ikke hvilken planet du har vært på, men jeg har i hvert fall kunnet velge og vrake (og booke leg for leg) med *A helt inntil det siste. Men det forutsatte riktig abonnement på søkemotorer og litt kreativitet. Nå er alt dette verdiløst.
Jeg er ikke helt sikker på hva du mener. Blandede klasser har jeg aldri forsøkt, men her er en booking fra i sommer før jeg fikk byttet til TG F ut og TG biz direkte hjem. Definitivt booket leg for leg.. Sjekket heller ikke så mye annet siden jeg er veldig fornøyd med TG som jeg har reist med sikkert 12-15 gangr.
Jeg fant, og booket TG ARN BKK KUL BKK FRA nå i sommer. Det var seter tilgjengelig SK OSL ARN og LH FRA OSL, men fikk beskjed om at det ikke var mulig å legge disse til da jeg ringte agenten. Ny policy. Jeg måtte kjøpe disse selv. Jeg har aldri funnet LH/SR/OS i C til BKK, KUL eller SIN, så god dekning stemmer ikke. Mulig om man kan reise når som helst, men jeg bruker turene til ferien og da er datoene ganske fixed. Så at det er feil? Ikke for min del.
Trolig en agent som ble forvirret av de nye reglene som skulle tre i kraft fra 1. september. Om du hadde ringt på nytt ville det gått fint.
Aner ikke, men det jeg leser her er at man måtte bruke triks og agentroulette for å finne turer. Sommerens tur ble booket ifjor, så noen forvirring var det ikke. Jeg har brukt SAS og hatt abonnement på søkemotorer for å finne mine turer. Jeg reiser som sagt ikke jorda rundt for moro skyld, men booker ferien med poeng. Aldri sett at det har flommet over turer noen steder i Star, men for all del, om dere har hatt den luksusen så skal jeg ikke nekte for det. Det bare høres litt merkelig ut for meg.
Det gjør vel de fleste her.. men vi har det moro på reisen og ferien også... Er ikke slik at de fleste flyr et sted og snur i døra..
Om ein var ein eller to gjekk det stort sett ganske greit å finne, men ein var som regel avhengig av å søke opp reisa i fleire steg. (1) Frå hub i Europa (FRA, LHR, VIE etc) til hub i Asia (TYO, BKK, TPE etc) (2) søk for reise mellom norsk flyplass og Europa-huben. (3) mellom hub i Asia og eit anna reisemål som var vanskelig å nå direkte frå Eiropa (DPS, MNL, CEB) om det var endeleg destinasjon.
Jepp, det kan se ut til at det nye systemet foreløpig priser basert på booking-klassen av første segmentet i hvert bound, og ikke den høyeste. Så det fungerte for denne bookingen da eco-segmentet var sist.
Jeg skal ikke spekulere hvorfor du ikke kunne sy sammen leg for leg, men jeg har helt siden 2018 klart å booke reiser leg for legg, uten et eneste unntak. Jeg pleide alltid å sette sammen et par alternativer på reiseruter på kveldstid, og sjekket en gang til om avgangene jeg fant kvelden før fortsatt var der før jeg ringte CT-telefon. Jeg har alltid klart å booke et av alternativene jeg hadde på lista mi, uten et eneste unntak. Skreddersydd i fjor: Skreddersydd i august i år:
Jeg satt 31. august og bestilte bonusreiser med *A. Var en del kluss med å få en del av avgangene jeg ønsket. Blant annet må jeg vente 8 timer i Oslo før jeg kommer meg videre til Bergen på hjemreisen, selv om det var ledige bonusbilletter på en rekke avganger gjennom hele dagen, Men fikk sydd sammen reisen med legs som ikke dukket opp som alternativ når man søkte på hele strekket hos SAS. Samme da jeg i midten av juli satt og fant reise BGO-FRA-BKK med utreise i slutten av juli. BGO-BKK dukket ikke opp i noe søk, men fikk sydd sammen med legs. BGO-FRA var ledig med LH 06:20 og 12:10, både i eco og biz, men fikk kun lov å bestille 06:20 i eco. En dag senere fikk jeg endret reisen til biz hele veien med avgang 06:20. Et par dager senere fikk jeg endret til 12:10 i eco. Var hele tiden en rekke ledige bonusbilletter i både eco og biz når man søkte BGO-FRA. FRA-BKK var TG biz fra starten av. Når det er sagt så har man jo også truffet på agenter som har sagt at man ikke får ha mixed class eller plukke legs, men da har det blitt takk for hjelpen og neste agent så har det gått seg til.
Beste bonusprogram ever var US Airways' Dividend Miles! Ingen over, ingen ved siden av! Sammen med lav $ kurs og jevnlig salg av poeng, god tilgjengelighet, også i F. To kontoer som begge ble utnyttet fult ut. T/R Asia i F, med en stop over i tillegg til destinasjon, nei det var tider det. Er glad jeg fikk oppleve det
Jeg fikk "skreddersy" en reise for påsken neste år, men var kanskje litt ekstra heldig med at jeg faktisk fikk lengste leg opp i sas søk så booket den biten selv på nett for så legge til et par leg frem og tilbake hub fra OSL. Men hadde en alternativ rute lagt opp med litt bedre avreisetider som på awardfares var helt ok, som agenter ikke klarte booket for meg, der måtte jeg sy sammen alle legs over telefon, om det var problemet eller om det var noe married segments eller lignende er meg uvisst, men fikk bare beskjed at denne ruten ikke kunne bookes. Siden jeg allerede hadde en booking brydde jeg meg ikke nevnverdig.
Ja det var tider! Hadde fire familiekontoer og fikk til mange fantastiske opplevelser for dem Ellers kan jeg ikke se at EB-programmet tåler en så stor forringelse som nå. Slik som vi kjenner SAS-IT er jeg overbevist om at strupet tilgjengelighet er midlertidig. Men ja, enig med @Kaffen at en bør si ifra/klage. Hvordan det skal gjøres for å faktisk nå frem til beslutningstagerne er jeg mer usikker på. Koster jo SAS veldig lite å legge ut én setning om at det er noen tekniske utfordringer. Kunne ha spart endel millioner på å sparke middle management i kommunikasjonsavd.